Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:37

Hee!
Ik zie dit topic net staan.
Ons paardje heeft gister aan haar voorhoeven dit soort ijzers gekregen. De hoefsmid was er zeer over te spreken, maar hij zei wel dat de manege waar wij rijden dit geen goede ijzers vinden, dus dat wij waarschijnlijk veel commentaar gaan krijgen.
De smid heeft alles heel duidelijk aan ons uitgelegd en we wilden het wel proberen, wat andere mensen ook zeggen.
Hij zou over een paar dagen terugbellen om te vragen hoe het ging. Mochten we niet tevreden zijn krijgen we gratis normale hoefijzer eronder.

Ik heb er wel vertrouwen in, ik lat nog wel weten hoe het bevalt Lachen Ik ga straks naar stal, gewoon wat rijden. Ze zal wel stijf zijn, maar welk paard is dat niet als hij ineens anders op zn voetjes moet gaan staan?

Ik ga even dit topic doorlezen enzo!

-×××-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:45

Maantjj schreef:
Hee!
Ons paardje heeft gister aan haar voorhoeven dit soort ijzers gekregen. De hoefsmid was er zeer over te spreken, maar hij zei wel dat de manege waar wij rijden dit geen goede ijzers vinden, dus dat wij waarschijnlijk veel commentaar gaan krijgen.
De smid heeft alles heel duidelijk aan ons uitgelegd en we wilden het wel proberen, wat andere mensen ook zeggen.
Hij zou over een paar dagen terugbellen om te vragen hoe het ging. Mochten we niet tevreden zijn krijgen we gratis normale hoefijzer eronder.

Ik heb er wel vertrouwen in, ik lat nog wel weten hoe het bevalt Lachen Ik ga straks naar stal, gewoon wat rijden. Ze zal wel stijf zijn, maar welk paard is dat niet als hij ineens anders op zn voetjes moet gaan staan?

-×××-

Een paard hoort helemaal niet "anders op de voeten te gaan staan"! Een paard heeft maar één correcte stand en dat is de stand die bij het paard hoort, ongeacht of en zo ja welke bescherming eronder zit! Als het paard kort loopt, stijf aandoet, onzeker in de beweging is, dan deugd het smidswerk niet, punt, uit!
Ik trek de kundigheid van de smid sterk in twijfel en jij hebt in ieder geval nog veel te leren.............

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:59

ikke schreef:
Maantjj schreef:
Hee!

-×××-

Een paard hoort helemaal niet "anders op de voeten te gaan staan"! Een paard heeft maar één correcte stand en dat is de stand die bij het paard hoort, ongeacht of en zo ja welke bescherming eronder zit! Als het paard kort loopt, stijf aandoet, onzeker in de beweging is, dan deugd het smidswerk niet, punt, uit!
Ik trek de kundigheid van de smid sterk in twijfel en jij hebt in ieder geval nog veel te leren.............

Okee ik bedoel dit eigenlijk wel anders, maar kan dat zo niet uitleggen.. Toen ik pasgeleden dit perdje kreeg was ze totaal verkeerd bekapt en heeft mijn hoefsmid haar weer goed gezet. Ze staat nu veel rechter dan eeerst en doordat ze net iets anders gaat lopen met hoefijzertjes zal ze de eerste dagen wel wat spierpijn hebben, maar heb jij dat dan niet als jij ineens iets moet doen wat je niet gewend bent?
Verder ga ik niet in discussie voordat ik deze ijzers heb uitgeprobeert!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:12

Maantjj schreef:
ikke schreef:

Okee ik bedoel dit eigenlijk wel anders, maar kan dat zo niet uitleggen.. Toen ik pasgeleden dit perdje kreeg was ze totaal verkeerd bekapt en heeft mijn hoefsmid haar weer goed gezet. Ze staat nu veel rechter dan eeerst en doordat ze net iets anders gaat lopen met hoefijzertjes zal ze de eerste dagen wel wat spierpijn hebben, maar heb jij dat dan niet als jij ineens iets moet doen wat je niet gewend bent?
Verder ga ik niet in discussie voordat ik deze ijzers heb uitgeprobeert!

Als het paard ondertussen gewend is aan deze voetstand, dan zou ze er geen probleem mee mogen hebben; immers de voetstand blijft hetzelfde (als het goed is!).
Het enige advies wat ik je nog mee wil geven over cytek: ben op je hoede..............

