Fokkerij
Ingezonden door Lusitana

Foto door Heavy Horses Design.
Gerald Martinez, algemeen directeur van de Franse stoeterij Haras de Malleret, heeft om ethische redenen besloten te stoppen met embryotransplantaties. Op de facebookpagina van de stoeterij kondigt hij aan: "Na het seizoen van 2018 heb ik besloten te stoppen, omdat ik zag wat voor consequenties dit had voor mijn donormerries. We zagen dat ze depressief werden. Ik heb alles in het werk gesteld om hen weer op de been te krijgen: we hebben osteopaten en fysiotherapeuten ingezet en alle tijd en aandacht aan ze geschonken, maar bij sommige merries zijn de na-effecten nog steeds zichtbaar. Mijn beste merrie is er bijna aan onderdoor gegaan. We hebben haar kunnen redden en ze loopt nu in een natuurgebied en draagt haar veulens zelf."
"Het is erg moeilijk om te stoppen met embryotransplantaties gezien de resultaten die we ermee boeken. Commercieel gezien is het een lastig besluit, maar ik heb respect voor mijn paarden en kan niet doen alsof er niets aan de hand is. Ik had graag van tevoren geweten wat voor consequenties dit proces op hen had, maar helaas ben ik door schade en schande wijs geworden, soms ten koste van mijn merries. Ik heb nu een aantal fokmerries die ik hun eigen veulen laat dragen."
In hetzelfde bericht meldt Martinex verder nog dat hij een samenwerking aangaat met de Duitse fokkerij Ekke Thaden. Hij noemt het een "geweldige kans" en roemt de Duitse fokker om zijn respect en liefde voor paarden.

nu heb ik nog geen antwoord op mijn vragen haha!