Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:38

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... e_id=22628
minilnv.nl

Vandaag werd een een Kamerbrief gepubliceerd, met antwoorden op vragen over een hoefsmid die een jong paard zou hebben mishandeld. Dit gebeurde een aantal maanden geleden. Hoefsmid is een vrij beroep. De eigenaar van een paard bepaalt zelf door wie hij de hoeven laat verzorgen.

Toch waren er een aantal vragen die in de kamer werden gesteld.
De vragen en de antwoorden kun je hier vinden.

Daf

Re: Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:58

Aan de ene kant ben ik het er mee eens dat een eigenaar zelf de keuze maakt bij wie hij/zij het paard laat bekappen, maar dat neemt niet weg dat er dierenmishandeling is gepleegd en daar wordt vrij makkelijk aan voorbij gegaan (krijg ik het idee).

Kort gezegd: omdat de eigenaar zelf de keuze heeft gemaakt om het paard door deze persoon te laten beslaan, heeft zij er zelf voor gekozen om het paard bloot te stellen aan de nodige gevaren, waaronder dus het feit dat het paard is mishandeld. Eigen schuld - dikke bult. En dat vind ik dus te erg voor woorden.

Ik heb zo'n vermoeden dat de betreffende 'smid' vrij snel weer aan het werk is met alle gevolgen van dien.....

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:10

Daf schreef:
Kort gezegd: omdat de eigenaar zelf de keuze heeft gemaakt om het paard door deze persoon te laten beslaan, heeft zij er zelf voor gekozen om het paard bloot te stellen aan de nodige gevaren, waaronder dus het feit dat het paard is mishandeld. Eigen schuld - dikke bult. En dat vind ik dus te erg voor woorden.

Idd, dat slaat echt helemaal nergens op.
Je hebt nooit het recht om een dier te mishandelen.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:19

wat een verhaal...

Vrije markt economie, dat is de reden dat onze regering vele eisen heeft laten vallen,,,

Het Kaft zal zich zelf wel van het Koren onderscheiden.

Uiteindelijk ligt de gehele verantwoording bij de eigenaar van het paard.

De politiek houd zich zelf in het leven met dit soort kaft en koren toestanden, eerst alles vrij geven, en nu weer regels gaan verzinnen, en over enkele jaren deze weer afschaffen,,,,, de cirkel is dan weer rond

Vooral een goed in de markt liggend verhaal zoals dit erbij,, en ze kunnen weer de eisen verhogen,,,( met als gevolg alles nog duurder maken )

In de paardenkrant stond recent een artikel over de hoefsmeden, hierin word vermeld dat er voldoende hoefsmeden per jaar bij komen, dus de niet gediplomeerde smid word het echt niet gemakkelijk gemaakt.

Kortom,,, de slechte smidjes vallen echt wel door de mand,,,vertel dat vooral door,,, en de goede houden we in ere.

En let goed op !!!! door wie en wat je aan je paard laat werken, want om een paard te mishandelen hoef je echt niet een hoefsmid te zijn.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:01

Tsja, jullie moeten natuurlijk wel LEZEN wat er in de beantwoording van de kamervragen staat...

Daar wordt namelijk gezegd dat het opzettelijk schade toebrengen aan een paard (dus mishandelen) niet vrijuit gaat op basis van het BW. Het BW is een hogere wettelijke regeling en heeft daardoor dus voorrang op de regels van de hoefsmeden!! Artikel 15 daaruit kan juridisch gezien alleen een hoefsmid beschermen die per ongeluk letsel aanbrengt (ik stel me bijvoorbeeld zoiets als nageltred voor). Het lijkt me niet meer dan redelijk dat een hoefsmid die bescherming geniet!

En buiten dat kies jij als eigenaar je hoefsmid en ben je altijd in de postitie om de beste man/vrouw weg te sturen als hij je paard op een onfatsoenlijke manier behandeld!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:08

Idem als IrisLove.

Daarnaast is het onderzoek nog in gang en wordt aan het einde van het onderzoek bekeken of de betreffende hoefsmid strafrechterlijk vervolgd wordt.

Ik moet zeggen dat ik het een paar zinloze vragen vind die weer een hoop geld van de burgers gekost hebben.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:08

Mistic schreef:
Ik moet zeggen dat ik het een paar zinloze vragen vind die weer een hoop geld van de burgers gekost hebben.

