[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:45

super!

Ik blijf het hier toch nog steeds wel lastig vinden hoor, ik zie zelf duidelijk dat hij wel wat is afgevallen, maar volgens veel andere is hij nog steeds te dik...
Hij krijgt nauwelijks krachtvoer en zijn hooi ben ik ook al gaan minderen, en dat vind ik echt heel lastig, want dat gaat zo tegen mijn gevoel in... -O-
Ik wil ook niet nog minder hooi geven, maar verder is er niks om te minderen...

Ninx

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:44

Vervang dan een deel hooi door graszaadhooi en/of stro.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:47

Hij krijgt al haverstro ipv een deel hooi, tarwestro mag hij even niet vanwege stofgevoeligheid.
En we hebben al best arm hooi.
Hij staat samen met een ander paard in de paddock waarvan de eigenaresse het liefst kuil voert, ik ben al blij dat ze dit hooi wil voeren, ik denk niet dat ze er nog iets anders bij wil...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:52

Nee.... eigenlijk doe je dan al het maximale.
Maar is het echt wel vet? Of is hij vooral wat opgeblazen?

Hij was nog een redelijk jonge kerel he? Anders zou je km'ers moeten maken. 3x pw een uurtje naast de fiets.
Hoog tempo stappen.....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:56

Hij heeft een behoorlijk lang lijf en nog een beetje een hangbuik als het ware, daardoor lijkt hij denk ook nog wel wat dikker dan hij daadwerkelijk is.
Als zijn buikspieren nog sterker worden zal het beeld waarschijnlijk ook anders zijn.

Ik vind hem zelf al een aardig stukje afgevallen tov het najaar en mijn instructrice vond hem ook wel wat afgevallen de laatste keren dat ze hem zag.

Km's maken aan de fiets is niet echt een optie, de wegen zijn nogal druk hier dus weinig ruimte voor fiets en paard en hij is nogal bang voor verkeer...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb 'm laatst een keer met zo'n weeglint gemeten en toen kwam ik op ong. 568 kg, hij is 1.63 ong.
Dat vond ik niet echt heel extreem zwaar en dat is een maand of 2 geleden denk.
De foto's zijn van een week of 3 geleden.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 08-03-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:59

Dat is jammer.... dat wat echt werkt is vooral km'ers maken.
In een bak kom je een heel eind, maar dan is echt lang rijden te belastend.

Poeh... lastig.
Maar goed, heb je wel eens de fat score gedaan bij hem?

*edit* zie nu pas foto's..... hij lijkt vooral wel vet op de hals en voor de schouder te hebben he? Dat dat deel goed gevuld is.
Die buik is lastig, dat zegt niet zoveel... dat kan vulling zijn.
Fat score filmpje erbij, en prikken met je vingers.... en dan eens kijken war je op uit komt.

gaaf paarden trouwens, en nette ruiter!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-03-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:01

ik heb er een paar recente foto's bij gezet hierboven.

ik zal 'm van de week weer eens meten met het weeglint.

Ik probeer nu wel ong. 1x in de week naar buiten te gaan met een stalgenootje en het draven in het duin op te bouwen, dan zijn we ruim een uur weg en maakt hij best wel wat km's.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:04

Nouvel schreef:
ik heb er een paar recente foto's bij gezet hierboven.

ik zal 'm van de week weer eens meten met het weeglint.

Ik probeer nu wel ong. 1x in de week naar buiten te gaan met een stalgenootje en het draven in het duin op te bouwen, dan zijn we ruim een uur weg en maakt hij best wel wat km's.

Ik gebruik het weeglint zelf ook wel om een beetje de vorderingen bij te houden.
Maar die fat score zegt uiteindelijk meer, dus dat probeer ik dan maar aan te houden.

Je kunt dus wel degelijk naar buiten daar? Dat is fijn... daar ga je absoluut resultaat mee boeken.
Zou fantastisch zijn als je dat met de zomer voor de deur kunt opkrikken naar 2x of zelfs 3x pw.
Rechtuit je drafminuten uitbouwen geeft een mooie basis voor het beenwerk, en hij valt er gegarandeerd van af.
Ik doe op dit moment exact hetzelfde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:22

Ja ik kan wel naar buiten maar ik moet langs een drukke weg en dat is niet echt heel prettig met een paard dat nog angstig is het in verkeer...

