Wiki: Tips voor rijden warm weer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wiki: Tips voor rijden warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:38

* http://www.bokt.nl / Boktwiki

De komende dagen gaan de temperaturen richting of over de 30 graden. Lees hieronder wat je kunt doen om het je paard zo comfortabel mogelijk te maken de komende dagen.

Bij erg warm weer is het belangrijk om maatregelen te nemen om paarden en pony's te beschermen tegen de hitte. Niet alleen tijdens het rijden, maar ook in de wei kunnen de dieren last hebben van de hitte.

Aandachtspunten
Let erop dat je paard zeker met warm weer altijd de beschikking heeft over vers drinkwater. Paarden kunnen enorm goed warmte afgeven door te zweten, maar ze moeten het vocht dat ze verliezen op tijd weer kunnen aanvullen, anders ontstaan er problemen. Op een warme dag kan een paard soms wel 50 liter water drinken, houd hier dus rekening mee! Als je paard uit zichzelf niet wil drinken kun je proberen om wat appelsap aan het water toe te voegen. De geur en de smaak zullen het paard vaak overhalen om toch te drinken.

Zet paarden zoveel mogelijk buiten wanneer het minder warm is, in de avond, nacht of 's ochtends vroeg. Midden op de middag staan veel paarden liever binnen in een koele stal. Zorg er bovendien voor dat de paarden buiten altijd ergens in de schaduw kunnen staan.

Paarden die zichtbaar last hebben van de warmte kunnen baat hebben bij het opdoen van een koude natte vliegendeken. Het vocht in de deken zal snel verdampen door de warmte van het paard en daardoor raakt het paard warmte kwijt. Afspuiten met water is ook een mogelijkheid om een paard af te koelen, maar gebruik dan liefst lauw water. Als je koud water gebruikt gaan de bloedvaten in de huid van het paard dicht en zal alleen de huid afkoelen. Het bloed stroomt dan nauwelijks nog door de huid en de koelte zal dus niet naar het binnenste van het paard vervoerd worden.

Houd er rekening mee dat paarden op dun behaarde plaatsen zoals de neus kunnen verbranden. Om dat te voorkomen kun je gebruik maken van een netje of masker dat de neus bedekt, of je kunt je paard insmeren met zonnebrand.

Rijden
Als je wil gaan rijden, probeer dan zoveel mogelijk 's ochtends vroeg te gaan of 's avonds als de ergste warmte voorbij is.

Op wedstrijden worden organisatoren verzocht ruim voldoende gelegenheid te voorzien om paarden te laten drinken en af te koelen. Toch is het altijd verstandig om zelf voldoende water mee te nemen voor je paard. Na de wedstrijd kun je je paard afsponzen of eventueel afspoelen. Ook hier geldt dat afspoelen met erg koud water niet zorgt voor een efficiënte afkoeling van het paard.

Geef het paard ook op een wedstrijddag regelmatig de kans om te drinken en voeg eventueel appelsap toe aan het water als het paard moeilijk drinkt. Voorkom dat het paard een grote hoeveelheid water ineens drinkt, want dat kan aanleiding geven tot koliek. Als paarden lange erg veel zweten raken ze ook veel zouten kwijt. Het kan dan belangrijk zijn om naast water ook elektrolyten te geven. Dit is vooral het geval bij paarden die deelnemen aan endurance, eventing of marathon.

Laat paarden bij erg warm weer niet te lang op de trailer of vrachtwagen staan. Zoek waar mogelijk samen met het paard de schaduw op. Als er toch paarden in de trailer of vrachtwagen moeten blijven, zet dan zoveel mogelijk alles open zodat het kan luchten.

Tips warm weer

loez

Re: Wiki: Tips voor rijden warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:41

Sproeier aanzetten helpt ook :D Lopen ze heerlijk onderdoor! En is nog leuk om te zien ook!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:43

loez schreef:
Sproeier aanzetten helpt ook :D Lopen ze heerlijk onderdoor! En is nog leuk om te zien ook!

Die van mij doen er alles aan om ze te ontwijken :').

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:46

Goed dat je dit geplaats hebt! Goed idee, voor Zaterdag, want wou zaterdag een ritje met een vriendin van me maken! Weet ik iig wanneer ik het moet doen!

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:51

Er is nog een groot voordeel van 's morgensvroeg rijden: er zijn dan minder dazen.
Ik had het geluk dat ik om 6.30 op zat vanochtend, vind dat echt super fijn. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde stal eigenaar niet zo vroeg open wilt.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:53

Susanne100 schreef:
Er is nog een groot voordeel van 's morgensvroeg rijden: er zijn dan minder dazen.
Ik had het geluk dat ik om 6.30 op zat vanochtend, vind dat echt super fijn. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde stal eigenaar niet zo vroeg open wilt.

Ja idd!
Ga even overleggen met me vriendin, maar denk dat we er wel een uitrijdeken / vliegendeken over gooien voor de zekerheid!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:54

wat ik trouwens doe is handschoentjes aan ( klinkt warm he.. ) en daar water bij in gooien.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:55

Tip, zet je paard niet net afgespoten in de volle zon in de wei! Tenzij je interesse in gekookt paardenvlees hebt natuurlijk :D . En persoonlijk vind ik eigenlijk dat tenzij je meedoet aan de Olympische Spelen Je je dier lekker moet laten staan op dit soort extreem warme dagen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:01

Vala schreef:
Tip, zet je paard niet net afgespoten in de volle zon in de wei! Tenzij je interesse in gekookt paardenvlees hebt natuurlijk :D . En persoonlijk vind ik eigenlijk dat tenzij je meedoet aan de Olympische Spelen Je je dier lekker moet laten staan op dit soort extreem warme dagen.

dat is echt de grootste onzin die erbestaat... het hele oe water moet verdampen dus kookt het eerst....
als jij nat bent en je gaat op het strand liggen dan verbrand je toch ook niet? en de was hangt ook niet te stomen toch...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:24

Vala schreef:
[

Soms is het 2 weken rond de 30 graden, ik ga hem dan niet stil zetten omdat ik geen OS hoef te rijden :+ ik train dan gewoon sochtends of savonds en als ik overdag ga rijden is het een buitenritje.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:40

Als je je paard natgespoten in de wei zet krijgt hij het alleen maar weer sneller warm. En paarden zijn nog steeds geen mensen hè. Tenzij jullie last van overbeharing hebben in dit geval. Maar hé, lekker doen wat je zelf wil! Het was goedbedoeld van mijn kant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:50

Vala schreef:

Even rollen of zweetmes er over ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:57

Vala schreef:

OF je zorgt dat je er om 7 uur of 8 uur al op zit. Dan is het nog prima te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:01

Vala schreef:

"Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus geen afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. De verdamping en dus afkoeling vindt aan de buitenkant van de vacht plaats.
"

Komt van paardnatuurlijk.nl
Is dit niet ongeveer hetzelfde als met een afgespoten paard? Immers liggen de druppels op de vacht en niet op de huid zelf. Zeker als je het er even met een zweetmes af hebt gehaald of deels al hebt gestapt in het zonnetje zodat je paard een beetje opdroogt. Of zie ik dat nu verkeerd?

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:14

Wij doen vaak ook Elektrolyten in het water als het erg warm is en als ze veel zweten. Het is eindelijk 'zomer' maar ik ben alleen maar aan het klagen omdat het bloedheet is met rijden haha.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:01

Ikrij als het warm is altijd vroeg. Afgelopen zaterdag zat ik er om 7 uur smorgens op. As zaterdag gaat MN vriend om half 6 uit bed vanwege werk en ik sta dan dus ook op. Zo zit ik er vroeg op en ben ik voor de warmte weer terug. Ik doe het ook rustiger aan dan normaal. Lekker veel stappen. Ook nog een voordeel van zo vroeg rijden is dat het heerlijk rustig is buiten op straat, en de mensen zijn ook veel vriendelijker is mijn ervaring.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:13

Bedankt voor de tips! Paarden staan hier onder de bomen in het land. Op een hoek Dus altijd iets van wind.

@vala, ik train niet voor de os, maar wel voor andere dingen, Dus dat blijf ik ook doen. Bovendien is het spiertechnisch niet goed om vol in training te zijn en dan nu plots stil te zetten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:38

Aloisia schreef:
Goed dat je dit geplaats hebt! Goed idee, voor Zaterdag, want wou zaterdag een ritje met een vriendin van me maken! Weet ik iig wanneer ik het moet doen!

En dit had je dus niet zelf kunnen bedenken?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 07:46

Mijn paard is nog maar terug 2 weken onder het zadel na een blessure. En die rijd ik ook gewoon in het warme weer maar dan of vroeg in de ochtend of laat in de avond. Overdag staat hij op de paddock met stal en afdak en snachts staat hij op de weide :)
De warmte kan hij nog wel handelen (mijn shetlander staat ook rustig te bakken in de zon) maar het ongedierte is het ergste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:07

Ik vond de tip van natte vliegendeken wel erg handig eigenlijk! Heb hem daarnet al even uitgeprobeerd en ze stonden echt even te genieten (ik spuit ze gewoon nat als die al om zit) alleen gingen mijn varkentjes heerlijk liggen rollen erna, ach ik ga er maar vanuit dat het zand/modder ook nog eens verkoelend werkt. Ik doe het vanmiddag gewoon nog een keer...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:13

Hier is het echt te heet om te serieus te rijden. Dus ik rijd 's avonds laat om de dag 10 minuten op de wei in stap en richt recht. Dit is meer om het contact met paardje te behouden want die wordt lastig als ze helemaal niet gereden wordt. Vijf minuten is vaak al genoeg. O ja, het is hier rond de 35 graden en voor zwarte paarden is dat echt heel erg hoog.
Enne Yontheke, haal je shetlander uit de zon, want ze kan een zonnesteek krijgen en dan ben je echt niet blij! Wij hebben hier ook de paddock zo afgezet dat de paarden alleen nog in de schaduw kunnen staan. Zet je shet anders als de zon schijnt binnen want het is echt niet goed in de zon staan, of het moet in NL geen bak weer zijn.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:32

Ik rij ook wel gewoon hoor 's avonds vanaf 21.00 u als de zon onder gaat. Ik rij wel minder maar zet de paarden niet helemaal stil.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:32

En idd 's middags op stal.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:38

Ik zat er vanochtend om 06:15 op. Heerlijk een buitenritje in de polder gemaakt. :j Helaas zijn de vliegen er 's ochtends vroeg ook. Met de dazen viel het wel mee :)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:24

Jord schreef:
En idd 's middags op stal.

Is het dan niet snikheet bij jullie in de stallen?
Bij ons is het als het warm is buiten, ook warm in de stallen.... Niet leuk!