Anky van Grunsven pleit voor andere vorm jurering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Anky van Grunsven pleit voor andere vorm jurering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:37

NOS
Dressuur

Afbeelding
Anky van Grunsven, foto Coen van Diemen
Anky van Grunsven klimt, niet voor het eerst, op de barricades om een vernieuwing binnen de dressuursport voor elkaar te krijgen. De drievoudig olympisch kampioene wil dat de jurering wordt hervormd, om de sport moderner, aantrekkelijker én eerlijker te maken.

"Ik roep al tien jaar dat er dingen moeten veranderen. Het mooie als je bekend bent, is dat je je stem kunt laten horen", aldus Van Grunsven.

Wat voor veranderingen heeft ze zoal in gedachten? Net als bij het turnen zouden de scores voor de moeilijkheidsgraad en de uitvoering uit elkaar moeten worden gehaald. Bij de juryscores zouden, net als bij andere sporten, de hoogste en de laagste score moeten worden geschrapt. En de scores zouden live op televisie moeten worden getoond, al tijdens de kür.

Het is een conservatieve sport, maar Van Grunsven staat erop dat er nu eindelijk iets gaat veranderen. "Iedereen vindt dat het moet, maar het komt niet. Ik wil dat het gebeurt!", aldus de resolute Brabantse.

Klik hier voor een video.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 29-01-17 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Re: Anky van Grunsven pleit voor andere vorm jurering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:12

Go Anky +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:14

Niet te bescheiden Anky, met je 10 jaar... Dat mag je volgens mij wel verdubbelen...

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:16

Ja! Ja! Jaaaa! Helemaal mee eens. Vooral het uit elkaar halen van de punten voor moeilijkheidsgraad en uitvoering.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:21

Topvrouw! Hopelijk gaat het nu eindelijk eens doorgepakt worden.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:22

Absoluut eens, maar dan alsjeblieft ook een herziening van de correctheid van uitvoering. Sommige combinaties scoren nu zo hoog terwijl het paard dan absoluut niet fijn door het lijf loopt... Dát staat bij het meest tegen in de dressuur

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:28

xChanelx schreef:
Absoluut eens, maar dan alsjeblieft ook een herziening van de correctheid van uitvoering. Sommige combinaties scoren nu zo hoog terwijl het paard dan absoluut niet fijn door het lijf loopt... Dát staat bij het meest tegen in de dressuur

Dat stuitte mij in het filmpje een beetje tegen de borst, over Adelinde versus Charlotte in 2012. Ik begrijp waar Anky (en heel veel mensen met haar) op stuiten, maar de harmonie won in dit opzicht. Had Adelinde daar moeten winnen? Ik vind het betwijfelenswaardig.
Maar in het format dat Anky of Mariëtte (toch?) voorstelt, over een proef vooraf inleveren, zou zoiets wel absoluut uitwerking kunnen hebben.

Dus ik ben het zeker met je eens Chanel, ik vind ook dat de harmonie meer beloond mag worden. Hoewel dit al wel een echte trend begint te worden. Dus dat is een goed teken!

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 04:01

Yess eindelijk iemand die zich daarvoor durft in te zetten.
Een top vrouw niet alleen qua rijden maar ook oog hebben voor de jureering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:20

ze heeft helemaal gelijk, er moet gewoon iets veranderen maar laat ze met een voorstel komen hoe of zij de punten zou samenstellen ( maar misschien heeft ze dit inmiddels al wel gedaan)

helaas zitten we nu al niet op een lijn m.b.t. opleiding / training van paarden en jury leden
om de juryleden allemaal op de zelfde wijze op te leiden en te laten jureren en vervolgens het FEI Reglement op de juiste wijze te hanteren zal lastig worden want ieder heeft - heel menselijk - zo zijn eigen achtergrond/belangen /reden/opleiding om het te doen zoals men het doet, daar verandering in brengen zou dat lukken

het paard is wel moderner geworden maar het kost gewoon tijd om een paard op te leiden tot een "happy Atleet" die met plezier de zware oefeningen aankan/doet - ook voor het moderne paard- , nu zien we vaak te veel gedwongen en minder plezierige paarden in de sport

het paard heeft gewoon en bepaalde tijd nodig om rijp te worden er is onderzoek gedaan waarom er al zoveel paarden jong hun startkaart inleveren, hier voor verwijst ik u graag naar het onderzoek
http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... aarden.pdf

