Ik heb sinds anderhalf jaar een Welsh A pony van 2009, hij wordt 6 in november. Hij staat samen met mijn shetlandpony van 8 en arabiertje van 10 op een uitloopstal met paddock. In de zomer heb ik ook 4 weides van 1200 m² waar ze op kunnen.
Helaas wordt de pony alleen maar dikker, niet alleen in de zomer maar zelfs in de winter komt er alleen maar gewicht bij. Mijn arabiertje vermagert heel makkelijk, dus het rantsoen nog meer verminderen is echt geen optie. En mijn shetlander is ook echt geen gram te dik, dus ik heb niet het gevoel dat ik overdrijf met voederen.
De weidegang probeer ik tot een minimum te beperken, hoewel dit voor de andere pony's dan weer echt niet goed is omdat ze de extra energie wel kunnen gebruiken. Ik heb eens 2 dagen geprobeerd om hem op de wei te zetten met een graasmasker, maar op de 2e dag had hij al door hoe hij dat ding kon afkrijgen.
Nu staat hij dus 80% van de tijd op stal met een heel kleine hoeveelheid hooi, iets wat me als paardeneigenaar eigenlijk echt pijn doet om te zien

Door de sterke verschillen in voederbehoefte blijkt dat echter niet mogelijk... Mijn dierenarts geeft aan dat het - als ik de pony niet op stal wil houden - misschien beter zou zijn om een ander plekje te zoeken voor hem.
Zien jullie misschien nog andere opties?