http://www.knhs.nl
Voor opnieuw goed met publiek gevulde tribunes werd op vrijdagavond het tweede onderdeel van het Nederlands Kampioenschap dressuur voor senioren verreden. Nu stond de Grand Prix Special op het programma en net als in de Grand Prix was de overwinning weggelegd voor Edward Gal met de 12-jarige imponerende zwarte Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall). Zij realiseerden een percentage van 82.438%. Daarmee zette Gal, die in deze wedstrijd Interfloor Next One niet aan de start bracht, zichzelf op achterstand met Glock's Voice, waarmee hij 76.813% wist te scoren.
In de Kür, de finale op zondag, zal Gal van start gaan met Glock's Undercover, waardoor de nu als derde eindigende Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) met Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) nu de als tweede geplaatste in het Nederlands kampioenschap is, voor Patrick van der Meer (Naaldwijk) met Uzzo (Lancet x Indoctro).
Edward Gal was na zijn rit in de Special een zeer tevreden ruiter. "In de Grand Prix was Undercover iets te gespannen en nu was hij lekker relaxed. Afgezien van het kleine foutje in de eners bleven we geheel foutloos en zelfs de stap kwam volgens mij heel goed uit de verf. Sinds ik met Undercover werk heb ik een klik met dat paard en die klik verdiept zich iedere wedstrijd. Wat ik van de Special vandaag als meest positief heb ervaren is het feit dat Undercover tijdens de proef steeds ontspannen bleef, waardoor ik nu in staat was om accenten te leggen. Misschien zijn die accenten vanaf de zijkant niet waarneembaar, maar ik kon hem vanavond net iets meer terugrijden naar de pirouettes en voor mijn gevoel kreeg ik van hem de goede reactie. Ik ben blij dat ik hem nu zo relaxed kon rijden en dat ik steeds weer in staat was om, als zich iets van spanning opbouwde, die meteen af te laten vloeien", aldus Gal. Op het oog leek het alsof Edward hier en daar iets meer van zijn paard had kunnen vragen. "In de onderdelen waarin verruimingen worden gevraagd kan ik Undercover nu nog niet tot de limiet rijden. Ik ga nu nog voor de acht, omdat het risico dat we lopen daar vijven te krijgen nog net te groot is. Als we rustig doorwerken en de progressie in de controle kunnen continueren moet het mogelijk zijn om richting het WK in 2014 ook in de verruimingen accenten aan te brengen om de achten naar een negen te tillen".
Daniëlle Heijkoop probeerde met een scherpe rit haar zeer goede prestatie van de eerste dag te herhalen. Daar in slaagde de sympathieke Rotterdamse ten dele. Zij moest accepteren dat er in zowel de eners als in de changementen om de pas foutjes slopen, die haar resultaat iets drukten. "Ik wilde net een fractie te veel, maar ik ga me nu helemaal focussen op de Kür van zondag".
Bondscoach Wim Ernes volgde de verrichtingen van de ruiters en zag dat Gal zijn rit in de Special met heel veel controle reed. "Naast de volledige controle wist Edward ook steeds weer het beeld op te roepen van een paard dat lekker open in het front door de proef loopt. Daarbij toont Undercover veel lossigheid en werkt de oefeningen heel mooi vloeiend af. In piaffe en passage blijft het paard mooi door zijn lijf lopen. Voor het oog zou Edward nu misschien iets meer kunnen vragen, maar je moet als ruiter ook maat weten te houden. Je kunt in dit stadium van africhting gemakkelijk net te veel vragen en dan het deksel op de neus krijgen".
In de ogen van Ernes reed Daniëlle Heijkoop net iets te veel met het mes tussen de tanden. "Dat wat Gal wist te vermijden door net niet te veel te vragen overkwam Heijkoop in de changementen om de één en om de twee. Ze wilde daarin net te veel. De combinatie heeft een hele mooie uitstraling en haar hoogtepunten waren zonder meer de piaffe, die ze reed uit de stap. Daarnaast waren alle passage en piaffe reprises als uit het boekje. Opvallend mooi waren alle overgangen van deze combinatie".
Volgens Ernes reed Patrick van der Meer met Uzzo een zeer expressieve GP Special, met absolute hoogtepunten in de verruimingen. "Ze reden voor wat ze waard waren en bleven de gehele wedstrijd door foutloos. Daarbij werden de piaffe's gereden met voldoende afdruk en balans en waren de passage reprises zeer fraai.
Hans Peter Minderhoud reed volgens Wim Ernes een zeer gedurfd gereden proef. "Jammer was dat zij in de laatste uitgestrekte draf een foutje maakten. Glock's Romanov heeft een zeer indrukwekkend front en bleef gedurende de gehele proef heel mooi voorwaarts".
Madeleine Witte-Vrees met Blom's Wynton, Stephanie Peters met Unlimited en Margo Timmermans met Utah nemen nu op de geschoonde uitslag de plaatsen vijf, zes en zeven in het tussenklassement in. De verschillen tussen deze drie combinaties waren in de GPS minder dan één procent. "In mijn ogen waren het alle drie goede proeven, die voor mij een bevestiging zijn van het niveau dat zij in het nabije verleden wisten te behalen en de progressie die zij nog steeds weten te boeken", aldus Ernes.
Uitslag NK dressuur, Grand Prix Special, 2e onderdeel Senioren (Zware Tour):
•1) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 82.438%
•2) Edward Gal - Glock's Voice (De Niro x Rohdiamant) - 76.831%
•3) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 75.813%
•4) Patrick van der Meer (Naaldwijk) - Uzzo (Lancet x Indoctro) - 74.750%
•5) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Romanov (Rohdiamant x Grundstein) - 73.125%
Tussenstand NK dressuur senioren:
•1) Edward Gal - Glock's Undercover - 163.255
•2) Daniëlle Heijkoop - Kingsley Siro - 151.558
•3) Patrick van der Meer - Uzzo - 147.941
•4) Hans Peter Minderhoud - Glock's Romanov - 146.316
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 20-07-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt