bit met 3 ringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetskie15

bit met 3 ringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 17:30

beetje vage titel misschien,
maar mijn nieuwe verzorgpony heeft een bit met gewoon een grote ronde ring, maar verder zit er aan de onderkant 2 kleine ringen. Met ringen bedoel ik trouwens waar de teugels aan zitten.
wat heeft dit bit voor functie? en doet het het paard pijn of voelt het vervelend voor hem?
ik heb het nog niet aan de eigenaresse kunnen vragen, die zie ik vrijdag en dan ga ik ook voor het eerst op hem rijden, maar ik dacht ik vraag het hier alvast zodat ik er vrijdag rekening mee kan houden :)

hoogendroog

Re: bit met 3 ringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:31

Is waarschijnlijk een pessoa-bit. Niet al te vriendelijk, maar ook geen "zwaargewicht", ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Onduidelijk bit qua doorkomen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:32

klinkt als een pessoabit.
Hoe lager je de teugels vastmaakt, hoe scherper het bit inwerkt.
Dit komt omdat het bit dan een grotere schaarbeweging heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:32

Afbeelding

Zo'n bit? Is een bit met hefboomwerking en ophaalfunctie, ik vind het wel degelijk een zwaargewicht bit en ben er absoluut geen voorstander van. Maar als je de teugels gewoon aan de grote ring vastmaakt, is de werking grotendeels gelijk met een trens (de ophaalfunctie blijft soms iets, maar niet heftig).

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 17:34

Onderwerp: bit met 3 ringen

Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

Zo'n bit? Is een bit met hefboomwerking en ophaalfunctie, ik vind het wel degelijk een zwaargewicht bit en ben er absoluut geen voorstander van. Maar als je de teugels gewoon aan de grote ring vastmaakt, is de werking grotendeels gelijk met een trens (de ophaalfunctie blijft soms iets, maar niet heftig).

thanks, maar misschien een beetje domme vraag maar wat betekend ophaalfunctie?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:39

JetloveIndra schreef:

Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

thanks, maar misschien een beetje domme vraag maar wat betekend ophaalfunctie?

Dat betekent dat het een ophaaltrens is. Het bit heeft een hefboomwerking (zoals een stang), en doordat je het bakstuk vastmaakt aan het oogje boven de grote ring en de teugel aan een ringetje onder de grote ring heeft het bit een kantelwerking. Waardoor het inwerkt op het hoofd van het paard en niet alleen op de lagen.

Pessoabit vind ik een erg smerig bit. Doordat er geen kinketting aan zit is er geen "einde" aan de kanteling. Een pelham (met 1 teugel) of kimblewick/thiedemanbit is dan een eerlijker bit naar het paard toe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:45

Het zit ook nog gekoppeld aan het feit dat het mondstuk niet op een vaste plaats aan de scharen vastzit.

Afbeelding

Dit is een ophaaltrens. Zie je dat als je aan de teugel trekt, het bit steeds hoger in de mondhoek getrokken wordt? Dat doet de pessoa ook tot het einde van de grote ring.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:21

Dat is inderdaad precies het verschil tussen een ophaaltrens en een stang.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:27

Aan je profiel te zien ben je nog erg jong en zo te horen heb je nog niet heel veel ervaring dan is het beter om met een simpel bitje te rijden, want met een hefboomwerking moet je wel ervaring en weten wat het doet. Ik zou nooit iemand op mijn paard laten rijden met een bit met hefboom ook geen bitloos hoofdstel met hefboomwerking als hackamore.

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 07:49

hoikimmmy schreef:
Aan je profiel te zien ben je nog erg jong en zo te horen heb je nog niet heel veel ervaring dan is het beter om met een simpel bitje te rijden, want met een hefboomwerking moet je wel ervaring en weten wat het doet. Ik zou nooit iemand op mijn paard laten rijden met een bit met hefboom ook geen bitloos hoofdstel met hefboomwerking als hackamore.

ik ben op het moment bijna 15, dat noem ik niet erg jong en ik heb vijf jaar les gehad dus ik ken de basis.

ik wil even duidelijk maken dat ik er NIET zelf voor heb gekozen om met dit bit te rijden, het hing al aan het hoofdstel en het enige wat ik er nog nu toe mee heb gedaan is wandelen.
ik heb in zijn kastje ook geen ander bit zien liggen, dus ook al zou ik met een normaal gebroken of stang bit willen rijden gaat dat niet ( ik ga niet zelf een bit kopen, want als ik dan ooit een andere pony ga verzorgen heb ik hier niets meer aan.

Nog even terugkomend op niet veel ervaring, als ik een paar keer op de pony heb gereden ben ik al van plan om professioneel les te nemen. Ik heb al 3 keer op iemands anders paard privé les gekregen, en hier heb ik al veel van geleerd.

