Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:18

Ik vrees dat van die zolen een groot deel steunsel is en dat er ook druk via die steunsels in de hoef is.

De ringen op de hoefballen geven ook aan dat de drukverdeling niet goed is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:26

Ik ben het met bovenstaande reactie eens, het lijkt alsof de hele zool overgroeid is met steunsel, daardoor zal de zool ook keihard zijn, de echte zool komt hierdoor echter in de verdrukking en er kunnen kneuzingen en ontstekingen ontstaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:41

Bedankt voor jullie reacties. Blij te merken dat ik dus toch gelijk heb..'
Mijn hoefsmid herkent de rotstraal dus niet! Hij noemt het "een oud wondje". Mijn paard is ook kreupel geweest door de hielscheur wat te zien is op de foto.

Helaas kreeg hij dus weer rotstraal. De smid maar weer laten komen als laatste kans. Nee hoor, is geen rotstraal.. Zijn voorhoeven zijn ook niet goed bekapt.

Weten jullie een goede smid omgeving deventer?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:46

Rotstraal wordt ook beter als de straal meer druk krijgt, dan raakt de straal meer doorbloed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:53

@ Wieke, de hielen zijn inderdaad ondergeschoven, de enige oplossing is goed kort houden en regelmatig bijwerken. Op één foto van RV van achter genomen lijken de hielen ongelijk maar op een andere foto weer niet, dus dat kan ik niet beoordelen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:56

Klopt arabesk.
Ik probeer ook zo veel mogelijk op de straat te rijden momenteel.

Ik vind het echt verschrikkelijk dat hij nu weer last van zijn voeten heeft.
Hij had echt prachtige voeten! vooral dat de rotstraal zijn hoefballen steeds aantast.. Daar is bijna geen houden aan..

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:10

Arabesk, hoe zou jij het oplossen? Ben zelf er niet extreem in thuis en zie zijn voeten wel vooruit gaan vergeleken met wat het 2 jaar terug was. Gezien we nog steeds vooruit gaan blijf ik voorlopig wel bij deze smid.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:28

Linkervoorvoet van mijn tinkerruin Finnegan. Hij is vorig jaar op De Visdonk behandeld tegen straalkanker, dit had hij al sinds 2010 en het was lange tijd stabiel, maar vorig jaar ging het ineens mis. Dit is de voet waar het probleem het grootst was. Je ziet nu enkel nog een lichtere plek, maar het gaat nu erg goed met intensief schoonhouden en zeer regelmatig bekappen. Smid was hier nog niet klaar overigens. ;)

Afbeelding

Het beetje bloed is afkomstig van een andere voet, niets dramatisch verder. :P

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:45

Ohh ik ga dit topic even in de gaten houden. Heb namelijk al ruim twee maanden ellende met Spetter. :(
Meneer loopt heel gevoelig en voorzichtig. Nou heeft hij inmiddels al warmte gehad in 2 verschillende hoeven. Zowel dierenarts als smid zijn erbij geweest, maar die spreken elkaar heerlijk tegen. Ikzelf neig ernaar om de smid te geloven. Die zegt namelijk dat hij te kort op zijn hoeven staat en dat het een kwestie van aangroeien is en dat hij dan weer goed loopt. Eigenaresse is het echter eens met de dierenarts :')

Ik zal morgen een foto maken, dan kunnen jullie je mening geven. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:30

Wat zegt de dierenarts? En hoe zijn de problemen ontstaan, is er toen iets veranderd?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:04

Ik heb inmiddels contact gehad met een hoefsmid die iemand heeft aangeraden vanuit dit topic. Waarschijnlijk kijkt hij dit weekend vrijblijvend even naar de voeten van mijn paard. Ik ben benieuwd..
Hij is vorige week bekapt namelijk!

Vinden jullie het leuk als ik een update plaats?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:35

Mizora schreef:
Wat zegt de dierenarts? En hoe zijn de problemen ontstaan, is er toen iets veranderd?

Met de vorst ging hij ineens heel gevoelig lopen. De wei was toen keihard en puntig. De hoefsmid zei dat hij daardoor zijn hoeven beweerd zou hebben en een hoefzweer had gekregen, maar deze zat te hoog In de hoef om eruit te snijden. Vervolgens kwam de dierenarts en die gooide er gelijk een antibiotica kuur in...

