Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Zij zet de paarden in 1 keer extreem laag op de hielen....
en dus lopen ze opeens heel anders.
Lees ook eens het verhaal op http://www.hoofcare.nl , de gevaren van Natuurlijk Bekappen, en lees het helemaal..... dan snap je wss wel wat er zo eng aan is
suleilitha schreef:Ik haak nog even in, als je de Bokt-wiki moet geloven, of de site van Arno en Arabesk, is NB en Strasser hetzelfde want de teksten die er staan zijn geheel identiek.
Het wordt hier dus nog griezeliger......
sflj schreef:henny_w schreef:*knip*
Afhankelijk van wat je met je paard doet kunnen er vrij snel weer flares ontstaan bijv.
Flares zijn van die 'waaiers' oftewel uitstaande hoefwand.
Hou je die zelf goed bij dan zul je niet makkelijk scheuren krijgen.
Hou je geregeld de hoefwand mooi rond bij, scheelt het flink in brokkelen en barstjes.
Door geregeld de zool bij te houden voorkom je de groei van een dubbele zool.
Door zelf extra kennis van de hoeven te hebben weet je wanneer bijv. de straal of steunsels te hoog worden enz. enz.
*knip*
en waarom zou je bovenstaande niet in 1 dag kunnen leren?
skippy1 schreef:Ik vraag me af of 'niet aan de zool' komen puur NB is. Mijn TB komt nl. ook absoluut niet aan de zolen van mijn paarden...beiden hebben dunne zolen en dan is aan de zolen komen uit den boze!
detour schreef:Heb het gelezen en vind haar uitgangspunten prachtig maar de dieren in Nl zijn toch geen wilde paarden? Dan lijkt haar manier van werken me neit echt passend. Wat is er eng aan haar?
henny_w schreef:skippy1 schreef:Ik vraag me af of 'niet aan de zool' komen puur NB is. Mijn TB komt nl. ook absoluut niet aan de zolen van mijn paarden...beiden hebben dunne zolen en dan is aan de zolen komen uit den boze!
Dan is jouw TB'er een uitzondering want de meeste TB'ers kappen wel in de zool.
Inderdaad is het bij dunne zolen niet wenselijk om er in te gaan kappen.
Quarterhorses bijv. staan specifiek bekend om hun dunne zolen.
Bij NB is het sowieso NOT DONE om in de zool te gaan kappen.
Cowgirl schreef:persoon op neutraal gebied meld zich nog even.
Ik vind het jammer dat iedere keer hetzelfde verhaal over de gevaren van NB aangehaald wordt.
Ik zou wel eens meer verhalen willen horen naast deze en mijn persoonlijke ervaring... nee ik heb niks zelf aan de hoeven gedaan dat heeft een prof. NB gedaan (naam via PB verkrijgbaar).
Waar zijn de site's met de tegenbeweringen.
skippy1 schreef:IMO moet een goede TB smid ook heel makkelijk NB kunnen! Verder denk ik dat een goede TB-er zijn bekappen en beslag aanpast aan t paard, iets wat een NB-er ook zou moeten kunnen, maar wellicht minder makkelijk doet omdat ie specifiek NB is... Gelukkig heb ik een hele goede TB smid die álles kan!
detour schreef:[BEH] Wie heeft er wel eens gehoord van uien op slechte hoeven sme
Dit past ook wel in het verhaal NH/NB!
henny_w schreef:Bovenstaand was een reactie op de vraag waarom mensen zelf hun paarden willen bijhouden.
Ik zeg niet dat je bovenstaand niet in 1 dag kunt leren.
Tuurlijk op een dode ondervoet is dat geen probleem.
Echter zodra je een paard in levende lijve gaat bekappen is het wel zo handig om te weten waarom er bijv. flares ontstaan. Zeker wanneer ze eenzijdig aan een hoef ontstaan.
Scheef afslijten bijv. zoja waarom???
Veel dingen aan de hoeven zijn af te lezen aan de bewegingen van het paard.DAAROM vind ik het oefenen op een dode ondervoet zo flut.
Een cursus daarentegen met je eigen paard, ook al is het maar 1 dag is al een heel ander verhaal.
Angela schreef:Hoewel Dr. Strasser zeer goed werk en onderzoek heeft verricht, zie ik het strasseren liever niet als een "NB" bekapping. Het is een manier van bekappen, die voor mij los staat van NB of TB. Het is een medische bekapping die zeer ingrijpend is, en absoluut niet geschikt is voor een niet professional (voor mij zelfs niet als onderhoud, aangezien het om een eenmalige (of enkele) bekapping gaat waarna de hoef moet herstellen. )