Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:48

Ik zou er dan weer niet zelf aan gaan zitten :o laat dat maar aan je smid over.. Mischien dat die hem 2 wekelijks kan corrigeren?

Mizora

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:52

Overigens, moet ik er dus wel even bijzeggen. Het is niet in plaats van de hoefsmid, maar extra als je dat bijvijlt. De hoefsmid zou ik er sowieso iedere 6 weken bij laten komen. Dan heeft hij dus ook de mogelijkheid om jou op tijd bij te sturen mocht er met het bijwerken iets niet helemaal goed gaan.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:55

Ja dat snap ik :) heb hem gelijk een berichtje gestuurd wanneer hij weer op stal is om het één en ander te bespreken. Ik laat het jullie hier weten!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:43

__Nicky schreef:
Geen duidelijke foto maar dit is de dag van aankoop (augustus 2013). Hij is begin vanaf afgelopen zomer echt stijl komen te staan door verkeerd bekappen.

[ Afbeelding ]

Kijk naar het schouderblad. Die is stijl. Dus horen zijn hoeven evenredig steil te zijn. Dit heeft alles met de gewrichten en hoeken te maken
ik zou er niet zomaar wat van de hiel gaan afhalen. Ondergeschoven versenen vind ik wel meevallen, dan zouden de steunsels naar binnen gedrukt zijn en dat is niet zo.
De straal is gewoon diep weggesneden (vermoedelijk voor de siliconen) dat groeit als je in zand gaat bewegen gewoon weer aan.
Bij het weghalen van de hielen krijg je een verkeerde belasting in de voet (ism de schouderlijn) wat juist HKO kan veroorzaken.
Dus kijk uit wat je doet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:48

Een hoef van mijn eigen paard. Dit is RV, ik ben LV minder steil aan het zetten en dat gaat erg goed. Hij loopt niet gevoelig (als de hoefsmid hem corrigeert loopt hij 2 weken op eieren), aan deze hoef heb ik een keer een vijl langs de hoefwand gehaald bij een brokkeltje, maar in principe heb ik er niets aan gedaan. (na de foto heb ik de straal onderin de straalgroeve iets weggesneden, de straal is dus aan beide zijden diep in de straalgroeve 2mm smaller gemaakt. Dit paard is gevoelig op rotstraal, hoewel deze hoef het over het algemeen niet heeft). Wat zien jullie? De hoefsmid komt hopelijk komende zaterdag weer, deze hoef is 5 weken geleden bekapt. De hoefsmid wordt gevraagd vanwege de standsverandering van de hoef LV.

Ik ga nog niet zeggen wat ik zelf denk bij deze hoef, ik wil niet per ongeluk iemands inzicht beïnvloeden. Maar de hoef verandert nu ik de hoef RV aanpas en de andere 2 hoeven veranderen ook (hoewel minder duidelijk).

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:52

Mizora schreef:
Ok. Als ik dit zie, wat zijn die hoeven verkloot. Geen ander woord voor te zeggen. Ik heb de foto van 6 weken geleden genomen. LV opnieuw, want daar heb ik al eerder wat over gezegd.

[ Afbeelding ]

Ik begin met de groene lijnen. Die horen allebei ong gelijk te zijn en 45° te zijn. De voorkant is steiler en de achterkant is weker. Dit wijst duidelijk op ondergeschoven verzenen.

De gele lijn, daar horen de dunne paarse, bruine en roze lijn bij. Dit is de hoek van kroonrand met de grond. Ik zie nu dat ik de paarse hoek op de vekeerde plaats heb gezet, die hoort tussen roze en geel in. Deze hoek hoort 30° te zijn ongeveer. Deze hoef is dus te steil.

De rode en zwarte lijn is achterkant van de hoef bij de kroonrand en de grond. Deze heb ik gemeten in een oranje streep en die heb ik eronder gezet. Deze afstand past slechts ±2.3x erin. Vergelijk dit eens met het plaatje van hoofcare:
[ Afbeelding ]
daar past hij er wel 7x in.

Ik zou dus echt wekelijks de stand aanpassen, en dan eerder naar de 3mm dan de 1 mm standwijziging gaan. Zet eventueel vantevoren met marker af wat eraf moet, dan kan je het zien. Maar hier kan het paard niet anders dan last van hebben, en dit is heel lastig te corrigeren als dat maar iedere 6-8 weken gebeurt.

oei.....niet waar
een hoef moet geen 45 % zijn, dat is totaal afhankelijk van het paard en de schouderlijn/ bovenbeen (voor achter)
Lees het verhaal maar eens van deze hoefsmid!
http://www.hoefbeslag.nl/dehoefhoek.html

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:14

Ik had die inderdaad ook gelezen, maar hoofcare (gebr. Nassau) geeft wat anders aan. Als ik 2 tegenstrijdige verhalen hoor, dan kies ik voor degene waar ik het meest positieve gevoel bij heb. Maar of de hoek nu 50° is of 45°, deze hoef zit er ruim boven, zo grof van het plaatje gemeten 59°.

