Dressuur, Jumping Amsterdam
Isabell Werth en Weihegold OLD tijdens Jumping Amsterdam Foto: aniek1985
Vanmiddag werd tijdens Jumping Amsterdam de wereldbekerkwalificatie verreden. In een uitverkochte RAI was het Isabell Werth die met een topscore van 90,820% overtuigend de kür op muziek won. De Duitse amazone was een klasse apart samen met Weihegold OLD (v. Don Schufro).
Net na de indrukwekkende score van 90,820% voor Isabell Werth en Weihegold moest de Brit Carl Hester de baan in met zijn Nip Tuck (v. Don Ruto). Carl Hester stelde niet teleur en als laatste starter kwam het tot 83,325% en de tweede plaats. “Het is vreemd om de ring in te komen en zulke scores te zien staan. Nip Tuck liep een geweldige proef, het was een fantastische ervaring om in deze atmosfeer te rijden.” Hoge cijfers waren er voor de galoponderdelen. De uitgestrekte galop, de wissels om de pas en beide pirouettes waren negens waard volgens het jurykorps. Hester zelf kijkt alweer uit naar de KWPN Stallion Show waar hij over precies een week het afscheid van Valegro verzorgt. “Ik heb goede herinneringen aan Den Bosch. In het verleden heb ik demonstraties gedaan en Valegro is natuurlijk al eens gehuldigd als Paard van het Jaar. De sfeer in Den Bosch is fantastisch, ik kijk er naar uit!”
Op de derde plaats eindigde de Zweedse ruiter Patrik Kittel de merrie Deja (v. Silvano). Een sympatieke combinatie die een fijne proef lieten zien en daarmee een score behaalde van 80.269%. De beste Nederlandse combinatie was Edward Gal met Glock's Voice (v. De Niro). Sterk gereden appuyementen en mooie pirouettes leverden hoge punten op de gelijkmatige cijferlijst van de hengst op. “Glock’s Voice liep nog fijner dan gisteren in de Grand Prix. Dat is meestal zo bij hem. Ik ben heel tevreden”, is Edward Gal enthousiast. “Op het eind met het halthouden maakte hij een bok, maar verder was Glock’s Voice gewoon heel goed. Hij was meer opwaarts in de galop en dan is zijn houding en zijn front ook mooier.” Met een percentage van 80,245 eindigde Gal op de vierde plaats. In de tussenstand van de wereldbeker staat Gal nu op plaats 13. “Ik zal zeker starten bij Indoor Brabant en misschien nog in Gothenburg om me te plaatsen voor de finale. Als dat lukt, dan zal ik ook zeker rijden in Omaha.”
Gal’s partner Hans Peter Minderhoud is als titelverdediger zeker van deelname aan de wereldbekerfinale in Amerika. Op vrijdag begon Minderhoud de wedstrijd bij Jumping Amsterdam met de tweede plaats in de Grand Prix sterk. Lange tijd leek Minderhoud op weg naar een topklassering met een zeer goede Kür op Muziek met Glock’s Flirt (v. Florestan I). “Hij liep nog beter dan vorig jaar in de wereldbekerfinale in Gothenburg”, kijkt de regerend kampioen terug. In het laatste deel van de proef, waarin een hoge moeilijkheidsgraad zat, slopen er wat foutjes in. “Flirt voelde de hele proef goed aan. Ineens blokkeerde hij in het laatste deel. Ik weet niet wat er was. Het duurde even voordat we weer in ons ritme kwamen. Ja, daarmee was die lijn met piaffe ook niet helemaal goed.” Resultaat was een vijfde plaats met 79,610%.
video Hans Peter Minderhoud
“Fantastisch”, is de eerste reactie van bondscoach Rien van der Schaft, die zijn ruiters in de Rai goed met elkaar kon vergelijken in de wereldbekerwedstrijd. “Ik heb geweldige sport gezien hier in Amsterdam. Jammer dat het bij Hans Peter aan het eind wat minder ging, anders had hij zeker een paar plaatsen hoger gestaan.” Met vijf Nederlandse combinaties bij de beste acht in de wedstrijd gaf de Nederlandse dressuursport zijn visitekaartje af. “Er zit genoeg aan te komen. Mijn ruiters hebben heel goed gereden en we hebben hele goede paarden. Hier kunnen we mee verder.”
Emmelie Scholtens reed met haar wonderschone hengst Apache (v. UB40) een expressieve Kür met veel lichtheid. Goed voor de zesde plaats. De kür van Madeleine Witte-Vrees en Cennin (v. Vivaldi) werd door de juryleden met de zevende plaats beloond. Patrick van der Meer startte als tweede van de vijftien deelnemers. De 75,320 procent voor zijn foutloze proef met Zippo (v. Rousseau) was aan het eind goed voor plaats acht.
De ruiters waren in de persconferentie bijzonder te spreken over de wedstrijd in de Rai. “De ruiters komen hier graag. Ik denk dat dit het sterkste deelnemersveld was van het seizoen. Het publiek is werkelijk fantastisch en de organisatie werkt ieder jaar aan verbeteringen, waardoor wij als ruiters heel graag naar Jumping Amsterdam komen.”
Klik hier voor de volledige uitslag.
Klik hier voor de tussenstand van de FEI wereldbeker dressuur na 6 van de 9 wedstrijden.
Uh nee, allesbehalve zelfs!! Het was opvallend stil na haar kür, veel minder applaus en dergelijke dan bij alle andere combinaties. En dat vond ik begrijpelijk, ze stak echt af bij alle andere mooie harmonieuze proeven, en dan zeker niet in positieve zin...