Archieffoto: _l_amanda_l_
Een onderzoek naar de dood van eventingruiter Jordan McDonald heeft uitgewezen dat hij een bodyprotector droeg die niet aan de veiligheidsstandaarden van British Eventing voldeed.
De dertigjarige Canadese ruiter reed met Only Me in een beginnersklasse tijdens de Nunney Horse Trials in Somerset, Groot-Brittannië. In het parcours kwam de combinatie ten val en liep de ruiter fatale verwondingen aan de borst op. "Het paard raakte de hindernis met zijn voorbenen en viel daarbij over de sprong. McDonald werd uit het zadel geworpen en viel op de grond, waarna zijn paard bovenop hem landde. Het paard viel met het zadel en stijgbeugels op de ruiter, waarbij het zadel de meeste schade berokkende."
Uit onderzoek bleek dat de bodyprotector die de Canadese ruiter droeg, niet voldeed aan de veiligheidseisen die in 2000 werden opgesteld door British Eventing. "Het gebied waar de long van de ruiter beschadigde werd niet beschermd. Het is mogelijk dat de scheur in de long niet ontstaan was bij het dragen van een Klasse Drie bodyprotector."
De patholoog zegt: "Ik hoop dat British Eventing haar regels nog eens doorneemt, gezien het bewijs dat ik heb gehoord over het belang van een rugbeschermer in het verschil tussen overlijden of blijven leven."