Geen coronapas nodig bij sporten in buitenlucht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Geen coronapas nodig bij sporten in buitenlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 16:05

*Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo

Vanwege kritiek van de Tweede Kamer is er toch geen coronatoegangsbewijs nodig voor amateursporten in de buitenlucht. Het demissionaire kabinet wilde de pas verplicht stellen op alle amateursportlocaties, voor zowel toeschouwers als sporters, maar de Kamer ging woensdagavond alleen akkoord met een uitbreiding van de coronapas op binnenlocaties.

Het kabinet wilde eigenlijk ook voor de buitensport vasthouden aan de coronapas, omdat dit zou zorgen voor meer duidelijkheid. Een onderscheid tussen binnen- en buitenlocaties "wordt een puinhoop", zei demissionair premier Mark Rutte.

Een ruime meerderheid in de Kamer zag echter niets in de maatregel voor de buitensporters. Ook wilden de partijen dat toeschouwers alleen binnen in het bezit van een bewijs moesten zijn.

Rutte was bereid om aan de wens van de Kamer tegemoet te komen. Wel adviseert het kabinet het publiek om 1,5 meter afstand te houden. Daarnaast moeten mensen hun coronabewijs laten zien als ze een sportcomplex betreden, ook als ze gebruikmaken van de wc of de kleedkamer.

Gerelateerd bericht: Sportwereld keert zich tegen coronapas op sportclubs (Equnews)

Muiz @ [VN] Geen coronapas nodig bij sporten in buitenlucht
Moderatoropmerking:
Wil jullie er even op attenderen dat we het tablad [CV]CoronaVragen hebben voor uitgebreide gesprekken over besmettingen, vaccineren enzovoorts. Hierbij dan ook het verzoek om daar die discussie voort te zetten.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 08-11-21 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:13

Handig als je paard binnen staat en je spullen ook en je hebt geen qr. hoe dan? Er was toch geen drang op vaccinAtie of testsamenleving?

Danielle_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:48

Waar gaat dit heen..... Te triest. Is gewoon praktisch niet te doen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:58

martine0503 schreef:
Handig als je paard binnen staat en je spullen ook en je hebt geen qr. hoe dan? Er was toch geen drang op vaccinAtie of testsamenleving?

Dit… en ik dacht ook aan bijvoorbeeld voetballers… kleedlokalen/douches zijn ook binnen… :o?

Love2sk8

Re: Geen coronapas nodig bij sporten in buitenlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:01

Moet je serieus een QR code laten zien als je op stal komt? Dat is praktisch toch niet haalbaar? En moeten mensen die kun hond naar de opvang brengen dat dan ook? Paard is niet alleen sport, maar voor het grootste deel gewoon verzorging :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:06

Love2sk8 schreef:
Moet je serieus een QR code laten zien als je op stal komt? Dat is praktisch toch niet haalbaar? En moeten mensen die kun hond naar de opvang brengen dat dan ook? Paard is niet alleen sport, maar voor het grootste deel gewoon verzorging :+

Op een pensionstal hoeft dit volgens mij niet, bij een manege kan dit een lastig aspect worden.

Bij onze vereniging denk ik dat we de binnenbak voor gebruik moeten sluiten want de hele dag daar staan controleren wanneer iemand binnen gaat rijden is niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:07

loez schreef:
martine0503 schreef:

Dit… en ik dacht ook aan bijvoorbeeld voetballers… kleedlokalen/douches zijn ook binnen… :o?

En daar moet je hem wel gewoon tonen ja. Alleen op het veld niet. Wel in de kantine/kleedruimtes/wc

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:07

Love2sk8 schreef:

Zeker, tenminste als je gebruik wilt maken van de binnenaccomodatie!
Anders je paard buiten trainen en verzorgen c.q zadelen in eigen stal!

Ik als ouder, mag het terrein helemaal niet meer op! Toegang wordt gewoon
ontnomen, ben er zo klaar mee!

http://www.deripseruiters.nl/nieuws.html

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:10

En wie gaat al die codes checken dan?
Op een manege is het een komen en gaan van mensen, je kan daar toch niet iemand de hele dag bij de deur neerzetten om te checken?

En dan hebben we het nog niet eens over ongevaccineerden die dan dus dagelijks een test moeten halen om binnen te kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:11

BloemBloem schreef:
Love2sk8 schreef:

Zeker, tenminste als je gebruik wilt maken van de binnenaccomodatie!
Anders je paard buiten trainen en verzorgen c.q zadelen in eigen stal!

