Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:25

Huertecilla schreef:
en je in een korte zit past,

Tja.. da's nog wel een puntje idd. Zo'n enorme dikke kont heb ik ook weer niet (bij mij zit m'n overgewicht op m'n buik helaas) maar 'petite' ben ik zeker niet en ik heb wel heel lange benen. Maar dat moet bij een 'a-la-brida' zadel dan weer minder bezwaarlijk zijn lijkt me, omdat het dijbeen naar beneden gaat en niet schuin naar voren. Toch maar es zien dat ik eerst m'n kont es in zo'n zadel kan draaien bij iemand anders dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:37

Francis schreef:
Toch maar es zien dat ik eerst m'n kont es in zo'n zadel kan draaien bij iemand anders dus.

Zie ´Anatomy of Dressage´ - Schusdziarra.
On line staat een vereenvoudigd stukje op de site van Dr.Deb Bennett.
Ze stipt ook het al door de Schusdziarras decennias eerder behandelde anatomische vrouwen´probleem´ aan.
http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf

Ik raad elke amazone voor wie dit aspect geen gesneden koek is aan om dit stuk TIG keer aandachtig te lezen; te bestudéren!
Het kan je enórm helpen bij de zadelkeuze, zit en techniek.

De opmerking van Bandida over hogere zit en smalle twist maakt zij hierom.
Hoe ronder/breder het paard hoe kritischer dit aspect.
De goede lezer heeft nu :)* wat specifiek voor vrouwen op de ronde paarden met hoog knuffelgehalte een potentieel probleem is. Helemaal met veel boomloze zadels door de zit/twist (en NIET per definitie als gevolg van het onbreken van een boom, dus daar hoeft het niet over te gaan ;) ).

Ja, voor een typisch vrouwenbouw is de anatomisch correcte zit bij ´a-la-brida´ een STUK lastiger dan voor een typische mannenanatomie.
Bij ´engels´ speelt dit geen rol.
Het zogenoemde ´licht´ rijden is met name voor vrouwen een weg om zonder goed te hoeven leren doorzitten zadelbonken te voorkomen. Daar is het ook voor ontwikkeld.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:07

Dat artikel heb ik idd al es eerder gelezen en is idd verhelderend.
Dat met die holle rug is ook heel duidelijk binnen de westernsport zichtbaar omdat je daar ook de bedoeling is dat je 'op je kontzakken' zit. Maar ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid vrouwen en meisjes die ik zie die met een extreem hol getrokken rug op hun doos (excuse le mot) en dijbenen zitten. Blijkbaar is dat dus idd heel moeilijk voor velen.
Nu ben ik in dit geval 'gezegend' (ligt er maar aan vanuit welk oogpunt je het bekijkt, sexy is het weer niet :P ) met een (voor een vrouw) te rechte rug en geen naar achter uitstekende kont. Voor mij is 'op m'n kont' zitten dus niet moeilijk en doorzitten vind ik meestal makkelijker dan lichtrijden, zeker als ik dressuurmatig bezig ben. De brede bovenbenen heb ik wel en tenen naar voren ben ik dan ook al lang mee opgehouden maar ik heb geen moeite met een breed paard of breed westernzadel (m'n Paint was toch behoorlijk breed en rond) en toch met lang gestrekt been rijden. 't Is wel grappig hoe meesten zich vergissen als ze me willen helpen beugels op maat te maken of op een zadel stappen waar ik op gezeten heb, beugels zijn/moeten altijd langer dan wat andere inschatten.
Ik ken echter genoeg meiden die echt bekkenproblemen kregen op hun brede Quarter/Paint/Appaloosa met westernzadel zonder enige opbouw. Die zijn dus ook stuk voor stuk over gestapt op een zadel met meer twist, of nog zoekende. Voor mij is dat gelukkig iets minder een issue, maar al met al zeker wel iets om mee te nemen in zadelkeus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:16

Francis schreef:
Dat artikel heb ik idd al es eerder gelezen en is idd verhelderend.
Dat met die holle rug is ook heel duidelijk binnen ---

De bedoeling is een achterover gekanteld bekken en dat resulteert in een Ból lijkende rug.
Het probleem is dat bij een achterovergekanteld bekken in vrouwenanatomie het dijbeen minder draaivrijheid heeft om het been te laten afhangen.

