Pony veel te dik, verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Pony veel te dik, verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 20:57

... of is er toch nog iets wat ik kan doen? :\

Ik heb sinds anderhalf jaar een Welsh A pony van 2009, hij wordt 6 in november. Hij staat samen met mijn shetlandpony van 8 en arabiertje van 10 op een uitloopstal met paddock. In de zomer heb ik ook 4 weides van 1200 m² waar ze op kunnen.

Helaas wordt de pony alleen maar dikker, niet alleen in de zomer maar zelfs in de winter komt er alleen maar gewicht bij. Mijn arabiertje vermagert heel makkelijk, dus het rantsoen nog meer verminderen is echt geen optie. En mijn shetlander is ook echt geen gram te dik, dus ik heb niet het gevoel dat ik overdrijf met voederen.
De weidegang probeer ik tot een minimum te beperken, hoewel dit voor de andere pony's dan weer echt niet goed is omdat ze de extra energie wel kunnen gebruiken. Ik heb eens 2 dagen geprobeerd om hem op de wei te zetten met een graasmasker, maar op de 2e dag had hij al door hoe hij dat ding kon afkrijgen.

Nu staat hij dus 80% van de tijd op stal met een heel kleine hoeveelheid hooi, iets wat me als paardeneigenaar eigenlijk echt pijn doet om te zien -O- Voor mij moet een paard 24/7 buiten kunnen met vriendjes, en altijd iets te knabbelen hebben.

Door de sterke verschillen in voederbehoefte blijkt dat echter niet mogelijk... Mijn dierenarts geeft aan dat het - als ik de pony niet op stal wil houden - misschien beter zou zijn om een ander plekje te zoeken voor hem.

Zien jullie misschien nog andere opties?

Zoe_97

Re: Pony veel te dik, verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:19

een andere graaskorf? er zijn zoveel soorten...

Of misschien een optie hem in een paddock te zetten lngs de andere pony's? andere op wei en hij in de paddock en enkele uren samen in de paddock?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:20

In een paddock zetten, graasmasker.......

Komt wat vreemd op me over om een pony alléén om een "eetprobleem "te moeten verkopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:28

ook meer beweging geven kan helpen? intensieve training aan de longe, af en toe vrijspringen. stapmolen als je dat tot je beschikking hebt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:29

Misschien moet er wat meer gewerkt worden....

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:30

Graasmasker vastnaaien aan een halster dan krijgt hij hem met geen mogelijkheid af hoor.
I hij echt vet of vooral heel erg opgeblazen?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:32

Verkopen als je niet meer de tijd hebt/neemt om hem meer beweging te geven.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:40

Onze pony wordt ook snel dik. Die staat dus met een graasmasker buiten. Hij is de hele dag aan het knabbelen op een paar grassprieten tegelijk, houdt hem lekker bezig en hij blijft mooi in shape! Je kan het masker idd eventueel aan het halster vastmaken dan weet je zeker dat t blijft zitten.

Loesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:47

Ik zou proberen wat meer beweging te geven en ipv op het land in de padock.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:51

Naar buiten! Zo lang binnen krijgt hij erg weinig beweging. Ik zou hem grotendeels van de dag op het zand zetten (paddock oid) en een paar uur per dag op het land met (een steviger?) graasmasker. En verder, bewegen! Kilometers maken, stap, draf, galop, spieren trainen ect.

Hier nog een topic waar misschien handige tips in staan :).

[VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:53

Mijn welsh a merrie is vooral heel opgeblazen. Ze lijkt wel een skippybal ,maar als ze een aantal uur van het land af is ,trekt het weer weg. Heb je misschien een foto? Het moet toch mogelijk zijn om de pony voldoende schraal te houden?!

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:54

Ik zou idd ook beweging proberen te geven (meer).
En inderdaad, het masker vastmaken aan het halster. Een shet die ik ken haalde het oook af , nu hebben ze het vastgenaaid aan een goedkoop dun halster..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:34

Je kunt je pony toch ook op een kaal stuk zetten met hooi?
Laat de andere twee eerst een stuk kaal eten en dan deze pony er op.
Hooi kun je in een slowfeeder doen of mengen met wat stro,

Lijkt me niet zo moeilijk, heb je draad en palen om een stuk voor deze pony af te zetten?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:34

RIJDEN!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:37

Ik zou even investeren in een paddock. Dat is in ieder geval beter als op stal houden. Even stukje weide op offeren. En verder inderdaad even kijken of je voor meer beweging kunt zorgen. Mocht je daar zelf de tijd niet voor hebben zou je iemand anders blij kunnen maken met een verzorgpony. Al is het alleen maar grondwerk. Op stal staan gaat het zeker niet beter maken pony moet bewegen en dat krijgt die op stal helemaal niet.

Ibzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:41

Krijg vooral het idee dat je er niet zoveel aan wilt doen eerlijk gezegd. Je kan de pony toch ook appart voeren van de anderen? Hoeft niet persee even veel te zijn. En de pony kan ook eerder op stal als de anderen, zodat die pony niet te veel op de wei staat en de rest gewoon voldoende weidegang krijgt. Daarnaast meer beweging en dan zou het wel goed moeten komen. Er zijn echt wel meer opties!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 02:17

Hoeveel beweging krijgt hij per dag? Vaak zit daar de oplossing, gewoon elke dag flink aan het werk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 02:38

Ik heb in praktijk echter ook wel eens meegemaakt dat het bij elkaar houden van 2 paarden met een heel verschillende behoefte best lastig is. Een vriendin van mij had ook een verzorgpaard dat heel gauw inviel bij dat samen stond met een paard dat bijna ontplofte na het eten van 3 sprieten gras, uiteindelijk werd de een toch te dun en de ander toch te dik of stonden ze uiteindelijk toch gewoon het overgrote deel van de tijd apart van elkaar, zonde natuurlijk als beide paarden gewoon een leuker leven kunnen hebben met een maatje dat wel gezellig mee kan eten.
Als je er echt veel voor over hebt om dit paard te houden zou ik inderdaad denken aan andere graasmaskers, meer bewegen, appart op een paddock of zelfs een maatje voor hem dat wel past. Maar als het paard verder gezond is en gewoon niet in jouw manier van houden past is het imo ook niet erg om zo'n dier te verkopen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:05

Afvallen doe je niet door het verminderen van ruwvoer...
Mocht je brok bij geven schrap dat en geef hem beweging. Ga longeren enz, daar vallen ze goed vanaf. Kan even duren maar hard werk loont.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:42

Er is een centraal topic over dit onderwerp waarvan de link al geplaatst is door ilangok, waarvoor dank. Daarom komt hier een slotje.