Zoekende naar balans gezonde dikmaker, magnesium en eiwit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:38

Geen zin om alles te lezen dus misschien is het al gezegd. Bij de welkoop kun je ook grote zakken (15kg?)
magnesium bestellen. Zit verder niks bij in dus kun je minder van voeren. Prijs ga maar lachen 10 euro :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:42

quickie schreef:
Geen zin om alles te lezen dus misschien is het al gezegd. Bij de welkoop kun je ook grote zakken (15kg?)
magnesium bestellen. Zit verder niks bij in dus kun je minder van voeren. Prijs ga maar lachen 10 euro :P

Ik heb de Welkoop hier gebeld, maar daar weten ze niks van een grote zak magnesium...

Mizora

Re: Zoekende naar balans gezonde dikmaker, magnesium en eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:27

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 00:45

Okee helaas doet de wifi thuis het niet dus kijken of het lukt zo op me telefoon.

@tamary, okee dus grasbrok is zeker een goede optie! En jij zegt dus, eerder de Vitall dan de Marshtall? Denk je niet dat dan het calcium te hoog gaat worden, ivm magnesium opname.
Ik zal het artikel even lezen zodra de wifi het weer doet!
Bedankt iig!

@superzodiax, duidelijk, die dure magnesium chelaat gaat eruit zodra het op is haha. Bedankt voor de uitleg.
Zonnebloem olie was volgens mij ook wel weer wat mee, ik geloof dat me osteo daarover eens iets had gezegd wbt ontstekingen en zonnenbloemolie.. zit hard na te denken wat het ook al weer was.

@Aikon, begrijp me niet verkeerd, ik vind hem ook zeker niet té dun. Ik ben mij ervan bewust dat ze goed op gewicht zijn zodra je nog een glimps ribben kan zien. Echter jojoed hij te veel en schiet hij dan soms wel te ver en te snel door naar mijn mening. Dus vandaar dat ik vooral op zoek ben naar de balans tussen zijn vit& mineralen, zijn vetjes en zijn eiwitten. Op zijn voer van nu, krijg ik hem niet stabieler en met dan nu ook het effect op de magnesium, ben ik aan het kijken wat er beter/anders kan.
Te zwaar is hij gelukkig niet haha, want dat is zeker niet de bedoeling.
Het is een russische lijn en ik heb hem uitgezocht op zijn compacte ronde bouw. Hij is zeker niet een slankie rankie gebouwde arabier die je veel ziet. Hij wordt ook snel verward met een quarab haha.

Red cell zal ik eens gaan googlen! Bedankt.
Helaas geen weegschaal in de buurt, alhoewel we gaan van de week wel de hele trailer combo meten bij een vrachtwagen weegschaal haha. Wellicht kunnen we dan even met en zonder paard wegen ;)

Verder ben ik het absoluut met je eens dat zeker arabieren sober gevoerd moeten worden. Vandaar ook dat ik niet zo graag het voer van nu ga 3 dubbelen en ik van de merriebrok zooi afwil.
Ik vermoed zoals Tamary en Mizoa ook aangeven dat het uit een vit&mineralen onbalans komt. Dus als ik dat kan opvangen met ander voer, dan hoeven er geen kilos krachtvoer in, want daar ben ik zeker geen voorstander van.
Wat jij aangeeft, onbeperkt hooi, vit&mineralen, iets van een gezonde sobere musli en mits nodig aanvullen met eiwitten is inderdaad mijn doel. Alleen nu de zoektoch wie wat welke haha.

Wbt zijn gehap naar zijn knien maakte ik me eerst ook gelijk zorgen, maar met alle checks van osteo, da en trainer en veel bekijken wanneer die het deed maak ik me er nu geen zorgen meer om. Overigens doet hij het tegenwoordig al stukkken minder vaak en sinds de magnesium is hij nu veel chiller en heb ik het niet meer gezien.
De momenten dat hij het deed, was wanneer de andere ruin uit de wei gehaald werd en hij moest blijven staan. Of wanneer hij vast stond met poetsen en hij even moest wachten tot we weg gingen, dan was het schrapen, kop schudden en naar zn knie happen. Of met de ruin in de bak aan het spelen en als de ander er klaar mee was en hij als opgefokt standje door wilde gaan, dan ging die kopslaand rondhuppelen met een schein hap naar zn knien tussendoor. Het is er eentje die het duidelijk laat weten als hij het er niet mee eens is en dan komt dat uit de trukendoos.
Het zou me overigens niks verbazen als het ooit wel een andere oorzaak heeft gehad toen het is ontstaan. Hij stond bij de vorige eigenaar met 10 opgefokte dek hengsten naast elkaar op stal met de nodige hormonen. Stress/voer verwacht ik als grootste boosdoener.
Gelukkig is dit nu verleden tijd voor hem :)

@hwn, bloedonderzoek staat inderdaad in me optie lijstje. Enige is dat specifiek mineralen tekort volgens mij niet altijd goed zichtbaar is uit bloed. Correct me if i am wrong.

