Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:36

BV hou je avatar nou eens constant schrik me rot joh! Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:01

Lielle schreef:
Djilan, thanks! Nu weet ik eindelijk wat bran of big head disease is in het Nederlands. Dat was bij de paarden in Ghana echt een groot probleem, die kregen ook een zelf samengesteld voer (noodgedwongen) en helaas hebben er diverse dus de molenaarsziekte gekregen (overschot aan fosfor = relatief calcium tekort waardoor de botten gaan woekeren oid).

Ik heb het even opgezocht in een van mijn boeken:
quote: Zodra de kalk/fosfor-verhouding duidelijk kleiner wordt dan 1 (dus meer fosfor dan kalk in de voeding), wordt de kalk slechter geresorbeerd en ontstaat er een kalkgebrek. Het lichaam van het paard reageert hierop met de productie van extra bijschildklierhormoon. Dit bijschildklierhormoon maakt kalk en fosfor uit de botten vrij en zorgt ervoor dat het kalkgehalte in het bloed op pijl blijft.
De ontkalking vindt vooral plaats in de beenderen van de schedel. Het beenweefsel wordt vervangen door bindweefsel, waardoor een duidelijke verdikking optreedt.

In het verleden kwam de ziekte nogal eens voor bij paarden van molenaars die met zemelen werden gevoerd (zemelen zijn zeer fosforrijk). Vandaar de naam Molenaarsziekte. de voornaamste verschijnselen zijn een (te) groot hoofd en een (lichte) kreupelheid die onduidelijk is en aan alle benen kan voorkomen.

Graag gedaan trouwens Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 07:56

Pellie schreef:
bedankt sjuim, al vraag ik me nu af of ik mijn tinker overvoer. 4 plak hooi, 1.5 schep lucerne, en zo'n kilo muesli/brok verdeeld in +/-600 gr. fyto gold muesli, 4 handjes Lite E van Havens (zak moet op) een handje galop brok van fyto (moet op) en 3 schepjes foeneknof/zeewier.
en de zak muesli van havens moet ook op dus dat krijgt hij er af en toe ook nog bij.
ik merk zo met uitproberen dat hij het beste loopt op de fyto gold.

maar els mooi stinkmodder voor je morriebeest. Scheve mond waarom zat hij dan aan de straal? dat hoeft toch ook niet? (nu niet concluderende dat het daardoor komt).

Voeren is observeren. Als jij ziet en vooral voelt dat hij het er goed op doet, niets wijzigen. Als je hem lusteloos of mat vindt worden, kan je bijgeven, als je hem te fit vindt worden kun je iets eraf doen. Ieder paard is anders. Als hij niet te dik, te dun, te fit of te mat is dan lijkt het mij prima toch?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 07:57

Botervlieg schreef:
:? Huh, heb ik dát gezegd? >;)

Dat suggereer je wel door je zin. Maar wellicht bedoelde je het niet zo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:13

Djilan schreef:
Ik heb het even opgezocht in een van mijn boeken:
quote: Zodra de kalk/fosfor-verhouding duidelijk kleiner wordt dan 1 (dus meer fosfor dan kalk in de voeding), wordt de kalk slechter geresorbeerd en ontstaat er een kalkgebrek. Het lichaam van het paard reageert hierop met de productie van extra bijschildklierhormoon. Dit bijschildklierhormoon maakt kalk en fosfor uit de botten vrij en zorgt ervoor dat het kalkgehalte in het bloed op pijl blijft.
De ontkalking vindt vooral plaats in de beenderen van de schedel. Het beenweefsel wordt vervangen door bindweefsel, waardoor een duidelijke verdikking optreedt.

daarom heet het in het Engels ook wel Big head disease. Je kunt de vervormingen heel duidelijk zien optreden, naar gezicht.

Citaat:
In het verleden kwam de ziekte nogal eens voor bij paarden van molenaars die met zemelen werden gevoerd (zemelen zijn zeer fosforrijk). Vandaar de naam Molenaarsziekte. de voornaamste verschijnselen zijn een (te) groot hoofd en een (lichte) kreupelheid die onduidelijk is en aan alle benen kan voorkomen.

Graag gedaan trouwens Knipoog

De andere naam is bran disease (bran = zemelen) Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:14

Citaat:
de voornaamste verschijnselen zijn een (te) groot hoofd en een (lichte) kreupelheid die onduidelijk is en aan alle benen kan voorkomen.

*aaaarghhhhhhhhhhhh* Morrie heeft beide..... te groot hoofd en lichte kreupelheid maar hij heeft nog nooit zemelen gegeten...... zoalng ie bij mij is.... Scheve mond

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:47

Mijn paard krijgt: voordroogkuil 's-ochtends een klein plukje dat 's-middags en aan het begin van de avond ook en van mij later op de avond nog een berg. Dan van mijn 1 schep muesli met een scheut lijnzaadolie en een halve emmer penen. Van de stalhouder krijgt ze in de ochtend 1 1/2 schep onderhoudsbrok. Rijd 4 keer per week een uur recreatief dressuur en voor de rest losgooien en af en toe half uur aan de longe. Ook wandel ik op het erf 15/20 min. Is de muesli dan teveel voor haar?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:50

Wat zit er precies in de muesli?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:18

het is structuurmuesli van Subli. Geen bht etc. er zit o.a. lucerne in en gepofte mais.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:37

gouda schreef:
het is structuurmuesli van Subli. Geen bht etc. er zit o.a. lucerne in en gepofte mais.

Gepofte mais schijnt slecht te zijn voor paarden ....... Maar waarom ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:39

Even een vraagje. Rijden jullie met of zonder peesbeschermers en waarom ?