Inderdaad, weer bestuur van het niveau stoeptegel. Als we om alle incidenten kamervragen gaan stellen, dan kunnen de belastingen wel weer een eind omhoog.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:35

Uiteraard kies jij als eigenaar een hoefsmid uit, maar niet met de bedoeling dat er iets anders met je paard gebeurt dan de gevraagde hoefverzorging!
Een beroepsongeluk(je) kan gebeuren; okay, niet ieder paard werkt mee, maar mishandeling valt daar niet onder, denk ik zo.

En zinloos burgergeld over de balk smijten? Geen idee, waarschijnlijk heeft zoiets nooit een uitspraak gehaald of de aandacht.
Misschien zijn wij allemaal wel gebaat bij een verder onderzoek of strafvervolging wel mogelijk is. Het schijnt een vrij beroep te zijn, maar dat wil toch zeker niet zeggen dat zo'n iemand maar kan doen met jouw paard wat hij/zij wil, zonder toestemming van eigenaar?
En branche-benadeling zie ik niet gebeuren nav dit verhaal. Wie goed is, blijft toch wel de klanten houden.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:39

MarvanTom schreef:
Misschien zijn wij allemaal wel gebaat bij een verder onderzoek of strafvervolging wel mogelijk is. Het schijnt een vrij beroep te zijn, maar dat wil toch zeker niet zeggen dat zo'n iemand maar kan doen met jouw paard wat hij/zij wil, zonder toestemming van eigenaar?

Het onderzoek is nog gaande, dus waarom nu vragen stellen als de antwoorden nog lang niet bekend zijn. Dat noem ik weggegooit geld.
Het stellen van een kamervraag kost een vermogen. Als je dan een vraag stelt waarop je weet dat het antwoord alleen maar ja is, dan is dat toch zonde geld?

Daarnaast staat er nergens dat een vrij beroep een vrijbrief is voor mishandeling. Er wordt gesproken over 3 verschillende artikelen uit BW waarin dat wordt aangegeven.

Iets van de partij die de vragen gesteld hebben ook weten. Dus nogmaals zonde geld.

Ik zal eens opzoeken wat een kamervraag per vraag kost.

*edit*
Citaat:
De beantwoording van een enkele vraag kost volgens de minister 1750 euro

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:50

Kamervragen worden toch gesteld als er een gat in de wetgeving lijkt te zijn of dat er geen duidelijkheid is in de regelgeving?
Lijkt mij meer een aanvulling op rechtspraak, ook al is er al een onderzoek gaande.

Niet om iemand aan te vallen ofzo, maar stel dat het jouw paard was en je blijkt nergens terecht te kunnen om eventuele schade te verhalen.
Ik geloof dat deze antwoorden op de kamervragen alleen maar meer vragen oproepen he? Haha!

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:56

MarvanTom schreef:
Uiteraard kies jij als eigenaar een hoefsmid uit, maar niet met de bedoeling dat er iets anders met je paard gebeurt dan de gevraagde hoefverzorging!
Een beroepsongeluk(je) kan gebeuren; okay, niet ieder paard werkt mee, maar mishandeling valt daar niet onder, denk ik zo.

In een ander topic is er ook al over gesproken dat een hoefsmid indien nodig best een corrigerende tik mag uitdelen. Maar ja, dat kan in allerlei variaties, dus de vraag is dan maar net wanneer er sprake is van een corrigerende tik en wanneer er sprake is van mishandeling. Dat is niet in een regeltje te ondervangen! Als de hoefsmid mijn paard proportioneel aanpakt als die loopt te mieren, dan heb ik daar geen problemen mee!

Volgens mij is er een trend van betutteling gaande in Nederland. Er zijn al kamervragen gesteld over de trainingsmethoden van paarden (n.a.v. Power and Paint) en nu moeten hoefsmeden het ook al gaan ontgelden! Omdat er eens een keer een extreem voorbeeld aan de kaak wordt gesteld, moeten er meteen maatregelen worden getroffen.

Hulde aan de Partij voor de Dieren No Cheer

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:58

Kamervragen worden gesteld in het kader van de ministeriele verantwoordelijkheid en kunnen overal over gaan. Het kan tot nieuwe wetgeving leiden, maar dat hoeft niet.