Te zwaar is hij gelukkig niet hoor, het is een redelijke bonk spier (voor een arabier zijnde). Veel vergissen zich erin, in eerste opslag lijkt hij altijd best aan de maat, totdat je goed gaat kijken naar wat waar zit qua vet/spier verhouding e.d.

De DA is vorige week nog geweest voor het enten en kregen de complimenten over alle 3. Keurig in gewicht. Het is zoals ik zei ook niet dat hij te mager is, maar hij is niet goed in balans en de heftige reactie op de magnesium zal ergens vandaan komen.

Hihi als er eentje niet strak in zijn achterhand is is deze het haha. Sterker nog, hij is eerder soms te los en felxibel. Daarvoor staan we in goede begeleiding van onze trainer en osteo.
Ik zie nu overigens dat hij op die foto met rechts achter naar rechts buiten staat en voor naar links staat, dus ik vermoed dat deze is genomen terwijl hij aan het veplaatsen was. Dus dan is het inderdaad logisch dat rechts achter op spanning staat, ziet er nu ik er naar kijk wel appart uit zijn beenstand daat haha :P
Had even zo snel geen andere van zijn kale buik lichaam.

@xyzutu2, de schepjes van PN zijn volgens hun nu 5gr. Ik heb het nog niet nagewogen. Ze geven aan paard 50gram per dag als hoge begin dosis, daar zit ik nu inderdaad op. Qua ontlasting oid merk ik geen verschil, alleen wel qua gedrag dag en nacht.

Haha nee de andere arabjes zijn gelukkig niet te dik.
Raff is gezond en oke qua gewicht als het stabiel zou blijven, maar hij heeft te weinig reserve en jojoed te veel. Plus daarbij het heftige effect op de magnesium, dan ga je verder kijken.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort een foto kan maken als hij los en naakt staat :)

Iedereen in elk geval weer heel erg bedankt voor de tips en het meedenken. Doet me ook wel weer goed dat hij dus niet dun oogt oid haha. Zelf zit je er teveel op te focussen wat ook niet goed is natuurlijk.

@mizora ik ga nu even jou stukje uitpluizen en daar los op reageren haha.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 01:32

Waauw mizora, superr interessant! Pfoeh besef nu weer hoeveel meer er nog is te leren! Ik zou graag je excel berekeningen zien, ookal zal er nog zeker veel abracadabra voor mij tussen zitten haha.
Ik zal mijn emailadres anders even pben.

Het is inmiddels al bijna 2u, dus doe het even snel.
Ik zal morgen het exacte magnesium chelaat gewicht nog even wegen en een gemiddelde hooizak die hij op een dag eet. Ik verwacht rond de 7-10kg.

De SP die hij nu totaal op 1 dag kreeg is inderdaad rond de 1200gram, gister zoals je zei 4x een scheo gewogen.

Sinds een paar dagen wisselen we hem sochtends van wei. Snachts staat hij dan op het lange sobere gras wat hij niet super eet.
Overdag op zo n 20cm hoog jonger gras, onbemest. Per middag eet hij dan een strook van ca 8 x 1.5m 'kort'. Niet kaalkaal hoor. Daarnaast scharrelt hij wat sprietjes langs de randjes en er staat vrij veel distel in de wei wat ze ook vaak eten. Brandnetels knippen we vaak en laten we liggen, die eten ze ook op.

Himalaya liksteen heeft hij 24/7 tot beschikking, maar zie hem er niet heel vaak wat mee doen.
De laatste maand met de magnesium erbij zweette hij aanzienlijk minder met rijden, mede ook omdat we effectiever en korter konden rijden doordat hij minder schrikkerig was en ik geen gevechten met hem had vanwege een panische actie.
Dus gebasseerd op zijn trainingen mét magnesium dan is hij na rijden enkel nat onder het zadel en de singel. Soms achter een oortje en soms een klamme schouder en lies.
Drijfnat en schuim komt nooit voor.
De longeer trainingen dan ook enkel net aan nat onder de singel en minimaal klam op zijn borst.

