BoktFotoBokaal 2025: Wie wint en komt er in Hall of Fame?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

BoktFotoBokaal 2025: Wie wint en komt er in Hall of Fame?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 17:54

*Bokt.nl
Bokt Community

Wie wint de BoktFotoBokaal 2025 en komt erbij in de Hall of Fame?

Na 3x is iets een traditie, zeggen ze wel eens. En dat geldt zeker voor de BoktFotoBokaal. In 2022 begon deze als het kleine zusje van de BoktKunstBokaal, tegenwoordig is dit evenement een prachtige, op zichzelf staande wedstrijd op Bokt.

Zowel de huis-, tuin en keukenkiekjes als de professionele foto’s mogen meedoen en dat hebben we weer geweten! Ondanks de wat korte inschrijfperiode zijn er in totaal 19 prachtige foto’s ingezonden en daaruit kiezen was niet gemakkelijk. Dat lieten jullie ook wel merken:

senna21 schreef:
Altijd weer moeilijk om te kiezen tussen zoveel mooie, met liefde gemaakte foto's. Dat is genieten. Bedankt!

Elisa2 schreef:
Heel moeilijk om te kiezen trouwens, vindt het allemaal mooie foto's en zat ook nog wel een beetje te twijfelen.

In totaal zijn er 5 pagina’s door jullie vol gestemd, deze zijn allemaal geteld en we hebben een winnaar!

*drumroll please*

De winnaar van de BoktFotoBokaal 2025 is geworden:

Quir
Afbeelding

BrankaZ schreef:
- Keell94
- Quir

Bij deze foto’s bleef mijn blik hangen, dus een keus op gevoel.

Lara schreef:
stem 1: quir
stem 2: jolliegirl

ik stem op deze omdat ik vind dat ze allebei op hun eigen manier een unieke lichtenspel laten zien, met een mooie compositie.

cissi schreef:
1. Quir
2. Tenno7

Quir vanwege de sprookjesachtige sfeer waar ik enorm van hou.
Tenno7 vanwege het enorme schattigheidsgehalte.

haha1995 schreef:
En dat parmantige veulen van quir zo in de omgeving vind ik erg mooi.

Deze magische foto heeft de stemmers achterover doen slaan van pracht en heeft met 14 stemmen verschil gewonnen van de nummer twee; Nick_en_ik.

Van harte gefeliciteerd! Jouw foto komt in de Hall of Fame te staan! En als klap op de vuurpijl hebben we ook nog een leuke verrassing voor je! Vanuit het Bokt-team zal er via de PB contact met je worden opgenomen om te zorgen dat er iets leuks jouw kant op komt!

De volledige top 3 van de BoktFotoBokaal 2025 ziet er als volgt uit:

• Quir 58
  • Nick_en_ik 40
  • Tenno7 26

Sta je niet in de top 3, maar ben je wel benieuwd hoeveel stemmen je hebt gekregen? Dan kun je een PB sturen naar Muiz. Zij vertelt het je graag!

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het insturen van alle prachtige foto’s en het stemmen tijdens de BoktFotoBokaal 2025! Dankzij jullie was het weer een succesvolle editie!

NadjaNadja @ [VN] BoktFotoBokaal 2025: Wie wint en komt er in Hall of Fame?
Moderatoropmerking:
Het is inmiddels duidelijk dat er veel verschillende meningen zijn over de regels die voor deze bokaal zouden moeten gelden. We zijn daarover achter de schermen met elkaar in gesprek. Verdere discussie is hier niet (meer) nodig, dus hierbij het verzoek om te stoppen. Quir heeft deze editie gewonnen en het is niet de bedoeling om daar nu achteraf een nare bijsmaak aan te geven.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op Gisteren, 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:08

Gefeliciteerd

Wel onwijs jammer dat een foto met een grote AI bewerking toegelaten word en wint.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:23

Ik vond het leuk om eens mee te doen en zelfs een stem gekregen, bedankt! Zal volgende keer beter m’n best doen :D Bewerken kan ik helaas niet maar ik leer steeds meer :j

Mars

Re: BoktFotoBokaal 2025: Wie wint en komt er in Hall of Fame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:29

Gefeliciteerd Quir!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:52

Bedankt voor alle stemmen! <3

MarlonNaldo schreef:
Gefeliciteerd

Wel onwijs jammer dat een foto met een grote AI bewerking toegelaten word en wint.

Het is geen chatgpt of iets dergelijks. Wel het water onderin met t gras en de boom toegevoegd in photoshop en verder natuurlijk ook bewerkt in photoshop/lightroom. Storende dingen in de achtergrond weg gehaald en zo. :j

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:58

Quir schreef:

MarlonNaldo schreef:
Gefeliciteerd

Het is geen chatgpt of iets dergelijks. Wel het water onderin met t gras en de boom toegevoegd in photoshop en verder natuurlijk ook bewerkt in photoshop/lightroom. Storende dingen in de achtergrond weg gehaald en zo. :j

Maar is toch merendeel van de foto niet origineel. Boom toegevoegd, water toegevoegd, zelfs het gras..