De klassieke (FEI) dressuur verergert dit probleem door een (op achterhaalde militaire gronden) instructie voor mánnelijke ruiters voor te schrijven mbt de houding en richting van de voet.

Dit kan zelfs voor mannenanatomie niet samen met de anatomisch correcte zit. Zie Schusdziarra.
Voor de vrouwenanatomie is het helemaal een onmogelijke opgave.
De dooszit is een afgeleide. Dit wordt verergerd door de hoge gemiddelde kracht aan de teugels en de zadels die geen onafhankelijke zit toestaan.
Gelukkig is dat echter allemaal illustratie op dít topic :D

Dít topic is bedoel voor zadels die wél....
Met goede kennis van de vrouwenanatomie en wat dat betekent voor het zadel kom je met goed onderbouwde wensen bij de zadelmaker.

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:29

Dat bedoelde ik dus ook HC, dat die bolle rug de bedoeling is. Maar dat je dat vooral in de pleasure (waar de meeste 'meisjes' in rijden natuurlijk) dus juist niet ziet. Terwijl het in't westernzadel toch ook wel de bedoeling is. Nu ik daar zo over nadenk... daar komt dan ook - mede - die foute stoelzit vandaan natuurlijk... kantelen van't bekken wat optrekken van de knie veroorzaakt omdat goed kantelen niet lukt en voila, stoelzit waar' ie niet bedoeld is. Helpen veel westernzadels daar ook niet aan mee doordat men bijv. een cutter of reiner koopt waar men een equitationseat nodig zou hebben, maar helaas weten de meesten dat verschil al niet te herkennen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:57

Bummer. Alta escuela wat hier op bokt te koop staat gaat em niet worden, net de centimeter nog es langs Ben's rug gehad en ik heb echt niet meer dan 45cm ruimte en dan zit ik denk ik nog aan de ruime kant, kon door winterwol, spekkies en draaikonterij (we zitten nog steeds in een dip samen) de laatste rib een beetje lastig vinden. Maar meer is't in ieder geval niet.
Toch maar op zoek naar een verkorte versie dus.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:15

interessant interessant hier ivm de vrouwelijke en de mannelijke manier van zitten. ik zit inderdaad ook pas mooi boven het zwaartepunt als mijn rug optisch gezien niet helemaal recht is. het voelt kaarsrecht op dat moment en ik plak echt muurvast in mn zadel bij het doorzitten, maar optisch lijkt het een beetje alsof de onderrug een tikje bol is.

en dooszit??? haha die moet ik onthouden _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:44

Francis schreef:
ik heb echt niet meer dan 45cm ruimte en dan zit ik denk ik nog aan de ruime kant, kon door winterwol, spekkies en draaikonterij (we zitten nog steeds in een dip samen) de laatste rib een beetje lastig vinden.

45 cm. is relatief luxe (ik heb dat op de meesten zelfs optimistisch gemeten geen 40 cm.! http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KJHOSQ4W.jpg ) .
Daar is echt wel wat bij te vinden van de plank. De rejoneo vaquera van PH past daar zó op wat lengte betreft.
Zit ook binnen het de bandbreedte van de Portugesa van de plank.
Bedenk dat de totale zadellengte gróter is dan de effectief dragende lengte van de panelen of van de eventuele kussens onder de panelen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:52

Oh, maar jouw meetlijn loopt rond, met de rib mee, terug richting schoft zeg maar. Ik ben vanaf de rib recht omhoog gegaan. Van drie vingers achter de schouder, recht omhoog, tot de achterste rib, recht omhoog.
Als ik die lijn ook mee laat lopen met de rib wordt het dus minder wat ik heb, kom ik denk ik ook op die 40cm of minder uit. Morgen nog maar een keer meten dan.

