[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:32

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:23

mistery30 schreef:
Mijn shetten eten veel hooi ja, die staan op zand

Dan kan het zijn dat je paarden last hebben van een hooi buik om het maar zo te zeggen. daardoor lijkt de buik heel dik maar dat hoeft helemaal niet.
Hansje mijn shetlander is eigenlijk een beetje te dun, maar heeft aan de onderkant echt een giga buik. Van boven kun je de ribben juist zelfs zien zitten. dus naar de buik zou ik zeker niet kijken, dat is niet geheel betrouwbaar

mistery30

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:29

Ja het is echt de buik , ribben voel ik nog goed zitten, is een hooibuik niet erg?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:01

Nee dat is niet erg

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:58

Wat vinden jullie?

Toen begin augustus
Afbeelding

Nu vandaag
Afbeelding

Hou er wel rekening mee dat ze al een dikke wintervacht heeft

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:04

Sorry, vind foto te onduidelijk om goed te beoordelen! Ze lijkt wel wat slanker geworden, maar goed zien lukt niet echt..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:40

Balou_k schreef:
Balou_k schreef:
Hier een paar 'detail' foto's :

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Er zijn er nog bezig met uploaden.

Bovenstaande bericht plaatste ik op 11-04-2011, en de foto's waren van in dezelfde week.

[ITP] Nixe mijn prachtige haflingerdame gooit haar manen los.

Dit topic was van 07-07-2011

[ITP] De allerliefste, de allerknapste, het mooiste ze is van mij!

Dit topic was van 01-09-2011

Deze merrie had insuline resistentie volgens bloed testen, zoals te zien hebben wij hard gewerkt aan het afvallen en voelde zij zich zoveel beter na haar dieet! Schuren deed ze ook maar daar is ze ook mee gestopt toen ze was afgevallen.
Helaas heb ik haar moeten verkopen wegen financiele problemen toen ik op kamers ging wonen, ik hoop haar ooit terug te kunnen kopen omdat ik afgesproken heb dat ik recht op eerste koop had.

Mochten mensen willen weten hoe haar dieet in elkaar stak mogen ze dat vragen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:58

Hallo, meld me hier even heb een Arabische merrie die veels maar veels te dik staat/stond. Ik merkte onlangs dat ze na een halfuurtje rijden altijd maar vervelend begon te doen en te staken mijn idee er is iets mis. Dierenarts geweest die bevestigde wat ik al vermoedde ze staat veeeeels te dik "leek wel 7 maanden drachtig" zei hij. Aangezien ik op pensionstal sta heb ik het niet altijd te zeggen over waar op welke wei mijn paardje staat.

Conclusie was dus dat mijn paard volgens hem volledig verzuurd en dat het normaal is dat ze dan niet meer wilt rijden etc.
Daarom staat ze nu dus op een schraal stuk weide, maar ik lees en hoor zoveel van te weinig ruwvoer is niet goed enzo. Dus nu ben ik een beetje bang dat ze wel wat weinig binnenkrijgt. Ik voer ze nog wat wortels bij en een halve pavo koek en laat ze enkele uren per dag op de weide erlangs wat grazen. mijn eerste vraag is dus doe ik hier wel goed aan ? Ze heeft naar haar gedrag te merken blijkbaar wel honger.

Ze is intussen wel wat afgevallen maar nog niet genoeg..vandaag tijdens het rijden opnieuw staken na en halfuur, toch nog eens die symptomen van verzuring opgezocht en ik herken haar der toch wel in, ook de donkere urine was me van de week op de weide al opgevallen. Ik weet ook dat ze nogal stijve rugspieren heeft dus misschien heeft dat er ook wat bij te maken. Voor de rest is ze normaal gezond. Er is mij aangeraden Vit E toe e voegen. Zijn hier nog mensen die ervaring hebben met verzuring ?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:34