De pharmahorse vit E, wat is daarmee het verschil met de Chevivit?
En je zegt niet ook al iets van die Vitall/Marsthal force beginnen?

Heb jij overigens ervaring met zeewier? Dit hebben we nog staan namenlijk als zijnde vit & mineralen toevoeging. Maar ik heb daar me twijfels over in hoeverre dat de boel aanvult en of dat in je juiste verhoudingen is. Ik heb het nu al poos niet meer gegeven, maar hij at het graag. Zo uit je hand.

Gister en vandaag nog zijn normale portie SP gegeven sochtends en savonds, geen lucerne en bij elke voerbeurt een kwart schepje NB. Nog even afwachtend over wat jij zou aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 02:06

Wat gek, staat dat dan zo op de zak?
Op hun website schrijft Paardnatuurlijk namelijk toch echt een begindubbeledosis van 25 gr Mg voor, om dan na een maand tijd over te gaan op 13 gr Mg/dag: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... helaat.htm
Als je doorscrollt tot halverwege de pagina dan staat dat heel duidelijk in het kadertje met de afbeelding van de pot magnesiumchelaat. Het lijkt bijna alsof je de dubbele dosis van 25mg zoals die op hun site staat per ongeluk verdubbeld hebt, of staat dat dan anders op de zak die je hebt?

Verder snap ik je route helemaal. Ik ben ook al een jaar bezig met het vinden van een goede eiwitbron voor mijn paard, alleen leed die aan spieratrofie over zijn hele lichaam terwijl hij tegelijkertijd teveel vetlagen had, terwijl de jouwe misschien wat bespierder mag zijn gezien zijn trainingsniveau maar er wel gewoon als een gezond paard uitziet.
Ik ben uiteindelijk bij esparcette uitgekomen (meer eiwitten en een gunstiger calcium-fosforverhouding dan luzerne), alleen had ook dat nog steeds erg veel calcium. Doordat ik een flinke hoeveelheid esparcette en luzerne moest voeren om er spieren aan te krijgen (en dan ook nog in combinatie met whey poeder en lysine als bronnen van essentiele aminozuren) kregen we vervolgens een magnesiumtekort, wat zich uitte in een trillend beentje na wat werk en achterhandspieren die 24/7 strak stonden rond de knie. Hij kreeg al een balancer met genoeg magnesium, alleen blijkbaar niet genoeg om tegen alle calcium in de esparcette/luzerne+klaverrijke wei op te kunnen. Dus een maand geleden ben ik Mg chelaat bij gaan voeren, het trillende pootje verdween binnen een paar dagen liet hij de spieren boven de knie weer gewoon zakken en dat was voor mij een reden om ook alle esparcette & luzerne als calciumhouders af te bouwen en weer gewoon over te gaan op grasbrok. De calcium krijgt hij namelijk toch wel via de wei binnen, en magnesium is te belangrijk voor hem met zijn toch al zo lastige spieren en het feit dat hij insuline resistent is en dat ook magnesium opslurpt.
Voor de essentiele aminozuren krijgt hij nu dus alleen 60 gram whey isolaat en 10 gr lysine, en daarnaast 20ml rijstolie uit de supermarkt, waar ook een stof in zit die via een andere route spiergroei bevordert (gamma oryzanol). Daar mag je veel meer van voeren, maar omdat [***] toch al te dik is en vet en insuline resistentie niet per se goed combineren hou ik dat bij hem bewust heel laag.

Nu staat hij op dieet om de vetlagen onder controle te krijgen, maar de spieren die er na een heftige terugval in mei pas sinds juni weer op zitten blijven stabiel, ook al moet hij nu met een graasmasker de wei op, dus daar ben ik al heel blij mee. Maar een zoektocht kan het absoluut zijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:39

Als je grasbrok wilt gaan voeren, kijk dan eens naar de Agrobs Fetura. Die staat een stuk hoger in eiwitten en zet mooi aan. Ik heb hier schrale paarden mooi van bij zien komen en helpt door de hoge eiwitten ook nog eens goed voor de opbouw en het herstel van de spieren bij training.