Ik probeer nu 1x in de week samen met een heel braaf paard te gaan op zaterdagochtend heel vroeg, dan is het nog net te doen...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:03

Hallo,

Ik ben sinds begin maart ook bezig mijn fjord te laten afvallen. Ze staat 24/7 buiten nu op een paddock met klein stuk land met kort gras. En staan soms op de wei met kort gras ( hou daarbij se fructaan index bij van paardnatuurlijk.nl) Ze krijgt 2x daags voordroogkuil en lijnzaadjes voor het zand (aanrader van da) en soms klein handje basisbrok. Dit wil ik veranderen naar musli (twijfel nog tussen basismusli en musli met kruiden, denk dat ik de basis musli doe). Ik rijd haar zo'n 3/4x per week dit kan nog uitlopen tot 6x per week. We rijde dan nu voornamelijk buiten. Vaak doordeweeks tot 10 km. En in het weekend vaak rond de 20. Ik probeer nu wel wat intensiever te rijden. Ik heb aankomende dinsdag weer les.

Het rare alleen is mijn andere fjord vam 17 jaar valt af en doet bijna niks. En zij valt langzaam af terwijl ze begin van het jaar even dik waren.

Hebben jullie nog tips? Ik hou voor conditie bij wat ik gedaan hen hoeveel km in hoeveel tijd en gemiddelde snelheid. Wil der nu eens gaan wegen met het lint van pavo en dat eens per maand gaan doen.

Foto van 8 maart
Afbeelding

Foto van 18 maart.
Afbeelding

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:59

Ik meld mee ook!

Hoe meer haar mijn shetlander verliest, hoe meer het opvalt dat ze echt te dik staat.
Vorig jaar stond ze goed, ze kreeg toen elke dag ponybrok, hooi en ze stond op een kale weide. Ze werkte zeker 3-4x in de week intensief.
Deze zomer zijn we als noodoplossing moeten verhuizen naar een gigantische volle weide. De kilo's vlogen erbij! En wegens drukte en het weer dat slechter werd, werkte ze vaak maar 1x in de week of zelfs niet.
Sinds 1 februari zijn we verhuist, hier staat ze in een paddock. Ze krijgt nu hooi uit een slowfeeder en brokken voor sobere rassen als ze gewerkt heeft. Momenteel werkt ze 1 a 2 x in de week. Dit is dan vooral dubbele longe, gewoon longeren, grondwerk of soms lange lijnen. Dit aantal wil ik gaan opdrijven zodat ze terug meer gaat afvallen, en dat ze conditie kweekt. Ik ben weer opzoek naar een ruitertje voor haar, binnenkort verhuist mijn koets naar de nieuwe plek en ik wil ook meer gaan wandelen in het bos naast hun plekje. Want er moeten echt kilo's af!

Afbeelding
Dit is de recenste duidelijke foto dat ik kon vinden. Dit was begin deze maand :)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:28

Hier vallen de paarden af!! Geven ze marstall optimal en nu gaat het wel. Haflinger 6kg hooi en stro
Tinker 7 kg hooi en stro.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:32

Afbeelding
ted recent
6 en 6 kg totaal? Vind ik wel wat weinig persoonlijk.
Hier gaat het afvallen nog niet echt staat wel op dieet maar moet hem aan het werk zetten en dat is me nog niet gelukt.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:02

Ze krijgen hooi 6 of 7 kg en daarbij extra stro in netten. Is vaak niet op. Mocht het wel op zijn krijgen ze stro erbij. Hierdoor continu eten en met marstall optimal alle vitamines.
Rijden 3-4x per week en zien er goed uit en zijn vrolijk

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:04

Het stro krijgen ze er dus nog naast die 6/7 kg.
En toch is Ted ietsje afgevallen, voel het vooral aan zijn hals.
De dierenarts vond hem ook wel iets afgevallen die was er vandaag.
We gaan opbouwen met hem staat weer vierkant op ijzers dus kunnen weer lekker naar buiten.
Eerst conditie opbouwen aan de hand of naast de fiets, daarna heerlijk weer strandritjes maken.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:16

Ja het stro is extra. Hierdoor altijd wat te eten.
Fijn dat ted ook afvalt, valt niet altijd mee

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:23

Ted vanmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

Als we gaan opbouwen zal hij nog meer afvallen denk ik.
Het echte vette is er af, nog een klein beetje eraf dan vind ik het goed.
Er mag nog wel een beetje vlees op zitten vind ik persoonlijk.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:54

Hmm, ik meld me ook aan, ik zit hier met twee die dik worden van te kijken naar eten.
1 fjordje van 22 en een warmbloed van bijna 12 en 1.60m.

Helaas kan ik ze niet meer aan het werk zetten. Fjord is gezelschapspony en heeft zware peesontsteking gehad in het verleden en zou ik langzaamaan wel weer kunnen opbouwen als ik de tijd had, maar dat is voorlopig nog niet het geval en dan doen haar longen het niet meer zo goed als vroeger, dus echte fitness zal er niet meer inzitten.

