Elektrolyten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:40

50% 50%
het luistert niet zo heel nauw hoor

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:41

Ok, kon zijn dat het 90/10 was of zo

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:44

DIt heb ik van Internet"

Elektrolyten:
Samenstelling per 100 g:

Calcium 0,8 g Jood 0,134 mg
Posfor 0,6 g IJzer 26,7 mg
Natrium 13,4 g Zink 26,7 mg
Magnesium 0,7 g Selenium 0,17 mg
Kalium 11,7 g Cobalt 0,134 mg
Chloor 18,4 g Mangaan 40,0 mg
Koper 1,0 mg Vitamine C 867 mg
Zwavel 985,5 mg Druivensuiker 25 g

Electrolyten kunnen dagelijks worden toegediend aan paarden in intensieve training. De dosis kan worden verhoogd voorafgaande aan een stressvolle situatie, een wedstrijd of bij extreem hoge temperaturen. De aanbevolen hoeveelheid te verstrekken electrolyten per uur zware belasting:

Gewicht kg. aanbevolen hoeveelheid

Shetlander 10-20 gram
IJslander 35 Gram
Arabier / Haflinger 40 Gram
Draver 45 Gram
Engels volbloed 50 Gram
Warmbloed 40-75 Gram

Mengen door het krachtvoer, slobber, of drinkwater in de aangegeven hoeveelheid (1 afgestreken maatschep = 25 gram) bij voorkeur verdeeld over twee dagdelen. Er dient altijd voldoende water aanwezig te zijn.

Ik denk dat je net zo goed een beetje zout en een dextro energy (druivensuiker) kunt geven, ipv dure elektrolyten.

Kafue

Re: Elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:59

Ia ook een goed idee paar dextrootjes geven ipv snoepies

hmmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:28

Je kan beter geen elektrolyten bijvoeren, door deze bij te voeren wordt het metabolisme namelijk lui en gaat ze zelf niet meer voldoende aanmaken. Hierdoor wordt de kans op een elektrolyten tekort alleen maar groter.

Als je paard overmatig zweet, kun je beter wat zout over zijn voer strooien. Let er dan wel op dat ie goed drinkt.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:04

Knor schreef:
Elektrolyten:
Samenstelling per 100 g:

Calcium 0,8 g
Jood
0,134 mg
Fosfor 0,6 g IJzer 26,7 mg
Natrium 13,4 g Zink 26,7 mg
Magnesium 0,7 g Selenium 0,17 mg
Kalium 11,7 g Cobalt 0,134 mg
Chloor 18,4 g Mangaan 40,0 mg
Koper 1,0 mg Vitamine C 867 mg
Zwavel 985,5 mg Druivensuiker 25 g

Argh wanneer leren die voedselproducenten nou eens dat het
JODIDE is en CHLORIDE
nogal een essentieel verschil namelijk....
Chloor is dat spul waar je je plee mee schoonmaakt, chloride zit als negatief ion in keukenzout samen met de positieve natrium en kaliumionen
*beroepsdeformatie*

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:14

Het heft weinig zin om dat op bokt te vertellen, mail dan de voerfabrikant dat de tekst op zn zakken onjuist is.
We zijn hier niet voor een lesje scheikunde, maar om over voedingssupplementen te praten.
Ik zal iig zout en basterdsuiker an mn apotheek toevoegen, da's een stuk goedkoper dan die merk-elektrolyten.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:16

oke ik denk dat ik dan maar gewoon zeezout aan haar voer toe voeg

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:36

zeezout werkt net zo goed..
gaf aan mijn oude pony zout en suiker(alleen die bruine even naam kwijt )
Werkte prima!
suc6

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:15

Is goed spul hoor, bij de harddravers op stal gebruiken we het ook met het warme weer verliezen ze veel vocht. 1 schepje per dag is voldoende om te zorgen dat ze niet uitdrogen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:06

Het grote gevaar van electrolyten bijvoeren is dat ze de electrolytenbalans kunnen verstoren. Dat wil je absoluut niet, hierdoor krijgt een paard problemen met bv. zweten, warmte kwijtraken, stramme spieren, extreme stijfheid, uitdroging, etc.

Voor zomaar een beetje zweten na de training moet je dus geen electrolyten geven. Zeker niet als je niet weet wat je doet.

Een mooie regel is: als het zweet niet meer kan schuimen (even flink over de schouder/hals/achterhand wrijven met de hand om op te schuimen), is er sprake van licht electrolyte-verlies.

Ikzelf voer alleen electrolyten na extreme trainingen bij extreem weer (dus boven de 30 graden, bij trainingen van meer dan 30km en meer dan 18km/u. Ze zweet zich dan helemaal leeg en er is geen droog plekje op haar lichaam te vinden) en bij de grotere wedtsrijden (>90km).

Mijn advies: ga hier niet mee klooien voor een natte hals en wat spetters tussen de benen. En voer zeker geen langere perioden. Na het extreme verlies een keer een dosis, maar dagenlang is niet goed.

Wil je toch íets aan electrolyten doen, koop dan voer waar dit in verwerkt zit. Al het endurancegerichte voer bevat electrolyten (bv. Cavalor Endurix, Pavo Enery-Control), maar wel in zo;n mate dat het niet kan schaden (en ook geen gigantische verschillen kan maken..).

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:10

Perla schreef:
het liefst wil ik losse elektrolyten omdat ik niet wil wisselen van voer...

Je kunt bij een foeragehandel gewoon een emmer electrolyten halen voor kalveren. Daar zit exact hetzelfde in als voor paarden, het is alleen veel goedkoper.
Ik gebruik het ook. Doe het voor marathons over het voer en neem het mee en doe het dan door het drinkwater als we in de wedstrijd zijn.
Je kunt ook wat electrolyten oplossen in water en dit in een fles meenemen. Dat doen we ook wel eens en dan geef ik het met een spuitje in de mond vlak voor de wedstrijd, omdat veel drinken vlak voor de start niet goed is.
Ik gebruik dit inderdaad alleen als het 30 graden of warmer is. En met mate. Gewoon je paard veel laten drinken met warm weer is vaak al voldoende. Maar een marathon vraagt met warm weer wel heel veel van je paard...dus vandaar dat we het dan gebruiken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:25

Mijn paard krijgt 1x per dag voer waar elektrolyten in verwerkt zitten.
Daarnaast zijn we hem nat hooi gaan voeren in verband met hoesten.
het voordeel hiervan is dat hij veel meer vocht binnen krijgt.

Volgens mij is dat voer van havens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:35

In Mash&Mix van Cavalor zitten ook elektroyten .

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:41

In Cavalor, even geheel offtopic, zitten ook schadelijke houdbaarheidsstoffen: Ethoxyquine.
Dat is een van de weinige houdbaarheidsstoffen die voor mensen niet goedgekeurd is, dus die zou ik persoonlijk ook niet aan mn paard willen geven
Zie dit topic van ongeveer anderhalf jaar geleden, niet meer reageren in dat topic dus:
viewtopic.php?p=6124777

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:56

Power Plus Mix van Havens heeft ook extra toegevoegde electrolyten