Storende dingen weghalen vind ik nog oke. Hoop dat er volgend jaar regels voor komen. Dat je het origineel ook moet tonen ofzo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:59

Quir schreef:

MarlonNaldo schreef:
Gefeliciteerd

Heb je zelf foto’s gemaakt en die gebruikt / er in geplakt?

Of heb je de AI-tool van Photoshop gebruikt? Want dan is het wel “ChatGPT of iets dergelijks”.

Want volgens de regels moet je een foto zelfgemaakt hebben. En als AI het grotendeels maakt dan heeft AI de bokaal gewonnen. _O-

Het is een prachtig plaatje maar het heeft nog weinig met fotografie te maken. 70% van de foto is niet origineel en zoals de realiteit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:03

Prachtige foto van een prachtig veulen Quir!

Ik heb de hele inzending en verkiezing gewoon gemist. Maar ik had hier bij de uitslag dan ook nog wel even de plaatsen 2 en 3 verwacht.

Ik heb er geen bezwaar tegen als er AI gebruikt zou zijn en in welke mate. Het gaat mij om de creativiteit. En ook al zou AI hem bewerken, je moet je eigen creativiteit gebruiken om die vertaling te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:11

Gefeliciteerd Quir! Prachtige foto!

Maar zoals gezegd, ik vond alle foto,s mooi..was echt moeilijk kiezen. Dus een compliment aan alle fotografen!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 19:20

Babootje schreef:

Ik heb de hele inzending en verkiezing gewoon gemist. Maar ik had hier bij de uitslag dan ook nog wel even de plaatsen 2 en 3 verwacht.

Ik heb er geen bezwaar tegen als er AI gebruikt zou zijn en in welke mate. Het gaat mij om de creativiteit. En ook al zou AI hem bewerken, je moet je eigen creativiteit gebruiken om die vertaling te maken.

De plaatsen 2 en 3 staan er wel degelijk in. Onderaan de OP staat de complete top 3 genoemd.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:21

Gefeliciteerd! *\o/*

Babootje schreef:

Dan gaat het je dus om het concept, maar het is geen concept artwedstrijd, het is een fotografiewedstrijd. Daarin heeft een halve foto laten genereren door AI (of het bij elkaar voegen van verschillende foto's) in mijn ogen geen plaats, want dat is geen fotografie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:47

Nu ik dit hoor vind ik dit ook erg jammer...
AI hoort niet gebruikt te worden...het zijn immers geen eigen onderdelen..
Jammer..

Zaten hele mooie platen tussen <3

Gefeliciteerd!
Het is buiten alles om wel een waanzinnig mooie foto.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 19-10-25 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:50

Ik plaats morgen wel het origineel hoor, geen enkel probleem.

Voor mij is fotografie (wat letterlijk schrijven met licht betekend, niet klikken en klaar) wel veel meer dan alleen klikken en klaar. En deze foto is zeker bewerkt ja, maar het is mijn eigen foto van mijn eigen veulentje waar ik trots op ben.

Spoiler:
Afbeelding

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:01

Het is ook jouw schuld niet, Quir, je deed immers niks wat tegen de regels is. De woorden waar fotografie van afgeleid is erbij halen, heeft alleen echt geen meerwaarde in deze discussie (en is ook niet de letterlijke betekenis, maar dat terzijde), want dan zou iemand ook een digitale tekening kunnen insturen. Iedereen met een halve werkende hersencel weet dat fotografie slaat op beelden vastleggen met behulp van een camera, niet op het creëren van beelden met behulp een computer, daar gaat een etymologische uiteenzetting niks aan veranderen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:09

Ik snap het wel. De regel is immers : De persoon die de foto opgeeft, moet deze ook zelf gemaakt hebben.
Dit geldt voor zowel de foto én voor de eventuele nabewerking.

De nabewerking(1.4%) is dus niét zelf gedaan.

Volgende keer de regel " geen ai " toevoegen denk ik.

Maar hee... desalniettemin...ik vind het een prachtplaat!!!
Ik vermoed dat ik hem zonder AI toevoegingen nét zo mooi zou vinden <3

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:12

Quir, gefeliciteerd met de winst van de bokaal! Gelukkig is en blijft het een wedstrijd waar iedereen zijn of haar stem mag uitbrengen en zolang er wel achteraf geklaagd wordt maar de meeste daarvan zelf niet eens gestemd hebben zal het qua commentaar wel meevallen ;)

Wat ons betreft hoef je je ook niet te verdedigen hier maar gewoon genieten van de winst. Nogmaals gefeliciteerd *\o/*
Ik zal je toevoegen aan de Hall of Fame en dan is het bijna rond *\o/*

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:13

Starspangled schreef:
Het is ook jouw schuld niet, Quir, je deed immers niks wat tegen de regels is. De woorden waar fotografie van afgeleid is erbij halen, heeft alleen echt geen meerwaarde in deze discussie (en is ook niet de letterlijke betekenis, maar dat terzijde), want dan zou iemand ook een digitale tekening kunnen insturen. Iedereen met een halve werkende hersencel weet dat fotografie slaat op beelden vastleggen met behulp van een camera, niet op het creëren van beelden met behulp een computer, daar gaat een etymologische uiteenzetting niks aan veranderen.

