Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daf schreef:Kort gezegd: omdat de eigenaar zelf de keuze heeft gemaakt om het paard door deze persoon te laten beslaan, heeft zij er zelf voor gekozen om het paard bloot te stellen aan de nodige gevaren, waaronder dus het feit dat het paard is mishandeld. Eigen schuld - dikke bult. En dat vind ik dus te erg voor woorden.
Mistic schreef:Ik moet zeggen dat ik het een paar zinloze vragen vind die weer een hoop geld van de burgers gekost hebben.
MarvanTom schreef:Misschien zijn wij allemaal wel gebaat bij een verder onderzoek of strafvervolging wel mogelijk is. Het schijnt een vrij beroep te zijn, maar dat wil toch zeker niet zeggen dat zo'n iemand maar kan doen met jouw paard wat hij/zij wil, zonder toestemming van eigenaar?
Citaat:De beantwoording van een enkele vraag kost volgens de minister 1750 euro
MarvanTom schreef:Uiteraard kies jij als eigenaar een hoefsmid uit, maar niet met de bedoeling dat er iets anders met je paard gebeurt dan de gevraagde hoefverzorging!
Een beroepsongeluk(je) kan gebeuren; okay, niet ieder paard werkt mee, maar mishandeling valt daar niet onder, denk ik zo.
comtesse schreef:In de paardenkrant stond recent een artikel over de hoefsmeden, hierin word vermeld dat er voldoende hoefsmeden per jaar bij komen, dus de niet gediplomeerde smid word het echt niet gemakkelijk gemaakt.
Kortom,,, de slechte smidjes vallen echt wel door de mand,,,vertel dat vooral door,,, en de goede houden we in ere.
En let goed op !!!! door wie en wat je aan je paard laat werken, want om een paard te mishandelen hoef je echt niet een hoefsmid te zijn.
De Hoef uitgave 128 schreef:"Waarom toont de paardenwereld zo'n hardnekkig gebrek aan belangstelling voor de kwalificatie van hoefsmeden? Zou u het beslaan van uw lieveingspaard durven toevertrouwen aan een incompetenent iemand? Tovh gebeurt dat maar al te vaak. Alleen een handje vol professionele ruiters die de voorpagina's halen en gewend zijn om op het podium te staan, staan erop dat hun paarden alleen door de allerbeste hoefsmeden worden beslagen. De andere hebben zich neergelegd bij de achtergestelde status van de hoefsmederij, of stimuleren dat zelfs."
meredith schreef:ik denk dat het mishandelen niets te maken heeft met wel of niet gediplomeerd zijn.Het is gewoon de persoon die weinig respect heeft voor dieren. Ik ken ook verhalen en heb ze ook te werk zien gaan van hoefsmeden die zeer bekend zijn (ze slaan zelfs de initialen in de ijzers) die als een paard niet stil staat ze hem met een bezem helemaal rot slaan.Maar hun werk is perfect.En als je er niet tegen kunt , nu wegwezen dan! Ze zitten op niemand te wachten.
En die ongediplomeerde smeden mogen van mij zeker weg wezen.Laat ze eerst maar hun diploma halen.
Hebben we het nog niet over al die mensen die opeens hele zalen vol trekken met hun curcus "hoe kap ik zelf mijn paard".