Wat de opname van magnesium betreft, de opname kan zeker verstoord worden door de luzerne. En soort berbinding van de magnesium is ook belangrijk, maar per paard verschillend. Ik heb lang gezocht naar magnesium (o.a. Na topics op Bokt, waar magnesiumoxide werd afgeraden), maar Jim doet het juist het beste op simpel magnesiumoxide van Vente. Hij krijgt een kwart schepje per dag en tegen wedstrijd aan een schepje per dag om hem meer zen te houden. Dat werkt super. En je weet hoe hij kan zijn :D

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:38

Je verhaal komt me erg bekend voor, net als de zoektocht naar eiwitten en het schrikkerige ook.
Hier is al veel verteld en uitgelegd aan gehaltes, ik zal het bij mijn verhaal en ervaring laten. ;)

Ben erg aan het stoeien geweest met het rantsoen van onze Friese merrie (nu net verkocht)
Snel schraal en bij ons zonder volledige weidegang viel ze snel in. Niet mager maar echt een spieren kwestie. Speedibeet en subli seniores prioress maakten haar wel voller haar zeker ten goede kwam, maar het was duidelijk dat ze ook juist eiwitten nodig was. Daarnaast had ze veel spanning en was sneller schrikkerig sinds ik dit voerde, terwijl ze dit van zichzelf absoluut niet was. Sinds ik ermee gestopt ben is ze rustiger. In combinatie met magnesium leek dit dus zeker ook invloed te hebben bij ons.

Net als de tip van mizora voeren wij ook de magnesium oxide van de welkoop om die reden.
Hiernaast voeren we ook marstall Force zodat ze niets te kort komen qua vitamines en mineralen. Heel fijn om als basis naast goed ruwvoer magnesium en Force te voeren. We merken enorm veel verschil wanneer we dit niet voeren.

En wat leuk.. hier ook hipro flexibel move fan. Je hoort er weinig over.
Dit helpt niet om aan te komen maar echt voor de energie wat opgebouwd is in dit voer uit vetten (olie) hierdoor is er ook een ruime hoeveelheid vit E aan toegevoegd. Het is daarnaast heel fijn dat het gehalte zetmeel en suiker bijzonder laag is. Echt een energie brokje dus en voer dit zelf naar (energie) behoefte. Neem dit brokje zeker mee in je verhaal!

Wat onze friese merrie wel hielp als eiwitbron was sojaschroot/meel. (Voor jezelf even nagaan of je soja wilt voeren al is flexibel move ook opgebouwd uit soja olie) Je kunt ook denken aan Aminoral van Eggersman (opgebouwd uit sojabonen en extra vitamines toegevoegd) en heb bij een andere pony ook goede ervaring met het supplement recovery+ van horsefood.
Bij bovenstaande zie je snel resultaat.
Heb veel dure merken bekeken en geprobeerd. Bovenstaande heb ik zelf goede ervaringen mee. ;)
Voeren is lastig en ieder dier is weer anders wat het een enorme uitdaging kan maken.

Heel heel veel succes en hoop dat je wat mijn ervaringen kunt. Je bent in ieder geval heel bewust bezig! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:39

Amanda schreef:
Als je grasbrok wilt gaan voeren, kijk dan eens naar de Agrobs Fetura. Die staat een stuk hoger in eiwitten en zet mooi aan. Ik heb hier schrale paarden mooi van bij zien komen en helpt door de hoge eiwitten ook nog eens goed voor de opbouw en het herstel van de spieren bij training.

Agrobs Fetyra klinkt erg interessant, ook voor [***], maar gek genoeg krijg ik tegenstrijdige tabellen over de hoeveelheid eiwitten. Bij Rene Wielens/voergezond lees ik bijvoorbeeld dat er 12,9% eiwit in zit, maar op de website van Agrobs zelf staat dat er 10,9% ruwe eiwit in zit en 8,8 % verteerbare eiwit. Ik ben dan geneigd om de website van Agrobs zelf te geloven, of staat het toch weer anders op de zak?

Als ik het vergelijk met Healthy Herbs, dan heb je met de Basisbrok 10% eiwit en Basisbrok Plus al 11, en dan komen de Normaal Brok, Normaal Brok + en Superbrok/Superbrok+ daar nog bovenop. Superbrok + heeft de meeste eiwit, die zit op 12%.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 23:34

Inmiddels alweer aantal dagen verder en een best wat veranderd in Raff zijn voer.