Dus Quir heeft volgens jou nog geen halve hersencel tot haar beschikking? Netjes hoor 8)7

Iemand zou blij moeten zijn met haar overwinning en dolgelukkig trots op haar veulentje en dan krijgt ze dit over haar heen uit diverse hoeken... Echt triest dat we in zo'n maatschappij verzeild geraakt zijn...

Er zitten wel meer foto's in de wedstrijd die overduidelijk bewerkt zijn en meer dan die van quir zelfs.
Als dat een probleem was, waarom werden er dan niet meer stemmen gegeven aan de originele foto's? Dan konden de bewerkte foto's al nooit 1 en 2 geworden zijn in de eerste plaats!

Mensen vergeten dat er door bokkers zelf gestemd werd hé _O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:16

Allereerst van harte gefeliciteerd met het winnen van de Bokaal!

Voor de toekomst gaan we de regels in elk geval nog eens onder de loep nemen. De bewerkingstechnieken zijn in een rap tempo veranderd/verbeterd en we gaan in elk geval ten rade welke kant we op willen als team.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:17

Little_Gift schreef:
Starspangled schreef:

Dus Quir heeft volgens jou nog geen halve hersencel tot haar beschikking? Netjes hoor 8)7

Iemand zou blij moeten zijn met haar overwinning en dolgelukkig trots op haar veulentje en dan krijgt ze dit over haar heen uit diverse hoeken... Echt triest dat we in zo'n maatschappij verzeild geraakt zijn...

Er zitten wel meer foto's in de wedstrijd die overduidelijk bewerkt zijn en meer dan die van quir zelfs.
Als dat een probleem was, waarom werden er dan niet meer stemmen gegeven aan de originele foto's? Dan konden de bewerkte foto's al nooit 1 en 2 geworden zijn in de eerste plaats!

Mensen vergeten dat er door bokkers zelf gestemd werd hé _O-
Dat zijn jouw woorden, niet de mijne. :)

Jolliegirl

Welke foto's volgens jou?
Volgens mij hebben bovenstaanden het over dingen toevoegen ( zoals water wat er niet was en een boom die er niet was)

Oprechte vraag vanuit mij hoor.

( En nee niet omdat ik ook mee gedaan heb, mijn foto kwam sowieso zoooo belachelijk flets en lelijk uit de verf dat ik nog steeds niet snap hoe dit gekomen is... :') )

xoranlover

Gefeliciteerd Quir ontzettend mooie plaat terechte winnaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:32

Gefeliciteerd Quir en wat eigenlijk een interessante definitie over wat de woordbetekenis van ‘fotografie’ is.
Schrijven met licht. Prachtig!
Nooit zo bij stilgestaan.

Ik was mijn stem nog aan het overwegen maar toen was het ineens al weer gesloten. Ging sneller dan ik doorhad.
Ik had mijn inzending heel iets bewerkt, namelijk met een app een lichtvlekje in het gras vervangen door gras. Ik wil maar zeggen, zal best moeilijk zijn te bepalen waar de grens ligt.

Ik vind jou foto een mooie compositie, zou je zo een poster van kunnen maken!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:01

Gefeliciteerd Quir! Vanaf het moment dat ik hem een tijd terug in een eerder topic al zag was ik al verkocht, wat een gave plaat!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:49

Gefeliciteerd!! Fantastisch foto quir.

En een mooie 3e plek. Heel erg bedankt ook allemaal voor het stemmen.

Misschien voor de volgende keer ook het onbewerkte beeld erbij delen? Zodat mensen zelf ook bij het stemmen kunnen inschatten waar het beeld vandaan komt.
Ai is voor mij toch een stap te ver ook. Aangezien er beelden die door anderen gemaakt zijn gebruikt worden hiervoor. Het is dan niet meer jouw foto officieel. Bij vrijwel alle officieele fotowedstrijden is AI daarom ook niet toegestaan en moet je je raw beelden meesturen.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:34

Wauw, tweede plek! Wat gaaf zeg! *\o/*
Enorm bedankt voor de stemmen, echt super lief <3

Misschien inderdaad handig om in de toekomst zowel de originele/RAW foto als de bewerkte versie in te sturen.
Denk dat dat de beste oplossing is in dit geval :j