Hier is ie dan eindelijk. Een overzicht van welke fabrikanten nu wel en niet de chemische anti-oxidanten BHA, BHT of Ethoxiquine in hun voer stoppen of hebben.
P.s Gewone anti-oxidanten zijn oa vit A, vit C en vit E, selenium en zink....
Andere conserverinsmiddelen zijn er natuurlijk ook nog.
Even een kleine toelichting.
Dit gaat dus over BHT, BHA en Ethoxiquine.
Van deze 3 E-nummers is Ethoxiquine voor humane consumptie verboden. De andere 2 kun je dus ook terugvinden in je eigen eten...
E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine
Over deze stoffen is op internet genoeg te vinden onder de naam van de stof of onder 'E nummers'. Vandaar dat ik hier geen lappen tekst ga plaatsen. Ook op Bokt is al het één en ander te vinden hierover...
Oa hier:
[VMR] NAV "schone brok"
[WN] merk voer,juist voor quarters!
Over het wel of niet schadelijk zijn verschillen de meningen. Wel is duidelijk dat als het niet voor humane consumptie geschikt is (Ethoxiquine in dit geval), het voor dieren ook niet gebruikt zou moeten worden. Dat is mijn mening tenminste.

Ik beweer hier ook niet dat je geen voer zou moeten kopen met 1 van deze 3 conserveringsmiddelen erin, maar ik wil wel dat iedereen de keuze heeft of maakt. En dan moet je wel weten waar het wel of niet inzit. Vandaar dit overzicht. Doe er dus mee wat je wilt!

Ik zet er neer of er 1 van deze 3 inzit en zo ja welke... Niet de hoeveelheid, want dat heb ik niet van elke fabrikant doorgekregen.
Cavalor: E 321 & E 324
Dodson& Horrell: nee
Equiral: E 321
Equi sanum: nee
Fyto Horsecare: E 321
Hartog: E 321 & E 324 (niet de lucerne, wel in de mengelingen zoals in de granenmixen, slobber en de muesli de anti-oxidant BHT/Ethoxyquine. )
Havens: E 320 & E 321
HippoStar:
muesli, reform granenmix, powermix en slobber wordt gebruik
gemaakt van een klein beetje BHA- BHT (E 320 & E 321 dus)
In de andere producten van HippoStar wordt alleen gebruik gemaakt van
Alfatocoferol.
Marstall: nee
Pavo: E 321 (De persoon die mij mailde zei van niet, op de zak staat echter van wel...)
St Hippolyth: nee
Subli: nee (voor zover ik het op kon maken uit de mail)
Treurniet: nee
V Cooten(Masters): Geen antwoord gehad.

In dit lijstje zijn Hartog en Cavalor de enige die Ethoxiquine gebruiken...
Groet Djilan!