Bonfire, genietend van zijn welverdiende pensioen. foto: www.koengomes.nl
Bonfire wordt gecremeerd
Gisteren had Anky van Grunsven een interview met de Telegraaf. Het ging voornamelijk over het overlijden van Bonfire (v. Welt As). Volgens de krant had Van Grunsven inmiddels vrede met het afscheid van Bonfire.
De ruin had last van de gevolgen van PPID (Ziekte van Cushing). Daar kwam de afgelopen weken ernstige hoefbevangenheid bij. "Hij was de laatste weken verzwakt. Ik ben dus vaak met hem bezig geweest. Dat doet me goed. Ik zag op een gegeven moment dat het op was.", aldus van Grunsven in gesprek met de krant.
Hoewel het even beter leek te gaan met Bonnie, ging het afgelopen weekend toch bergafwaarts. Samen met haar man Sjef Janssen en de dierenarts is besloten om de bruine ruin in te laten slapen. "Bonnie is op vertrouwd terrein, in de binnenbak, gestorven. Hij zal gecremeerd worden.”
Maandag overleed drievoudig Olympisch paard Bonfire op de leeftijd van 30 jaar. Bonfire was bijna 28 jaar in het bezit van Anky van Grunsven. Ze heeft de ruin zelf opgeleid tot Grand Prix niveau.
Op haar website is het volgende bericht geplaatst: Sinds maandagavond, vlak nadat bekend was gemaakt dat Bonfire overleden is, zijn we overspoeld met telefoontjes en concoleance berichten. Namens Anky heel veel dank daarvoor. Het laat zien dat Bonfire heel geliefd was bij jong en oud. Zelfs bij het bronzen beeld van Bonfire in Erp zijn bloemen neergelegd. We zullen hem erg missen.
Geschiedenis waar wij getuigen van zijn geweest! Ik hoorde er gister pas over. Mijn hond is maandag ook ingeslapen.. Hij is dus gegaan met een stuk geschiedenis...
moelly
Geplaatst: 31-10-13 20:31
Lente schreef:
Ach die bloemen bij zijn standbeeld... Zit ik hier alwéér te emo-dozen...
Idemdito!
Echt kippenvel op mn armen. Wat een prachtig gebaar!
karijn
Hoeveel een paard al niet los kan maken in een mens.
Heleennn
Geplaatst: 31-10-13 20:36
Bonnie toch... en Anky Fijn dat het (zover wij weten of horen) bij haar een beetje een plaats kan krijgen. Een paard en maatje verliezen kan erg zwaar zijn, kan ik uit ervaring zeggen. En ik heb dan niet eens de wereld afgereisd met mijn vorig paard.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 31-10-13 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
m1992
Geplaatst: 31-10-13 20:38
Lente schreef:
Ach die bloemen bij zijn standbeeld... Zit ik hier alwéér te emo-dozen...
Idd, dat heb ik ook.. 28 jaar in je bezit, wat zal dat pijn doen hem te verliezen.
"It's the end of an era". Dat maakt het zo emotioneel beladen, een definitief afscheid van het kleine beetje pennymeisje ( met posters van Bonfire vroeger op haar kamer) dat nog in in ieder van ons schuilde. Nu ik de afgelopen dagen weer heel veel foto's en beelden van deze geweldenaar voorbij heb zien komen, valt me steeds weer op wat een opmerkelijk paard het was, zijn koppie en oogopslag waren zo herkenbaar, zo uniek. Je ziet het vuur gewoon in die opgewekte, intelligente blik van hem. He was definitely one in a million..Ik ga hem nooit vergeten.
Ik heb niks met anky van grunsven of uberhaupt die hele wedstrijdsport maar kreeg toch wel kippenvel momentje. Even ingeleefd in Anky dat je zo'n paard zo lang hebt gehad en zoveel mee gemaakt hebt samen.. Echt een groot deel van je leven.
Een mooie leeftijd voor een paard wat hard heeft gewerkt. Ik heb ze jonger zien gaan maar het lijkt me vreselijk als je hem al zo lang hebt maar eens komt er een tijd dus geniet elke dag van je paard,
Dat paard is echt een grote inspiratie! Ik leef echt met Anky mee..
UMayDream
Geplaatst: 31-10-13 23:25
Prachtig, dat er zelfs bloemen bij het bronzen standbeeld zijn neergelegd. Ik las in de Metro (of Spits, 1 van de 2) nog een interview met een aantal mensen die Bonfire hebben gekend, mooi om te lezen.