OM krijgt bewijs tegen slaande hoefsmid niet rond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

OM krijgt bewijs tegen slaande hoefsmid niet rond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:06

http://www.destentor.nl/regio/salland/2 ... bekend.ece
destentor.nl

Het openbaar ministerie heeft nog altijd geen ronde zaak tegen de hoefsmid die een paard bewusteloos zou hebben geslagen.

Een woordvoerster van het functioneel parket zegt desgevraagd dat de uitkomsten van het aanvullend onderzoek, waarom vorig najaar werd gevraagd, nog niet bekend zijn. ,,We wachten op het eind-proces verbaal.''

De hoefsmid zelf zegt bericht te hebben ontvangen dat in maart meer duidelijk wordt over zijn eventuele strafvervolging. Hij zegt op dit moment geen advocaat te hebben. ,,Dat is ook niet nodig, want ik heb niks misdaan'', meent hij.

De uit de gemeente Olst-Wijhe afkomstige hoefsmid wordt ervan verdacht dat hij vorig jaar maart bij een manege een paard zwaar heeft mishandeld. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) bracht dit bericht naar buiten na het horen van diverse getuigen.

Volgens de bevindingen van het LID zou het paard tijdens het bekappen (nagels knippen) in paniek zijn geraakt. De hoefsmid zou het dier vervolgens diverse malen in de buik hebben getrapt en met de hamer zo hard op het hoofd hebben geslagen dat het buiten bewustzijn raakte en bloed begon op te geven.

Vorig najaar bleek dat de informatie van het LID voor het openbaar ministerie onvoldoende was om tot strafvervolging te kunnen overgaan. Daarop werd om aanvullend onderzoek gevraagd. Onder meer zijn getuigen opnieuw gehoord.

De dierenarts die destijds eerste hulp verleende, kan geen uitsluitsel geven over de toedracht. ,,Ik vroeg me wel af: wat kan hier toch zijn gebeurd?'', zegt hij in een vraaggesprek met de Stentor.

Verwante artikelen:

Amy77 @ [VN] Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-
Cayenne @ [VN] Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid

xX_Lisa_Xx

Re: Oorzaak verwondingen geslagen paard door hoefsmid onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:22

Lastig, ik hoop dat ze er achter komen wat er is gebeurt.

JustAndy

Re: Oorzaak verwondingen geslagen paard door hoefsmid onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:34

Hmmm blijf het een raar verhaal vinden... Ik rijdt daar vlakbij en heb meerdere verhalen gehoord, maar als ik Huub daar nu zo over hoor was het blijkbaar toch wel ernstig... Maar ja wat er nou precies gebeurd is?! Verward

rooszszsz

Re: OM krijgt bewijs tegen slaande hoefsmid niet rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:50

Hopelijk komen ze erachter wat er gebeurt is en wordt de dader gestraft!!!!!!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:08

Inderdaad.
Vaag gedoe weer.
Wel erg hoor! Stel dat het toch waar zou zijn, tjeetje, dan zou je een hoefsmid toch ook niet snel meer alleen bij je paarden laten?
(althans, een deel niet, ik zou me niet voor kunnen stellen dat ik er altijd bij moet zijn om dit te voorkomen, maar toch ben ik er altijd bij)

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:25

Ook bij mij in de buurt is er een hoefsmidt, die erg hardhandig met een paard omgaat.
Heb die persoon, heel, heel, lang geleden als smidt gehad,( mijn merrie was toen hoogdrachtig en kon binnen 1 week gaan bevallen.), ze stond heel eventjes niet stil, nou nou nou, wat er toen gebeurde?
Die smidt,, trapte haar kei en keihard in de buik(met klompen aan), precies op de plek waar t veulentje lag, en pakte haar tong beed, en draaide de tong rond,
enn hij sloeg haar enorm hard voor het hoofd, waardoor ze in een slootje belande.
Ik haar eruit gekregen, met veel moeite.
Ze stond te trillen op de benen van angst.
Heb haar gerust gesteld en op stal gezet, waar ze nog stond te trillen.

Toen naar die smidt gegaan en hem helemaal verrot gescholden en ja, ook een hele harde klap in zijn gezicht gegeven, en niet zo zuinig hoor.
Daarna zei hij nog van, ja je moet nog wel betalen.
Ik zo van WAT??????????????, jij mijn paard mishandelen en ik jou nog betalen ook?
Dacht t van niet.
Ik heb er toen de politie bijgehaald.
En die gast heeft 1 dag, geloof ik, vast gezeten en een hele zware boete gekregen.

