Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:45

Laatik nu hebben gedacht dat het ten allen tijde verkeerd in om aan de zool te komen.... klopt ook weer niet dan.

Het is maar goed dat ik geen hoefsmid ben zeg, ik zou er niks van bakken Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:47

henny_w schreef:
opala schreef:
Die te dikke zool zit er niet van nature, ben ik Bloos zo eigenwijs om te denken. Mijn paard krijgt bijv. zodra ze van de weide komt, een megadikke, platte zool. Zo wapent haar voet zich tegen de inwerking van urine en zie je de te beperkte bewegingsvrijheid terug in het uiterlijk van de hoef. Vanaf mei staat ze weer op de wei en krijgt de zool weer de kans te herstellen.

Ja hoor denk maar lekker eigenwijs Knipoog

Het heeft niets te maken met bijv. een dubbele zool.
Dr. Strasser heeft er een artikel over geschreven.
Er zijn paarden die aanleg hebben voor een te dunne zool en zo zijn er ook paarden die aanleg hebben voor een dikke zool.
Nadeel is dat als ik niet geregeld de zool bijkap, deze dikke zool een belemmering geeft op het hoefmechanisme en pijnlijk gaat worden.

Is dat dan dezelfde Dr Strasser van die foltermethode waarbij je het paard kreupel maakt om hem weer 'natuurlijke' hoeven te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:54

Volgens mij wel Lachen

Ik wil die methode iig nooit.... vind dat heel zielig voor het paard.
Ik snap het ook nooit, de meeste hoeven zijn gewoon goed. Waarom dan zo veranderen, als hij goed is is hij goed, en moet hij zo blijven imo.

Maar dat doet een goede NB-er ook, dacht ik, die verandert de hoeven toch ook niet zomaar? Of verandert die ze geleidelijk (wat imo ook niet nodig is)?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:10

Yamcha schreef:
Laatik nu hebben gedacht dat het ten allen tijde verkeerd in om aan de zool te komen.... klopt ook weer niet dan.

Dat niet aan de zool mogen komen is alleen een NB gedachte. TB'ers denken er anders over.
Toen de desbetreffende merrie nog door mijn TB'er gedaan werd was er nooit een probleem.
Toen ik overstapte op NB raakte ze met 3 maanden kreupel.
Ik kon niets geks vinden behalve een erg gevulde zool.

Ben op internet gaan zoeken en vond het artikel van dr. Strasser.
Ik heb de zool bekapt en ze liep vrijwel direkt weer goed. Diezelfde avond nog was ze weer helemaal oke.
Dat ben ik bij haar blijven doen en ze is niet meer kreupel geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:12

Hmmmm...... wel goed dat je dat dan zelf zag Lachen

Maar kijk, dat zijn dus van die dingen die ik niet wist Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:15

Klara16 schreef:
Is dat dan dezelfde Dr Strasser van die foltermethode waarbij je het paard kreupel maakt om hem weer 'natuurlijke' hoeven te geven?

Dr. Strasser heeft eerst een behoorlijke drastische methode gehad qua NB bekappen.
Ben ik met je eens maar de paarden kwamen niet na de behandeling direkt op verharde bodems.
Zij had daar wel speciale maatregelen voor om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken.

Zij is wel zo ongeveer de eerste geweest die met NB begon.
Gaandeweg heeft ze haar bekapmethodes wat aangepast.

Zij heeft verder ontzettend veel onderzoek verricht bij paarden en best heel veel goed werk geleverd
qua leefomstandigheden, voeding enz.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:17

henny_w schreef:
Zij heeft verder ontzettend veel onderzoek verricht bij paarden en best heel veel goed werk geleverd qua leefomstandigheden, voeding enz.

Dat klopt maar ze moet toch echt geen hoeven gaan verbouwen. Wat dat betreft vind ik haar een echte griezel en de methode is niet voor niets verboden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:18

Ik vind Strasser ook ENG Haha!
Iemand die erg into Strasser was, wilde zich destijds ook aan mijn peerd vergrijpen, nou ja, aan zijn hoeven dan. En dan waren die vast ook als oefenpoten in één of andere vrieskist belandt, hij zou dit niet hebben overleefd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:20

Ik vind Strasser ook zeker eng.

En na dat horrorverhaal op hoofcare wil ik niks met Strasser dingen te maken hebben

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:22

henny_w schreef:
Dr. Strasser heeft eerst een behoorlijke drastische methode gehad qua NB bekappen.
Ben ik met je eens maar de paarden kwamen niet na de behandeling direkt op verharde bodems.
Zij had daar wel speciale maatregelen voor om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken.

Zij is wel zo ongeveer de eerste geweest die met NB begon.
Gaandeweg heeft ze haar bekapmethodes wat aangepast.

Zij heeft verder ontzettend veel onderzoek verricht bij paarden en best heel veel goed werk geleverd
qua leefomstandigheden, voeding enz.

Hoewel Dr. Strasser zeer goed werk en onderzoek heeft verricht, zie ik het strasseren liever niet als een "NB" bekapping. Het is een manier van bekappen, die voor mij los staat van NB of TB. Het is een medische bekapping die zeer ingrijpend is, en absoluut niet geschikt is voor een niet professional (voor mij zelfs niet als onderhoud, aangezien het om een eenmalige (of enkele) bekapping gaat waarna de hoef moet herstellen. )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:25

ik vind strasser echt levensgevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:27

Het is ook niet voor niks verboden in meerdere landen, ik vind het je reinste dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:28

Ik ook.... dat is het imo ook Lachen

Arme paarden Ach gut

Vind het echt, echt gemeen voor ze...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:31

In sommige gevallen kan ik best in een strasserbekapping komen, al denk ik dat de langzame weg de betere is. Toch kan het zijn dat een "hoefoperatie" (want daar komt het toch op neer) noodzakelijk is. (Kan zo geen reden bedenken, maar ze zijn er vast wel). In zo'n geval zou het even heel veel pijn moeten gaan voor het heel lang een beetje pijn.