Wel wil ik je bedanken voor je reactie, dit is niet boos of onaardig bedoeld, maar alleen maar om duidelijkheid te wekken :)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:30

15 vind ik nog steeds behoorlijk jong hoor haha.
En met de basis is het nog steeds niet genoeg om met zo een bit te rijden. Kijk maar naar dressuur en western wanneer zij een hefboom gebruiken dat is pas in de veel hogere sport. Ook vind ik dat je er in het begin ook met professionele les nog teveel schade mee aan kan richten. En daar wil ik je niet mee aanvallen want als ik zelf geen ervaring zou hebben zou ik mezelf er ook niet mee vertrouwen. Het heeft gewoon een erg scherpe inwerking dus ik snap niet waarom dat nodig zou zijn.

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 08:41

hoikimmmy schreef:
En met de basis is het nog steeds niet genoeg om met zo een bit te rijden. Kijk maar naar dressuur en western wanneer zij een hefboom gebruiken dat is pas in de veel hogere sport. Ook vind ik dat je er in het begin ook met professionele les nog teveel schade mee aan kan richten. En daar wil ik je niet mee aanvallen want als ik zelf geen ervaring zou hebben zou ik mezelf er ook niet mee vertrouwen. Het heeft gewoon een erg scherpe inwerking dus ik snap niet waarom dat nodig zou zijn.

De eigenaren gebruiken het bit denk ik omdat hij erg sterk is, 1 van de eigenaressen vertelde dat ze buiten sowieso met tielleman rijd en soms ook in de bak.
ik zelf heb nog niet op de pony gereden en heb weet dus ook nog niet hoe sterk hij is, wel heb ik al een keer met hem gewandeld en toen was hij vrij sterk en probeerde me uit.
ik wil het dier geen pijn doen en rijdt het liefst ook gewoon met een normaal bit, maar als die er niet is, weet ik ook niet wat ik moet doen. Ik wil graag rijden, en daar betaal ik ook voor

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:42

hoikimmmy schreef:

Maar dat is toch de keuze van de eigenaresse?
Het enige wat TS kan doen, is zich zelf verdiepen in wat voor bit het is (dat doet ze hier) en de eigenaresse vragen (wat is dit eigenlijk voor bit, hoe werkt het, waarom heb je ervoor gekozen?) en dat wil ze gaan doen, als ik het goed begrijp.
Dat is het lastige van geen eigen paard: je bent afhankelijk van wat je wordt aangeboden. Je kunt dingen hooguit bespreekbaar maken, maar daar houdt het ook op.
Niet bedoeld als aanval op jou, maar puur als reactie hoikimmmy.

TS, veel plezier met je nieuwe verzorgpaard! Goed dat je zo graag wilt weten wat dit voor bit is.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:44

je zou aan de eigenaar kunnen vragen of je de teugels aan de grote ring (de een na bovenste) vast mag maken. Dan werkt het bit het zelfde als een gewoon trensbit.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:15

TS. Veel bokkers vinden dit bit minder vriendelijk, ik heb er minder problemen mee. Ook zie je vooral op springwedstrijden voor pony's dit bit en bit met oogjes zeer veel. Bit mag ook met dressuur. Wel zijn er op wedstrijden regels waar de teugel aan mag. Dat is aan de grote ring of eerst een verbindingsstukje aan grote ring en de ring eronder, aan verbindingsstukje de teugel. Laatste heeft wat meer inwerking. Voor training en als eigenaresse erbij is zie ik geen probleem als de teugel eventueel aan de onderste ring zou zitten, dan heeft de kracht die jij met de hand geeft de meeste druk in de mond van de pony.

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:20

Nico12 schreef:
TS. Veel bokkers vinden dit bit minder vriendelijk, ik heb er minder problemen mee. Ook zie je vooral op springwedstrijden voor pony's dit bit en bit met oogjes zeer veel. Bit mag ook met dressuur. Wel zijn er op wedstrijden regels waar de teugel aan mag. Dat is aan de grote ring of eerst een verbindingsstukje aan grote ring en de ring eronder, aan verbindingsstukje de teugel. Laatste heeft wat meer inwerking. Voor training en als eigenaresse erbij is zie ik geen probleem als de teugel eventueel aan de onderste ring zou zitten, dan heeft de kracht die jij met de hand geeft de meeste druk in de mond van de pony.

bedankt voor je bericht!
ik ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden, dus daarvoor heb ik het in ieder geval niet nodig.
jij vindt dat als de eigenaresse erbij is hij gewoon aan de onderste kan, maar als zij er niet bij is, zal ik hem dan gewoon aan de grote en 1 na onderste doen? ik moet overigens nog checken of er geen normaal bit in het kastje ligt, want anders ga ik daar denk ik gewoon me rijden :)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:34

JetloveIndra schreef:

Nico12 schreef:

bedankt voor je bericht!
ik ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden, dus daarvoor heb ik het in ieder geval niet nodig.
jij vindt dat als de eigenaresse erbij is hij gewoon aan de onderste kan, maar als zij er niet bij is, zal ik hem dan gewoon aan de grote en 1 na onderste doen? ik moet overigens nog checken of er geen normaal bit in het kastje ligt, want anders ga ik daar denk ik gewoon me rijden :)

Met eigenaresse overleggen. Als pony soms te hard gaat dan is het veiliger als teugel aan onderste ring zit, echter dit is geen garantie. Meerdere malen eerst met eigenaresse erbij geeft meer vertrouwen over jullie als combinatie.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:40

Nico12 schreef:
TS. Veel bokkers vinden dit bit minder vriendelijk, ik heb er minder problemen mee. Ook zie je vooral op springwedstrijden voor pony's dit bit en bit met oogjes zeer veel. Bit mag ook met dressuur.

Correctie: dit bit is absoluut niet toegestaan in de dressuur.

@TS: Zoals men hierboven al zegt zou ik het inderdaad gewoon bespreekbaar maken met de eigenaresse. Als zij wil dat je met dat bit rijdt, dan heb je daar helaas vrij weinig over te zeggen: haar paard, haar regels. Ik zou overigens niet op eigen houtje besluiten de teugels anders af te stellen of een ander bit te gebruiken, want dat doet je laatste post een klein beetje vermoeden.

Trek je overigens niet zo veel aan van de bokkers die zeggen dat je te jong bent: ervaring en kennis zit hem niet in de leeftijd. Natuurlijk heb je vast nog veel te leren, maar het is makkelijk om iedereen over een kam te scheren. :j Er zitten hier genoeg bokkers van 40 jaar en ouder die het verschil nog niet weten tussen de voorkant en 't achterend. Dat bewijst m'n correctie hierboven wel. Met het openen van dit topic laat je in ieder geval zien dat je graag leert. ;)

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 17:19

Correctie: dit bit is absoluut niet toegestaan in de dressuur.

@TS: Zoals men hierboven al zegt zou ik het inderdaad gewoon bespreekbaar maken met de eigenaresse. Als zij wil dat je met dat bit rijdt, dan heb je daar helaas vrij weinig over te zeggen: haar paard, haar regels. Ik zou overigens niet op eigen houtje besluiten de teugels anders af te stellen of een ander bit te gebruiken, want dat doet je laatste post een klein beetje vermoeden.

Trek je overigens niet zo veel aan van de bokkers die zeggen dat je te jong bent: ervaring en kennis zit hem niet in de leeftijd. Natuurlijk heb je vast nog veel te leren, maar het is makkelijk om iedereen over een kam te scheren. :j Er zitten hier genoeg bokkers van 40 jaar en ouder die het verschil nog niet weten tussen de voorkant en 't achterend. Dat bewijst m'n correctie hierboven wel. Met het openen van dit topic laat je in ieder geval zien dat je graag leert. ;)[/quote]

Thanks voor je reactie!
ik begrijp,nu ik het terug lees, dat het doet vermoeden dat ik de teugels wil verplaatsen. uiteraard zal ik dit nooit zomaar zelf doen en het eerst met de eigenaresse overleggen.
morgen ga ik voor het eerst op hem rijden en dan ga ik ook van alles over het bit vragen en of er eventueel een 'normaal' bit is, want aangezien ik geen ervaring heb met dit bit rij ik daar liever mee omdat ik het dier geen pijn wil doen of onnodig raar te laten lopen

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 09:48

Gister voor het eerst gereden op Semir.
De eigenaresse vertelde dat hij het heeft omdat hij vrij sterk is, dit heb ik ook wel gemerkt als hij me richting de uitgang of een plukje gras trok :+ het bit hielp hierbij om hem terug te krijgen en door te laten lopen :) . ik heb niet gemerkt dat hij er last van had, en hij was super blij en enthousiast dat er iemand op hem reed

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:28

Goed te horen! Ik hoop dat je er een leuke verzorgpony aan hebt. :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:38

En zoals bij ieder bit: de ruiterhand bepaald hoe scherp een bit wordt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:02

Veel plezier met Semir!
Goed dat je het gevraagd hebt. Heb je het leuk gehad?

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 11:36

xChanelx schreef:
Veel plezier met Semir!
Goed dat je het gevraagd hebt. Heb je het leuk gehad?

Ja het was super leuk om weer eens te rijden (had dit namelijk al een tijd niet gedaan ivm kreupelheid en overlijden van oude verzorgpony).
Hij had er veel zin in, en we gaan ons best doen om weer conditie en spieren op te bouwen :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:25

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off topic reacties verwijderd, nu kunnen jullie weer verder over het huidige onderwerp :)