Wat zijn dit voor bitten *pas op zielig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Wat zijn dit voor bitten *pas op zielig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:32

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:35

giotto schreef:
Man man man ...als ik 1€ zou krijgen voor elke keer dat ik het woordje " dierenmishandeling " zou lezen hier op bokt ,
dan zou ik allang niet meer moeten gaan werken Haha!

Zoals eerder in dit topic gezegd kan ik begrijpen dat voor de draf-en rensportleken onder ons deze optoming als " zielig " wordt gevonden.
En blijkbaar zijn er ook mensen onder ons die er niet mee kunnen leven dat voor sommige mensen paarden hun broodwinning is en niet op de eerste plaats hun hobby.
Ik heb hier in België bij de 2 beste trainers van het land gewerkt en daar die optoming ook gezien.
Een goede trainer voelt aan wat zijn paard nodig heeft qua optoming en zal dus niet zomaar naar de zadelkamer gaan met het idee van " wat gaan we vandaag weer aan paard x zijn hoofd hangen " .
Als een paard kan koersen op een gewoon hoofdstel met gewoon bit zijn die hulpmiddelen ook niet nodig.
Ik ben er ook zeker van dat de dravers een veel mooier leven hebben dat vele spring,dressuur en recreatiepaarden.
Ze komen elke dag zolang mogelijk op de weide ( velen staan dag en nacht op de weide ) ze krijgen het beste eten,hooi,stro ,...
Als de trainer nog maar denkt dat er ergens iets scheelt aan één van de paarden ,staat er al een veearts bij...
Ze krijgen de beste verzorging die mogelijk is en komen niks tekort.
En is het dan dierenmishandeling dat ze zo opgetoomd worden om misschien 10 minuten zo hun koers te lopen??Denk het niet...

Weet je wat ik dierenmishandeling vind??
Recreatieruiters die rondhobbelen ( bostend op de paardenrug , rukkend aan een trensje , stampend met de beentjes,...) op hun paard dat al eeuwen onregelmatig of mank loopt.En als er dan een goede ziel iets zegt : " Je paardje loopt onregelmatig of mank " dan krijgt die als antwoord : "nee hoor , die loopt altijd zo !!! Boos!

Effe off-topic:
En dan ga ik niet beginnen over de praktijken die je bij springruiters ziet...Of dachten jullie dat die toppaarden allemaal van nature zo voorzichtig springen??
Internationaal ruiter x komt de overvolle arena binnen met een prachtig geschoold paardje op een gewoon bitje,springt een foutloos parcours,publiek is helemaal verlekkerd want " amai,super paard,super ruiter,supervoorzichtig geschoold en gesprongen "
Maar hetgene ze niet zien is datgene wat thuis op stal gebeurd...Maar daar horen we niemand zeggen " dierenmishandeling" want dat zien we niet !!
Beetje hypocriet hé,niet??

Compleet mee eens! *LOL*

Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat de meeste dravers het een stuk beter hebben dan en dressuur of springpaard, die vaak meer dan een uur lang in de krul worden getrokken. Wat die dravers op dat moment dragen duurt vaak niet meer dan 15 minuten en die tong vast, niet meer dan 3 a 4 minuten, alleen in de koers zelf. Dus vertel mij maar eens wat er nou zieliger is...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:36

@CarinaR : schandalig!!!Dierenmishandeling!!!Je paard heeft een oogklep links!!Zo kan hij wel niets zien hé!! Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:40

RoyalMemory

Re: Wat zijn dit in godsnaam voor bitten *pas op zielig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:41

WendyBZ schreef:
Je mag nou eenmaal niet op een touwhalstertje koersen Haha!

Nee, dat zou pas zielig zijn. Je kan niet dezelfde prestaties verwachten zonder ondersteuning. Fijn WendyBz dat je even uitleg hebt gegeven (ik weet trouwens niet wat een lipkoord is, de rest ken ik allemaal wel).

