Ruiter die overleed na val droeg verouderde bodyprotector

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Ruiter die overleed na val droeg verouderde bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:23

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Archieffoto: _l_amanda_l_

Een onderzoek naar de dood van eventingruiter Jordan McDonald heeft uitgewezen dat hij een bodyprotector droeg die niet aan de veiligheidsstandaarden van British Eventing voldeed.

De dertigjarige Canadese ruiter reed met Only Me in een beginnersklasse tijdens de Nunney Horse Trials in Somerset, Groot-Brittannië. In het parcours kwam de combinatie ten val en liep de ruiter fatale verwondingen aan de borst op. "Het paard raakte de hindernis met zijn voorbenen en viel daarbij over de sprong. McDonald werd uit het zadel geworpen en viel op de grond, waarna zijn paard bovenop hem landde. Het paard viel met het zadel en stijgbeugels op de ruiter, waarbij het zadel de meeste schade berokkende."

Uit onderzoek bleek dat de bodyprotector die de Canadese ruiter droeg, niet voldeed aan de veiligheidseisen die in 2000 werden opgesteld door British Eventing. "Het gebied waar de long van de ruiter beschadigde werd niet beschermd. Het is mogelijk dat de scheur in de long niet ontstaan was bij het dragen van een Klasse Drie bodyprotector."

De patholoog zegt: "Ik hoop dat British Eventing haar regels nog eens doorneemt, gezien het bewijs dat ik heb gehoord over het belang van een rugbeschermer in het verschil tussen overlijden of blijven leven."

Qimm

Re: Ruiter die overleed na val droeg verouderde bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:27

Lekker speculeren of hij het wel had overleefd met een andere Bodyprotector...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:27

Minimaal 500 kilo die bovenop je valt, ik denk dat geen enkele bodyprotector je dan nog kan beschermen tegen gebroken ribben die een long perforeren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:29

bigone schreef:
Minimaal 500 kilo die bovenop je valt, ik denk dat geen enkele bodyprotector je dan nog kan beschermen tegen gebroken ribben die een long perforeren.

Dit inderdaad. Wat een nare trap na dit..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:44

bigone schreef:

Precies ja. Achterlijk 'nieuws' :n

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:57

Je zou maar nabestaande zijn...

En daarbij, het is nog altijd iemands "eigen" verantwoordelijkheid om met bepaalde materialen te rijden. Het was een beginnersklasse.

Dit ongeluk is gewoon dikke pech en dat kun je niet zomaar wegwuiven als "stel dit of wat als". Bah.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:20

De vertaling klopt niet helemaal. In de orginele tekst wordt “substandard” gebruikt. Dat vertaald naar ongeschikt of lagere kwaliteit. Niet per sé verouderd dus. Verder worden in de originele tekst nogal wat slagen om de arm gehouden die niet helemaal doorkomen in de vertaling.

Het is normaal dat er onderzoek wordt gedaan bij een incident. In de hele min of meer ontwikkelde wereld is dat bij incidenten met fatale afloop zelfs verplicht. Dat heeft niets te maken met speculeren of een schuldige aanwijzen, maar met “voorkomen van herhaling”.

We zullen nooit weten of de ruiter het met een BP die wel aan de eisen voldeed het wel had overleefd. Maar als deze BP niet aan de eisen voldeed, en geen bescherming bood op de plek van het fatale letsel, dan is het wel goed om dat bekend te maken. Opdat een volgende ruiter die een soortgelijke val maakt het misschien wel kan navertellen.
Of dat nou is omdat een organisatie besluit om in het vervolg strenger toezicht te houden, of omdat een ruiter besluit dan toch maar een andere BP aan te doen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:47

Roodvos schreef:
De vertaling klopt niet helemaal. In de orginele tekst wordt “substandard” gebruikt. Dat vertaald naar ongeschikt of lagere kwaliteit. Niet per sé verouderd dus. Verder worden in de originele tekst nogal wat slagen om de arm gehouden die niet helemaal doorkomen in de vertaling.