Ten eerste; paarden hebben al-tijd honger. Als je paard geen honger meer heeft is er 9 v/d 10 keer iets mis, als in koliek of iets dergelijks. Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken als ik jou was. Ik heb zelf ook het probleem met mijn kleine pony; ze is zo dik dat ze gewoon strontvervelend is geworden, en ze kan nogeneens een normale volte lopen aan de longeerlijn zo stijf is ze geworden. En dat omdat ze drie dagen brok heeft gehad en een grote hoeveelheid hooi. Daar ging al m'n werk van de afgelopen 1,5 maand |o
Ze staat nu op een kaal stuk land, en krijgt 2x per dag 1 a 2 plakken hooi. Erg weinig ja, maar ze komt al aan van lucht. Het beste voor een paard is om de hele dag door wat te knabbelen te hebben, en dat hoeft zeker niet veel te zijn. In mijn weiland liggen op dit moment erg veel eikeltjes, en die vind mijn pony heerlijk, dus daar staat ze de halve dag naar te scharrelen. Vult niet al te veel (hoop ik :o) maar zo blijven haar darmen wel de hele dag door aan't werk. Ditzelfde effect kan je geloof ik ook met stro krijgen of een bepaald soort takken, wilgentakken geloof ik?
Ik zou als ik jou was wel snel stoppen met de wortels. Het is natuurlijk niet leuk om je paardje op een kaal stuk te zetten, maar wortels bevatten erg veel suiker en dan valt ze nooit goed af. Dan kan je beter een gezonde 'snack' halen, of haar gewoon een handje hooi extra geven.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:56

ja, ze is nu gewoon erg happerig is gewoon niet aangenaam ken haar zo niet. Ja, de staleigenaar is een boer en voor hem is eten eten eten top prioriteit he ivm met de paarden. die weides moeten eerst goed groeien en ja dan hop maar die paarden erop. Da waarschuwde me zelfs dat de volgende stap HB ging zijn en zo heb ik al een haflinger ken die problemen dus goed genoeg.

Dus dat kaal stuk land kan echt geen kwaad ivm haar maag enzo. Ja, probleem is ik mag geen hooinet ofzo in de weide zetten of hangen van de eigenaar dus. Meestal doe ik het dan in een emmer 2x per dag maar geef het niet dagelijks.
Ja,ze zoekt meestal de blaadjes van de bomen om op te eten =)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:10

Misschien graaskorf op doen in de weide?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:13

dan kan ze ook niet een beetje knabbelen he. en ik ben er geen voorstander van die 24/7 aan te laten.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:22

Nee niet volledig omlagen maar deelstijds. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:23

Hier zijn ze ook beiden weer aan het dichtgroeien heb ik het idee :=
Eens even brainstormen hoe we dat kunnen gaan oplossen ...

Situatie nu is:
- overdag op zandpaddock met onbeperkt voordroog (1 bak in de schuilstal en 2 rechthoekige netten die ophangen in de paddock zelf). 's morgens wordt alles gevuld en dan meestal rond 14u nog een keer omdat het dan zo goed als op is.
- 's nachts op stal met 1 rechthoekig hooinet vol voordroog (en ze staan op stro)

Waarschijnlijk gaat er iets gemaakt worden om de netten te vervangen, want dat blijkt toch niet zo handig te zijn (wat moeilijk te vullen doordat er veel musketons aan zitten om ze dicht te houden & ze blijken nog niet dicht genoeg want ze ten gewoon van bovenaf :+ Ze trekken ze ook gewoon los van de palen..).

Dus moet even kijken hoe dat gaat worden en wat ik dan kan.
Maar wat zou ik kunnen doen? Enige wat ik momenteel kan bedenken is een gedeelte van het voordroog vervangen door stro. Daar hebben ze op de vorige stal ook op gestaan, beperkt voordroog & onbeperkt stro.

Minder voordroog ofzo geven is geen optie, ben te bang voor zand eten en sowieso gaat er dan onderling meer onrust zijn (dan gaat de ene zijn voerfrustraties afreageren op de andere :+ ) en dat zie ik liever niet .. Maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden waar ik niet zo meteen aan denk? (graasmaskers enzo ben ik niet zo voor, sowieso als het éénmaal goed in elkaar zit qua netten/eetbak dan moeten ze moeite genoeg doen ;) ).

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:57

ja, dan eet ze toch haar gewoon vol de tijd dat ze die niet op heeft of niet ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:59

Nee, je vermindert juist de tijd dat ze zich vol kan vreten. Als je de helft dus de korf omlaat en de andere helft eraf kom je al een heel eind.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:01

maar ik heb echt zo een pot he :) Blijft het principe wat ik nu toepas dan niet ongeveer hetzelfde ..de nacht op kale weide groot deel van de dag op andere weide die net ietsje groener is haha

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:12

Idifix schreef:
ja, ze is nu gewoon erg happerig is gewoon niet aangenaam ken haar zo niet. Ja, de staleigenaar is een boer en voor hem is eten eten eten top prioriteit he ivm met de paarden. die weides moeten eerst goed groeien en ja dan hop maar die paarden erop. Da waarschuwde me zelfs dat de volgende stap HB ging zijn en zo heb ik al een haflinger ken die problemen dus goed genoeg.

Dus dat kaal stuk land kan echt geen kwaad ivm haar maag enzo. Ja, probleem is ik mag geen hooinet ofzo in de weide zetten of hangen van de eigenaar dus. Meestal doe ik het dan in een emmer 2x per dag maar geef het niet dagelijks.
Ja,ze zoekt meestal de blaadjes van de bomen om op te eten =)

Je kan het hooi gewoon op de grond leggen?
Mijn dikke pony staat ook elke dag doodleuk naar me te hinniken. Puur omdat ze weet dat ik eten komt brengen, en ja dat wil ze graag hebben. Je moet jezelf daar echt even overheen zetten. Liever een pony die nu wat ongelukkig alleen op dieet staat, en van de winter weer wat meer in vorm bij d'r vriendjes kan staan (en dus happy is), dan een moddervette pony waarvan uiteindelijk alles vast zit en pijn doet door het extreme overgewicht. Dan ben je nog veel verder van huis denk ik.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:36

Alleen staat ze niet hoor mijn haf staat bij der. Ja, het probleem is bij dat hooi de boer vind het slordig op de weide hij zegt dan begint dat rond te vliegen enzo.. stom vind ik maar ja.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:44

Het beste is denk ik toch echt om je paard tijdelijk niet op gras te zetten maar op een paddock met geschikt ruwvoer. Laat je een paard op het gras staan met ruwvoer er bij, kiest het paard toch meestal voor die enkele sprietjes gras die er staan en niet voor het aangeboden ruwvoer. Of als je niets bij voert en je gebruikt een graasmasker, krijgt je paard veel te weinig ruwvoer binnen! Een paard moet echt aan 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer binnen krijgen. Te weinig ruwvoer betekend een ongezond verteringsstelsel wat het probleem alleen maar groter maakt. Een paard van 500 kg moet 7,5 kg droge stof binnen krijgen uit ruwvoer. Dat is ongeveer 30 kg gras per dag!! Daar wordt bijna ieder paard dik van.......... Maar als je minder ruwvoer voert, doe je je paard tekort!

Daarnaast zijn paarden er op gebouwd om in schrale perioden zoveel mogelijk reserves op te slaan (met name sobere rassen) om die periode toch zo goed mogelijk door te komen, het verteringsstelsel gaat in een soort van spaarstand. Daarom zie je soms hele dikke shetlanders ondanks dat ze op een heel klein stukje land staan waar nauwelijks gras groeit.

In dit stukje wordt uitgelegd hoe je je ruwvoerrantsoen aan kan passen om toch voldoende te voeren en je paard af te laten vallen http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/105-afvallen

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:11

Volledig van gras af gaat niet ik sta op een pension stal dat ik dit verkregen heb om op een schrale weide te kunnen staan en dan nog eens de andere weide erlangs enkele uren per dag mag gebruiken heb verkregen is al een wonder dat veel tijd heeft gekost. Een graasmasker ga ik niet gebruiken voor haar.

En ja dat is idd zo ze zal het gras verkiezen boven het hooi.
Ja, de vraag is hoe weet ik nu of ze voldoende gras binnen heeft ?
Ik heb je link gelezen en begrijp dat wel maar niet op de weide is bij mij op stal geen optie heb ook alleen een buitenpiste geen aparte paddock ofzo en op die buitenpiste moeten ook mensen rijden.

Ja, ze is wel afgevallen maar nu niet echt meer heb ik de indruk ze blijft op haar gewicht nu.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:50

Afbeelding
2 augustus 2013

Afbeelding
4 oktober 2013

Afbeelding
4 oktober 2013

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:37

Hallo allemaal, ik meld me nu toch maar ook met mijn pony Pipo. Of nouja, verzorgpony waar ik eigenlijk alles mee mag doen wat ik wil.
Ze is een 21-jarige merrie die ik nog nooit op mooi gewicht heb gezien. Zelfs in de winter wil ze nog een goeie vetreserve hebben, al dan niet overdreven. Maar nu begin ik me toch een beetje zorgen te maken over haar gewicht. Ze heeft deze zomer bijna de hele zomer op een weiland met amper gras gestaan (= dus paddock eigenlijk) en nog steeds heeft ze het voor mekaar gekregen om een extreem overgewicht te krijgen. In de lente heb ik dagelijks met haar gewerkt wat haar zeer goed heeft gedaan; veel grondwerk en 1 a 2 keer per week aan de dubbele longe. Rijden gaat niet want m'n meisje is maar een kleintje. 'Helaas' ging ik toen op vakantie voor 2 weken en daarna heb ik elke dag gewerkt voor 4 weken, waarna het helemaal mis is gegaan. De paarden stonden met z'n drieen op dat stukje land, en ze kregen gewoon een hoeveelheid hooi en enorme hoeveelheden brok (=muesli) in het land gegooid, zonder nadenken dat de grootste een heel stuk meer nodig heeft dan de twee kleintjes. Met als het gevolg een extreem drukke, moddervette en totaal niet vrolijke pony. Ze zat verschrikkelijk in haar vel, en ze heeft ook weken tegen hoefbevangenheid aangezeten. Op het zachte liep ze prima en had ze nergens last van, maar op het harde liep ze echt op eieren. Quintos, mijn andere pony die juist extreem mager was, kreeg uiteindelijk apart extra gevoerd en ongeveer 1,5 maand geleden ging hij met de Shet Bibi naar het weiland waar het gras weer goed genoeg was om de paarden op te hebben, en kreeg Pipo ook een iets beter voerschema. 2 a 3 plakken hooi per dag en van mij geen brok 's avonds, helaas 's ochtends nog steeds wel, en dat had ik helaas niet meteen door. Ze heeft ongeveer een maand apart gestaan (wel met uitzicht op de anderen) en helaas ook weinig gewerkt. Ik had het erg druk en Quintos had met zijn gezondheid eventjes voorrang.
De laatste paar weken heeft ze steeds wat vaker op het gras gestaan en heb ik het hooi opgebouwd, want ondanks dat ze nog steeds te dik was, wou ik haar toch weer bij de rest hebben staan. Het was verschrikkelijk om te zien hoe ze er bij stond. Ook werd ze hartstikke vervelend. Ze zat zichzelf enorm in de weg, was veels te druk en had totaal geen respect meer voor mij. Het was bijna geen doen meer om haar aan het werk te zetten, en omdat ik het nog steeds erg druk had met Q en met school, heb ik dat ook weinig gedaan.
Nu staat ze weer bij de rest op het gras, sinds een weekje. Dit gaat opzich prima. Ik heb haar langzaam weer wat opgepakt, en ze is gelukkig al weer een heel stuk rustiger; ik kan haar weer normaal aan het werk zetten. Ook staat ze vaak vrijwillig in het stalletje omdat daar geen mugjes zitten, ze is namelijk een excemer. Ze vreet zich dus gelukkig niet helemaal vol met gras.
Maar al met al maak ik me toch wat zorgen om haar. Op haar rug en haar kont is ze weer op redelijk gewicht. Op haar buik zijn haar ribben wat te zien, terwijl er nog wel extreem veel vet op haar 'onder' buik en vooral haar hals zit. Ook is ze eigenlijk iets té rustig geworden. Niet meer Pipo-rustig, om het zo maar te zeggen. Pipo is van zichzelf een pony die altijd wel in is voor een sprintje en liever te hard gaat dan te langzaam, terwijl ze nu liever sloom is dan snel. Ik voer haar zelfs nu wat brok bij om haar wat meer energie te geven, wat tot nu toe nog niet zo heel veel effect lijkt te hebben. Zou ze misschien last kunnen hebben van wormen, omdat ze wel een dikke buik maar wel lichtelijk zichtbare ribben heeft? Kan een wormeninfectie haar zo sloom en lusteloos maken? En heeft er iemand misschien tips voor mij om haar zo effectief mogelijk aan het werk te zetten? Ik kan zo ongeveer alles met haar doen; grondwerk, longeren op elke mogelijke manier, mee op de fiets, en ze kan ook mee als handpaard op buitenrit. Het probleem is alleen dat ze eigenlijk alles saai vind worden op den duur. Ik verzorg haar nu voor zes jaar dagelijks, en sinds ik haar niet meer rijd (zo'n 3 jaar) heb ik echt geen idee meer wat ze nou leuk vind. Quintos is qua gezondheid nu weer redelijk stabiel, dus ik heb gelukkig nu meer tijd voor Pipoo'tje, wat haar ook duidelijk goed doet. Denk dat ze ook wat last had van wat aandacht-tekort.