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat veel mensen meteen beginnen te schrijven dat het zielig is terwijl ze niet eens weten wat het is en waarvoor het dient. Bijvoorbeeld de draver op de linkerfoto, misschien stopt hij wel omdat hij bijna op een voorganger loopt.

De drafsport wordt steeds maar weer in een negatief daglicht geplaatst. Ik denk persoonlijk (dat is dus mijn eigen mening) dat de meest trieste gevallen zich onder de recreatiepaarden bevinden

Giotto: weet jij waarom hij een oogklep heeft? En hoe weet jij of dat paard 'niets' kan zien?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:41

Huilen van het lachen ajb snackie

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:46

@Royalmemory : Dat was als reactie op de link van een foto van CarinaR en dat was om te lachen bedoeld... Knipoog

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:50

waar gaat dit over,
iedereen heeft ze eigen mening, en ik ben het toevallig met melis eens, geef toe die foto's geeft toch geen fijn beeld :S?
de foto's die CarinaR heeft geplaatst zien dr al veel beter uit. vind ik persoonlijk!

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:53

heb wel helemaal geen verstand van de draverij, maar wat ik wel weet is dat de trainers die paarden nooit iets aan zouden doen. sommige paarden zijn nou eenmaal wat moeilijker dan anderen. die paarden zijn ik weet niet hoeveel geld waard en waarom zou je ze dan 'kapot' maken? En een foute momentopname kent iedereen wel, dan lijkt alles zielig.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:17

giotto... arme paardje die voor de koets staan met kleppen op... doe op de foto ziet tenminste nog aan een kant Haha!

Maar wat Wendy ook al zei: niet alles op foto 1 mag in NL...
wat ik al zei: ga ik naar een koers kijken! het is hartstikke gaaf, en ben overtuigd dat er vast wel trainers zijn die er een en ander over wil uit leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:20

Snackie schreef:
Drafsport is geen hobby.. dat is sport.

Laten die mensen dan zelf voor die sulky's gaan rennen, maar dwing het niet met allerlei 'hulp'middelen bij paarden af.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:31

Ook prima Knipoog

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:59

ik zou in ieder geval dit soort dingen nooit doen, maakt me niet uit of het goed of fout is, want ik vind dit er gewoon niet fijn uitzien;)
Als ik een pony zou hebben dan zou ik bitloos willen rijden...
Boomloos ook wel, maar dit wordt me gewoon echt te duur om speciale zadels en dekjes etc moet kopen sorry (A) Klinkt misschien beetje ego, maargoed...
Kan je wel zeggen dat het maar 3 á 4 minuten is dat ie met zo'n ding in z'n mond loopt, maar da's dan nog 3 á 4 minuten te veel.
Voor mijn part: Bitloos! Als dit echt niet te doen is; Met bit, maar moet je hem wel goed weten te gebruiken.
Mijn mening, dus verder geen banketstaaf opmerkingen, maar goeie raad waar ik iets mee kan, welkom! Haha!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:05

Nee, en dan is het goed dat we grijpen naar hulpmiddelen (zoals op de foto) Frusty Lips are sealed
Gelukkig gebruiken de dressuur ruiters ook geen slof,en scherpe sporen.
Je kun mij niet wijs maken.. dat ze dat doen uit liefde voor hun paard?

Reactie snackie
Ik ben het helemaal met snackie eens Haha!

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:13

Hey vrienden van mij gebruiken dit hoofdstel voor het koersen ern er is echt niets zieligs aan! Het is maar voor heel even en ik weet zeker dat die paarden voor en na de wedstrijd beter behandeld worden dan vele dressuure en springpaarden die zo mooi staan te zijn in de bak tijdens wedstrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:15

Dat 'het is maar voor heel even' vind ik wel zo'n kul-argument! Dingen voor 'heel even' kunnen genoeg schade aanrichten (telt voor elk levend wezen).