Via de TK zal er nooit aanvulling op rechtspraak komen, dat kan alleen de rechter doen. In dat geval zal het slachtoffer een rechtszaak moeten aanspannen via het burgerlijk recht, of het OM moet besluiten tot vervolging over te gaan in een strafzaak. Voor dat laatste moet wel eerst aangifte gedaan zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:18

Ja, we lijken idd op Amerikaanse praktijken af te gaan om het zo maar te zeggen.
Wat de 1 ziet als mishandeling van een paard, ziet een ander als noodzakelijk tot de orde roepen. Idd een moeilijk te omschrijven lijn dus.
Als die van mij een correctie verdient, zal je mij ook niet horen. Krijgt ie er nog een pets van mij overheen!
Maar welk verhaal is het dan precies dat het tot kamervragen heeft gehaald eigenlijk?

Dank je Irislove voor de aanvulling, het begint nu wat duidelijker te worden. Alhoewel... Knipoog
Er zal dus vast aangifte zijn gedaan door 'slachtoffer' anders kan het nooit zover komen, toch...?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:34

Even ter verduidelijking voor de andere lezers: de kamervragen zijn gesteld door PVV, de partij van Wilders en NIET door pvvd. Knipoog
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 01-11-07 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:46

Ik vind het echt raar dat hoefsmid en paardentandarts tegenwoordig nog een vrij beroep zijn. Er bestaan prima opleidingen voor en slechte kwaliteit werk benadeelt de dieren enorm. Je mag jezelf toch ook niet zomaar de titel dierenarts geven?
Een afgetrapt ijzer terugslaan doe ik ook regelmatig, maar een paard een volledig beslag aanmeten..... daar komt bij mijn paard echt niet de eerste de beste bij....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:31

comtesse schreef:
In de paardenkrant stond recent een artikel over de hoefsmeden, hierin word vermeld dat er voldoende hoefsmeden per jaar bij komen, dus de niet gediplomeerde smid word het echt niet gemakkelijk gemaakt.

Kortom,,, de slechte smidjes vallen echt wel door de mand,,,vertel dat vooral door,,, en de goede houden we in ere.

En let goed op !!!! door wie en wat je aan je paard laat werken, want om een paard te mishandelen hoef je echt niet een hoefsmid te zijn.

Even een kanttekening bij het verhaal in de paardenkrant.
In de laatste 2 kranten zijn door twee mensen via een ingezonde brief gereageerd op dat artikel.
Beide personen hebben een bijdrage gelevert aan dat artikel en volgens eigen zeggen heeft de paardenkrant een verkeerde draai gegeven aan de inhoud.
De bedoeling van het artikel was om de hoeveelheid niet opgeleide smeden aan de kaak te stellen en niet de te veel aan opgeleide smeden die aangesloten zijn bij de vereniging want dat zijn er helemaal niet zo veel.
Veel smeden beginnen de opleiding en stranden na een jaar al of op het examen, na 4x gezakt te zijn gaan ze dan van school omdat toch als hoefsmid aan de bak te gaan en deze jongens hebben ze vast niet voor niets 4x laten zakken.
En dat zijn de smeden waar een hoop mensen hun paarden door laten bekappen/beslaan, tja ik kan er niet bij.

Tis ook wel een beetje raar dat volgens de fabrikanten van hoefsmeed middelen er 1500 smeden in Nederland werkzaam zijn maar dat er maar 240 zijn aangesloten bij de vereniging.
Daarnaast is er dan het financiele plaatje en ik zie hier op bokt voldoende voorbeelden voorbij komen, rondom beslag voor 65 euro Gestoord .
Ik vraag mij weleens af of smeden die dit geld rekenen een degelijke opleiding hebben genoten en dat ze goed maatwerk leveren want in mijn optiek kan dat echt niet uit.

Ook in de nieuwe "De Hoef" (2 maandelijks blad voor hoefsmeden) wordt dit probleem weer aan de kaak gestelt.

De Hoef uitgave 128 schreef:
"Waarom toont de paardenwereld zo'n hardnekkig gebrek aan belangstelling voor de kwalificatie van hoefsmeden? Zou u het beslaan van uw lieveingspaard durven toevertrouwen aan een incompetenent iemand? Tovh gebeurt dat maar al te vaak. Alleen een handje vol professionele ruiters die de voorpagina's halen en gewend zijn om op het podium te staan, staan erop dat hun paarden alleen door de allerbeste hoefsmeden worden beslagen. De andere hebben zich neergelegd bij de achtergestelde status van de hoefsmederij, of stimuleren dat zelfs."

