Konik bijt bezoekster: natuurgebied Osbroek afgesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Konik bijt bezoekster: natuurgebied Osbroek afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-24 20:09

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een konik. Foto: Wildwings/Fotogenikki/Bokt Wiki

Het natuurgebied Osbroek in het Belgische Aalst is tijdelijk afgesloten voor bezoekers. Een van de koniks die in het gebied lopen, heeft een bezoekster gebeten. De vrouw werd ingesloten door een van de dieren en in haar arm gebeten, maar kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Boswachter Reinhart Cromphout wijdt dit aan het feit dat de dieren benaderd en gevoerd worden door bezoekers. Hierdoor zouden ze agressief worden. “Ze denken nu dat elke bezoeker eten mee heeft en gaan dat opdringerig opeisen”, vertelt hij aan de VRT.

Sinds 21 mei 2024 lopen de koniks in het gebied om het te begrazen, samen met Schotse Hooglandrunderen. De paarden komen uit het natuurgebied de Panne, waar ook veel mensen waren. Daarom werd aangenomen dat de dieren overweg konden met bezoekers. Volgens de boswachter waren ze rustig toen ze aankwamen. Maar omdat de bezoekers van het Osbroek de dieren lokten en boterhammen en koeken voerden, werden ze opdringerig en agressief. Blijkbaar was de waarschuwing die bij de ingang van het gebied staat, met daarop het verzoek om minimaal 20 meter afstand te houden, niet voldoende om dit te voorkomen. “ We hebben erop gehamerd om er niet bij te gaan en ze geen eten te geven, maar blijkbaar kunnen bezoekers dat toch niet laten. Ik zie dan foto's op Facebook verschijnen, waarop ze samen poseren”, vertelt Cromphout.

Daarom is het natuurgebied nu aan de kant van Erembodegem voor de duur van enkele weken afgesloten. Op deze manier willen ze rust creëren voor de koniks, en ze het bedelgedrag proberen af te leren. Of het daarna weer open kan, is afhankelijk van de bezoekers zelf. Als de paarden niet benaderd en gevoerd worden, verwacht de boswachter niet dat er opnieuw problemen zullen ontstaan. Als dit wel gebeurt en ze opnieuw agressief gedrag gaan vertonen, zullen de koniks weg moeten uit het Osbroek óf de begrazingszone wordt permanent afgesloten. Dat zou erg jammer zijn volgens de boswachter. “We hebben die paarden echt nodig”, zegt hij. “Ze houden het gras kort en ze eten van de bomen. Het zijn de natuurlijke beheerders van ons domein.”

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Konik bijt bezoekster: natuurgebied Osbroek afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:12

Jammer dat het zo moet..
Hier in het natuurgebied liepen ijslanders, maar zij werden ook steeds door bezoekers gevoerd waardoor ze opdringerig werden. En dan is het wachten op ongelukken en krijgen de paarden de schuld.
Ze zijn dus ook recent verwijderd. Zo jammer want het was een fantastisch gebied voor ze.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:33

Mensen leren het ook nooit....

Mijn paard stond in de opfok ook in een stuk natuurgebied. Ondanks dat het tamme paarden waren, stonden er ook bordjes met 25 m afstand houden. Ik weet wel zeker dat dit nooit gebeurde. Mijn paard was praktisch verkeersmak toen ik haar daar opgehaald heb. Ze zal er wel veel meegemaakt hebben. Ene kant handig andere kant was ik altijd bang dat ze wat verkeerds te eten zou krijgen.

Al hebben de jonge paarden destijds de boel ook mooi op de kop gezet. Zo pakten ze tassen af van wandelaars en ging hiermee aan de haal.

Maar mensen gingen ook gerust tussen de koeien liggen. Ik was hartstikke bang voor die beesten toen ze een keer zo brutaal waren om mij op te zoeken. Dar mensen er dan zo even tussen gaan liggen snap ik helemaal niks van.

Ik was toen nog niet zo zelfverzekerd dat ik mensen aansprak op hun gevaarlijke gedrag. Jonge paarden kunnen zo onverwachts reageren. Dat het altijd goed is gegaan vind ik meer een wonder.

Licht uit, zelfspot aan

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:40

Indien ze effectief door mensen het bedelgedrag geleerd hebben, krijg je dat er niet meer uit, dat geloof ik niet.