@ xyzutu2, ik had nog eens gekeken op de bijgeleverde beschrijving van PN en dit staat erop. Inmiddels ook het maatschepje gewogen en 5 maatschepjes is inderdaad 25 gram en ik heb er tot nu toe echt nog 9 nodig om hem oke te houden. Na het EK gaan we eens afbouwen en zien hoe het gaat. Gelukkig totaal geen reactie op zijn mest o.i.d. Maandag komt als het goed is nieuwe magnesium binnen, dus benieuwd of hij daarop verschil gaat geven.
Afbeelding

Jij hebt dus ook een aardige weg erop zitten! Achteraf leer je ervan, maar het kost je een hoop kopzorgen haha. Zodra we terug zijn uit oostenrijk wil ik denk ik wel gaan kijken voor een minder calcium rijke, eiwit 'brok'. Ik kom zojuist het topic 'gezocht: eiwitten' tegen hier op bokt, waar jij en nog iemand meer vertellen over het whey isolaat. Heel interessant! Dat gaat de volgende stap worden, kijken of we die spieropbouw wat verder kunnen ondersteunen.
Bedankt!

@Amanda, okee, ja over ene paar weekjes gaan we eens kijken waar we de metezoa voor kunnen inwisselen, voor nu wordt dat too much risico zo kortdag. Maar wat hierboven ook genoemd wordt en ik net in een ander topic ook terug zag komen, eerst nog even verder verdiepen in de ins en outs van essentiële aminozuren e.d.

Poeh ik hoop dat Raff het ook goed gaat doen op de Magnsium Oxide, deze is nu besteld. Hij eet inmiddels zijn magnesium niet super graag meer, dus ik ben blij als hij naar een lagere dosis kan.

@Herfterhoeve, bedankt voor jou verhaal. Klinkt inderdaad wel bekend! Weer wat nieuwe namen, ik ga eens googlen haha.

Na verdere mailwisseling met Mizora is Raff inmiddels overgegaan op de Natures Best. Van de SP krijgt hij enkel nog een kwartje 's ochtends en 's avonds om zijn magnesium mee weg te krijgen. De Metezoa lucerne houden we er tot en met oostenrijk nog even in. De Magnesium blijft ook nog even hoog en de NAF olie heb ik iets opgehoogd en blijft er ook nog even bij tot na oostenrijk. En Vit E ben ik sinds een paar dagen gaan bijvoeren, wel nog minimaal, om kans op druktemaker reacties erop te minimaliseren.

Afgelopen week eens 3 voerbeurten 50gram Omega 369 mix van Subli gegeven (Ik had dit nog op voorraad staan als test van de buurvrouw) en na de 3e voerbeurt trof ik hem de dag erna aan met een kapot geschuurde staart.. En hij schuurt nooit, dus daar zit duidelijk teveel suikers in, wat in sommige topics al genoemd werd. Helaas want het leek me wel een makkelijk te voeren dikmaker voor net beetje extra.

Vorig weekend hadden we 1 overnachting en 1 wedstrijd dag, dus dat heeft hem ook nog even iets gekost. Maar inmiddels, na een wisseling van weide, waar hij nu vooraan op een vers vlak staat en hij niets hoeft te controleren, begint hij mooi bij te trekken.
So far nog geen gekkigheid, gister wel een flink energiek paard met longeren, maar bereikbaar en werkbaar. Helaas met dit weer nog niet kunnen rijden, wellicht morgen.
Hopelijk zet dit nog even door a.s. week en kan hij fit de reis naar Oostenrijk in en kan ik hem daar goed op gewicht houden.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:16

Om toch nog een afsluitende stukje te geven en hoe we uiteindelijk de zomer en het EK door zijn gekomen.

Inmiddels is Raff beter op gewicht dan in de 3 jaar dat ik hem heb.
We begonnen op advies van Mizora, van de zomer met 2kg Natures Best musli (over 2 voerbeurten), daarbij zijn Magnesium (vd welkoop) en extra zout. Tijdens het EK de Metezoa lucerne door blijven voeren en hierbij nog een slobber.

Na het EK slobber opgemaakt en vd Metezoa afgestapt. Hiervoor in de plaats bietenpulp (met in verhouding tarwezemelen) gaan voeren. Eenmaal geweekt was dit 3/4 emmer vol, dus een flinke portie, 2x per dag. Daarbij dan per voerbeurt 1 kg NB, magnesium en voor de eiwitjes begonnen met Whey Protein.

Binnen enkel weken beduidend veel verschil, hij was niet ineens dik, maar hij kwam mooier in spier/vet verhouding en beter in zijn vacht.

Inmiddels staat hij hier nog steeds op en is de NB iets omlaag gegaan en deze pas ik aan a.d.h.v. trainingsintensiteit.

Onze andere paarden zijn ook over gegaan en doen het super hierop. De Bietenpulp hebben die 2 niet nodig, zij eten ook gewoon veel meer kg's hooi weg. Ben heel erg te spreken over de Whey Protein.

Enige wat ik nog wil testen is Magnesium citraat, dan heb ik alle types magnesium gehad. Maar op die vd welkoop gaat het best goed.

Van de zomer, net gewassen
Afbeelding

Maandje terug, heb niet zo 123 een standfoto
Afbeelding

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:59

Ik heb ook exact zo'n paard als dit gehad. Druktemaker/stresskip en maar invallen.

Enige wat ik je wil adviseren en wat bij mij heeft gewerkt:

Half schepje cavalor fibre force per dag en onbeperkt hooi.

Beest kwam super aan en was nog nooit zo relaxed geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 01:29

Wat leuk dat jij ook resultaten ziet van wheypoeder bijvoeren? Ook toen de mijne door een ongelukkig toeval een tijd lang te weinig ruwvoer kreeg en dus heel arm bleef in bespiering (was verder wel gewoon goed op gewicht) zag ik duidelijk verschil toen ik wheypoeder bijvoerde. Ik heb uiteindelijk ook een merk gevonden dat 100% lactosevrij is, dat was ook een prettige bijkomstigheid. In de VS wordt whey al langer gebruikt als verstrekker van essentiele aminozuren maar daar hoor je nu geluiden dat de opname van whey-aminozuren toch vrij beperkt is ten opzichte van andere eiwitbronnen, maar ik was/ben tevreden over het verschil dat ik zag.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 07:21

Welk merk was dat xyzutu?

Hier ook zeer tevreden over wheypoeder voor mijn IJslanders, komen erg mooi in de bespiering (wel in combinatie met gerichte training dan).

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:05

xyzutu2 schreef:
Wat leuk dat jij ook resultaten ziet van wheypoeder bijvoeren? Ook toen de mijne door een ongelukkig toeval een tijd lang te weinig ruwvoer kreeg en dus heel arm bleef in bespiering (was verder wel gewoon goed op gewicht) zag ik duidelijk verschil toen ik wheypoeder bijvoerde. Ik heb uiteindelijk ook een merk gevonden dat 100% lactosevrij is, dat was ook een prettige bijkomstigheid. In de VS wordt whey al langer gebruikt als verstrekker van essentiele aminozuren maar daar hoor je nu geluiden dat de opname van whey-aminozuren toch vrij beperkt is ten opzichte van andere eiwitbronnen, maar ik was/ben tevreden over het verschil dat ik zag.

Ja ik ben ook wel benieuwd welk merk dat is. Mijn nieuwe paard mag ook wel wat extra eiwitten binnen krijgen, maar wordt knetterheet van luzerne, dus ik ben op zoek naar een goede vervanger

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:35

Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog altijd mensen het gebruik van magnesium aanraden, terwijl we ondertussen allemaal weten dat :

1. Een magnesiumtekort in Nederland zo goed als nooit voorkomt.
    Een paard moet al zwaar ondervoed zijn om een tekort aan magnesium te hebben.

2. Magnesium geen kalmeringsmiddel is.
    Paarden met een tekort aan magnesium worden niet nerveus, maar net omgekeerd, suf en sloom.

3. Een teveel aan magnesium een belangrijke oorzaak is van het ontstaan van darmstenen, wat betekent dat een teveel aan magnesium het risico op koliek fors verhoogt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:03

BigBen: hoe verklaar je dat dit paard dus door het toevoegen van magnesium gigantisch veel fijner in gedrag is geworden, en dat het afbouwen van magnesium direct weer onrustiger werd?

Je roept dit in ongeveer ieder topic waar het over magnesium gaat. Maar ik ben nog nooit een paard tegengekomen met darmstenen in Nederland. Er zijn in de VS inderdaad gevallen met darmstenen bekend door magnesium waarbij er geen luzerne voor minimaal 50% als hooi gevoerd werd (hoewel 98% van de paarden die met darmstenen gediagnostiseerd werden wel minimaal 50% luzerne als hooi kregen), maar dit was vooral in gebieden met een veel hoger magnesiumgehalte in de grond dan in Nederland.