Ik als ouder, mag het terrein helemaal niet meer op! Toegang wordt gewoon
ontnomen, ben er zo klaar mee!

http://www.deripseruiters.nl/nieuws.html

Je toegang word je helemaal niet ontnomen. Je mag gewoon nog erheen. Je zal alleen een QR moeten kunnen tonen. Dat je dat niet wil is wat anders maar dat is een keuze die je zelf maakt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:13

Spenk schreef:
Je toegang word je helemaal niet ontnomen. Je mag gewoon nog erheen. Je zal alleen een QR moeten kunnen tonen. Dat je dat niet wil is wat anders maar dat is een keuze die je zelf maakt.

Zeker wel! Toeschouwers zijn NIET welkom, wel of geen QR code ;-) !
Beter lezen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:18

BloemBloem schreef:
Spenk schreef:

Zeker wel! Toeschouwers zijn NIET welkom, wel of geen QR code ;-) !
Beter lezen :Y)

Ja maar dat is toch logisch? Dat is op veel plekken al veel langer het geval ouders kunnen kinderen afzetten en dan weer weg.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:23

Sportcomplexen mogen betreden worden met een geldige QR code. De voetbalclub heeft 1 kantine op 10 velden, daar mogen ze op de velden dus wel komen, maar niet in de kantine, wc's en douches. Lijkt mij een gore bedoening worden in de bosjes, tenzij ze dixies neer gaan zetten.
Op de manege moet je je binnen melden voor je les, binnen je paard poetsen en zadelen, dus ben je boven de 18 jaar dan moet je een geldige QR code hebben. Bij ons moet er dus iemand bij de ingang van het terrein zitten om iedereen van boven de 18 te controleren.
Er is geen enkele manege (of andere sportclub) blij mee, zij bedenken de regels ook niet hè! Wel krijgen ze een flinke boete bij een overtreding van de regels en volgt bij een overtreding daarna sluiting. Dat overleeft een manege ook niet.. Dus moeten ze wel mee. Niet om hun klanten te pesten, maar om hun hoofd boven water te kunnen houden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:24

Dan verschillen we duidelijk van mening, en dat mag :)

Ik vind het heerlijk om naar mijn kind te kijken als ze aan het rijden is, in plaats van
dat ik haar drop en weer oppik.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:28

Dus elke Nederlander die niet gevaccineerd is en met een paard op een manege met binnenstal staat, mag een nieuwe stal wezen zoeken? Tof :P

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:31

Jolien87 schreef:
Op een manege is het een komen en gaan van mensen, je kan daar toch niet iemand de hele dag bij de deur neerzetten om te checken?

En dan hebben we het nog niet eens over ongevaccineerden die dan dus dagelijks een test moeten halen om binnen te kunnen komen.

En dan raar kijken als mensen écht geen vaccin willen/kunnen halen, dat ze dan maar proberen corona te krijgen voor dat groene vinkje. Zeker omdat ik las dat herstel bewijs misschien straks van half jaar naar jaar geldig gaat. Het wordt straks nog verleidelijker om wel corona te krijgen, dan afstand te houden en het niet te krijgen. :=

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:31

Ik zag een bericht op Facebook voorbij komen van iemand die met spoed een andere plek voor haar paard zocht omdat ze op de huidige stal niet meer welkom was zonder coronapas/QR code. Dat is toch te gek voor woorden!

Danielle_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:33

Voor elke locatie is het anders. De gemeente bepaalt of de accommodatie onder een sportaccommodatie valt. Zo ja: QR. Zo nee, geen QR.
Wanneer er wel een QR code nodig is zal de eigenaar moeten kijken hoe ze dat praktisch doen. Enige wat doorgaat is de verzorging van het paard vanwege het welzijn.

'De verzorging van paarden en pony’s moet ten alle tijden omwille van hun welzijn door kunnen gaan.' Zie artikel in de link hieronder.

