Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Als ze pony's onder mensonterende omstandigheden in een wei staan, is de kans op 'hoefbevangenheid' groot. Dan ontstaan ontstekingen in de hoeven. Als de hoeven dan niet snel worden 'bijgesneden', resteert nog maar één maatregel: de dieren laten inslapen.
Citaat:De afdelingsinsprecteur weet uit ervaring dat 'in vele tientallen weitjes' pony's van alle leeftijden lopen.
Citaat:Ondertussen heb ik al het een en ander meegemaakt, niet persoonlijk, maar wel mensen om mij heen. Ik zal niet in detail treden.
Het probleem is dat ik een beetje bang ben voor de dierenbescherming. Mijn paarden staan altijd buiten en zonder schuilstal. Met dit weer is het weiland aardig nat geworden, maar geen blubberzooi gelukkig.
Het weiland is niet van mij en ik mag er helaas geen stoeptegels oid inleggen of er een bergje in maken. (Ik ben wel op zoek naar een koop-weiland)
Nou is mijn grootste angst dat mensen de dierenbescherming zullen bellen omdat mijn paardjes 'sielugghh' buiten staan met dit natte weer. Uit ervaring weet ik inmiddels dat de DB verschrikkelijk moeilijk kan doen over het niet aanwezig zijn van een schuilstal.
Mijn paard heeft een schuilstal gehad maar hij ging er nooit instaan dus een schuilstal bouwen om alleen de DB tevreden te houden?
Wat zijn hun regels nou precies? Het is mij niet duidelijk en het lijkt erop dat de DB vooral bestaat uit enthousiaste vrijwilligers, maar die niet altijd evenveel kennis hebben van wat paarden wérkelijk nodig hebben. (Paarden die buiten staan worden in beslag genomen en veulens die 24/7 in een stal staan kunnen ze niets aan doen, zeggen ze zelf)
Citaat:Ik kan dus echt geen muur of schuilstal bouwen in mijn gehuurde weiland. En ik vind het eigenlijk ook onzin om dat te doen alleen maar om mezelf te moeten indekken tegen een instantie die zelf niet goed op de hoogte is van de evolutionair bepaalde behoeften van een paard.
Al heel lang loop ik rond met wat te doen om de DB dit aan hun verstand te peuteren. Ik heb al een aantal mails naar ze verstuurd toen kennissen van mij problemen kregen en toen heb ik ze gemaild dat de inzichten aan het veranderen zijn en dat een keurige pensionstal met alle paarden in een isoleercelletje op een halve meter stro met 3x daags een paar scheppen biks eigenlijk niet zo gezond is als het eruit ziet.
Geen reactie.
Wel een keer een reactie gehad toen op bokt een reltopic uit de hand liep waarbij leden van de DB hun gelijk probeerden te halen door foto's van een aangeklaagd persoon te plaatsen: voetjes in de modder etc. Nu ga ik niet oordelen of dat persoon in kwestie schuldig was of niet. Maar het FEIT dat ze zich verlagen tot middeleeuwse praktijken waarbij mensen publiekelijk aan de schandpaal genageld worden (foto's op bokt) en mensen met rotte tomaten mogen gooien (andere forumleden die 'ach en oh wat sieluggggh' roepen en soms zo ver gaan dat er gezegd wordt dat 'dat soort mensen opgehangen zouden moeten worden aan de hoogste boom') VIND IK DUS ECHT NIET KUNNEN. Op die manier verstoor je ook een eventuele rechtsgang en is een eerlijke rechtsgang eigenlijk al bijna niet meer mogelijk.
Toen heb ik een email gestuurd naar die bewuste afdeling met een cc aan het hoofdkantoor. Gelukkig vond de directeur het ook geen manier van doen, er is ingegrepen en de foto's zijn verwijderd.
Mijn advies aan de DB 'richt je op het werkelijke dierenleed, leid je eigen mensen GOED op, schaaf je kennis regelmatig bij, help mensen bewust maken dat 23/7 stal echt niet kan etc' (en doe eens wat meer aan de bioindustrie)
runningkawa schreef:Nu mag dat van de gemeente vaak niet, dat het maar verplicht werd en de gemeente niet moeilijk kan doen.
Citaat:ijn advies aan de DB 'richt je op het werkelijke dierenleed, leid je eigen mensen GOED op, schaaf je kennis regelmatig bij, help mensen bewust maken dat 23/7 stal echt niet kan etc' (en doe eens wat meer aan de bioindustrie)
Arabesk schreef:runningkawa schreef:Nu mag dat van de gemeente vaak niet, dat het maar verplicht werd en de gemeente niet moeilijk kan doen.
Dit is inderdaad ECHT een groot probleem...
runningkawa schreef:Maar jij wilt toch geen hok?
Omdat ze er toch niet instaan
Armani88 schreef:
Citaat:Er is een verschil tussen ernstige blubweides en gewoon een nat weiland dat verder niet vertrapt is.
Citaat:Ik vind het erg als ze in een wei staan die meer bestaat uit blubber dan nog gras. Dat vind ik echt niet kunnen. Ik vind ook dat een paard wat 24/7 buitenstaat wel een schuilstal dient te hebben. Het dier moet de mogelijkheid hebben om droog te kunnen staan, dat is mijn mening. Ik vind het goed dat de DB hier op gewezen word en controleerd of het inderdaad niet door de beugel kan. Dat er dan word ingegrepen vind ik ook goed. Inderdaad zou er wel wat moeten gebeuren bij de gemeentes over het plaatsen van schuilstallen. Ik ben van mening dat hier een wet over moet komen, dieren die 24/7 buitenstaan moeten verplicht een schuilstal hebben.