Hij blijft gevoelig lopen, maar het is al wel minder geworden sinds februari. Toen was hij echt kreupel, nu loopt hij eigenlijk op alle 4 de benen goed, alleen het lijkt alsof hij op eieren loopt.

maar het lastigste is dat de dierenarts zegt dat hij volledige rust moet hebben, alleen afentoe stukjes op het harde om te kijken of het over Is. En de hoefsmid zegt dat we moeten doen met hem wat we altijd doen op zachte ondergrond, omdat hij vindt dat hij te dik wordt en dat zijn spieren te stram worden als hij stil blijft staan. Naar wie moeten we nou luisteren? :(

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:11

Niks zo slecht als volledige rust voor een paard, ik zou naar je smid luisteren in dit geval. En ik snap je dierenarts ook niet dat hij A.B. geeft bij een hoefzweer, vaak is A.B. niet of slecht werkzaam bij hoefzweer, dus alleen maar slecht en belastend voor het lichaam.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:25

Delphi2 schreef:
Niks zo slecht als volledige rust voor een paard, ik zou naar je smid luisteren in dit geval. En ik snap je dierenarts ook niet dat hij A.B. geeft bij een hoefzweer, vaak is A.B. niet of slecht werkzaam bij hoefzweer, dus alleen maar slecht en belastend voor het lichaam.

Daar was ik al bang voor :')
De eigenaresse heeft echter besloten naar de DA te luisteren en ik heb al vanaf het begin een beter gevoel bij de hoefsmid. Maar ja, het is niet mijn paard dus inmiddels staat hij op rust. De enige beweging die hij krijgt is in de wei. -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:28

Antibiotica is onverstandig bij de meeste hoefzweren, dus daar zou ik ook niet voor gekozen hebben. Ik zou inderdaad blijven bewegen. Maar ik heb zelfs met een peesblessure mijn paard geen boxrust gegeven, maar in een (verharde) paddock van 6x14 gezet en gezorgd dat hij niet de neiging had gek te doen. Boxrust is iets dat meer schade dan verbetering oplevert in de meeste gevallen. Ook de hoefgroei valt dan vrijwel volledig stil en ook de doorbloeding van de hoeven is grotendeels afhankelijk van beweging. Allebei zaken die van groot belang zijn om te herstellen.

Hij staat wel in de weide? Dan krijgt hij op zich wel beweging.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:38

Hij staat van 7/8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds in de wei, maar vanaf eind maand gaat hij deze tijden op de paddock omdat hij een beetje te rond wordt. Ik zal het er met de eigenaresse over gaan hebben dat we misschien toch weer íets moeten doen met hem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:39

En anders een graasmasker om, dan kan hij wel grazen maar neemt hij minder gras op. Want ook op de paddock moet hij bijgevoerd worden. Een paard mag maximaal 6 uur zonder ruwvoer staan (en het advies is niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer).

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:42

Graasmasker is helaas geen optie. Meneer heeft dat binnen een dag volledig gesloopt :')
Maar hij krijgt wel doorlopend hooi! Hij staat met 2 andere paarden dan, dus er komen ongeveer 3 keer per dag mensen die alle paarden een flinke portie toeschuiven. Scheelt dat hij hooi niet zo lekker vindt, dus dan eet hij ook niet zoveel en snel haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:24

Hallo, mijn pony wordt ondertussen alweer zo'n 2 jaar natuurlijk bekapt. Ik doe dit zelf (n.a.v. de cursus) maar laat het 1 à 2 keer per jaar controleren door een zeer ervaren bekapper :) (die ook de cursus zelf geeft).

Mijn pony staat regelmatig voor de wagen en loopt dus flink wat kms over het asfalt. Onlangs heb ik tijdens een rit (na dat we er zo'n +/- 15 km op hadden zitten) foto's van z'n hoeven gemaakt, hier kun je heel mooi zien dat z'n zool en straal ook meedragen en dat z'n hoef heel mooi hol is van zichzelf. Deze foto's wilde ik even met jullie delen. Ik heb gezien dat het op een aantal foto's lijkt alsof hij flares heeft, ik kan jullie verzekeren dat hij die niet heeft (ik heb het nog nagekeken) ook lijkt het op 1 foto alsof hij een gat in z'n straal heeft, dus is gewoon wat zand dat er in zit waardoor dat dit zo lijkt, z'n middelste straalgroeve is overigens niet heel diep. Verder is 1 foto geloof ik wat scheef genomen waardoor z'n hielen ongelijk zijn. Foto's (vind ik) vertekenen altijd nogal. Verder heeft hij wel hier en daar een kiezeltje zitten, maar daar had hij geen last van, uiteraard heb ik er die thuis uitgehaald.