Mijn merrie heeft toen 1 week niet kunnen eten, omdat haar tong was opgezwollen, en ze heeft godzijdank, anderhalf week later , toch een goed en gezond veulen gekregen.

Maar die smidt?
NOOIT WEER

Ik heb nu een hele fijne en lieve hoefsmidt, deze is erg rustig en heeft enorm veel geduld met haar.

Wel moest ik na dat gedoe, haar af en toe nog wel iets sedalin op de tong spuiten zodat de nieuwe smidt haar kon behandelen
Tegenwoordig hoeft het gelukkig niet meer

Ja ik moest dit verhaal wel even kwijt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:49

Ik hoop dat ze er snel achterkomen van hoe en wat nou precies gebeurd is.

Monika63: Gedsiedekkie, wat een mensen bestaan er toch ook...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:26

Wat een verhaal. Hoop dat de waarheid boven tafel komt. Als ik zelf mijn dieren niet sla dan zeker niet iemand waar ik de klant van ben. Dat kan zijn een hoefsmid, dierenarts instructeur etc.
heb ook wel vroeger zulke dingen meegemaakt, maar was toen niet mondig genoeg om er wat van te zeggen. Een hoefsmid die mijn jaarling in elkaar schopte omdat hij niet stil wilde staan. Een veerijder die mijn pony in elkaar timmerde omdat hij langs de klep liep in plaats van erop.
Mijn hoefsmid en ik weten wat we aan elkaar hebben. Geen geweld. Streng is iets anders.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:05

Paard dat bloed opgeeft? Voor zover ik weet kan een paard dat helemaal niet, overgeven is onmogelijk voor een paard. Misschien bedoelen ze een neusbloeding?
Als er meer van dit soort onjuistheden in de zgn. getuigenissen zit dan zal het inderdaad een heel moeilijke zaak worden.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:00

LilianR schreef:
Ik hoop dat ze er snel achterkomen van hoe en wat nou precies gebeurd is.

Monika63: Gedsiedekkie, wat een mensen bestaan er toch ook...

lilianr, ja je hebt er echt gestoorde gekken bij hoor

Cobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:33

Getver Monika63, en deed ie dat waar jij bij stond???? Ik ben ook altijd zelf erbij als de hoefsmid komt, ik heb een hele lieve smid, die ik best wel alleen bij mijn paarden laat, maar ik vind het wel gezellig als hij er is, en ik kan ook van alles aan hem vragen dan. Bovendien betaal ik hem dan gelijk, dat is wel zo makkelijk..... Maar ik heb op de manege (waar ik 10 jaar geleden stond) ook wel de hoefsmid die de manegepaarden deed zeer onterecht paarden in elkaar zien meppen..... bah wat een rare mensen heb je toch..... Soms moet je paarden streng aanpakken, maar dat is iets anders dan in elkaar rossen.....

Ik hoop wel dat ze achter de ware toedracht komen.......

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:41

Cobie schreef:
Getver Monika63, en deed ie dat waar jij bij stond???? Ik ben ook altijd zelf erbij als de hoefsmid komt, ik heb een hele lieve smid, die ik best wel alleen bij mijn paarden laat, maar ik vind het wel gezellig als hij er is, en ik kan ook van alles aan hem vragen dan. Bovendien betaal ik hem dan gelijk, dat is wel zo makkelijk..... Maar ik heb op de manege (waar ik 10 jaar geleden stond) ook wel de hoefsmid die de manegepaarden deed zeer onterecht paarden in elkaar zien meppen..... bah wat een rare mensen heb je toch..... Soms moet je paarden streng aanpakken, maar dat is iets anders dan in elkaar rossen.....

Ik hoop wel dat ze achter de ware toedracht komen.......

Ja cobie, hij deed het waar ik bij stond, en mn merrie was ook helemaal van streek en ik erbij
Maar ik heb echt nu een hele goede en fijne smid

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:26

Ik stel voor dat zulke hoefsmeden niet meer hun werk mogen doen..

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:32

sofire schreef:
Ik stel voor dat zulke hoefsmeden niet meer hun werk mogen doen..

Hier ben ik helemaal mee eens