Vorige lockdown mochten wij binnen geen les hebben van een instructeur van buiten af. Dus ging ik naar een andere locatie die niet moeilijk deden. Veel andere locaties in de omgeving, daar gingen de prive lessen wel door. De onderlinge verschillen waren heel groot. Zal nu ook wel weer worden. Enige wat we kunnen doen is ermee dealen en onze weg erin vinden. En hopen dat het ooit over gaat.

https://www.knhs.nl/nieuws/2021/corona- ... ensporten/

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:38

Wij rijden wedstrijden.
Vanavond nog een wedstrijd en dan is het over en uit.
Volgend weekend hadden we vrijdag zaterdag en zondag wedstrijd.
Moet je tussendoor testen want anders is die code niet meer geldig op zondag!!!
Is toch te gek voor woorden.
Ben je al je startgeld ook nog eens kwijt!!

Danielle_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:40

Hier ook. Ga alles annuleren. Ga hier niet aan meedoen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:57

Danielle_L schreef:
Hier ook. Ga alles annuleren. Ga hier niet aan meedoen.

Wij gaan ons ook afmelden maar zijn dan wel 90 euro startgeld kwijt.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:08

Ik rijd ook een manege en vraag me af of dit dan ook noodzakelijk is voor de trainers en eigenaren van de manege... Voor mij verandert er niet veel maar ik zou het vervelend vinden als dadelijk de groeps lessen niet door kunnen gaan omdat de instructrice niet mag komen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:17

puppy1128 schreef:
Jolien87 schreef:

En dan raar kijken als mensen écht geen vaccin willen/kunnen halen, dat ze dan maar proberen corona te krijgen voor dat groene vinkje. Zeker omdat ik las dat herstel bewijs misschien straks van half jaar naar jaar geldig gaat. Het wordt straks nog verleidelijker om wel corona te krijgen, dan afstand te houden en het niet te krijgen. :=

Precies dit, Ik zei al tegen mijn vriend: zeg maar wie ik moet knuffelen of zoenen want dan heb ik het ook maar gehad. Al 1,5 jaar lang doe ik (en velen andere met mij, natuurlijk) mijn uiterste best om gepaste afstand te houden en contact te mijden als de pest. En nu wordt er dus indirect gestimuleerd om dan toch maar voor de bijl te gaan. Het is toch geen doen om dagelijks zo'n ding in je neus te laten purren? Kijk alleen al eens naar wat dat allemaal gaat kosten. Het mag dan (nu nog) gratis zijn, maar het is zeker niet kosteloos om dit allemaal te organiseren.

xHaithi: dat is niet helemaal letterlijk wat er staat. Als het moet, kunnen ongevaccineerden zich dagelijks laten testen maar de vraag is in hoeverre dat te doen is.

BloemBloem: ik ben het met je eens hoor. Dat zijn toch ook heel waardevolle momenten om mee te maken als ouder én kind. Want ook voor kinderen is het fijn als ouders erbij kunnen zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:25

Phoe wel heftig zeg om te lezen wat voor gevolgen dit heeft. Nu heb ik nergens last van want ik ben volledig gevaccineerd en bij mijn pensionstal is alles buiten.
Maar voor vele mensen is dit niet zo. Komt bij mij over als nog strenger als bij de eerste lockdown voor sommige mensen. Ik snap dat vaccineren een keuze is. Maar ik vind dit wel ver gaan.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:33

Jolien87 schreef:
xHaithi: dat is niet helemaal letterlijk wat er staat. Als het moet, kunnen ongevaccineerden zich dagelijks laten testen maar de vraag is in hoeverre dat te doen is.

Goh, laat ons eerlijk wezen, de bedoeling is wel degelijk om mensen te forceren zich te laten vaccineren. Toen hier in BE een korte tweedeling gecreëerd werd tussen Vlaanderen en Wallonië & Brussel waarbij Wallonië & Brussel zich aan de mondmaskerplicht en andere regeltjes moesten houden en Vlaanderen niet omdat in Vlaanderen de vaccinatiegraad hoger lag, werd op het nieuws een paar dagen later gesteld "dat de maatregel zijn doel niet gemist had want dat er in Wallonië opeens meer afspraken voor het vaccin waren". Aka, wij hebben deze maatregel verzonnen om ervoor te zorgen dat je je laat vaccineren. Ocharme een maand later werd al aangekondigd dat in Vlaanderen de CST er ook gewoon kwam. Tot zover de gewonnen vrijheid.
Zoals je zelf ook zegt, het is in de praktijk en vermoedelijk ook financieel niet te doen om dit getest op lange termijn vol te houden, dus laat ons een kat een kat noemen, ze willen enkel gevaccineerden binnen hebben.