[WN] Westernzadel smaller dan semi-quarter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Westernzadel smaller dan semi-quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 13:02

Een jaar geleden heb ik een Whitestar roundskirt zadel laten aanmeten voor mijn draver merrie.
Met kale boom en de rest wat nodig was.
Het zadel paste perfect! Sloot mooi aan, lag recht, ...

Mijn merrie heeft paar maanden stil gestaan wegens klachten van haar auto-immuunziekte.
Intensief gereden worden zal ze niet meer maar nu blijkt het zadel totaal niet meer te passen...

Ze is niet mager heeft wel minder bespiering maar het zadel kiept nu heel fel naar voren, te breed dus.
Aangezien ik geen fan ben met het rijden van een build-up pad wil ik zien naar andere opties.

Is er nog een standaardmaat smaller dan semi-quarter of moet men dan meer aan maatwerk gaan denken?
Het is vooral voor nog wat buitenritten te gaan doen en wat licht pistewerk.

Want denk niet dat ze terug volle bespiering gaat krijgen, zeker niet rond de schoft...

Alvast bedankt.

Nog een foto van een week terug, met build up pad :)

Afbeelding

En hoe het een hele tijd terug lag

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:19

Per merk kan er wat verschil zitten in de maat semi-quarter, maar veel smaller gaat het niet worden. Ook met maatwerk niet.

Is het geen optie om met longeren / een barebackpad de spieren weer iets op te bouwen? Anders vraag ik me af of een westernzadel voor dit paard de meest ideale (betaalbare) oplossing is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:54

In fabriekszadels is de variatie in boommaten niet zo groot al kan het per merk enorm verschillen. Soms zijn zadels met een speciale Arabieren boom wat smaller, maar soms ook niet............
Wel eens gedacht aan een zadel op maat? Met maatwerk kan je namelijk wel degelijk een zadel maken wat smaller is. Dat kan exact naar het model van de paardenrug gemaakt worden. Het is ook mogelijk om een hele innovatieve lichtgewicht boom te maken die zonder enig probleem weer aangepast kan worden als het paard toch meer spieren krijgt.
Meer informatie per pb.

DubbelFun

Re: Westernzadel smaller dan semi-quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:27

Ik vind het zadel in de goede tijd al niet lekker liggen. IMO te weinig ruimte op de schoft... Is dat het zwart van de manen die door de gleuf van de pad heenkomen ??

Hij mag met de build-up dan iets te hoog liggen, maar de schoft heeft iig wel genoeg ruimte.

Hoe zit de rug er uit zonder zadel ??

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:46

DubbelDun schreef:
Ik vind het zadel in de goede tijd al niet lekker liggen. IMO te weinig ruimte op de schoft... Is dat het zwart van de manen die door de gleuf van de pad heenkomen ??

Hij mag met de build-up dan iets te hoog liggen, maar de schoft heeft iig wel genoeg ruimte.

Hoe zit de rug er uit zonder zadel ??

Toen vond ik het ook inderdaad al blijken dat het niet zo heel goed lag.
Heb er niet meer mee gereden gehad toen, enkel de dag van de foto gelongeerd.
De meest recente foto ook niet gereden, enkel voor foto's te maken.

Het zijn inderdaad de manen die door de gleuf van de pad komen.
Kan build up pad niet zorgen voor drukplekken? Geen idee, vraag me het af.
Als ik het niet opgelost krijg dan gaat het de verkoop in en moet ik me er maar bij neerleggen
dat een westernzadel moeilijk gaat worden voor haar.

Hoop dat je het op deze foto wat ziet hoe haar rug is.
Is van een week of 2 geleden, voor het scheren.

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:55

Een fabriekszadel voor dit paard kan lastig worden, maar je zou dus eens een Arabieren zadel kunnen proberen.
Een op maat gemaakt western zadel is altijd mogelijk, als je daar mee info over wil zie ik wel een PB verschijnen. Prijs zal je meevallen, zeker vergeleken bij een passend westernzadel van goede kwaliteit.
Overigens zou je bij een echt goed gesorteerde western zadel passer / verkoper echt wel een passend zadel kunnen vinden; zal niet makkelijk zijn, maar ze zijn er wel.
Het is moeilijk om echt iets te zeggen van de vorm van de rug op een foto, maar heel uitzonderlijk ziet dit paard er echt niet uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:02

Mooi vlakke rug, iig geen Swayback.

