Stokmaat merrie van invloed op groei ET-embryo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stokmaat merrie van invloed op groei ET-embryo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:48

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk (VIP)

Embryotransplantatie (ET) begint steeds meer zijn weg te vinden in de paarden- en ponyfokkerij. De fokkers zijn qua ras erg kieskeurig als het om de ontvangstmerrie gaat. Een ET-renpaardveulen zal meestal een volbloed als surrogaatmoeder hebben en zelden bijvoorbeeld een Tinker. Fokkers zijn er namelijk heilig van overtuigd dat het onder andere het karakter van de surrogaatmoeder overslaat op het veulen. Als je dan een veulen met bepaalde ras typische eigenschappen wil fokken, kun je beter kiezen voor een merrie van het eigen ras of type. Een andere reden om niet voor een Tinker te kiezen, heeft natuurlijk met de maat te maken. Ook hier bestaan verschillende theorieën over, van "maximaal 10cm stokmaat verschil" tot "het veulen past zich aan aan de baarmoeder en groeit dan uit tot de genetisch bedoelde stokmaat". Maar is dat laatste eigenlijk wel zo?

Uit onderzoek uit de vorige eeuw bleek al een kruising uit een shirehengst en een shetlandmerrie kleine nakomelingen krijgen dan een shiremerrie en een shetlandhengst. Nu heeft men in Frankrijk onderzocht of de stokmaat van de ontvangstmerrie van invloed is op de stokmaat van het ET-veulen. De onderzoekers hielden nauwkeurig, gedurende zes maanden, de gegevens bij van 21 zelf gefokte ponyveulens en van 28 zelf gefokte rijpaardveulens (pure saddlebred). Na zes maanden werden de veulens gespeend.

Daarna werden zes ET-ponyembryo's in trekpaardmerries geplaatst, acht ET-rijpaardveulens in trekpaardmerries en zes ET-rijpaardveulens in ponymerries. Daarnaast waren er ook ponymerries en paardenmerries die hun eigen biologische veulen mochten dragen. De groei en de stokmaat van alle geboren veulens werden eveneens nauwkeurig onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat de rijpaardveulens uit de trekpaardmerries niet groter waren dan de veulens die uit hun biologische moeder werden geboren. Maar gedurende de eerste zes maanden groeide deze ET-groep veulens wel veel sneller. De veulens uit de eigen moeders haalden deze spurt pas na in na het spenen.

Bij de ET-ponyveulens bleken de resultaten anders te liggen. De ET-ponyveulens uit trekpaardmerries waren bij de geboorte ruim 50 procent zwaarder dan de veulens uit hun biologische moeder. Na 18 maanden bleek dit verschil nog steeds aanwezig te zijn. De ET-rijpaardveulens gedragen door ponymerries waren veel kleiner en lichter bij de geboorte. Pas na het spenen haalden zij de groep veulens, geboren uit hun biologische moeder, in.

Uit dit onderzoek blijkt dat het voor ET-ponyveulens voordeliger is als de ontvangstmerrie een stuk groter is dan de biologische moeder. ET-paardenveulens uit een kleinere ontvangstmerrie hebben bij de geboorte een achterstand, maar lijken dit na het spenen in te halen.

kehdra

Re: Stokmaat merrie van invloed op groei ET-embryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:53

Ik werk op een Arabische volbloed stoeterij, en kan over de stokmaat zo niks nuttigs zeggen, maar de ET veulens die komen uit een rasloos Egyptisch piramide paard, zijn altijd een stuk brutaler dan degene die niet ET zijn, en gewoon bij hun eigen moeder opgroeien :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:11

Ik vindt het wel een interesant onderwerp , en vooral het karakter stukje..

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:15

Leuk onderwerp, ik denk dat dit wel een toekomst is

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:37

Interessant. Maar nu denk ik twee dingen: ten eerste heeft de inhoud van de baarmoeder natuurlijk invloed op het geboorteformaat dat haalbaar is. Ten tweede denk ik dat er ook een verschil is in de hoeveelheid melk die de merrie aan kan maken. Over dat laatste lees ik hier niets.

JaJa36

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:49

Kan het misschien ook zo zijn dat de Trekpaard merrie's veel meer melk geven, waardoor de groei de eerste 6 maanden zoveel explosiever is, van de ET pony en paardenveulens?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:31

Mooi dat de "natuur" het zelf regelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:42

Ik ben benieuwd of de fokkerij dit ook gaat gebruiken om bijv maat en grootte te beinvloeden. Ik hoop t niet overigens...