Don't take anything for granted

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:42

Lukasje schreef:
Indien ze effectief door mensen het bedelgedrag geleerd hebben, krijg je dat er niet meer uit, dat geloof ik niet.

Mee eens helaas.
En wat je hier ook zag was dat wandelaars rustig met een kinderwagen tussen de paarden gingen staan.
Of zo'n kind midden in de kudde parkeren voor een foto. Ooit zelfs gezien hoe een vader zijn jonge dochter op de rug van een tweejarige ijslander probeerde te zetten 8)7
Echt idioot gewoon hoe sommige mensen niet nadenken over de risico's.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:34

Zebrastreep schreef:
Mensen leren het ook nooit....

Mijn paard stond in de opfok ook in een stuk natuurgebied. Ondanks dat het tamme paarden waren, stonden er ook bordjes met 25 m afstand houden. Ik weet wel zeker dat dit nooit gebeurde. Mijn paard was praktisch verkeersmak toen ik haar daar opgehaald heb. Ze zal er wel veel meegemaakt hebben. Ene kant handig andere kant was ik altijd bang dat ze wat verkeerds te eten zou krijgen.

Al hebben de jonge paarden destijds de boel ook mooi op de kop gezet. Zo pakten ze tassen af van wandelaars en ging hiermee aan de haal.

Maar mensen gingen ook gerust tussen de koeien liggen. Ik was hartstikke bang voor die beesten toen ze een keer zo brutaal waren om mij op te zoeken. Dar mensen er dan zo even tussen gaan liggen snap ik helemaal niks van.

Ik was toen nog niet zo zelfverzekerd dat ik mensen aansprak op hun gevaarlijke gedrag. Jonge paarden kunnen zo onverwachts reageren. Dat het altijd goed is gegaan vind ik meer een wonder.

Natuurorganisaties leren het ook nooit, mensen houden zich niet aan regels, punt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 02:35

Wintu schreef:
Natuurorganisaties leren het ook nooit, mensen houden zich niet aan regels, punt.

Bedankt voor de generalisatie.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:04

Cayenne schreef:
Wintu schreef:

Nou dit lijkt mij een vrij simpel rekensommetje. Er is altijd een percentage mensen dat zich niet aan de regels houdt. Dus per 100 mensen zit er altijd een deel tussen die de paarden voert. En aangezien er in een dag tijd waarschijnlijk wel meer dan 100 mensen komen, worden ze dus elke dag gevoerd. Het enige wat je kunt doen is hopen dat de paarden niet komen, maar van de mensen kun je niet op aan

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:48

Cayenne schreef:
Wintu schreef:

Alle mensen die wel luisteren bij de ze dan een dikke pluim, zo beter?

Maar in principe kijk je niet per individu in dit soort situaties. Je kan tig bordjes neerhangen, ondanks dat wordt er gevoerd. Wie het wel of niet doet, maakt niet eens uit, het principe gaat er om dat er aan het eind van de dag door de mens toch gevoerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 09-06-24 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:13

Mensen leren alleen op de harde manier, dus als ze een keer gebeten worden. Helaas bijten de paarden dan waarschijnlijk de mensen die niks bij zich hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:23

Elisa2 schreef:
Mensen leren alleen op de harde manier, dus als ze een keer gebeten worden. Helaas bijten de paarden dan waarschijnlijk de mensen die niks bij zich hebben.

Nou ja maar dat is toch ook een beetje Darwin..?

Ik vind dat met de Bisons in Yellowstone ook.. als iemand daar omver gelopen wordt omdat ie te dicht bij kwam is het een beetje eigen schuld..

Mensen blijven dieren voeren.. dus dan wordt een wandeling ertussen een .. uitdaging :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:25

Ja nou het is toch ook eigen schuld?

Wie veilig wilt blijven houdt afstand, zo simpel kan het zijn. :D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:27

Sneu voor de mensen die er gewoon willen wandelen maar ja ..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:32

Elisa2 schreef:
Ja nou het is toch ook eigen schuld?

Wie veilig wilt blijven houdt afstand, zo simpel kan het zijn. :D

Niet altijd. De dieren komen naar je toe en volgen je. Dan is afstand houden niet heel makkelijk.