Die Rejoneo had je eerder genoemd maar ik kon em niet vinden (alleen een boel plaatjes van stierenvechterij te paard.. uch), waar staat PH voor, dan kan ik zoeken. Of heb je misschien een linkje.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:37

Huertecilla schreef:
Nee, een zadel voor een voorwaardse zit te ver naar achter is geen ´a-la-brida´ maar een voorwaardse zit te ver naar achter op het paard.

dat had ik zelf moeten weten :o

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:42

Huertecilla schreef:
Francis schreef:
ik heb echt niet meer dan 45cm ruimte en dan zit ik denk ik nog aan de ruime kant, kon door winterwol, spekkies en draaikonterij (we zitten nog steeds in een dip samen) de laatste rib een beetje lastig vinden.

45 cm. is relatief luxe (ik heb dat op de meesten zelfs optimistisch gemeten geen 40 cm.! http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KJHOSQ4W.jpg ) .

zie ik dat nu goed?
op de rolmeter gezien ongeveer vanaf 10 cm tot 40 cm, dus 30 cm zadelruimte? :oo
OMG, dan lijkt mijn tinkertje wel kwpn'er }:0

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:47

fojoe schreef:
zie ik dat nu goed?
op de rolmeter gezien ongeveer vanaf 10 cm tot 40 cm, dus 30 cm zadelruimte? :oo
OMG, dan lijkt mijn tinkertje wel kwpn'er }:0

Je ziet het goed, maar je mag tellen vanaf de buitenkant van de rode streep ;)

Mijn hengst is hoger maar relatief korter dus biedt evenveel ruimte.

De merrie van mijn zoon is meer arabe dan hispano en valt nóg korter uit. De enige mogelijkheid is een McClellan type op een Corrector en die over de rand van het schouderblad leggen zodat deze er altijd onderdoor schuift, maar wel voor de paneelrand blijft.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NOOPKUSU.jpg

´Kort´ is dus relatief :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:50

even heel erg offtopic: prachtige merrie :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:51

Francis schreef:
Die Rejoneo had je eerder genoemd maar ik kon em niet vinden (alleen een boel plaatjes van stierenvechterij te paard.. uch), waar staat PH voor, dan kan ik zoeken. Of heb je misschien een linkje.

Pablo Hermoso de Mendoza. Link en zadel staan pagina terug op dit topic. Die doet hoge school stierenvechten te paard met dát zadel op kkkkkórte paardjes.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:28

Oh ok, dat zadel had ik gezien ja. Thanks.
Ik ga eerst maar es kijken wat Callista eventueel voor me kan betekenen en 'we'll take it from there'. Voorlopig is m'n paard toch nog niet 'rijdbaar' dus ik heb nog even de tijd.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:31

Francis: ja klopt, het verschil tussen zijn schoft en het laagste punt van zijn rug is echt vrij groot. Atrofie, tsja, hij is verder aardig bespierd voor lokale begrippen, ik had meer het idee dat hij gewoon echt een hoge schoft heeft, heb je dan niet altijd een soort van deukjes naast de schoft? Jouw paardje lijkt idd een lastige rug te hebben, jij bent dus ook nog druk op zoek naar een zadel? Je rijd hem nu niet?

Huertecilla: ben het helemaal met je eens. Die arrogantie dan inderdaad, ineens wordt er over papieren en afstammingen gepraat, terwijl berberstamboeken misschien 35 jaar bestaan, en berbers als ras al duizenden jaren. In Tunesie worden vrijwel geen paarden ingevoerd, paarden zijn dus eigenlijk altijd arabier, berber-arabier of berber. Ik zie persoonlijk weinig arabisch bloed in mijn vosje.. Papieren zijn een door de mens gemaakt iets, voor mij geeft het weinig toevoeging aan een paard als wezen. Flavio, mijn vosje, is idd een typische tunesier, wat groter en smaller en meer een woestijnpaard dan Marokkaanse, die zijn net wat kleiner en breder, meer bergpaardjes. Hoe zit dat nu eigenlijk met de spaanse berbers?
Wat jij zegt trekt mij ook aan bij de iberische zadels, groot draagoppervlak en groot comfort voor zowel paard als ruiter. Kijk dus wel die richting uit. Die schoft van hem zal volgens jou geen probleem vormen?
Wat een interessant artikel!

