wat vind jij van het bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

wat vind jij van het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:11

hoihoi,

ik weet dat hier al vele topics over zijn . ( weet niet of het hier goed staat , kan ie anders verplaatst worden?)
maar ik wil nu graag persoonlijke meningen over het bit , alles even op een rijtje .
wat vind jij van het , en waarom vind je dat ?

of een bit goed of slecht is , is geen feit ( naar mijn idee) waarom ?
het hangt er naar mijn idee vanaf hoe je ermee omgaat . ik rijd altijd een uur met losse teugel en neem de teugels wat aan als mijn paard te hard gaat . dus in feite zit het bit alleen maar in de mond , meer ook niet . ( dit geld tot voor kort , want ik rijd nu een halfjaar bitloos , omdat het bit niet nodig is , zielig vond ik het bit niet , maar als het niet nodig is ,gebruik in het toch liever niet )

zo , de eerste reactie/mening is geplaatst !

ben benieuwd!

liefs femke

Quir

Re: wat vind jij van het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:15

Niks is slecht, enige wat slecht is (kan zijn) degene die de teugels vast houdt.

Bitloos kan net zo gemeen inwerken als een bit, het is echt maar net hoe degene zn hand is. Iemand die perfect bitloos kan rijden, kan dat ook gewoon met een bit.

NessahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:15

Er zijn inderdaad al erg veel topics hierover.. Ook topics die nog recent zijn. Ik denk dat je dan al een heel eind komt.. Daarin staan veel reacties,meningen en ook tips.

Persoonlijk rijd ik zelf met en zonder bit. Met springen en crossen heb ik het bit soms toch echt even nodig en met dressuur merk ik haast geen verschil. Mijn paard is enorm sensibel.

Hier wat recente topics:
[HAR] Meningen over bitloze hoofdstellen.
[HAR] Bitloos: met wat "beginnen" ?
[HAR] Veranderen van bit/neusriem: wat kan ik verwachten?
lovetoulouse @ [HAR] Bitten
[HAR] ST-hoofdstel

Voor informatie kan ook je ook even op bokt wiki zoeken:
http://www.bokt.nl/wiki/Bit
http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:17

Ik vind een bit zeer on natuurlijk,kan nooit prettig aan voelen volgens mij? Ik rij al jaren zonder,mijn paard rijd niet lekker met bit in,veel klieren niet luisteren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:18

Een bit is niet slecht. Heeft geen pootjes en handjes om kwaad mee te doen. Als je het neerlegd, blijft het (in principe) liggen totdat je het weer oppakt.
Kan geen oorlog beginnen, of schade aanrichten, UIT ZICHZELF...

Met losse teugels rijden is zinloos, en vervelend voor een paard. Het paard krijgt namelijk pas contact als het jou uitkomt en dat kan erg onrustig zijn. Ga dan maar bitloos, als je bang bent je paard pijn te doen met het bit. Bitloos kan je je paard op andere manieren pijn doen.

Kortom: Aan alle manieren zitten positieve en negatieve kanten... :Z

lenzie331

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:21

Quir schreef:
Niks is slecht, enige wat slecht is (kan zijn) degene die de teugels vast houdt.

Bitloos kan net zo gemeen inwerken als een bit, het is echt maar net hoe degene zn hand is. Iemand die perfect bitloos kan rijden, kan dat ook gewoon met een bit.

Hier ben ik het helemaal mee eens!! Degene die de teugels vast heeft kan er voor zorgen of het goed of slecht is. Er zijn er genoeg die met of zonder bit schade aanrichten door het zo genoemde trek en pluk (ruk) werk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:23

dankjulliewel voor de reacties !

naar mijn idee klopt het wat quir zegt , maar;

wat ik toch net iets beter aan bitloos vind is dat als je (zoals ik ) met lange teugel rijd , het paard met bit geen druk voelt , maar wel dat ''stuk ijzer'' in zijn mond voelt . als je bitloos rijd voelt het paard helemaal niets als je hem lange teugel geeft .

en bitloos zit de druk op de neus , dus zou er al iets zijn heb je daar druk op.

dus in het kort gezegd;

bitloos'; met lange teugel rijden heeft het paard geen last van ijzer in zijn mond . en mocht bij te snel gaan ; de neus is vel over bot , dus ook gevoelig .

met bit'; lange teugel , paard voelt geen druk , maar wel een stuk ijzer dat in zijn mond zit .

zit ik goed?

verder bedankt , goede topics heb je me gegeven .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:26

Sorry meid, maar alleen al waarom jij je bit gebruikt (e) , zegt mij genoeg over jou ervaring als ruiter.
1 uur rijden met een losse teugel en geen bit gebruik? 1 uur rijden en geen bitloos hoofdstel gebruiken?
Dat is sowieso al een beetje zinloos denk ik...waarom doe je dan een bit in of een hoofd stel????
En dat elk bit net zo scherp inwerkt als de ruiter op zijn rug het gebruikt en precies hetzelfde met willekeurig welke hulpteugel, is denk ik al een 10.000 keer besproken op bokt!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:27

Janine1990 schreef:
Een bit is niet slecht. Heeft geen pootjes en handjes om kwaad mee te doen. Als je het neerlegd, blijft het (in principe) liggen totdat je het weer oppakt.

Met losse teugels rijden is zinloos, en vervelend voor een paard. Het paard krijgt namelijk pas contact als het jou uitkomt en dat kan erg onrustig zijn. Ga dan maar bitloos, als je bang bent je paard pijn te doen met het bit. Bitloos kan je je paard op andere manieren pijn doen.

