Ik heb even jullie mening nodig.. Ik vind mijn Tinker iets te dik, maar hier verschillen de meningen over. De meeste mensen aan wie ik het vraag vinden hem goed op gewicht en vinden dat ik in mijn achterhoofd moet houden dat het een Tinker is, en anderen vinden hem ook te dik en vinden dat hij een grasbuik heeft. Daarom vraag ik mij af wat jullie vinden, en als jullie hem te dik vinden wat ik eraan kan doen om hem slanker te houden.
Zo was hij toen ik hem kreeg:
Zo is hij nu:
Toen ik hem kreeg was hij heel weinig gereden, kwam net uit de winter en miste spieren. (Ook de buikspieren dus, die zijn ook veel beter geworden sinds ik hem heb)
Hij staat nu overdag op het land, schraal met om de 2/3 dagen een beetje gras erbij ivm. zand in de darmen. 's Nachts op stal met hooi uit een Sonja Bakker hooinet (eentje met hele kleine gaten) en hij krijgt 's avonds 125g pony basisbrok van Subli en 125g Liga van Pavo (speciaal voor IJslanders en andere sobere rassen) en 10g Microvital van st-Hippolyt vitaminebrok. Ben over aan het gaan op die liga dus ben nu de ponybrok aan het opmaken en afbouwen. De basisbrok en Liga krijgt hij pas sinds 1/2 weken.
Edit: Op de eerste foto had hij geen wintervacht, en op de 2e foto heeft hij die wel al. Aardig lang ook al
Samblabla
Geplaatst: 03-11-13 18:45
Ik vindt je tinker veel te dik, ik zou al die voeding achterwegen laten en het bij hooi, compact gras voor door de brokken en een handje brokjes houden en veel bewegen.
Ja beweging komt nu wel goed, hij heeft wel een periode weinig beweging gehad vanwege privé omstandigheden. Nu is hij weer lekker aan het werk, zo goed als iedere dag.
Mijn fjordenmerrie van 4,5 is gemeten en gewogen en ik schrok behoorlijk 1.44 en 491 kilo!!!! Ik dacht aan haar lijf te zien dat ze wel wat te dik was maar zo zwaar oei
(Pony naast haar is 1.48 en weegt 490 en die ziet er ook echt dik uit
Omdat ze nog zo jong is werkt ze niet iedere dag en ook vanwege haar peesblessure die wel over is maar waar ik wel voorzichtig mee ben
Nu hoop ik nu ze niet meer op de wei staat dat ik het deze winter eraf krijg en van de zomer wat meer kan rijden dan is ze weer een jaartje ouder
Fayah krijgt kuilgras (geen vette troep) En ponybrok 0,50
Wanneer je alleen ruwvoer voert krijgt je paard op verschillende gebieden tekorten, je moet vitaminen, mineralen en spoorelementen wel aanvullen!!!!! Je kan bijvoorbeeld Marstall Force voeren naast het ruwvoer. Hier staat trouwens een interessant stukje over afvallen: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/105-afvallen
Fayah heeft heel snel tekorten dus voer inderdaad de force bij met ponybrok Paard moet wel gewoon werken en heeft ook het eten nodig (rij dressuur)
Ze heeft al twee keer vitamines tekort gehad ondanks de force (een keer over op red cell ivm bloedarmoede) nu van de DA weer een supplement voorgeschreven gehad
Ik ben wel van mening dat niks geven qua brok ook niet goed is het paard dat werkt moet ook ergens zijn energie vandaan halen lijkt mij en vooral de vitamines
Energie/conditie krijg een paard door training en niet door er brok in te stoppen en zolang een paard te dik is is dit ook nog een extra belasting voor zijn gewrichten met daarbij grotere kans op blessures.
Maar misschien moet je dan kijken naar een andere vit./min. toevoeging als je paard ondanks de force al een paar keer te korten gehad heeft. Pavo heeft een vit./min. korrel, maar ook care4life en dit laatste is ook een vit./min. toevoeging. Van Subli heb je de dieetmix ook een vit./min. toevoeging.
De kunst is om een optimaal balans te krijgen voor je paard en daarvoor zal je het nodigen moeten proberen.
Zo heb ik op het moment dat die van mij eerder een beetje schraal is dan te dik. En heb dit voor het moment opgelost met Senior Priores van Subli, maar dit is nog in de probeer fase.
Energie en conditie zijn in mijn ogen twee verschillende dingen Energie zullen ze een deel uit voer halen en deels trainen en conditie train je
Pavo krijgt mijn pony jeuk van en subli ging altijd goed tot de welkoop wegging toen ben ik op zoek gegaan naar een alternatief Nu rij ik een stuk verder om toch de subli te voeren omdat dat eigenlijk voorheen heel goed ging
Fayah krijgt nu van aurevard immino rs dit is van de dierenarts voorgeschreven
Ook wil ik niet qua voer alles tegelijk omgooien omdat ik er dan biet achterkom wat wel of niet werkt, vanuit t verleden weer ik dat subli en Marstall samen goed ging Pavo krijgt ze jeuk van en cavalor deed weinig naar mijn idee
Het blijft zoeken, mijn vorige fjord was juist snel te mager en deze snel te dik maar om nu een handje te geven terwijl ik zeker vier dagen 45 minuten dressur rij vind ik zelf geen slim plan zeker ook vanwege de vitamines enz die ze dus echt nodig heeft
Wat ik laats opmerkte is dat ze ook stro eet is ook iets om in de gaten te houden En kan ook nog over naar hooi eventueel
Het leek mij een handig iets als 'darmvulling', zodat mijn pony minder gulzig hooi eet uit haar slowfeeder. Dan heb ik het overigens over een halve portie per dag (dus 75 g + water).
Marcella
Geplaatst: 23-11-13 23:45
Bhriseis schreef:
Hoe denken jullie over die Pavo Speedibeet-pulp?
Zou ik eigenlijk alleen gebruiken als je paard te mager is.
TinePine
Geplaatst: 24-11-13 21:52
Bietenpulp wordt meestal gevoerd om aan te komen ja
Als je voor de vit./min. wil voeren kan je Pavo care4life of subli dieetmix beide zijn laag in suikers en zetmeel. Ik voer op het moment pavo care4life, maar ga ermee stoppen heeft niet het gewenste effect wat ik wilde. Maar die van mij is op het moment ook niet te dik, maar eerder een beetje schraal zeker als ik veel en fanatiek rij.
Oh oke, bedankt! Mijn paard staat nu op hooi, en krijgt sinds kort dagelijks 2 handjes care4life, daily plus en 1 handje spelt. Ze is al heel wat afgevallen en heeft niet zo veel overgewicht meer (en valt nog steeds aan een mooi tempo af).
De bietenpulp leek mij wel een leuk extraatje in de winter voor mijn andere paarden (die mooi op gewicht zijn), maar aangezien Fjordlief hoog in rang staat (en apart voeren geen optie is), gaat dat feest niet door
CrazyIris
Geplaatst: 07-12-13 16:54
Even mijn bijrijdpaard, Ramzes. Veel verschil zie ik zelf niet tussen de foto's. Maar hij is overduidelijk moddervet. Altijd wel al dik geweest, maar moest deze zomer op rust... Dus dan heb je dit als gevolg. Ik rijd hem en ben dus niet de eigenaar. Ze heeft het voer een beetje verminderd, maar voor de rest wil ze niets doen... Jammer, want ik rijd hem maar 2 keer per week.