Fojoe: jeetje, die paste inderdaad niet! Haha, heb je 'm echt die stoel? Leuk idee :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:58

Lakshmi, ik rijd Ben idd niet. Heb er nu 1 keer op gezeten en ben er net zo hard weer af geklapt. Te snel gegaan en een boomloos zadel wat niet stabiel lag. En daarmee een dusdanige dip veroorzaakt bij m'n paard (en bij mezelf ook trouwens) dat we nu weer bijna van voor af aan kunnen beginnen met vertrouwen opbouwen. Voorlopig zit ik er dus ook nog niet op. (Voor de duidelijkheid, Ben is een getraumatiseerd paard, zie blog uit 't onderschrift).
En idd, geen makkelijke rug. Kort maar ook 'week' zoals dat heet, 't moet dus iets zijn wat die holle ruglijn kan volgen.
Kwam net op bentaiga.com de Campo-Flex ook nog tegen waarvan het verhaal me ook wel aansprak. Maar ja, met een goed verhaal kun je een stijgerplank nog interessant maken dus ik moet dat eerst maar weer es beter bestuderen. Ben toch altijd huiverig voor 'flex', maar ze geven wel zelf al aan dat te veel flex niet goed is en dat hun zadel dat dus ook niet doet. Hij wordt wel als zeer geschikt voor weke/overbouwde ruggen betiteld.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:28

lakshmi schreef:
Fojoe: jeetje, die paste inderdaad niet!

verkoper vroeg - na het zien van deze foto - of het toch niet zou passen door er een beetje op te duwen }:0 :')
(tweedehandszadel dus gelukkig geen professional)

lakshmi schreef:
Haha, heb je 'm echt die stoel? Leuk idee :)

yep, ik zit er nu op :j

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:40

Huertecilla schreef:
Francis schreef:

Pablo Hermoso de Mendoza. Link en zadel staan pagina terug op dit topic. Die doet hoge school stierenvechten te paard met dát zadel op kkkkkórte paardjes.

Mijn zadel komt uit dezelfde zadelmaker als van Pablo Hermoso, en is ook hetzelfde qua type, mixta/rejoneo. Leuk topic!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 02:08

Huertecilla schreef:
@Ashkerlon: dit topic gaat niet over ´engels´ dus ik ga er niet wederom verder op in. Lees het topic even helemaal door. Het wordt verschillende keren uitgelegd allemaal. Ook op mijn site.

Dank voor je advies, echter volg ik dit topic al vanaf de eerste post en heb ik je site eveneens al volledig doorgenomen ;)
Ik weet dat dit topic niet over engelse zadels gaat, echter als ik wil kiezen voor een oosters/spaans/australisch/... zadel wil ik ten volle de voor en nadelen weten van zowel de engelse als de niet-engelse zadels. Hoe kan je een keuze maken als je niet weet waar het verschil nu precies zit? :)

Ik weet trouwens niet onder welk type dit zadel valt?
Het is in ieder geval niet iets wat je elke dag ziet langskomen... kost waarschijnlijk ook een klein fortuin:
Citaat:
http://globalhorseculture.typepad.com/p ... saddle.jpg
This amazing, intricately carved saddle is a Renaissance saddle from Tyrol. There are many additional detail photos on flickr. Saddles of this type were layered onto the horse - blankets or pads go on the horse, followed by the hard saddle shown here. Then additional pads or cloths were layered on top, to cushion the rider. Slots for a girth and stirrups can be seen.

This type of saddle design is still used throughout the world in many cultures (gaucho, North African, much of Asia, and traditional Native American, for example). In modern American and European saddles, this hard structure is hidden inside the saddle, surrounded by the exterior leather and padding. In other words, the multi-layered saddle has become a convenient single unit.

The ornate decoration on this saddle suggests it belonged to a very wealthy person, and was probably used only for special occasions. The saddle was photographed at the Metropolitan Museum of Art, in New York City.

Photo: mharrsch on flickr

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:31

Ashkerlon schreef:
Ik weet trouwens niet onder welk type dit zadel valt?

