Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lielle schreef:Djilan, thanks! Nu weet ik eindelijk wat bran of big head disease is in het Nederlands. Dat was bij de paarden in Ghana echt een groot probleem, die kregen ook een zelf samengesteld voer (noodgedwongen) en helaas hebben er diverse dus de molenaarsziekte gekregen (overschot aan fosfor = relatief calcium tekort waardoor de botten gaan woekeren oid).
Pellie schreef:bedankt sjuim, al vraag ik me nu af of ik mijn tinker overvoer. 4 plak hooi, 1.5 schep lucerne, en zo'n kilo muesli/brok verdeeld in +/-600 gr. fyto gold muesli, 4 handjes Lite E van Havens (zak moet op) een handje galop brok van fyto (moet op) en 3 schepjes foeneknof/zeewier.
en de zak muesli van havens moet ook op dus dat krijgt hij er af en toe ook nog bij.
ik merk zo met uitproberen dat hij het beste loopt op de fyto gold.
maar els mooi stinkmodder voor je morriebeest.waarom zat hij dan aan de straal? dat hoeft toch ook niet? (nu niet concluderende dat het daardoor komt).
Djilan schreef:Ik heb het even opgezocht in een van mijn boeken:
quote: Zodra de kalk/fosfor-verhouding duidelijk kleiner wordt dan 1 (dus meer fosfor dan kalk in de voeding), wordt de kalk slechter geresorbeerd en ontstaat er een kalkgebrek. Het lichaam van het paard reageert hierop met de productie van extra bijschildklierhormoon. Dit bijschildklierhormoon maakt kalk en fosfor uit de botten vrij en zorgt ervoor dat het kalkgehalte in het bloed op pijl blijft.
De ontkalking vindt vooral plaats in de beenderen van de schedel. Het beenweefsel wordt vervangen door bindweefsel, waardoor een duidelijke verdikking optreedt.
Citaat:In het verleden kwam de ziekte nogal eens voor bij paarden van molenaars die met zemelen werden gevoerd (zemelen zijn zeer fosforrijk). Vandaar de naam Molenaarsziekte. de voornaamste verschijnselen zijn een (te) groot hoofd en een (lichte) kreupelheid die onduidelijk is en aan alle benen kan voorkomen.
Graag gedaan trouwens
. Dus ik rijd nu zonder.
smurf schreef:ik rijd altijd zonder.
een kennis van me heeft haar paard vanaf de dag dat ze begon te beleren eerst gebandageerd met latex bandages en nu heeft ze 4 Action 3-in-1 beenbeschermers. De benen van het paard zitten vol met gallen omdat het onder die bandages en die dikke beenbeschermers erg warm wordt en die warmte niet kan worden afgevoerd.
Citaat:Daar hoeft totaal geen verband tussen te zijn...
Volgens mij heeft dat meer te maken met de slechte kwaliteit van het gestel welke aan het licht komt wanneer het paard gaat werken.
Maris schreef:Gepofte mais schijnt slecht te zijn voor paarden ....... Maar waarom ?
gouda schreef:Had het ook gelezen op de site van paardnatuurlijk geloof ik dat gepofte (geexpandeerde) granen te makkelijk zijn om te verteren maar weet het ook niet meer precies. Ik had voor deze muesli gekozen omdat er veel vezeltjes inzaten en vrij was van chemische antioxidanten.