Ik reed altijd met peesbeschermers. Maar Gam kreeg ook in de wei soms peesbeschermers aan ( omdat tie alleen achter bleef in de wei als het andere paard ging rijden ) en nu zijn z'n benen beschadigd . Dus ik rijd nu zonder.

Groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:07

ik rijd altijd zonder.

een kennis van me heeft haar paard vanaf de dag dat ze begon te beleren eerst gebandageerd met latex bandages en nu heeft ze 4 Action 3-in-1 beenbeschermers. De benen van het paard zitten vol met gallen omdat het onder die bandages en die dikke beenbeschermers erg warm wordt en die warmte niet kan worden afgevoerd.

Morrie strijkt al een gek achter, ik heb strijkringen en beenbeschermers, maar als ik die omdoe, gaat ie zo debiel doen, dat ik het maar laat (erbij liggen en net zo lang schuren tot ze af zijn)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:19

Ik rij zonder peesbeschermers. Toen ik Andor beleerde ,heeft hij wel een tijdje met gelopen. Hij liep vrij ruim en hij maait. na een half jaar heb ik ze afgedaan en daarna nooit meer omgedaan. Peesbeschermers kunnen voor warmteophoping zorgen, zeker als ze te lang omzitten!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:34

Wij rijden geen van beide paarden met beenbescherming, Rain loopt ook in de koers helemaal zonder. Tot nu toe altijd meer last dan gemak van beenbescherming gehad.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:01

Mijn paard is nogal onhandig en tikt zichzelf regelmatig aan. In de bak rij ik alleen met strijklappen achter, in het bos soms ook met peesbeschermers voor (als het modderig is).

Ik rij liever zonder en dat is met een toekomstig paard zeker ook de bedoeling. Bij Don kan ik het helaas niet achterwege laten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:54

in principe met, meer uit voorzorg. Met springen zeker altijd, met dressuur vergeet ik het wel eens. In de cross gaat er het echte zware werk omheen, dat geeft nou eenmaal niet mee.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:10

smurf schreef:
ik rijd altijd zonder.

een kennis van me heeft haar paard vanaf de dag dat ze begon te beleren eerst gebandageerd met latex bandages en nu heeft ze 4 Action 3-in-1 beenbeschermers. De benen van het paard zitten vol met gallen omdat het onder die bandages en die dikke beenbeschermers erg warm wordt en die warmte niet kan worden afgevoerd.

Daar hoeft totaal geen verband tussen te zijn...
Volgens mij heeft dat meer te maken met de slechte kwaliteit van het gestel welke aan het licht komt wanneer het paard gaat werken.
Al mijn paarden werken altijd met bescherming, vaak peesbeschermers maar ook regelmatig bandages en die hebben allen kurkdroge benen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:34

Arabesk schreef:
BV hou je avatar nou eens constant schrik me rot joh! Knipoog

Vriendjes zijn? Had m'n haar even los ...

Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:47

Citaat:
Daar hoeft totaal geen verband tussen te zijn...
Volgens mij heeft dat meer te maken met de slechte kwaliteit van het gestel welke aan het licht komt wanneer het paard gaat werken.

volgens de veearts komen de gallen bij dat paard van de dikke lagen beenbescherming die ze erom heen draait. Ik gebruik dat soort dingen niet, dus ik geloof direct wat de Da zegt..... de eigenaar van dat paard niet, als ze gaat mennen doet ze eerst bandages om en daar overheen nog eens die Action dingen Clown

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:58

In haar geval kan het heel goed van die bescherming komen Smurf. Ik kan me geen voorstelling maken overigens van latex bandages. Klinkt mij niet goed in ieder geval.

Toch komen gallen niet alleen van bandageren etc. zoals Sjuimpje al aangeeft. Kunnen zeker meer oorzaken voor zijn. Maar in het geval van jouw stalgenoot zou ik geloof ik ook niet twijfelen.

In principe rij ik zonder bescherming. Ook ik heb er meer last van dan gemak. Maar Raak strijkt en maakt diepe sneden in zijn achterbenen als ik zonder rij. Bij hem dus helaas wel nodig.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:30

Maris schreef:
Gepofte mais schijnt slecht te zijn voor paarden ....... Maar waarom ?

Had het ook gelezen op de site van paardnatuurlijk geloof ik dat gepofte (geexpandeerde) granen te makkelijk zijn om te verteren maar weet het ook niet meer precies. Ik had voor deze muesli gekozen omdat er veel vezeltjes inzaten en vrij was van chemische antioxidanten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:34

Ik rijd mijn paard met strijklappen achter. Ze heeft altijd bescherming (ook voor) omgehad en na het ongeluk is ze achter meer gaan strijken ze heeft ze dus echt nodig. Ze zijn ook helemaal glad van binnen nu.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:08

gouda schreef:
Had het ook gelezen op de site van paardnatuurlijk geloof ik dat gepofte (geexpandeerde) granen te makkelijk zijn om te verteren maar weet het ook niet meer precies. Ik had voor deze muesli gekozen omdat er veel vezeltjes inzaten en vrij was van chemische antioxidanten.

Niet álles wat op paardnatuurlijk staat is de enige en juiste waarheid, blijf ook naar deze informatie kritisch kijken.

Voor veel paarden zijn geexpandeerde granen juist een uitkomst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:37

Hmm het is wel zo dat de structuur van de eiwitten en zetmeel daardoor veranderen hoor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:39

Ja Arabesk, en voor oudere paarden, paarden met een slecht gebit en paarden met bepaalde allergieën is dat een uitkomst, omdat ze het makkelijker op kunnen nemen.