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:07

Het wordt zeker tijd voor verandering, maar niet die Anky voorstelt. Juryleden moeten gewoon weer volgens de FEI jureren.
Het is voor het publiek niet aantrekkelijk om te kijken naar gestreste paarden die in een houding worden geforceerd. Dressuur moet harmonie zijn. Dan is het mooi om naar te kijken en aantrekkelijk voor het publiek. Ook ik vind dat de harmonie meer beloond mag worden. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ook gezien de aanstelling van Rien van der Schaft als Bondcoach. Een keuze die Anky overigens niet begreep.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:21

damian23 schreef:
Het wordt zeker tijd voor verandering, maar niet die Anky voorstelt. Juryleden moeten gewoon weer volgens de FEI jureren.
Het is voor het publiek niet aantrekkelijk om te kijken naar gestreste paarden die in een houding worden geforceerd. Dressuur moet harmonie zijn. Dan is het mooi om naar te kijken en aantrekkelijk voor het publiek. Ook ik vind dat de harmonie meer beloond mag worden. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ook gezien de aanstelling van Rien van der Schaft als Bondcoach. Een keuze die Anky overigens niet begreep.

Is dat inside information? Of heb ik dat gewoon gemist?

Ik denk dat de FEI jurering precies is wat nu gebeurt, wat Anky bedoelt is dat deze manier van jureren niet duidelijk is voor de kijker. Een proef met fouten kan winnen, daar doelt ze op. En dat is voor een leek onbegrijpelijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:43

Janine1990 schreef:

Ik denk dat je dat artikel gemist hebt. Anky vond de keuze nogal vreemd omdat Rien geen noemenswaardige leerlingen had afgeleverd.

Over de aanstelling van Rien van der Schaft zegt Anky: “De aanstelling van Rien van der Schaft als dressuurbondscoach vind ik ook een opmerkelijke. Rien heeft in de zeventiger/tachtiger jaren in het nationale team gezeten. Als trainer/coach heeft hij geen opzienbarende leerlingen afgeleverd.”
http://www.horses.nl/algemeen/anky-telegraaf-leidende-positie-gevaar/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:00

damian23 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik denk dat je dat artikel gemist hebt. Anky vond de keuze nogal vreemd omdat Rien geen noemenswaardige leerlingen had afgeleverd.

Over de aanstelling van Rien van der Schaft zegt Anky: “De aanstelling van Rien van der Schaft als dressuurbondscoach vind ik ook een opmerkelijke. Rien heeft in de zeventiger/tachtiger jaren in het nationale team gezeten. Als trainer/coach heeft hij geen opzienbarende leerlingen afgeleverd.”
http://www.horses.nl/algemeen/anky-telegraaf-leidende-positie-gevaar/

Aangezien ik geen Telegraaf lees, weet ik niet hoe het hele artikel is.
Jammer, maar ik ga ook niet betalen voor Blendle...

Maar het artikel kan best uit z'n verband zijn getrokken om lezers te trekken. Ik lees alleen dat ze het een opmerkelijke keuze vindt. Met haar onderbouwing een logische conclusie. Maar het niet begrijpen?
Denk dat er dan een hoop meer ophef over het artikel was gemaakt.

Wat betreft je voorstander zijn van harmonie, ben ik het helemaal met je eens hoor! Maar ik begrijp daarin Anky ook, al vond ik persoonlijk Charlotte een terechte winnaar in Londen 2012. Het is voor een leek gewoon moeilijk te begrijpen waarom iemand die fouten maakt toch wint. Dan is het voorstel van Mariëtte Sanders in het filmpje een hele goede. Het vooraf inleveren van de choreografie van de kür.