Rechtsvoor onderaanzicht (hier lijkt dus een gaatje in z'n straal te zitten, is echt niet zo).
Afbeelding

Rechtsvoor vanaf bovenaf z'n hielen gezien
Afbeelding

Rechtsvoor vooraanzicht
Afbeelding

Rechtsvoor zijaanzicht
Afbeelding

Linksvoor onderaanzicht
Afbeelding

Linksvoor, vanaf bovenaf op de hielen gezien hiel lijkt ongelijk, maar is niet zo
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 0b89354d1b

Linksvoor vooraanzicht
Afbeelding

Linksvoor zijaanzicht
Afbeelding

Linksachter onderaanzicht
Afbeelding

Linksachter vanaf bovenaf de hielen gezien
Afbeelding

Linksachter vooraanzicht
Afbeelding

Linksachter zijaanzicht
Afbeelding

Rechtsachter onderaanzicht
Afbeelding

Rechtsachter (vanaf bovenaf op z'n hielen gezien)
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=557397AC

rechtsachter vooraanzicht
Afbeelding

Rechtsachter zijaanzicht
Afbeelding

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:17

Sorry, drukke week gehad. Paard loopt inmiddels op zachte grond vrijwel helemaal goed. Alleen op harde grond blijft hij op eieren lopen. :s

Dus hier alsnog de foto's:

Allereerst zijn voorhoeven. Hij staat al vanaf baby af aan een beetje naar binnen toe, dit is dus niet meer te veranderen. Er is tussendoor een smid geweest die het noodzakelijk vond om dit wél even te doen en dat liep behoorlijk fout af. :')
http://i59.tinypic.com/t9e6vq.jpg
http://i58.tinypic.com/105sm86.jpg
http://i61.tinypic.com/35384yo.jpg

Zijn linker voorhoef. Deze was vorige week warm, daar voel ik nu niks meer aan.
http://i57.tinypic.com/15s2dyg.jpg
http://i57.tinypic.com/2co4nrm.jpg

En zijn rechter voorhoef
http://i58.tinypic.com/2nc3tki.jpg
http://i62.tinypic.com/xc9i5e.jpg

Zijn achterbenen. Ook hier zie je dat zijn benen naar binnen staan. Hij staat hier uberhaupt best raar.
http://i57.tinypic.com/30rsp3d.jpg

Een foto van zijn andere achterhoef is niet gelukt haha, dat vond hij niet zo leuk. Dus alleen de linker
http://i61.tinypic.com/68btat.jpg

En nog een standfoto van hem, las ergens dat dat ook belangrijk is haha. Het is niet zo'n beste foto maar het is iets.
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:51

Kan een hoef ook van achter tot voor helemaal vol gegroeid zijn met steunselmateriaal? Ik werd gevraagd even naar 2 achterhoeven te kijken en hoe ik er ook naar keek, het leek net als hij gewoon helemaal was overgroeid?? Of het is gewoon een aparte zool maar het leek net steunsel.. Straal was ook apart geworden, draagt enorm mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:24

Ik heb het bij de hoeven van mijn paard ook wel gedacht. Uiteindelijk heb ik ergens de toplaag wat losgewrikt (je zag daar een soort lijntje lopen) en ben daar aan gaan trekken. Daarna was de zool hol, ik stond er echt van te kijken.

Afgelopen week weer hetzelfde geintje uitgehaald met de andere 3 hoeven. Daar had ik in eerste instantie niks aan gedaan en de hoefsmid had de "zool" in vorm gesneden. Bij 1 hoef kwam hij er aan beide kanten uit, 1 hoef kwam hij aan de ene kant er geheel uit en de andere kant deels en bij 1 hoef wilde hij niet erg. Over een week weer proberen (komend weekend ben ik niet thuisthuis).

De vorm is ook anders dan wat de hoefsmid erin snijdt. Op sommige plekken is het dieper en op sommige plekken iets minder diep (maar die laatste zijn de plekken die de smid als richtlijn aanhoudt).

Edit: deze post heb ik erover geschreven - Mizora @ [BEH] Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II
En deze foto wijs ik de plekken aan: https://pbs.twimg.com/media/B-CBeLdCcAAqNZH.png (helaas vage foto)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:00

Dat kan zeker Kasmir. Hier nog een foto uit de oude doos van mijn (inmiddels overleden) Friese merrie. Ze was ernstig hoefbevangen geweest, op kliniek in Emmeloord gestaan en daarna een periode van om de zoveel weken controle daar en nieuwe ijzers etc. Echt een rotzooi hoef, toch is het helemaal goed gekomen en heeft ze nooit meer een pas kreupel gelopen.
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:07

Thanks, ik heb wel even 2 foto's maar het zijn niet de beste foto's van hoeven die ik ooit gemaakt heb xD. Als ik vandaag de kans heb maak ik even foto's wanneer de hoeven helemaal schoon geborsteld zijn..

Is dit nu een erg platte zool of steunsel?

Links achter
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:09

Bij die onderste lijkt het in ieder geval steunsel te zijn. Die wand loopt ook zo ver omhoog namelijk, de ander vind ik lastiger inschatten.