Het is normaal dat er onderzoek wordt gedaan bij een incident. In de hele min of meer ontwikkelde wereld is dat bij incidenten met fatale afloop zelfs verplicht. Dat heeft niets te maken met speculeren of een schuldige aanwijzen, maar met “voorkomen van herhaling”.

We zullen nooit weten of de ruiter het met een BP die wel aan de eisen voldeed het wel had overleefd. Maar als deze BP niet aan de eisen voldeed, en geen bescherming bood op de plek van het fatale letsel, dan is het wel goed om dat bekend te maken. Opdat een volgende ruiter die een soortgelijke val maakt het misschien wel kan navertellen.
Of dat nou is omdat een organisatie besluit om in het vervolg strenger toezicht te houden, of omdat een ruiter besluit dan toch maar een andere BP aan te doen.

_/-\o_

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:56

Citaat:
Het is mogelijk dat de scheur in de long niet ontstaan was bij het dragen van een Klasse Drie bodyprotector

Die zin vind ik echt zo speculatief en ongepast...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:12

Roodvos schreef:

Dit dus, niks meer aan toe te voegen.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:15

Caesar schreef:
Je zou maar nabestaande zijn...

En daarbij, het is nog altijd iemands "eigen" verantwoordelijkheid om met bepaalde materialen te rijden. Het was een beginnersklasse.

Dit ongeluk is gewoon dikke pech en dat kun je niet zomaar wegwuiven als "stel dit of wat als". Bah.

Helemaal mee eens! Dit gespeculeer achteraf maakt het nog pijnlijker voor de nabestaanden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:19

Dit is geen gespeculeer, dit is een onderzoek geweest wat wel degelijk heel belangrijk is. Misschien dat het voorkomt dat er meer nabestaanden in de toekomst zullen zijn. Er wordt ook nergens gezegd dat hij het anders wel overleefd zou hebben.

Kan me alleen maar bij de post van Roodvos aansluiten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:22

nou hoe dan ook idd dikke pech je zal het maar overkomen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:06

Percy schreef:
Dit is geen gespeculeer, dit is een onderzoek geweest wat wel degelijk heel belangrijk is. Misschien dat het voorkomt dat er meer nabestaanden in de toekomst zullen zijn. Er wordt ook nergens gezegd dat hij het anders wel overleefd zou hebben.

Kan me alleen maar bij de post van Roodvos aansluiten.

Dat het onderzoek nuttig is wil ik niet ontkennen. Maar nog 1x:

Het is mogelijk dat de scheur in de long niet ontstaan was bij het dragen van een Klasse Drie bodyprotector

Dus ja, er wordt wel beweerd dat hij het anders wel had kunnen overleven

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:17

Nee, er wordt gezegd dat dit mogelijk is, niet dat het zo is dat hij het anders wel had overleefd. Dat is toch heel wat anders.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:29

Dat noem ik speculeren...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:32

Ik denk dat de bodyprotector hier helemaal geen zak mee te maken heeft. Als er een kilo of 500-600 op je gaat liggen, ben je sowieso wel plat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:39

Niet alleen die 500-600 kilo maar ook de snelheid waarmee het paard op m landde.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:42

Dit is geen speculeren, speculeren is namelijk nergens op gebaseerd en dit is de uitkomst van een onderzoek waarbij ze duidelijk aangeven niet te kunnen zeggen of hij het anders wel overleefd zou hebben.

Al met al is het een vreselijk naar ongeluk geweest waarbij iemand veel te jong gestorven is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:54

Onderwerp: Ruiter die overleed na val droeg verouderde bodyprotector

Percy schreef:
Dit is geen speculeren, speculeren is namelijk nergens op gebaseerd en dit is de uitkomst van een onderzoek waarbij ze duidelijk aangeven niet te kunnen zeggen of hij het anders wel overleefd zou hebben.

Al met al is het een vreselijk naar ongeluk geweest waarbij iemand veel te jong gestorven is.