http://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

De schouder is wel wat steil, maar niet ontzettend en dan zou de hoek aan de voorkant en achterkant van de hoef in ieder geval gelijk moeten zijn. Ik zeg niet dat dit paard naar de "ideale" 45° of eventueel 50° moet, maar wel dat hij minder steil moet. Het is kijken naar de hoef/been/schouder waar hij precies terecht moet komen. Het weghalen van de hielen is ook niet om hem dicht bij die 45° te krijgen, maar om het zwaartepunt meer richting het midden van de hoef te krijgen. Die 2.3x (oranje) die meer richting een 7x moet worden. En dat kan voor dit paard rustig maar 5x worden, maar dat is toch een groot verschil. En als ik op de foto kijk van 2013, dan had hij LV ook helemaal geen steile hoef en ook niet zo'n relatief ver naar achter liggend zwaartepunt. RV was wat steil, maar dit is LV.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:26

Mizora schreef:
Een hoef van mijn eigen paard. Dit is RV, ik ben LV minder steil aan het zetten en dat gaat erg goed. Hij loopt niet gevoelig (als de hoefsmid hem corrigeert loopt hij 2 weken op eieren), aan deze hoef heb ik een keer een vijl langs de hoefwand gehaald bij een brokkeltje, maar in principe heb ik er niets aan gedaan. (na de foto heb ik de straal onderin de straalgroeve iets weggesneden, de straal is dus aan beide zijden diep in de straalgroeve 2mm smaller gemaakt. Dit paard is gevoelig op rotstraal, hoewel deze hoef het over het algemeen niet heeft). Wat zien jullie? De hoefsmid komt hopelijk komende zaterdag weer, deze hoef is 5 weken geleden bekapt. De hoefsmid wordt gevraagd vanwege de standsverandering van de hoef LV.

Ik ga nog niet zeggen wat ik zelf denk bij deze hoef, ik wil niet per ongeluk iemands inzicht beïnvloeden. Maar de hoef verandert nu ik de hoef RV aanpas en de andere 2 hoeven veranderen ook (hoewel minder duidelijk).

[ Afbeelding ]

heb je ook een foto van het paard? de stand van het been? want zo onder aan de hoef te zien is de linker hiel hoger dan rechts?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:27

__Nicky schreef:
Geen duidelijke foto maar dit is de dag van aankoop (augustus 2013). Hij is begin vanaf afgelopen zomer echt stijl komen te staan door verkeerd bekappen.

[ Afbeelding ]

deze schouderlijn is geen 45 % in ieder geval.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:38

Heb je hier wat aan?

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:40

Afbeelding

deze foto is van oktober, voordat de stand veranderd werd. Helaas heb ik, zie ik, geen duidelijkere foto. Ik ben pas weer zaterdag waarschijnlijk in H'sluis, dus ik kan geen andere foto maken. Het gaat om LV, dus de achterste hoef.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:42

__Nicky schreef:
Heb je hier wat aan?

[ Afbeelding ]

voor 55 % ongeveer denk ik? gezien zijn schouder?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:44

Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

deze foto is van oktober, voordat de stand veranderd werd. Helaas heb ik, zie ik, geen duidelijkere foto. Ik ben pas weer zaterdag waarschijnlijk in H'sluis, dus ik kan geen andere foto maken. Het gaat om LV, dus de achterste hoef.

rechtsvoor is op deze foto te stijl. (kijk maar naar zijn schouder) Linksvoor kan ik moeilijk zien, maar als die hiel lager is? is het logisch dat ie hem naar voren zet. Zie het als ongelijke schoenen, dan kan je je voeten ook niet bij elkaar zetten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:56

Die hoef is inderdaad lager en ik vind het ook logisch dat hij hem naar voren zet. Vandaar ook de standcorrectie RV. Die ongelijke hielstand ga ik zaterdag even naar kijken, of dat komt door de foto of dat dit echt zo is. Toen je het benoemde zag ik het direct, maar ik bedoelde dat ik iets anders denk te zien op de foto (aan de zool).

https://pbs.twimg.com/media/B9Bd0TXIEAEeAWW.png
hier kan je de achterkant van LV goed zien.

En dit is zijn favoriete stand om te eten en juist die is aan het veranderen. Hij staat nu met zijn voeten minder ver uit elkaar en ik heb hem afgelopen week betrapt op dat hij met het verkeerde been voor stond.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:16

Dat is ook lastig Mizora, het kan best zijn dat ie niet helemaal gelijke stand heeft waardoor hij zo het fijnste staat. Ik heb een paard die franse stand staat, die moeten nu eenmaal iets anders in de voetjes staan. (en er zijn helaas maar weinig smeden die weten hoe dat moet)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:24

Hierbij de foto's. Hij heeft weer een flinke groeispurt :=

Ik heb nog even overlegd met mijn eigen smid. Hij raadt me aan het toch even te laten voor wat het is. Over 4 weken komt ie weer langs. Aankomende zaterdag heb ik een soort APK check waarbij ook een hoefsmid aanwezig is. Ik zal hem ook eens om z'n advies vragen.