En met veel hoger, bedoel ik véél hoger. In Nederland wordt er gesproken over een hersteldosering van 50-100kg magnesium per hectare als het magnesiumgehalte in de grond veel te laag geworden is (en ja, dat komt echt voor), terwijl daar gesproken wordt over 600kg opneembare magnesium per ha als adequaat en blijkt het op te lopen tot 20.000kg/ha aan magnesium. Dan is het niet raar dat er risico op darmstenen is door te veel magnesiumopname.

Hoeveel paarden in Nederland ben je tegengekomen met darmstenen?

Edit: een interessant gegeven toen ik op zoek ging naar de maximale dosis magnesium (die volgens dezelfde pagina op 80-90g elementaire magnesium zit voor een paard van 500kg).

Magnesium is often fed as a calming supplement and until recently this was an anecdotal practice. A group of researchers in Australia fed 10g of added magnesium aspartate (total diet added mg plus ration – hay and concentrate, was approx. 21g of magnesium) and compared the flight response to horses that had been administered 0.04mg/kg BW of Acepromazine* and noted similar responses. This was the first study to compare magnesium supplementation to a known sedative agent.

Voor mensen die toegang hebben tot wetenschappelijke artikelen: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0615001987

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:32

Mizora schreef:
BigBen: hoe verklaar je dat dit paard dus door het toevoegen van magnesium gigantisch veel fijner in gedrag is geworden, en dat het afbouwen van magnesium direct weer onrustiger werd?"

Als ik vandaag een glas melk drink en morgen sterf, ga jij dan verkondigen dat melk de oorzaak van mijn dood was ? Dat B volgt op A betekent nog niet dat A de oorzaak is van B.

Canisia schreef:
Binnen 2 dagen op 10 schepjes per dag, dag en nacht verschil! :oo Te bizar eigenlijk.

Eén ding staat vast, het heeft met magnesium niets te maken. Waarom ? Jij gaat uit van een magnesiumtekort. Alleen, een reëel magnesiumtekort kun je met oraal supplementeren niet één-twee-drie oplossen. Het heeft tijd, en veel tijd nodig voor zo'n tekort weggewerkt is. Toch zag Canisia binnen twee dagen dag en nacht verschil. Dat op zich bewijst al dat het verschil in gedrag niets met het voeren van magnesium te maken had.

Mizora schreef:
Je roept dit in ongeveer ieder topic waar het over magnesium gaat.

Veel mensen voeren magnesium met het idee 'baat het niet dan schaadt het niet'. Alleen, het schaadt wel degelijk. Ik vind het belangrijk dat mensen ten minste weten dat extra magnesium voeren het risico op koliek sterk verhoogt. Dat heb ik inderdaad in drie of vier topics gezegd. Is dat verkeerd ? In hoeveel topics heb jij (of anderen) het gebruik van magnesium aanbevolen, zonder ooit over het risico te praten ? Een paar honderd ?

Mizora schreef:
Maar ik ben nog nooit een paard tegengekomen met darmstenen in Nederland.

Klopt, darmstenen komen voorlopig nog niet zoveel voor. Maar als mensen massaal magnesium blijven voeren, dan is het niet moeilijk om te voorspellen dat we binnenkort met een epidemie van darmsteen gerelateerde koliek zullen te maken krijgen. En dan krijg je dit soort berichten :

Jacqueline schreef:
Carmen is deze avond overleden. We hebben haar laten inslapen. Ze had een darmsteen ter grootte van een voetbal. Zal later meer vertellen.

De quote hierboven komt van het forum van paardnatuurlijk. Het complete verhaal is nog veel pijnlijker.

Mizora schreef:
Er zijn in de VS inderdaad gevallen met darmstenen bekend door magnesium waarbij er geen luzerne voor minimaal 50% als hooi gevoerd werd (hoewel 98% van de paarden die met darmstenen gediagnostiseerd werden wel minimaal 50% luzerne als hooi kregen), maar dit was vooral in gebieden met een veel hoger magnesiumgehalte in de grond dan in Nederland.

