KNHS in Recht in de regio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

KNHS in Recht in de regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 19:56

* http://www.bokt.nl

Tijdens een recente aflevering van Recht in de Regio kwam de paardensportbond KNHS aan het bod.

Het ging om iemand die HC een klasse hoger was gestart en daarna op Regiokampioenschappen weer in haar eigen klasse en vervolgens een administratieve heffing van 250,- kreeg opgelegd, waartegen geen beroep mogelijk was.
Eigenlijk heel vreemd en dat gaf Mr. Visser (de rechter) ook aan. De KNHS is echt niet voor rede vatbaar, ongelooflijk noemde hij dit voor zo'n grote sportbond. Zelfs een speeltuinvereniging doet het beter, te triest dat dit onze sportbond is.

Bekijk de uitzending via de volgende link: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334645 (op ongeveer 15 minuten)

---- eigen mening ts ----
Iemand net de uitzending van Recht in de regio gezien?
Daar kreeg de KNHS toch een flinke veeg uit de pan van Mr. Visser. :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-04-13 14:21, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Link toegevoegd / ON > VN

kleinvosje

Re: KNHS in Recht in de regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:01

Ik vind dat ook vreemd. Amazone heeft toch HC gestart? Dat is toegestaan. Dan snap ik niet waarom die heffing opgelegd is, en dat de KNHS daar geen beroep tegen toestond. Dat is heel apart.

Hoe is het afgelopen?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:01

Ben ik het mee eens, ik heb net een soort discussie gehad met m'n stiefvader en moeder en wij kwamen er ook uit dat het heel onlogisch is dat ze een boete heeft gekregen. Want waarom zou je niet HC een niveau hoger mogen starten als je thuis ook gewoon op M niveau kan trainen terwijl je in de L start, dat zou dan ook heel erg oneerlijk zijn voor je concurrentie, lijkt mij.
Naja in ieder geval, ik vind het ook heel triest van de KNHS dat ze er zo mee omgaan. In de reglementen (ik heb het nagelezen) staat ook niet dat ze geen HC mag starten in de M en dan niet meer in de L regio kampioenschappen mag starten. Raar verhaal.

kleinvosje schreef:
Ik vind dat ook vreemd. Amazone heeft toch HC gestart? Dat is toegestaan. Dan snap ik niet waarom die heffing opgelegd is, en dat de KNHS daar geen beroep tegen toestond. Dat is heel apart.

Hoe is het afgelopen?

Mevrouw moest gewoon de boete betalen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:04

Wat is HC :+ (draverpersoon :') )

xClaudiaaL

ruitje schreef:
Wat is HC :+ (draverpersoon :') )

starten buiten mededinging :) Dus niet officieel starten

kleinvosje

HC betekent Hors Concours, buiten mededinging. Je punten worden dan niet geregistreerd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:10

Het was bij het springen en het schijnt in het kampioenschapsreglement te staan, KV. Ik weet niet of het bij de dressuur ook geldt, maar ik kan me echt voorstellen dat mensen dit niet weten en hiermee de fout in gaan. En dan meteen een boete van 250,- gaat imo wel erg ver.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:13

Okee, als het springen is heb ik niets gezegd, daar heb ik te weinig kaas van gegeten. Als het in het kampioenschapsreglement staat en amazone heeft toch gestart, dan kan ik me de opstelling van de KNHS voorstellen. Amazone had de reglementen gewoon goed moeten lezen. Dat doen in mijn ogen veel te weinig mensen...
De KNHS geeft wel duidelijk aan dat het in de juiste klasse starten volledig onder de verantwoording van de amazone valt. Daarom zal ze die boete gekregen hebben denk ik.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:16

Daarnaast is het ook zo dat je van te voren weet dat er op de regio extra gecontroleerd wordt op het in de juiste klasse starten. Je kan dus van te voren nog even checken of het wel allemaal goed gaat.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:20

Ik heb het niet gezien maar sta er wel van te kijken! €250! Een buitensporig bedrag imo voor een dergelijke "overtreding".

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:30

Een boete kan ik me nog wel in vinden, en de regel dat je niet hoger mag starten, ook niet HC, wordt echt ieder jaar weer uitgebreid besproken. Maar het bedrag vind ik wel hoog, en wat ik met name bizar vind is dat er geen enkele mogelijkheid tot beroep of bezwaar bestaat.

Ik ben nog even aan het zoeken op de nieuwe site, maar er staat iig ergens (ik denk in het kampioenschapsreglement) dat je moet starten in de hoogste klasse waarin je dat seizoen bent uitgekomen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-03-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:31

Precies, dat was wat Mr. Visser ook aan gaf, buitensporig hoog. Voorheen scheen het wel te mogen en daar was ze de fout in gegaan.
Lees jij het kampioenschapsreglement ieder jaar opnieuw, KV? En dan bedoel ik niet als jurylid maar als amazone.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:33

Ja, als ik deel mag nemen aan kampioenschappen lees ik ze voor de zekerheid altijd nog even door. ik zou het zonde van mijn tijd en geld vinden als ik onrechtmatig zou starten. Daarnaast zou ik me doodschamen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:33

ik wel voor de eventing, andere kampioenschappen rijd ik niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:37