Het nadeel van de Build-Up is dat je een 'harde' overgang hebt van 'gevuld' naar niks. Je hebt vlak na de kussens van de build-up dus even geen ondersteuning. Het zadel bridged als het ware nu een beetje op die plek en achter op de rug.
Nu vind ik het belangrijker dat de schouders/schoft vrij liggen van druk.
Misschien kun je met een 3-voudig opvulbare pad iets doen.
Bijv. die van Mattes
http://www.pa-do.de/images/product_imag ... 1085_0.jpg
http://www.die-sattelgalerie.de/WebRoot ... 030443.JPG
Bij de schouders doe je dan de dikste vulling (zeg 3 shims), in het midden 2 shims en achterop 1 shim. Je kunt hier wat mee experimenteren voor het beste resultaat.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:48

Dank jullie voor de uitgebreide uitleg.
Ik ga het even bekijken allemaal.
Liever ga ik terug voor een nieuw zadel, die zeker past en ik niet met de zorgen zit van aanpassingen door middel van pads en dergelijke.

Het is alleen dat ze blijkbaar de zomermaanden veel last heeft van opstoten van haar auto-immuunziekte.
Veel rijden zit er dan niet in en bespiering veranderd dan wel wat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:08

Dan heb je dus kans dat je voor zomer en winter een ander zadel nodig hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:14

Arabieren zijn over het algemeen erg rond geribt, in die richting zou ik het niet zoeken. Je hebt denk ik meer kans met een gangenpaardenzadel en dan vooral de zadels die voor TWHs gemaakt worden. De moderne TWHs hebben qua bouw best wel wat weg van dravers. (ja, ik ken beide rassen van dichtbij).
Die zadels zijn in NL misschien wat zeldzamer, maar worden zeker fabrieksmatig gemaakt, zullen in Duitsland mogelijk wat meer verkrijgbaar zijn, maar een goede leverancier moet daar aan kunnen komen, inclusief kale boom om goed te passen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:06

Dank je! Ik ga dat even bekijken :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:38

Ik zou sowieso, als je niet naar maatwerk wil, eens gaan kijken bij een goed gesorteerde zadelpasser/ verkoper en verschillende zadels, liefst d.m.v. de kale boom laten passen. Neem dan wel iemand mee met verstand van zaken, want niet alle zadelverkopers zijn goede zadelpassers en niet alle zadelpassers verkopen zadels.
Overigens is de kans erg groot, dat wordt hier ook al geopperd, dat het zadel nooit gepast heeft. Fabriekszadels worden niet "geblokt" , d.w.z. het leer wordt niet pas gemaakt om de zadelboom, waardoor het zadel in 1e instantie op de skirts steunt op de rug. Het kan dan lijken of het aardig past.
Op het moment dat het leer van de skirts soepel is dan gaat het zadel pas op de zadelboom steunen en vaak blijkt dan dat die boom dus niet past. Dit gebeurt meestal na ca. 6 maanden , maar als je niet veel rijdt duurt dat proces langer. Daarom is het van belang om te passen met een kale boom ( en dan zeker te zijn dat die ook in het zadel zit ;) ).
Passen met dikke pad, wat sommige zadelpassers schijnen te doen, is helemaal uit den boze, dan weet je helemaal niet hoe het ligt. Nadeel van een westernzadel is nou eenmaal dat je absoluut niet kan zien hoe de boom op de paardenrug ligt.
Zorg dus dat je naar een betrouwbare passer gaat, iemand meeneemt die verstand van zaken heeft en altijd eerst met de kale boom past of je paard laat opmeten en op die manier een passende boom/ zadel laat maken. Vraag ook garantie op de pasvorm!
Je zou bij een dergelijk paard neigen naar een zadel met een flexibele/ verstelbare / aanpasbare boom, zeker als ze in de zomer en winter zo kan verschillen van spieropbouw.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:13

Persoon in kwestie heeft eerst het paard bekeken hoe de rug was en de bespiering.
Hij had kale zadelbomen bij van de zadels die binnen mijn budget paste.
Dat is eerst bekeken, gekozen, zadel gepast zonder pad en toen met pad.
Heb ik wat in de bak mogen rijden en paard liep heel soepel, ik voelde mij ook niet naar voren vallen en dergelijke.