Dan hadden ze niet moeten zeggen:
Het is mogelijk dat de scheur in de long niet ontstaan was bij het dragen van een Klasse Drie bodyprotector.

Maar:
Het is niet vast te stellen of hij met andere bescherming minder ernstige verwondingen had opgelopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:06

bigone schreef:

Ja, er komt enorme kracht van zo'n dier op de borstkas, daar had geen enkele bodyprotector tegen geholpen, want je wordt evengoed geplet.

Het is geen onbuigbare ronde pijp waarin je jouw bovenlijf in hijst.

Bodyprotector heeft slechts een voor en een achterkant en deze wordt bijeen gehouden tot 1 body dmv iets van stof aan de zijden.

Erg dat deze ruiter is overleden, sterkte aan de nabestaanden en betrokkenen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-05-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:20

Mensen moeten door dit bericht niet gaan denken dat een absolute top bodyprotector je tegen ernstig, soms dodelijk letsel kan behoeden als een paard met zijn volle gewicht boven op je valt. Met de hoeven op je lichaam is een ander verhaal, dat heb ik al een aantal keren gezien, bont en blauw waren de ruiters maar verder heel. Ik ben ook zeker voor bodyprotectors maar imo hebben ze veel nut als je gelanceerd word tegen de bakrand/boom/hindernis enz. Het is wel zo dat je met goede protector het heel misschien overleeft als je zoiets gebeurd, deze ruiter kan het helaas niet na vertellen en onderzoek moet ook altijd plaatsvinden, al was het alleen maar om dit misschien in de toekomst te voorkomen en produkten nog veiliger te maken. Misschien moeten er wel metalen toevoegingen in de bodyprotectors komen zodat het indrukken moeilijker word.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:28

Metaal is juist levensgevaarlijk. Als dat breekt kan dat zo je borstkas inkomen.

BP + airjacket bieden bescherming maar niets biedt natuurlijk volledige bescherming, dat kan helaas niet.

Heb zelf de mazzel gehad dat mijn long niet al te erg beschadigd was waardoor ik het na kan vertellen maar dat was na een simpele val van de trap. Het maakt gewoon veel uit hoe je terecht komt en wat er daarna nog gebeurd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:10

Heb zelf een een paard met zadel op me gehad en kan echt zeggen dat is niet prettig en ben nog altijd dankbaar dat dat zadel mijn bovenbeen raakte en niet mijn bovenlichaam. Is al 15 jaar geleden maar kan het nog voelen op die plek. Ik denk ook dat geen protector daar tegen bestand is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:52

Qimm schreef:
bigone schreef:

Precies ja. Achterlijk 'nieuws' :n

In Leiden is wel eens (lang geleden, vergeet Google) iemand overreden door een stadsbus. Let wel: zijn hoofd werd overreden.
Gelukkig droeg hij een degelijke bromfietshelm en kon hij het gebeuren probleemloos navertellen.
En een stadsbus weegt toch wel "iets" meer dan 500 kilo...

Hij had natuurlijk ook kunnen denken: "ik denk dat geen enkele bromfietshelm me dan nog kan beschermen, als ik overreden wordt"... Gelukkig dacht hij niet zo, en droeg hij een helm die goedgekeurd was.

Verder vind ik het zo gek nog niet om na te gaan of het met betere protectie anders was afgelopen. Als iemand bij een verkeersongeluk uit de auto geslingerd wordt, en overlijdt, begrijpt ook iedereen wel dat het misschien heel anders was gelopen als de persoon autogordels gedragen had.

Natuurlijk kun je ook doodgaan terwijl je cap en bodyprotector draagt, daar ken ik ook wel een triest voorbeeld van, maar je kunt wel proberen het risico te verminderen door je spullen aan de vastgestelde eisen te laten voldoen.
Van dit tragische ongeluk probeert men iets te leren, om te proberen zoiets in de toekomst te voorkomen, sport moet leuk zijn, en geen reden tot rouw.