Dat staat al in het stukje.

De rijstijl is ´a´-la-brida´.

Over de prijs van historische zadels is geen zinnig woord te zeggen.
Ze zijn schaars en het zijn uitsluitend museum-stukken dus gaan naar verzamelaars en instellingen.
Het is de uniekheid welke de prijs bepaalt met uiteraard eventueel de herkomst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:46

Jesser schreef:
Mijn zadel komt uit dezelfde zadelmaker als van Pablo Hermoso, ...

Há!
Wie maakt het? Ludomar?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:21

Jesser schreef:
Mijn zadel komt uit dezelfde zadelmaker als van Pablo Hermoso, en is ook hetzelfde qua type, mixta/rejoneo. Leuk topic!

Mag ik jou dan naar de praktische kant van het verhaal vragen? Hoe kom jij aan dat zadel. Mijn Spaans is laten we zeggen 'non existant' dus ik zou geen idee hebben hoe ik op een verantwoorde manier (als in zeker weten dat het gaat passen) een zadel uit Spanje zou bestellen vanaf een site waar geen woord engels op staat. En volgens mij is die site ook nog de persoonlijke site van die meneer de stierenvechter en niet van de zadelmaker. (Maar gezien mijn Spaans kan ik me daar ook nog in vergissen :D )
Mijn vraag dus: Hoe kom je aan zo'n zadel... (niet dat ik er nu zoeen kan betalen, dat wordt dus eerst flink sparen, want ik ben wel bang dat het in ieder geval geen tweede handsje gaat worden. Zullen ook vast in Spanje wel te koop zijn, maar ook daarvoor lijkt het me van belang dat je de spaanse taal beheerst..

Hmmm, HC... kun jij niet ergens een leuk zadel voor me scoren ;)

Wel even terugkomen op die zadellengtes en korte paardjes van jou HC. Hoe is het dan mogelijk dat jij toch een Malibaud op je mega korte paardjes hebt? Nu weet ik dat die voor Ben te smal zijn en het dat niet gaat worden helaas, maar ze zijn volgens de site op z'n kortst 50cm.
Dan kun je er een pad met inlages onder leggen om het draagvlak te verkorten (lukt zo veel verkorten wel?), maar die lengte moet je toch wel ergens kwijt kunnen lijkt me.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:36

Huertecilla schreef:
Jesser schreef:
Mijn zadel komt uit dezelfde zadelmaker als van Pablo Hermoso, ...

Há!
Wie maakt het? Ludomar?

Nee geen grote fabrieken, klein ambachtsman. Heb nooit gehoord waar, maar dat het zeker geen ludoman, of zaldi is. Echt handgemaakte kwaliteit. Misschien dat jij me verder kan helpen, erachter te komen wie zulke zadels maakt...Wel lichtgewicht en niet meer de zware modellen van voorheen..

gr Nathaly

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:36

Jesser schreef:
Nee geen grote fabrieken, klein ambachtsman. Heb nooit gehoord waar, maar dat het zeker geen ludoman, of zaldi is. Echt handgemaakte kwaliteit. Misschien dat jij me verder kan helpen, erachter te komen wie zulke zadels maakt...Wel lichtgewicht en niet meer de zware modellen van voorheen..

gr Nathaly

Nu breekt mijn handgemaakte klomp. Jíj schrijft te weten dat het dezelfde is!

Handgemaakt is het bij verschillende grote fabrieken ook afhankelijk van het model.
Bij Sayra Armenta zelfs echt helemaal van de handgezaagde stukjes waar de boom van gemaakt wordt tot het met de hand versieren.
Hier vlakbij in Villanueva del Conception zit een menneke in zijn uppie in zijn werkplaats en hoewel dat rustieker oogt doet hij exáct hetzelfde als de zadelmakers bij Sayra Armenta.

De ambachtelijk zadelmakers maken in de regel geen gebruik van modernere materialen dan GFK omdat ze eenvoudigweg niet de kennis en mogelijkheden om de aramide supervezels te verwerken.
Handgemaakt is ook geen criterium voor kwaliteit op zich.