Let erop dat je gewone bietenpulp minimaal 3 en bij voorkeur 4 uur moet weken. Anders moet je speedibeet kiezen (van pavo, maar bijna 2x zo duur per kg), dat hoeft maar een kwartiertje te weken. En je moet per kg bietenpulp 4L water gebruiken. Dat komt bij pulpbrok neer ongeveer op 1 schep pulpbrok en 4 scheppen water (1.2kg op 6L water), bij speedibeet komt het neer op 1 schep speedibeet en 3 scheppen water (0.85kg op 4.5L water). Je hoeft het niet te verzuipen, maar het moet een klam rulle substantie worden die wel helemaal uit elkaar gevallen is. Voor de tarwezemelen is 2L water op 1kg zemelen op zich voldoende (dat komt neer op 2.5-4 scheppen zemelen en een ruime schep water).
tamary
Geplaatst: 08-01-18 18:56
StalNollie schreef:
Top voor je uitgebreide bericht.. ga het eens opzoeken en of het hier in de buurt te verkrijgen is. Anders online vast wel
Welkoop heeft inlandse pulpbrok, zal nu iets van 9 euro voor 20kg zijn en dat eten ze hier graag. Speedibeet kost je rap 2x zoveel en vaak vinden paarden het minder lekker omdat er nog minder zoete smaak aan zit.
Hoi, ik kwam dit topic tegen Gezien mijn eerste eigen paard niet zo veel verstand van verschillende voer ed. Hij wordt gewoon door de staleigenaar gevoerd op het moment. Vandaag was de DA om te enten, en ze adviseerde om wat zemel brok te geven, iig in de winterperiode, omdat hij nog wat schraal is. Ik kan dit echter niet vinden op google, of waar te verkrijgen. Maar ze zei dat het echt bestaat (of heeft bestaan). Hebben jullie een idee hiervan?
Misschien bedoelde ze bietenpulp met zemelen. Zet goed aan en de zemelen trekken de ca: Fosfor verhouding weer recht voor als je grote hoeveelheden voert. Hier zou je even op kunnen googlen, dan vind je veel informatie.
Nee, ze bedoelde echt zemel brok, want ze had het er idd ook over dat je deze ook los kunt hebben die je met water moet geven. Ik ga eens lezen over bietenpulp. Worden ze daar niet drukker van? Hij is overigens 2,5 jaar en hij is van zichzelf energiek genoeg, dit wil ik dus niet nóg meer toevoegen dmv voer voor als ik straks met hem aan de slag ga haha. Dus puur iets om wat bij te komen. Hij heeft opzich wel een buik, alleen zijn ribben zijn wat te zien. Een vriendin noemde nog de cornmuesli van Marstall dat dat bij haar goed heeft geholpen, iemand daar nog meer ervaring mee?
Van bietenpulp worden ze absoluut niet drukker. De enige komt grotendeels uit een goed verteerbare vezel (pectines onder andere). Wel opletten dat je bietenpulp moet weken. Gewone bietenpulp 4 uur en per kg 4L. Bij 1 kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) hoef je nog niet te compenseren met zemelen.
Cornmuesli kan ook maar is zeer zetmeelrijk. Als je mais wilt voeren is dit in mijn ogen het ideale product. Het is een combinatie van zeer goed ontsloten mais, gerst en een brok die alles in verhouding brengt en voldoende vitaminen en mineralen toevoegt (indien 500g/100kg paard gevoerd).
Misschien bedoelde ze rijstzemelen, die worden meestal in brokvorm aangeboden.