Ik rijd nu gewoon terug met mijn dressuurzadel die een verwisselbare boom heeft.
Maar ik heb minder pijn met rijden als ik op een westernzadel zit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:36

Zou op zich de juiste methode moeten zijn ( al heeft passen met pad geen zin :o , zadel moet zonder pad goed liggen, een pad is alleen als demping en draagt niks bij aan pasvorm, integendeel; een pad kan de pasvorm soms nadelig beïnvloeden).

Ik kan natuurlijk van hier uit niet zeggen of de persoon verstand van zaken had, maar zo aan het zadel te zien valt dat te betwijfelen.

Ik ken het probleem van (rug) pijn bij rijden in een dressuurzadel, ik kan daar nog geen 30 minuten in zitten. In een westernzadel heb ik nergens last van.

Ik weet niet waar je woont, als het bij mij in de buurt is wel ik wel een keer komen kijken hoe het zadel ligt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:46

_Alarm_wlkp schreef:
Dank jullie voor de uitgebreide uitleg.
Ik ga het even bekijken allemaal.
Liever ga ik terug voor een nieuw zadel, die zeker past en ik niet met de zorgen zit van aanpassingen door middel van pads en dergelijke.

Het is alleen dat ze blijkbaar de zomermaanden veel last heeft van opstoten van haar auto-immuunziekte.
Veel rijden zit er dan niet in en bespiering veranderd dan wel wat.

Denk dat je opties dan richting 2 zadels, 1 zadel + buildup pad/shims of (combi van buildup pad en) semiboomloos als startrekk/deuber. Maar bij een wisselende bespiering en conditie loop je eigenlijk standaard tegen constant veranderen van de gebruikte pad en zadel combi aan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:42

Ik ben van België.
Ben ook eens rond aan het zien naar semiboomloos.
Het is inderdaad een rotsituatie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:30

_Alarm_wlkp schreef:
Ik ben van België.
Ben ook eens rond aan het zien naar semiboomloos.
Het is inderdaad een rotsituatie.

Een optie is misschien een Debra Sibley, semi boomloos, maar voor dat geld kan je ook een zadel op maat laten maken :o

Waar in België? Mag ook per PB.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:49

Wat vind je van een Bob Marshal zadel, boomloos?
Mocht je bij mij in de buurt zitten mag je die van mij best uitproberen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:11

spatter schreef:
Wat vind je van een Bob Marshal zadel, boomloos?
Mocht je bij mij in de buurt zitten mag je die van mij best uitproberen.

Geen ervaring mee, maar vind ze er wel interessant uit zien! :)
Ongeveer een 40 min van Kinrooi vandaan.
Zijn deze zadels makkelijk verkrijgbaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:12

In Amerika wel :D
Voordeel is dat als je er hier eenmaal een gepast hebt en je koopt het zelfde model dat je iig weet dat het altijd past.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:18

DubbelDun schreef:
In Amerika wel :D
Voordeel is dat als je er hier eenmaal een gepast hebt en je koopt het zelfde model dat je iig weet dat het altijd past.

Dat is waar ja :D heb nu al wat mogelijkheden maar ga nog wat verder oriënteren.
Het is niet dat ik nu niet kan rijden, gewoon niet met een westernzadel.
Dus kan op het gemakje beslissen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:23

In de wiki staat het nodige, even naar beneden scrollen tot je mijn oudje tegen komt in haar blauwe setje :D
Dit is een Trail model, 66 cm lang met Peaked pommel, 16,5" zitting.
http://www.bokt.nl/wiki/Boomloos_zadel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:00

Mocht je echt fan zijn van White Star: ik dacht dat er ook Arabian quarter is.
Van Garland weet ik zéker dat ze er in die maat zijn, en die gebruiken dezelfde bomen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:31

Wat dacht je van een boomloze zoals de barefoot Arizona? Zo'n zadel geeft toch meer kans op passend blijven bij veranderingen dan een ander zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:52

De maat 'Arabian Quarter" geeft maar weer aan wat voor rare maatvoeringen er gehanteerd worden op zadelgebied :D