Dit heb ik je eerder al eens proberen uit te leggen. Teveel magnesium is één van de belangrijkste oorzaken van darmstenen. Het heeft geen enkel belang of dat magnesium van luzerne, of van een supplement komt. Dat 'weet' het lichaam trouwens niet. Het gaat er hem om dat er teveel magnesium in de dikke darm terecht komt. Teveel magnesium verhoogt de pH, maw de inhoud van de dikke darm wordt basisch. In een basische omgeving gaat het magnesium kristaliseren. Op die manier wordt struviet (=magnesiumammoniumfosfaat) gevormd, en dat is het materiaal waaruit darmstenen worden opgebouwd.

Mizora schreef:
Magnesium is often fed as a calming supplement and until recently this was an anecdotal practice. A group of researchers in Australia fed 10g of added magnesium aspartate (total diet added mg plus ration – hay and concentrate, was approx. 21g of magnesium) and compared the flight response to horses that had been administered 0.04mg/kg BW of Acepromazine* and noted similar responses. This was the first study to compare magnesium supplementation to a known sedative agent.

En dan ? Dit is een onderzoek bij zes (!) paarden, waarbij onderzoekers tot de conclusie komen dat de paarden trager reageren als ze magnesium hebben gekregen. Zijn die paarden dan minder zenuwachtig ? En wil jij een parcours of een cross binnen rijden met een paard dat trager is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:57

BigBen schreef:
Klopt, darmstenen komen voorlopig nog niet zoveel voor. Maar als mensen massaal magnesium blijven voeren, dan is het niet moeilijk om te voorspellen dat we binnenkort met een epidemie van darmsteen gerelateerde koliek zullen te maken krijgen. En dan krijg je dit soort berichten :

Jacqueline schreef:
Carmen is deze avond overleden. We hebben haar laten inslapen. Ze had een darmsteen ter grootte van een voetbal. Zal later meer vertellen.

De quote hierboven komt van het forum van paardnatuurlijk. Het complete verhaal is nog veel pijnlijker.

Het complete verhaal was heel pijnlijk maar ging niet over magnesium of luzerne bijvoeren.
Darmstenen komen trouwens ook door andere redenen ontstaan, bijvoorbeeld voor als een paard vreemde voorwerpen in zijn darmen heeft die gaan klonteren/aangroeien. Zo heb ik eens van een dierenarts gehoord dat houtkrullen als bodembedekker gekoppeld kan worden aan het ontstaan van darmstenen.

Op zich vind ik het een interessante voorspelling dat als mensen hun paarden veel te veel magnesium bij gaan voeren ze in de toekomst meer darmstenen zouden kunnen krijgen, maar dat is dus nog maar een hypothese. Als we qua hoeveelheden magnesium ooit in de buurt van de Amerikaanse verhalen komen dan acht ik dat zeer aannemelijk, maar persoonlijk lijkt me die kans dat we hier ooit ook zoveel magnesium gaan bijvoeren klein.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:05

En zelfs op 6 paarden is er een duidelijk meetbaar verschil gevonden, oftewel: het verschil is behoorlijk groot, anders zou het niet met een dergelijk kleine testgroep al significant gevonden zijn.

Ik ga uit van een suboptimaal magnesiumniveau, dat is iets anders dan een tekort, en daarbij komt uit het onderzoek juist wel dat het per direct invloed heeft, net zoals zij ervaren heeft. Uit het onderzoek komt dat ze een minder heftige schrikreflex hebben.

Het verhaal van Carmen is inderdaad heel sneu, zeker omdat het dier dus een waardeloos leven heeft gehad de 24 jaar dat ze niet in haar bezit is geweest. En een heel rijtje met problemen had (constant ontstoken ogen, ernstige wormproblemen gehad, zandproblemen gehad, etc.). De welsh A scheen inderdaad een flinke dosering magnesium te krijgen (was even terugzoeken maar toen ze haar net had, 2 jaar voor de darmstenen, gaf ze inderdaad flink magnesium bij). Hoewel het absoluut niet zeker was hoeveel en hoe lang ze dat werkelijk gevoerd heeft. Opvallend is namelijk dat allerlei supplementen in het voer wel genoemd worden: probiotica, yakult light, lijnzaad, psyllium, seniores priores, parafine. Maar dat magnesium niet genoemd wordt. Het paardje was overigens kort daarvoor bevangen geweest.

In haar geval vind ik de zandproblemen veel waarschijnlijker als oorzaak, dan de magnesium.