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:54

nou toen mijn paardje van gewoon blootvoets ging naar GEWONE ijzers liep hij echt niet stijf of zo.
Zou hij dat wel doen zou ik meteen mijn smid bellen want dan is er gewoon iets mis.
Nou wil ik zoiezo geen smid hebben die cytek beslaat oprotten met dat beslag, pure dieren mishandeling.
Paardje van me vriendin kan nog steeds niet normaal lopen zonder pijn.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:19

Turiba liep gewoon normaal eigenlijk, het was niet te zien dat ze ergens moeite mee had, dus ik heb tot nu toe nog niks erop aan te merken!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:21

ikke schreef:
ben op je hoede..............

Ben op je hoede? Ja ik let wel op, maar heb jij slechte ervaringen ermee? (zal wel even verder gaan met het topic doorleze, dan kom ik het vast wel tegen)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:25

kijk dan even goed de foto's die ik heb geplaatst.
en kijk nu nog goed naar de hoeven van je paardje, nu zien ze er nog goed uit.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:26

Ik vind het jammer dat ik geen voor en na foto's heb gemaakt.
Dit heb ik wel gedaan met kunstof ijzers... met de cyteks is het er een beetje door heen geglipt.

*Ik zou morgen even foto's maken hoe der hoeven er nu uit zien met een gewoon ijzer*

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:54

Zack schreef:
kijk dan even goed de foto's die ik heb geplaatst.
en kijk nu nog goed naar de hoeven van je paardje, nu zien ze er nog goed uit.

Op welke pagina staan die??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:03

@Esther: waarom ben je overgestapt op Cytek gezien deze reactie ??
Paardengypies?

__Esther__ schreef:
Ik ben er heel positief over Haha!
Toen ze nog op de gewone ijzers stond kreeg ze steeds ergere platvoeten en op het laatst was de achterkant van de hoef helemaal plat. Met de kunstof ijzers groeit de hoef veel meer en krijgt het nu ook meer de kans om recht op te komen.

Ik ben er iig heel tevreden over. Heb nog nooit problemen gehad dat ze ze er af trapte of dat ze gingen draaien. o.i.d

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:04

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:42

DubbelDun schreef:
@Esther: waarom ben je overgestapt op Cytek gezien deze reactie ??
Paardengypies?

__Esther__ schreef:
Ik ben er heel positief over Haha!
Toen ze nog op de gewone ijzers stond kreeg ze steeds ergere platvoeten en op het laatst was de achterkant van de hoef helemaal plat. Met de kunstof ijzers groeit de hoef veel meer en krijgt het nu ook meer de kans om recht op te komen.

Ik ben er iig heel tevreden over. Heb nog nooit problemen gehad dat ze ze er af trapte of dat ze gingen draaien. o.i.d

Mijn hoefsmid stapte over op cyteks en was hier heel positief over, wij waren positief over zijn werk en dus mochten ze er onder.
Achteraf de meest grote fout die we hebben kunnen maken maar soms maak je keuze's en die zijn niet altijd goed.
Hoeven werden net klompjes en ze was telkens onregelmatig, wisselende dikke voorbenen, en op eieren lopen etc.
Hoop oliebol... de allerlaatste keer was ze weer op miraculeuze wijze kreupel en dachten wij aan een hoefzweer, die had ze immer wel vaker(dat was voor een achterbeen). Dus Hoefsmid erbij en meteen het probleem v/d voorbenen voorgelegd. Gezegd dat we toch niet zo heel veel vertrouwen meer in de ijzers hadden en dat we toch eigenlijk wel terug wilde. Maar De hoefsmid is larisch van cytek en is daar geheel op over gestapt en het lag in zijn ogen niet aan het ijzer maar aan het zadel, onze manier van rijden, haar oren en haar staart bijwijze vanspreke Knipoog, wij vetrouwde het niet en hebben er een andere hoefsmid bij gehaald. Die heeft niet met veel goeds over het ijzer gesproken Nagelbijten / Gniffelen en heeft ze dus meteen er onder vandaan getrokken en op een gewoon ijzer gezet! Na die eerste keer waren de hoeven al zoveel mooier en ze worden nu steeds beter en alle problemen die we hadden zijn weg. Ze loopt niet meer onregelmatig, geen opgelopen benen meer, hoeven worden weer echt mooie brede hoeven i.p.v klompjes en ze zet der benen weer echt néér .

