Het is maar goed dat ik geen hoefsmid ben zeg, ik zou er niks van bakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
henny_w schreef:opala schreef:Die te dikke zool zit er niet van nature, ben ikzo eigenwijs om te denken. Mijn paard krijgt bijv. zodra ze van de weide komt, een megadikke, platte zool. Zo wapent haar voet zich tegen de inwerking van urine en zie je de te beperkte bewegingsvrijheid terug in het uiterlijk van de hoef. Vanaf mei staat ze weer op de wei en krijgt de zool weer de kans te herstellen.
Ja hoor denk maar lekker eigenwijs![]()
Het heeft niets te maken met bijv. een dubbele zool.
Dr. Strasser heeft er een artikel over geschreven.
Er zijn paarden die aanleg hebben voor een te dunne zool en zo zijn er ook paarden die aanleg hebben voor een dikke zool.
Nadeel is dat als ik niet geregeld de zool bijkap, deze dikke zool een belemmering geeft op het hoefmechanisme en pijnlijk gaat worden.
Yamcha schreef:Laatik nu hebben gedacht dat het ten allen tijde verkeerd in om aan de zool te komen.... klopt ook weer niet dan.
Klara16 schreef:Is dat dan dezelfde Dr Strasser van die foltermethode waarbij je het paard kreupel maakt om hem weer 'natuurlijke' hoeven te geven?
henny_w schreef:Zij heeft verder ontzettend veel onderzoek verricht bij paarden en best heel veel goed werk geleverd qua leefomstandigheden, voeding enz.
henny_w schreef:Dr. Strasser heeft eerst een behoorlijke drastische methode gehad qua NB bekappen.
Ben ik met je eens maar de paarden kwamen niet na de behandeling direkt op verharde bodems.
Zij had daar wel speciale maatregelen voor om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken.
Zij is wel zo ongeveer de eerste geweest die met NB begon.
Gaandeweg heeft ze haar bekapmethodes wat aangepast.
Zij heeft verder ontzettend veel onderzoek verricht bij paarden en best heel veel goed werk geleverd
qua leefomstandigheden, voeding enz.
henny_w schreef:*knip*
Afhankelijk van wat je met je paard doet kunnen er vrij snel weer flares ontstaan bijv.
Flares zijn van die 'waaiers' oftewel uitstaande hoefwand.
Hou je die zelf goed bij dan zul je niet makkelijk scheuren krijgen.
Hou je geregeld de hoefwand mooi rond bij, scheelt het flink in brokkelen en barstjes.
Door geregeld de zool bij te houden voorkom je de groei van een dubbele zool.
Door zelf extra kennis van de hoeven te hebben weet je wanneer bijv. de straal of steunsels te hoog worden enz. enz.
*knip*
Citaat:Het is maar net waar je op let. NH is een stroming die erg in opkomst is, en die voor veel paarden(eigenaren) een welkome aanvulling is.
Yamcha schreef:@ Detour: gevonden:
http://www.bokt.nl/wiki/Strasser_visie
http://www.bokt.nl/wiki/Strasser_methode
Geniet van je leesvoer!
henny_w schreef:Yamcha schreef:Laatik nu hebben gedacht dat het ten allen tijde verkeerd in om aan de zool te komen.... klopt ook weer niet dan.
Dat niet aan de zool mogen komen is alleen een NB gedachte. TB'ers denken er anders over.
Toen de desbetreffende merrie nog door mijn TB'er gedaan werd was er nooit een probleem.
Toen ik overstapte op NB raakte ze met 3 maanden kreupel.
Ik kon niets geks vinden behalve een erg gevulde zool.
Ben op internet gaan zoeken en vond het artikel van dr. Strasser.
Ik heb de zool bekapt en ze liep vrijwel direkt weer goed. Diezelfde avond nog was ze weer helemaal oke.
Dat ben ik bij haar blijven doen en ze is niet meer kreupel geworden.