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens , het krijgt geen contact als het mij uitkomt , maar wanneer het nodig is . na een tijdje krijgt ie het wel door . als ik met losse teugel loop en maar er gebruik van om harder te gaan , krijg ik druk . blijf ik op het goede tempo lopen , blijven de tegels lekker los.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:28

Misschien is het handig om wat duidelijker te schrijven? Met hoofdletters en zonder overbodige spaties????

Bitloos rijden of met bit aan een lange teugel rijden, noem ik geen rijden, maar aanklungelen.
Je kan er niets mee bereiken, omdat je niet volgens het Skala kunt rijden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:30

aerdenhout1 schreef:
Sorry meid, maar alleen al waarom jij je bit gebruikt (e) , zegt mij genoeg over jou ervaring als ruiter.
1 uur rijden met een losse teugel en geen bit gebruik? 1 uur rijden en geen bitloos hoofdstel gebruiken?
Dat is sowieso al een beetje zinloos denk ik...waarom doe je dan een bit in of een hoofd stel????
En dat elk bit net zo scherp inwerkt als de ruiter op zijn rug het gebruikt en precies hetzelfde met willekeurig welke hulpteugel, is denk ik al een 10.000 keer besproken op bokt!

omdat ik het gewoon fijn en ontspannen vind rijden , ik had mijn paard toen nog niet een een halfjaar .

ik wil gewoon een beetje zekerheid als ik op een ''vreemd' paard stap , nu ken ik haar goed genoeg , en weet dat het niet meer nodig is .
ik rijd dus nu ook zonder iets of met halsring /cordeo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:30

YelaBrenda11 schreef:
Janine1990 schreef:

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens , het krijgt geen contact als het mij uitkomt , maar wanneer het nodig is . na een tijdje krijgt ie het wel door . als ik met losse teugel loop en maar er gebruik van om harder te gaan , krijg ik druk . blijf ik op het goede tempo lopen , blijven de tegels lekker los.

Wanneer je geen constante verbinding met de mond of eventueel het hoofd hebt, kan je NIET rijden. En is een los-vast contact alleen maar vervelend. Bij een constante verbinding kan je duidelijke aanwijzingen geven wanneer dat nodig is.
Er is meer aan paardrijden dan tempo....

Misschien moet je je wat beter verdiepen in paardrijden op zich.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:35

ik heb geleerd van mijn NH instructrice zo te rijden . dus zo min mogelijk en zoveel als nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:36

YelaBrenda11 schreef:
ik heb geleerd van mijn NH instructrice zo te rijden . dus zo min mogelijk en zoveel als nodig.

Volgens mij heb je anders nog maar weinig kaas gegeten van NH en twijfel je...
Ik zie geen andere reden om een topic te openen????

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:37

YelaBrenda11 schreef:
aerdenhout1 schreef:

omdat ik het gewoon fijn en ontspannen vind rijden , ik had mijn paard toen nog niet een een halfjaar .

ik wil gewoon een beetje zekerheid als ik op een ''vreemd' paard stap , nu ken ik haar goed genoeg , en weet dat het niet meer nodig is .
ik rijd dus nu ook zonder iets of met halsring /cordeo.

Nou dat is toch hartstikke fijn dat het zo kan en jij daar helemaal happy mee bent!
Dit soort topics zijn inmiddels legio op bokt!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:37

als ik het over losse teugels heb en aannemen wanneer nodig . dan bedoel ik dit alleen als ik aan het buiten rijden ben , op een lang pad . voor het sturen lijkt me dit wel vervelend voor het paard .

misschien doet hete r voor jullie er niet toe , maar ik zet het er maar even bij .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:39

YelaBrenda11 schreef:
als ik het over losse teugels heb en aannemen wanneer nodig . dan bedoel ik dit alleen als ik aan het buiten rijden ben , op een lang pad . voor het sturen lijkt me dit wel vervelend voor het paard .

misschien doet hete r voor jullie er niet toe , maar ik zet het er maar even bij .

Waarom rij je buiten wel met een bit dan?
Een bit is echt geen extra controlemiddel, als je paard gaat gaatie wel, met of zonder bit.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:39

Janine1990 schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Volgens mij heb je anders nog maar weinig kaas gegeten van NH en twijfel je...
Ik zie geen andere reden om een topic te openen????

ik vraag niets bij mijn topic over bit/bitloos.

ik vraag gewoon meningen .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:41

Maar als je meningen vraagt, waarom ga je dan tegen die meningen in? Je wilt mensen blijkbaar toch overtuigen van dat bitloos beter is????

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:41

Janine1990 schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Waarom rij je buiten wel met een bit dan?
Een bit is echt geen extra controlemiddel, als je paard gaat gaatie wel, met of zonder bit.

ik rijd buiten niet met bit, ook nergens neergezet( niet dat ik weet tenminste)

ik rijd buiten met halster en teugels .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:41

Janine1990 schreef:
Maar als je meningen vraagt, waarom ga je dan tegen die meningen in? Je wilt mensen blijkbaar toch overtuigen van dat bitloos beter is????

als je m'n eerste poste ven leest .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:42

het hangt er naar mijn idee vanaf hoe je ermee omgaat .

quote.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:43

YelaBrenda11 schreef:
ik rijd buiten niet met bit, ook nergens neergezet( niet dat ik weet tenminste)

ik rijd buiten met halster en teugels .

YelaBrenda11 schreef:

Hieruit maak ik op dat je buiten met bit rijdt???
Evenals je openingspost, daaruit maak ik ook op dat je met bit rijdt????
Maar dan is het weer dat was vroeger, je verhaal is nogal verwarrend hoor...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:44

YelaBrenda11 schreef:
het hangt er naar mijn idee vanaf hoe je ermee omgaat .

quote.

Oke, nu snap ik officieel niets meer van je hele topic... :o

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:45

dan heb je het verkeerd begrepen denk ik.

ik neem de teugels die ik aan mijn halster vastmaak gewoon aan.