Maar dan nog, zo'n paard hoort dan in een kliniek in de gaten te worden gehouden, en het zijn absoluut geen praktijken voor thuis (door amateur of prof) imo.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:40

Ik ben ook niet voor de Strassermethode maar dat wil niet zeggen dat ze zo veelzijdig op divers gebied onderzoek heeft gedaan dat dat dan ook maar overboord moet.

Idem wil het niet zeggen dat ze op elk paard zo drastisch te werk ging.

Zij heeft haar drastische behandelingsmethoden voor zover ik weet alleen toegepast op 'hopeloze' paarden die verder weinig of geen kans meer hadden.

Een vriendin van mij Strassert haar paard al langere tijd en is er zeer tevreden over.
Ik kan alleen maar beamen dat het paard super loopt en ze haalt echt geen rigoreuze toestanden uit.

Zoals zij bezig is vind ik het gewoon 1 van de meerdere NB methodes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:48

Heeft iemand een kort stukje tekst over Strasser en haar werkzaamheden?

Het is echt erg maar ze zegt me niks. Zie nu echter een soort heks uit Sneeuwwitje voor me met smidwerktuigen in haar mandje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:51

WHAHAHAHAHA!!!!! Haha! Haha!

Ik zal eens voor je zoeken Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:53

Thanks! Clown

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:56

henny_w schreef:
*knip*
Afhankelijk van wat je met je paard doet kunnen er vrij snel weer flares ontstaan bijv.
Flares zijn van die 'waaiers' oftewel uitstaande hoefwand.
Hou je die zelf goed bij dan zul je niet makkelijk scheuren krijgen.
Hou je geregeld de hoefwand mooi rond bij, scheelt het flink in brokkelen en barstjes.
Door geregeld de zool bij te houden voorkom je de groei van een dubbele zool.
Door zelf extra kennis van de hoeven te hebben weet je wanneer bijv. de straal of steunsels te hoog worden enz. enz.
*knip*

en waarom zou je bovenstaande niet in 1 dag kunnen leren?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:02

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om ontopic te blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:07

@ Detour: gevonden:

http://www.bokt.nl/wiki/Strasser_visie

http://www.bokt.nl/wiki/Strasser_methode

Geniet van je leesvoer!

En:

De methode van Dr. Strasser
Dr. Strasser, een dierenarts, heeft deze methode ontwikkeld om zwaar misvormde hoefen te herstellen, hoeven die door andere waren opgegeven, soms na jaren van conventionele behandelmethoden. De filosofie van Dr. Strasser is dat het hoefmechanisme, dat verantwoordelijk is voor de doorbloeding van de hoef, zo snel mogelijk moet worden hersteld. Als de hoef eenmaal een goede toevoer van voedingsstoffen en een goede afvoer van afvalstoffen heeft zal de hoef goed kunnen herstellen. Om dit hoefmechanisme zo snel mogelijk op gang te krijgen worden er enkele tamelijk drastische ingrepen uitgevoerd. Het paard kan geruime tijd zeer gevoelige hoeven hebben. Dr. Strasser zette de paarden op rubber matten tot de hoeven goed genoeg waren hersteld om weer over normale grond te lopen.

De Strasser-methode wordt om bovenstaande redenen door sommigen eigenlijk meer als een medische bekapping dan als een natuurlijke bekapping beschouwd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:08

Citaat:
Het is maar net waar je op let. NH is een stroming die erg in opkomst is, en die voor veel paarden(eigenaren) een welkome aanvulling is.

Juist ja, een AANVULLING. Maar je gaat toch niet ontkennen dat er hier op bokt mensen zijn waarbij het toch echt
richting mindf*cking gaat. Sekte-achtig, dit is HET en niets anders..Mensen die hun mening opdringen tegenover
anderen en die mensen die misschien er niet zo veel verstand van hebben dingen aanpraten..Net zoals, deze 1 dag cursus.
En zoals eerder gemeld hier inderdaad, het paard moet het maar ondergaan...Je maakt me gewoon niet wijs dat je dat na
een dag kan, bekappen, echt niet..! Laat dit gewoon over aan gediplomeerde mensen, ook die ontneem je zo hun brood
door deze acties.

Niet alle NB-er en NH-ers zullen zo zijn...maar er zitten er een paar tussen... Frusty

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:10

Dacht het niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:10

henny_w schreef:
Yamcha schreef:

Dat niet aan de zool mogen komen is alleen een NB gedachte. TB'ers denken er anders over.
Toen de desbetreffende merrie nog door mijn TB'er gedaan werd was er nooit een probleem.
Toen ik overstapte op NB raakte ze met 3 maanden kreupel.
Ik kon niets geks vinden behalve een erg gevulde zool.

Ben op internet gaan zoeken en vond het artikel van dr. Strasser.
Ik heb de zool bekapt en ze liep vrijwel direkt weer goed. Diezelfde avond nog was ze weer helemaal oke.
Dat ben ik bij haar blijven doen en ze is niet meer kreupel geworden.

Ik vraag me af of 'niet aan de zool' komen puur NB is. Mijn TB komt nl. ook absoluut niet aan de zolen van mijn paarden...beiden hebben dunne zolen en dan is aan de zolen komen uit den boze! Knipoog