Echt hele recente en duidelijke foto's heb ik helaas niet, maar om jullie even een voorbeeldje te geven;
Afbeelding
Afbeelding
Beiden zijn gemaakt in september dus nog een pony met een mooi zomervachtje, verder ziet ze er nog steeds ongeveer zo uit, alleen zijn soms haar ribben lichtelijk zichtbaar.

2 weken geleden, hier is haar dikke hals goed zichtbaar op. Een en al vet. En de ribjes wat, zo ziet ze er nog steeds uit.
Afbeelding

Edit; wat ze nu te eten krijgt; 's ochtends niks, (denk ik, het ziet er steeds naar uit dat ik de enige ben die tot nu toe de pony's voer geeft) 24/7 toegang tot kort gras, eens per week een klein stukje extra er bij met erg vers gras, dit kan nog ongeveer een maandje zo door gaan, dan is het gras op. Als ze heeft gewerkt krijgt ze 's avonds ongeveer 1/3 tot 1/2 schep merkloze granenmuesli van mij. Ook krijgen ze een krui met natgemaakt hooi. Ze deelt het land met twee andere pony's waarvan een juist erg moeite heeft met een goed gewicht, vandaar ook de extra hooi en gras erbij. Ik ben niet van plan om haar weer apart te zetten.
Beweging; voornamelijk nu grondwerk omdat ze nog veels te stijf is om 'hogerop' werk te doen, en ze ook totaal geen conditie heeft. Ik wil proberen haar 1x per week mee te nemen als handpaard op buitenrit en zo haar conditie op te bouwen.

Omdat het mijn verzorgpony's zijn heb ik natuurlijk wat restrictions. Ik kan niet zo 123 al het voer bestellen wat ik wil hebben, dit moet ik altijd overleggen, en dat gaat dan nog steeds moeizaam. Het liefst houd ik haar dus op het voer wat ik nu voor haar heb. Graag hier dus wat rekening mee te houden :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:00

ook mijn merrie was te dik

Afbeelding
Voor

Afbeelding
na

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:23

Mooie verandering!
Hoe heb je der zo laten afvallen en in hoeveel tijd?