*Burp*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:33

Ja oke, in dat geval is het sneu inderdaad voor de mensen die gewoon willen wandelen en het niet aangesticht hebben.

-Kurt Albrecht-

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:37

Cayenne schreef:
Mee eens helaas.
En wat je hier ook zag was dat wandelaars rustig met een kinderwagen tussen de paarden gingen staan.
Of zo'n kind midden in de kudde parkeren voor een foto. Ooit zelfs gezien hoe een vader zijn jonge dochter op de rug van een tweejarige ijslander probeerde te zetten 8)7
Echt idioot gewoon hoe sommige mensen niet nadenken over de risico's.

Als je van je kind af wilt valt het te proberen... bizar. :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:02

Cer schreef:
Elisa2 schreef:

Nou ja maar dat is toch ook een beetje Darwin..?

Ik vind dat met de Bisons in Yellowstone ook.. als iemand daar omver gelopen wordt omdat ie te dicht bij kwam is het een beetje eigen schuld..

Mensen blijven dieren voeren.. dus dan wordt een wandeling ertussen een .. uitdaging :D

Je kan er ook met een grote boog omheen lopen

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:33

Mensen zijn zo dom. Men kan het blijkbaar niet laten alles toe te eigenen, aan te raken en te voeren. Ze kunnen niet eens van de shetjes achter hekken af blijven, en blijkbaar ook niet van wilde dieren. We zijn zo dom volk soms... :o

Eigen schuld dikke bult. Deze persoon was misschien niet degene die wilde voeren maar wel een die de bordjes niet heeft gelezen en niet voldoende afstand heeft gehouden. Dan kan zoiets gebeuren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:39

Dat hoeft dus echt niet. Hier komen de wilde paarden vaak ook op je af. Zeker als je met je eigen paard loopt, maar soms ook zonder paard. Dan kun je de borden nog zo goed gelezen hebben, maar als de kudde je zelf benaderd wordt afstand houden erg lastig. Ik heb zelf ook wel eens vast gestaan in zo'n sluisje langs een wild rooster omdat de kudde erg nieuwsgierig was en voor het sluisje ging staan. Heeft echt heel lang geduurd voordat ze interesse verloren en weer weg trokken de berg op.

Ik vind het gewoon ronduit irritant dat sommige mensen zich niet aan regels kunnen houden. In de natuur, in het verkeer, overal..

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:40

Ja het zijn natuurlijk gewoon gedomesticeerde paarden.

*Burp*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:49

Lukasje schreef:

Jawel hoor, we hebben zo’n “ verwende” pony gehad. Na een week was het gedrag weg. Gewoon never nooit uit de hand voeren is hier altijd de regel geweest.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:00

BigOne schreef:
Lukasje schreef:

Jawel hoor, we hebben zo’n “ verwende” pony gehad. Na een week was het gedrag weg. Gewoon never nooit uit de hand voeren is hier altijd de regel geweest.

Paard kan je het idd wel afleren. Het is de mens het voeren afleren dat lastig is...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:09

Wintu schreef:
Alle mensen die wel luisteren bij de ze dan een dikke pluim, zo beter?

Maar in principe kijk je niet per individu in dit soort situaties. Je kan tig bordjes neerhangen, ondanks dat wordt er gevoerd. Wie het wel of niet doet, maakt niet eens uit, het principe gaat er om dat er aan het eind van de dag door de mens toch gevoerd wordt.

Ik was de :+ smiley blijkbaar vergeten :D Mijn opmerking was niet serieus bedoeld namelijk :D
Maar idd jammer dat het zo moet. Het is soms wel lastig om de gevraagde 25 meter afstand te houden wanneer hier de koeien of paarden op het pad staan, maar dan kun je er nog proberen met een flinke boog omheen te lopen.
Maar als mensen doelgericht eten mee nemen om de paarden brood te voeren, dan is het logisch dat ze hebberig worden en uiteindelijk kunnen gaan bijten.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:51

Misschien moeten ze deze dieren dan ook maar beschieten met een paintball geweer. :')

Mensen moeten gewoon niet voeren. Bij mijn ouders ook politie aan de deur gehad omdat onze pony een meisje had gebeten perongeluk tijdens het voeren. Ook al staan er overal bordjes..

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:55

Serieus de politie? Hadden ze die gebeld? :')