Stand (hij staat achter wat vreemd, is niet normaal ;) )
Afbeelding

Afbeelding

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

Afbeelding

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:54

_Nicky, Ik vind hem er niet mooi opstaan, paard heeft spanning op de kroonrand, die loopt bol en naar achteren naar beneden dat hoort gewoon recht te zijn. Ik ben er zaterdag ook, ik ben benieuwd wat er bij de APK over deze hoefstand gezegd wordt.

Mizora, bij de fotos van de zool van de hoef ziek ik steunsels die helemaal tot aan de straalpunt zijn doorgegroeid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:06

Veel te lang, hielen veeeeeeeeeel te ver naar voren, dit is een regelrechte ramp, dit is een enkeltje richting HKO. De hoeven zijn redelijk vergelijkbaar met deze:

Afbeelding

De groene lijn geeft aan hoe een gezonde hoef eruit zou zien.... en de witte lijn geeft aan waar het hoefbeen zit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:07

@Delphi2: dat is inderdaad het gedeelte waar ik naar zit te kijken. Niet alleen naar de straalpunt toe, maar hij lijkt ook naar de zijkant door te lopen.

Afbeelding Afbeelding

Dat grijze ingevoegde lijntje dus.

Edit: is dit nu omgeklapte steunsels, of is dit toch weer ander materiaal?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:14

Of het echt omgeklapt is en helemaal over de zool heen gaat is lastig beoordeleno p een foto, maar het zou best kunnen, Maar evenwijdig aan de straal loopt een lijntje tot naast straalpunt, dat is ieder geval steunsel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:34

Ja, die zie ik inderdaad duidelijk. De reden dat ik er eens specifieker naar ging kijken was het volgende:

RV bleek ook ontzettend omgeklapte steunsels te hebben. Eerst een klein stukje losgewiebeld met een hoevenkrabber en daarna met een nijptang eraf getrokken. Het zat behoorlijk vast maar dat het uiteindelijk toch los zat van de werkelijke zool vond ik best bijzonder.

Dit is dus rechtsvoor een ruime week terug, in die cirkels zat eerder overgroeid steunsel, toen een dag verwijderd.
Afbeelding

En dit is dezelfde hoef (RV), bekapt op 2 augustus 2014.
Afbeelding Afbeelding

Hij staat/stond dus ook behoorlijk op hakken. Volgende week ga ik er proberen aan te denken om opnieuw zo'n foto te maken, om het te kunnen vergelijken. Toen de hoefsmid dit paard hierop probeerde te corrigeren, heeft het paard 2 weken op eieren gelopen en nog langer gevoelig. Vandaar dat de hoefsmid alleen het erger worden voorkomt. Er kan per keer gewoon niet meer af zonder dat het paard daar last van heeft. Ik hoop dat als hij minder steil komt te staan, hij ook minder gevoelig voor rotstraal wordt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:31

Zou je het zelf niet bij kunnen houden? Tussentijds onderhoud bedoel ik. Elke paar dagen de rasp erover is fijner dan in één keer een bekapbeurt. Vooral bij paarden met gevoelige voeten / voetzolen.
Vervelend die rotstraal, hoe pak jij dat aan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:40

Dat ben ik op het moment inderdaad aan het doen. Iedere week haal ik 1-3mm van de hielen af sinds 5 weken. Daardoor zijn die overgroeide steunsels ook aan het loslaten gegaan en kon ik ze bij RV nu verwijderen.

De rotstraal pak ik aan door te behandelen met hypozin. Ook heb ik van de hoefsmid een setje oude renetten gekregen die voor hem te dun zijn, maar nog goed genoeg om de straalgroeven leeg te snijden en eventueel het driehoekje in het midden wat open te leggen. Zeker de straalgroeven gaat over 2, hooguit 3mm dat je wegsnijdt (verticaal inzetten), maar daardoor kunnen er in die groeven geen bacteriën meer ophopen, laat staan maden (die zaten in de bruine plek halverwege de straal op foto 2). Maar met hypozin is het goed onder controle te houden. Het is de afgelopen maanden heel nat geweest, dus de voorhoeven zitten er weer tegenaan. Maar zodra er een spleetje ontstaat spuit ik er al hypozin in. Daardoor komt het bij mij nooit meer tot de hoefballen (of daar zelfs flink in, zoals op foto 3 te zien is. Dit was de eerste behandeling met hypozin). De spleet op foto 3 loopt echt door tot die bruine stip.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:57

Zo die heeft het goed te pakken gehad dan joh.
Komt je paard ook op stal of zet je hem met de hypozin weer de wei op?
Ik heb momenteel wat te maken met rommelige stralen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:59

Paard staat 24/7 op een verharde paddock, dus hij staat (zou moeten staan) altijd droog. Alleen meneer heeft bij regen nogal eens de neiging om in de plas van de slecht doorlopende put te gaan staan. Gewoon, omdat het kan. Hij houdt nu eenmaal van water.