Reeltje_5
Geplaatst: 12-01-18 22:08
Ik denk dat dat het is! Ze had het over een lichtgekleurde brok, en dat is het idd als ik op Google kijk. Iemand hiermee ervaring? Ik ben nu niet thuis ga morgen eens wat meer opzoeken over alles. Bietenpulp is denk ik lastig, denk niet dat mijn staleigenaresse dat helemaal gaat klaarmaken (die voert hem) en als ik het zelf doe staat het denk ik te lang als ik het de avond klaar maak voor de volgende avond? Dat lees ik tenminste op internet. Ook is het soms voor mij niet mogelijk om een dag op stal te komen ivm werk. Ik kom bijna elke dag, maar soms een dagje niet. Is dat dan erg met dat bietenpulp?
snissje
Geplaatst: 12-01-18 22:10
Hoi ik kwam dit topic tegen en misschien kunnen jullie nog wat toevoegen op mijn rantsoen?
Ik heb een grote (1.76m) 4,5 jarige merrie. Nu aan het voorbereiden voor het M1 komend seizoen. Niks gehaast ik rij haar ong 4x in de week. Ze krijgt 3x per dag ruw. Ochtend en avond hooi en smiddags kuil. Maar ze krijgen zoveel dat je wel kan zeggen dat ze onbeperkt ruw hebben.
2x per dag kracht. 1,5 draversbrok van havens en 1/2 pavo sportsfit per x.
Ze blijft wat schraal bovenop en rond de ribben. Misschien sowieso verdelen over 3x? Hebben jullie nog een idee wat ik zou kunnen geven om wat meer spek te kweken?
Pumpkins
Geplaatst: 12-01-18 23:10
Bietenpulp kan je prima een dag van te voren klaar zetten, juist ideaal. Alleen met warme temperaturen in de zomer moet je het niet te lang laten staan.
Je hebt ook speedibeet van Subli, die weekt snel. Maar als je toch een dag van te voren klaar zet zou ik voor standaard pulpbrok gaan. Er zit juist weinig energie in en de energie die het afgeeft is heel gelijkelijk, niet in een piek zoals bij zetmeel.
Ik heb zelf goede ervaringen met pavo nature's best, en dan best ruim voeren (het nadeel is het prijskaartje, dat geef ik direct toe). In jouw geval schat ik je paard tussen de 650 en 700kg, dus zou ik haar minimaal 3.2kg nature's best geven (4 scheppen zonder kop) en dat mag, verdeeld over 3 voerbeurten, verhoogd worden tot maximaal 6.4kg (dus 8 scheppen zonder kop).
Eigenlijk vind ik dat pavo het onderwaardeert, want het is echt een super voer. Het is geschikt als gedeeltelijk ruwvoervervanger (maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht, dus aanvullen met 0.5kg/100kg gehakseld ruwvoer of een ruwvoerbrok), de meeste paarden vinden het heel lekker, het zet goed aan als je er voldoende van voert en het is redelijk laag in zetmeel (16%) en hoog in vezel (minimaal 50% is ruwvoer, maar ik verwacht eigenlijk dat het richting de 70% gaat), het bevat evenveel ruwe celstof als subli seniores priores. De eiwitkwaliteit is goed, en ook ruim voldoende, hierdoor komen paarden niet alleen in vet aan maar ook in spieren en de mineralen en vitaminen zijn ruim gedoseerd (daarom mag je er ook niet meer dan 1kg/100kg lichaamsgewicht van voeren), waardoor dat ook niet afremt in de ontwikkeling.
Ik voer zelf speedibeet en luzerne om mijn paard in conditie te houden, hij is vorig jaar heel erg ingevallen door een stal waar hij zich niet goed voelde. Hierdoor (en natuurlijk een andere stal) is hij weer bijgetrokken.
Reeltje_5
Geplaatst: 13-01-18 14:01
Maar is het erg als je met bietenpulp (of speedibeet) een keer overslaat? Gezien ik het zelf zou moeten geven maar ik ben niet altijd elke dag op stal. Of raken ze daarvan dan van slag? Moet je het op en afbouwen of kun je het gewoon in een keer beginnen te geven (en evt stoppen)?
Reeltje_5
Geplaatst: 13-01-18 17:56
En hoeveel zou ik hem dan geven om te beginnen? (Is dat voor gewone bietenpulp en speedibeet gelijk?) En dan zemelen erdoor juist? Hoeveel? Maakt het verder niet uit hoe snel ze het eten ivm verstopping? Als het goed geweekt is.