In het begin liep ons paard er écht super op, het enige wat ons opviel was dat ze zo rete gevoelig liep elke keer na het beslaan.
Heb hier over ook wel eens een topic over geopend. Toen ze weer gedaan moest worden hoorde ik hier over via mijn hoefsmid dat hij het had gelezen en dit topic ook volgt. Nogmaals, hij heeft ons paard altijd netjes gedaan, kwam netjes op tijd, je kon hem altijd bellen, en dacht met je mee OK dan! , Maar helaas was het vertrouwen weg en deed hij alleen nog maar Cytek...
en wij wilde dat niet meer en nu hebben we een andere hoefsmid waar we ook super teveden over zijn Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:52

@__Esther__ : bedankt voor je verhaal, maar ik doelde eigenlijk op de kunststof ijzers - waarom je daarvan bent afgestapt Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:58

Omdat mijn hoefsmid overstapte op cytek.
Citaat: Op de kunstof doet ze het ook heel goed, maar op de cyteks zal het nog beter gaan.
Nou je gelooft hem, hij heeft immers zijn werk altijd goed gedaan, dus gaat er mee akkoord.
Helaas was het een mooi sprookje, en bleef het bij een sprookje.
De hoefsmid die we nu hebben doet geen kunstof, maar heeft haar direct op gewone ijzers gezet
Hier doet ze het super op... ook na lange tijd Lachen

Wij zijn zó blij dat we hebben gezegd, ze moeten er onder uit Go jij! Go jij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:16

OK duidelijk bedankt Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:18

Geen dank Knipoog

Ik vertel graag mijn ervaringen, verder moet iedereen voor zichzelf beslissen of hij zijn paard op cytek zet.
Wij hebben onze keuze gemaakt, en het bleek geen goede keuze.
Met een beetje geluk kunnen jullie allemaal je paard goed aanvoelen en zul je snel genoeg door hebben of het werkt of niet werkt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:22

Ik zit me nu opeens af te vragen of dat aantikken er ook iets mee te maken zou kunnen hebben dat hij ziek was.
Toen ik hem net had stond hij ook op ijzers en tikte hij zich nooit aan, toen was hij ook nog niet ziek.
Door die leverbot zat hij helemaal een beetje krakkemikkig in elkaar en heel slecht in de spieren.
Nu hij weer beter is zit hij veel beter in de spieren en is hij een stuk losser in z'n lichaam. Dressuur gaat ook opeens veel beter dan ik ooit had durven hopen.

We gaan het zien als de kunststoffertjes er weer onder gaan

Edit: typfoutje

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:16

Wat zijn dat voor een rare praktijken met dreigmails?!
Dit gegeven, en het gegeven dat ze een lezing hebben gedaan voor smeden en daarna niet voor commentaar en vragen bereikbaar waren zeggen mij genoeg. Ze staan zelf dus ook niet achter hun produkt!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:50

het moet niet gekker worden met dreigmails en al..

volgens dhr overreins uit de paard en sport brengen natural balance ijzers niets positiefs mee voor het hedendaagse sportpaard..

is natuurlijk ook niet de minste persoon.. en als ik zo dat ijzer zag.. hadie ook zo'n vorm als het cytek ijzer.. geen idee of het een zelfde principe is.. maar hij was in elk geval over deze vorm vanijzers niet te spreken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:56

Volgens mij lijken de NB ijzers op de EquiLibrium ijzers. Die zijn buiten de opzet helemaal niet anders van vorm als traditionele ijzers.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:26

heeft nb ook al ijzers? (hehe loop erg achter zo te horen)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:42

Natural Balance, niet natuurlijk bekappen

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:52

ah, nu snap ik hem weer Koe

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:55

Mense...
Als ik jullie zo ns hoor twijfel ik wel een beetje..
Ik kijk het voorlopig gewoon aan bij Turiba, maar ik zou eigenlijk graag willen weten waarom het bij jullie zo negatief is? Want van sommige dingen begrijp ik het even niet meer.

Dus: Wat is jullie ervaring? En eigenlijk zou ik ook wat mensen willen horen die wél positief zijn over deze ijzers opm hun kant van het verhaal even te horen.

-×××-