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:20

Nou voor heel even vervelend en de rest van de tijd beste vrienden vind ik beter dan tijdens wedstrijden beste vrienden en daarna weer alleen op de wereld!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:55

De eerste foto geeft idd geen fijn beeld, maar wie weet wat er op dat moment gaande was waardoor deze reactie wordt gegeven?
Ik zie ook het liefst zo weinig mogelijk hulpmiddelen, maar ik heb Wendy's uitleg over de optomingen gelezen op de eerste pagina en ben er dan ook niet tegen, mits het goed gebruikt word. Er zijn wel ergere dingen op de wereld en in de paardensport.

giotto schreef:
Man man man ...als ik 1€ zou krijgen voor elke keer dat ik het woordje " dierenmishandeling " zou lezen hier op bokt ,
dan zou ik allang niet meer moeten gaan werken Haha!
Dan zou je €8.166,- krijgen, dus blijf toch nog maar even werken Schijnheilig

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:06

nou, is toch zeker 3 maanden niet werken voor mij Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:28

RoyalMemory schreef:
(ik weet trouwens niet wat een lipkoord is, de rest ken ik allemaal wel).

Zal ik nu eens iets moois vertellen erover Knipoog
Hij wordt door Monty Roberts ook wel een bokriempje genoemt Ja
Het paard kan het hoofd niet omlaag brengen en dus niet bokken Pling

Dus ook in andere takken wordt een "lipkoord" gebruikt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:48

hee ik zag net ook al een soortgelijke foto in een ander topic,
maar dat was een dressuur paard en er staan ook zat van zulke foto's op van springpaarden, en vele van kinderen op een pony.een moment opname(paard schrikt doet zijn hoofd omhoog en klik net de foto gemaakt)die foto verschijnd uiteraard op bokt,en bij elke foto hetzelfde verhaaltje.
mishandeling bla bla bla Huilen
moet er wel even bij vermelden dat menig draver het beter voor elkaar heeft dan een dressuur of springpaard.ik kom zelf uit de dravers,en ben overgestapt naar de spring en dressuur paarden,en daar kom ik toch veel meer zielige dingen tegen dan in de dravers. in iedere takt van de paardensport zijn er gemene methodes,ik denk dat je als paard in nederland nog wel aardig goed afbent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:53

RedPassion schreef:
Dat 'het is maar voor heel even' vind ik wel zo'n kul-argument! Dingen voor 'heel even' kunnen genoeg schade aanrichten (telt voor elk levend wezen).

Aangezien niet elke recreant met een draver wordt toegelaten in een koers, kun je er gerust van op aan dat er niet zomaar iets wordt gedaan, ook niet voor even. Ze kijken wel uit om hun paarden te vernielen, daarvoor zijn de dieren gewoon te kostbaar. Dus ik vind het geen kul-argument.

In de tuigpaardensport zie je ook zaken als opzetbitten, en sommige werken in de training met Spaanse Ruiters. Zo'n opzetbit wordt meteen los gedaan als de paarden de ring uitgaan, en het is maar voor heel even dus. Niet dat ik voor dit soort zaken ben, maar ik heb veel op dit soort concoursen rondgelopen en gezien dat er paarden tussen zijn die soms op 20-jarige leeftijd nog op hoog nivo mee strijden om de hoofdprijzen. Als er zoveel schade zou ontstaan door hulpmiddelen, zouden de dieren niet op die leeftijd nog dat nivo aankunnen en aangezien ik nu over hoog nivo spreek, kun je er ook gewoon van uit gaan, dat de mensen die zich er mee bezig houden, in dit geval concoursrijders, duivels goed weten waar ze mee bezig zijn, zou dat niet zo zijn, dan hadden ze immers nooit dat nivo behaald. Voor de drafsport is dat net zo.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:59

als je pikeur wilt worden moet je eerst 4 jaar deurne doen,
je kunt ook amateur worden,ook daarvoor moet je een opleiding volgen,je moet zelf een proefkoers afleggen voor je daadwerkenlijk mag starten,een amateur traint altijd bij een trainer(ook als je alleen trainer wilt worden moet je de 4 jarige opleiding afronden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:01

Goed dat je dit even meldt, Knooopje, zo zien onwetende lezers gelijk, dat niet elke nitwit met een ijzerwinkel aan het paard, de baan op mag!