Ik voer nu een halve schep droog gemeten per dag (dat is 350 gram), sla ook wel eens een dag over en dat geeft voor mijn paard geen problemen. Ik ben met een kwart schep begonnen.
Zemelen erdoor is bij zo'n kleine hoeveelheid nog niet nodig, alleen als je het meer als ruwvoervervanger zou gaan voeren.
Als het goed uitgezet is maakt het niet uit hoe snel ze het eten, slokdarmverstopping ontstaat door voedsel dat uitzet zodra ze het doorslikken, en dat gebeurt na goed weken niet meer.
Bedankt! Ik ga het morgen halen bij de Boerenbond. Twijfel alleen nog speedibeet of gewone, want kan het in principe de dag ervoor klaarzetten. Ik zag vorige keer volgens mij een witte zak liggen met 1x beetpulp ofzo erop en verder niks geen tekst of plaatjes volgens mij, is dat het dan? Of heb je er nog verschillende soorten in? Toen niet goed gekeken omdat ik op zoek was naar dat zemelbrok dus ik dacht alleen nope deze zak is het niet haha.
Dat denk ik wel, het enige verschil tussen de gewone en speedibeet is dat speedibeet bewerkt is en daardoor minder lang hoeft te weken. En het is iets duurder dan gewone bietenpulp.
Kijk of er op staat dat het inlandse pulp is of nog beter, het suikergehalte. Buitenlandse pulp wil nogal eens extreem hoog in het suiker zitten. Speedibeet zit met 5% zeer laag, Arie Blok zit dacht ik op 6.5%, alles onder de 10% is goed voor alle paarden. Voor paarden die niet suikergevoelig zijn kan je tot 15% gaan (maar liever niet).
Oké bedankt! Kijk ik even of ik dat erop kan vinden of navragen als het er niet op staat. Zo niet neem ik wel speedibeet voor nu. Thanks voor alle hulp ik hoop dat het gaat helpen
Ik weet niet of je op stal over heet water beschikt maar als je bietenpulp met heet water weekt kan je het met ongeveer een uur voeren. Even controleren of er geen harde stukjes meer in zitten. Dat zou je dan kunnen doen op de dag nadat je niet geweest bent. Of thuis in de week zetten in een emmer met deksel die je bijvoorbeeld bij een snackbar ophaalt?
Maris
Geplaatst: 14-01-18 12:31
Of gewoon seniores priores voeren. Is eigenlijk bedoelt voor oudere paarden maar ook super geschikt om jongere paarden mee op gewicht te brengen. Is ook hoofdzakelijk bietenpulp, maar dan oa ook zemelen om de calcium : fosfor verhouding goed te krijgen ( is bij alleen pulp voeren niet goed, maar kan wel als je er niet teveel van voert ).
Reeltje_5
Geplaatst: 14-01-18 15:00
Op stal geen warm water. Las ook dat iemand een zak had staan van speedibeet voor het geval ze het een keer was vergeten te maken, ook een idee! Heb het gehaald en gemaakt met heet water. Dat ging echt super snel! Heb even 200gr gedaan vandaag om te beginnen, of zal ik al meer doen straks? (Vanavond op stal maak ik het dan voor morgen, met koud water). Ik heb er 1,5L water bij gedaan (ik dacht 1kg 6L is 0,2kg 1,2L) Maar het is allemaal al super snel opgenomen. Moet ik er dan toch meer water bij doen? Tot het niks meer opneemt?
Voel even of er nog harde stukjes brok inzitten. Dat mag niet. Maar als alles zacht aanvoelt dat moet het goed zijn. Alleen het ene paard houdt meer van een wat "vastere" slobber, de andere meer van meer waterig. Kwestie van uitproberen. En als het niet lekker is, meng er dan tijdelijk even wat brok doorheen.