Dat zou je an en molenaar moetn vragen (?) Je weet niet of het erst een tijdje moet rusten. Ook weet je niet wat het suiker en eiwitgehalte is als het zo vers is. Als jouw paardje daar gevoelig voor is, zou je eventueel problemen kunnen krijgen. Persoonlijk zou ik dit niet zomaar aan mijn paard geven. Misschien wel een handje.
Gewoon 'pure' tarwe niet. Dat krijgen ze slecht verteerd, tarwe in muesli is daarom altijd behandeld. Overigens is het niet zo'n denderend voer, je kan beter voor gerst of haver gaan als je granen wilt voeren
Enkel tarwe bijgeven brengt trouwens de Ca/P balans in het gedrang. Oppassen voor molenaarsziekte!(op langere termijn)
Wat is de molenaarsziekte?
Ik voer mijn paard namelijk tarwe bij, momenteel een kwart voerschep per dag. Heb tot op heden geen veranderingen gemerkt aan haar qua gezondheid maar ben wel uiterst zuinig op haar. Liever voorkomen dan genezen. Ze eet het overigens erg graag! Dus ben erg nieuwschierig....
je kunt paarden gewoon granen voeren , is op zich geen enkel probleem ... zeker als je het zo een betje bijvoert als het hoofdvoeding word dan moet je idd rekening houden met kalk fosfor balans die compleet uit het lood gaat
en dat paarden geen granen zouden kunnen verteren?? kunnen ze wel degelijk hele volkstammen paarden worden op pure granen gevoerd , of dit nu haver, tarwe of wat anders is ... kost alleen wel wat overschakel en gewennings tijd en idd zul je wat graan in de mest tegenkomen maar het grootste gedeelte word gewoon verteerd (en niet alle op granen gelijkende dinge n in de mest zijn graan een deel is puur het kaf(velletje)