Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ladyson schreef:Interessant artikel. Ik kan die laatste zin niet zo goed plaatsen.
In welke gevallen heb je als eigenaar wel dekking maar als bijrijdster niet?
. Dit zal vast ergens in de voorwaarden gestaan hebben, maar niet zodanig dat ik dat gelezen had. Stel nu dat je afspreekt dat je bijrijder bij ernstig letsel wel op jou mag verhalen, maar de verzekering gaat niet akkoord. Kun je dan ook persoonlijk aansprakelijk worden bijv? In het geval van de anwb was de schade te overzien en hoor je mij verder niet klagen
, maar bij blijvend letsel van je bijrijder, zijn de kosten natuurlijk wel fors. Misschien is dat ook wel een reden dat er vaak niets afgesproken wordt. Uit angst dat je iets toezegt wat je vervolgens niet waar kunt maken bijvoorbeeld. LDRD schreef:Als je gewoon een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) hebt gesloten dan is er ook dekking voor schade aan derden veroorzaakt door jouw huisdieren. Ook jouw paard valt daaronder.
Let er wel even op dat als je paarden bedrijfsmatig houdt, deze niet meer onder de dekking van de AVP vallen. Dan moet je een AVB sluiten (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven).
LDRD schreef:Dat betekent niet automatisch dat bij elke val van het paard of anderszins veroorzaakte schade door het paard, dat er sprake is van volledige schadevergoeding van de schade van het slachtoffer. Er moet dus beoordeeld worden of jij aansprakelijk bent en of er ook sprake is van een volledige schadevergoedingsverplichting. Een bijrijder kan bijvoorbeeld 'eigen schuld' hebben, waardoor deze niet zijn volledige schade vergoed krijgt.
Ibbel schreef:LDRD schreef:Dat betekent niet automatisch dat bij elke val van het paard of anderszins veroorzaakte schade door het paard, dat er sprake is van volledige schadevergoeding van de schade van het slachtoffer. Er moet dus beoordeeld worden of jij aansprakelijk bent en of er ook sprake is van een volledige schadevergoedingsverplichting. Een bijrijder kan bijvoorbeeld 'eigen schuld' hebben, waardoor deze niet zijn volledige schade vergoed krijgt.
En om die 'eigen schuld' duidelijk te maken, is het lijkt me wel verstandig om op papier te zetten wat wel en niet mag.
Als op papier staat dat je niet buiten mag rijden met je bijrijdpaard en iemand doet dat toch en paardlief slaat een deuk in een auto, dan kan dat maar beter helder zijn dat daar geen toestemming voor was.
. boyca schreef:Ik ben bijrijder en ik vindt het niet meer dan normaal dat ik verantwoordelijk ben voor wat ik doe. Ik stap bewust op een paard. Een paard kan schrikken, dat weet iedereen. De kans dat je er ooit een keer naast ligt ook. Ik kies daar zelf voor want ik vindt het nou eenmaal te gek dat ik dit paard kan en mag rijden. Dus mocht t ooit gebeuren dat t een keer niet goed gaat dan ga ik dat niet bij de eigenaresse verhalen.
Dit omdat ik willens en wetens met alles wat er bij hoort op een paard stap!