De warmbloed wordt nog gemiddeld een 2x/week gereden. Meestal de bossen in en een paar uur weg. Dat trekt ze makkelijk.

Ze krijgen momenteel per dag in totaal 5 plakjes van voordroog (eigenlijk ingepakt hooi van eigen land, niet extreem bemest), van het kleinste model.
De weide heb ik voorlopig nog niet open gedaan, maar als ze op de wei staan is het strook begrazing.
In de (schuil)stal ligt nog stro, maar eigenlijk staan ze 24/7 buiten. Al eten ze dat ook wel eens graag.
Nog minder geven durf ik eerlijk gezegd niet, uit schrik voor zandkoliek.

verder krijgen ze eenmaal per dag een handje safe and sound (om ze makkelijk te laten komen en even na te kijken), wat korrels voor de qualiteit van de hoeven te verbeteren en af en toe wat lijnzaad erdoor.

Echt uitzonderlijk gaat er eens een wortel of appel mee naartoe, maar dat is echt uitzonderlijk en wordt steeds met een groot feest onthaald.

Nog minder geven ben ik dus bang om tekorten te geven omwille van eenzijdigheid of omwille van zandkoliek.

Ik heb zitten denken aan graasmaskers, maar daar zitten ook weer risco's aan. Ze staan normaal ook zonder halster op de wei/paddock. En zeker de warmbloed is nog best lenig.

Andere tips? (stapmolen-loopband, is misschien wat te duur) :Y)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:07

Hier gaat het best goed met afvallen! Ik moet al helemaal een nieuwe singel *\o/*

Ongeveer 9 maanden geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Recent:
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik probeer te doen qua beweging (ik moet nog een beetje aan mijn eigen gezondheid denken :))
-2 keer in de week cirkelen, waarvan 1x ook springen (max. 20 minuten)
-1 keer in de week een lange buitenrit van ongeveer 2.5 uur
-1 keer in de week rijden in de bak, waar hij ook veel beweegt.

Verder doet een aardig stalgenootje nog 2/3 keer in de week iets met hem tot ik het weer volledig kan.

Hij staat 24/7 buiten, krijgt hooi en gaat ongeveer 3 uur per dag op het gras met graasmasker.

Tips zijn altijd welkom over wat ik kan verbeteren of wat nog kan helpen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:14

Ziet er al veel beter uit! Ik zou vooral zo door gaan en er wat oefeningen bij pakken om de buikspieren te trainen zodat de hangbuik weg gaat :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 00:00

Ziet er zeker beter uit!

_Patrick_ schreef:
Hier een paar foto's van hem recent(31-01-15):
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoe hij er nu bij staat:

Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:31

Heeft iemand tips voor mij? Ik zit echt met de handen in het haar...

Pony veel te dik, verkopen?

Veel mensen hebben een graasmasker geopperd, maar ik heb een heel stevig graasmasker mét neusriem gebruikt en vastgemaakt in de manen, na een halve dag had hij het al af ;( En de manen? Ja, die zijn er dus mee af!

Daarnaast wordt meer bewegen ook vaak genoemd, maar dat probeer ik echt te doen. De pony is veel te klein voor mij om op te rijden, maar ik men wel met hem. En de dagen dat ik niet men probeer ik hem minstens een halfuur aan de longe te laten draven.

Minder voer is ook iets wat vaak genoemd wordt, logisch := Hij krijgt nu een klein hooinetje voor 's nachts op stal, en overdag staat hij met de 2 vriendjes op de paddock en krijgen ze 3 hooinetten. Als voorlopige oplossing laat ik de vriendjes nu dus 's nachts op de wei als hij op stal zit.

Hij lijkt hier alleen erg slecht mee te kunnen omgaan, ik doe er alles aan omdat hij niet zou zien dat zijn vriendjes op de wei kunnen en ik laat hem zo veel mogelijk spelen met hen, maar ik zie hem geleidelijk veranderen in een kleine draak.
Niet echt voernijd, maar hij wordt gewoon heel moeilijk in de omgang. Hij kan ineens uit het niets volledig ontploffen en erg agressief gaan doen, het was nooit een gemakkelijke pony maar sinds hij moet afvallen lijkt onze verstandhouding met de dag achteruit te gaan %)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:34

Is er dan ook niet een ander lichamelijk probleem met je paard.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:23

Dat weet ik niet Marcella, ik heb vorige maand een gedeeltelijk bloedonderzoek laten doen bij de pony omdat mijn paard ziek was en we wilden weten of hij ook wat had, maar daar is niks uitgekomen?

Zijn er specifieke dingen waar je aan denkt?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:38

Insuline resistentie?