Het enige verontrustende wat ik aan dit verhaal vind is dat er vanuit de regering tot nu toe niet de behoefte bestaat om de hoefsmid weer een beschermd beroep te maken.
En ik denk dat het beschermen van het beroep heel veel goed kan doen, eigenaren kunnen beter worden aangesproken en het niveau van de hoefsmederij kan dan alleen nog maar verbeteren.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:34

In het stuk met de kamervragen staat een link naar het betreffende artikel. En ik moet zeggen dat het nou niet bepaald mals is, wat er is gebeurd... Alleen vraag ik me dus af hoe de DB achter de ware toedracht is gekomen. De eigenaar was er niet bij, maar er moeten dan toch getuigen geweest zijn? En ik zou, als ik hiervan getuige was, meteen de politie bellen!! In ALLE gevallen moet een dergelijke mishandeling gestraft worden, erkend hoefsmid of niet!!

De hoefsmid heeft een pv gekregen van de DB, maar ik weet even niet welke juridische consequenties dat heeft. Ik vermoed dat dit via het strafrecht gespeeld wordt als het tot een zaak komt.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:36

Ow ja, en dat het de PVV was die deze keer de vragen stelde, ach ja... Ze hebben niks beters te doen! Begrijp me niet verkeerd, nu ik gelezen heb wat er precies gebeurd is, walg ik er ook van, maar dat dit dan meteen weer tot kamervragen moet leiden, snap ik niet helemaal. Zieltjes winnen voor de PVV??

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:52

Er is een tijd geleden hierover ook een topic op bokt geweest.
Daar is toen het een en ander in gemeld.

*edit*

hoefsmid mishandeld paard

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:15

Yup, dat was het artikel wat ik voorbij heb zien komen! Thanks Mistic!
Het zal je paard zijn en door omstandigheden kan je er zelf een keer niet bij zijn en dan gebeurt er dit... Misselijk

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:41

ik denk dat het mishandelen niets te maken heeft met wel of niet gediplomeerd zijn.Het is gewoon de persoon die weinig respect heeft voor dieren. Ik ken ook verhalen en heb ze ook te werk zien gaan van hoefsmeden die zeer bekend zijn (ze slaan zelfs de initialen in de ijzers) die als een paard niet stil staat ze hem met een bezem helemaal rot slaan.Maar hun werk is perfect.En als je er niet tegen kunt , nu wegwezen dan! Ze zitten op niemand te wachten.

En die ongediplomeerde smeden mogen van mij zeker weg wezen.Laat ze eerst maar hun diploma halen.
Hebben we het nog niet over al die mensen die opeens hele zalen vol trekken met hun curcus "hoe kap ik zelf mijn paard".

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:52

meredith schreef:
ik denk dat het mishandelen niets te maken heeft met wel of niet gediplomeerd zijn.Het is gewoon de persoon die weinig respect heeft voor dieren. Ik ken ook verhalen en heb ze ook te werk zien gaan van hoefsmeden die zeer bekend zijn (ze slaan zelfs de initialen in de ijzers) die als een paard niet stil staat ze hem met een bezem helemaal rot slaan.Maar hun werk is perfect.En als je er niet tegen kunt , nu wegwezen dan! Ze zitten op niemand te wachten.

En die ongediplomeerde smeden mogen van mij zeker weg wezen.Laat ze eerst maar hun diploma halen.
Hebben we het nog niet over al die mensen die opeens hele zalen vol trekken met hun curcus "hoe kap ik zelf mijn paard".

En ik zit niet op zo'n hoefsmid te wachten. Met initialen. Gediplomeerd of niet.
Klinkt als machtsmisbruik in alle vormen van het woord. En dan zijn we een beetje terug bij het topic, he? Knipoog
Wat verantwoordt welk gedrag, maar dan in kamervragenzin.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:51

het grootste probleem is, dat er geen tijd wordt besteedt door de eigenaar van het paard, om bij de hoefsmid bij te zijn.

het is ook zoiets als doelloos een beetje toekijken, maar je kunt in die tijd zoveel andere dingen doen,wat ook eens nodig moet ( harnachement ed poetsen)

ik ben het er mee eens, dat de verantwoording bij de eigenaar ligt.

En als eigenaar laat je toch nooit toe, dat je paard wordt geslagen!