KNHS-outdoorkampioenschappen (Hippiade) t/m ZZ-Licht dressuur en ZZ springen Ingaand per 1 april 2012 en geldig tot 1 oktober 2012 schreef:
Een combinatie mag tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen slechts in één klasse per discipline uitkomen. Een combinatie mag tijdens een Regio- en/of KNHS-kampioenschap alleen starten in de hoogste klasse waarin/het hoogste niveau waarop de combinatie in het lopende
seizoen voorafgaand aan het Regio-kampioenschap uitgekomen is.

hier staat het idd. Dit is het reglement van 2012, maar zo is het al lang. Er staat dus ook, maar daarvoor moet je wel heel secuur lezen, dat je na de regiokampioenschappen wel mag promoveren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:38

Maar een HC start telt niet en zou niet worden geregistreerd. En dan is het wel raar. Er staat niets in over HC starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:39

Ik zou me moeten verdiepen in de reglementen voor het springen en de kampioenschappen, durf er zo geen uitspraak over te doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:43

een HC start wordt wel geregistreerd (startkaart is ook verplicht). Ik heb wel vaker HC gestart in diverse disciplines en die worden ook altijd vermeld bij de 'laatst verwerkte wedstrijden'. Ik kan de oude FAQ niet meer vinden, maar daar wordt expliciet gezegd dat het ook voor HC geldt. En juist omdat er hier niets over HC in het reglement staat, wordt er dus geen uitzondering voor gemaakt. Ik zeg niet dat erg duidelijk is allemaal, maar het is wel al heel vaak gecommuniceerd.

/add
ik kan het alleen nergens meer terugvinden en ga dus spontaan aan mijn eigen geheugen twijfelen. Jammer dat de KNHS site net is veranderd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:48

Ik heb van springen geen verstand maar ik heb bij dressuur echt nooit geweten dat het niet mocht. Ik vind het ook niet erg duidelijk er uit naar voren komen. Mr. Visser gaf ook aan dat het hem met al die reglementen een avond gekost had om alles te lezen :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:50

dat kan ik me heel goed voorstellen, het is ook echt het hogere tekstverklaren. Maar ik dacht toch echt zeker te weten dat hierover eea in de FAQ stond, die ik nu dus niet meer kan vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:00

van een doorgewinterde springamazone
Onderwerp: Hulp: B => L Springen

schoentje schreef:
M_Vainqueur schreef:
Ja dan kan ook. Maar wanneer je flexibel L bent gestart dan mag je de selectie wedstrijden en kampioenschappen niet meer in de B starten...

Als je bij het hc starten in een hogere klasse een coupon inleverd, of als het op de een of andere manier ergens bij de KNHS geregistreerd komt te staan (wat met de startpas dus zo is) dan mag je ook geen kampioenschappen meer rijden in je eigen klasse. Even een puntje om in de gate te houden, want na elke kampioenschappen zijn er wel ruiters die hun prijzen om deze rede in moeten leveren.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:44

Ken ook zo geval, destijds moest je nog een formulier insturen om een startkaart aan te vragen. Knhs typt het chipnr verkeerd over. Amazone wordt op een selectiewedstrijd gecontroleerd en krijgt een reprimande dat het chipnr niet klopt.

Daarop volgt een boete van 250 euro, terwijl de amazone het formulier nog had waarop het chipnr wel duidelijk stond en daardoor de fout bij de knhs lag. Maar ze kon gewoon betalen!!

Schandalig is dat je geen bezwaar kan maken, maar dat het ook de enige bond is, zodat de monopolypositie verschrikkelijk is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:16

Niet gezien, maar wil het graag terug kijken. Op welke zender was dit en wanneer en hoe laat precies?

Ik ben het zeker niet altijd eens met de kromme, op kantoor bedachte regels van de KNHS, dus ik ben heel erg benieuwd naar deze uitzending!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:35

Dusssss, je mag wel een oefenparcours starten of een wilde wedstrijd want daar weet de KNHS niets van maar een officieel oefenrondje buiten mededinging kost je 250 euro... Lekker bezig bij de KNHS. Het nieuwe complex is nog niet geheel gefinancieerd zeker....
Te krom voor woorden deze regel.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:53

Van de ene kant heeft deze amazone natuurlijk geen poot om op te staan, want ze heeft zich niet gehouden aan het kampioenschapsreglement, Maar dat betekend niet dat de KNHS hun reglementen omtrend de startgeregtigdheid op het kampioenschap niet eens zouden kunnen herzien.

In mijn ogen heeft iemand die een keer HC in een klasse hoger start niet echt een voordeel ten opzichte van de andere deelnemers. Iedereen springt tenslotte wel eens een oefenparcours op een hoger niveau dan wat ze op concours rijden, maar dan weet de KNHS het niet en is er dus niets aan de hand.

Wat ik bijvoorbeeld heel erg krom vind, is de volgende zin uit het kampioenschapsreglement: "Een combinatie mag tijdens een Regio- en/of KNHS Kampioenschap alleen starten in de hoogste klasse waarin/het hoogste niveau waarop de combinatie in het lopende seizoen voorafgaand aan het Regio Kampioenschap uitgekomen is".
Dit betekend dus, dat wanneer deze amazone heel het outdoorseizoen M had gestart, maar vanaf 1 oktober alleen L had gestart, er niets aan de hand was geweest. Dit is nu met het flexibel starten goed mogelijk. Zeker door ruiters die maar 1 actieve startpas in het springen gebruiken, omdat zij nooit hoeven te promoveren, wanneer ze de maximaal aantal punten behaald hebben.

Zo zijn er nog wel meer kromme regels die echt eens herzien moeten worden, dus ik denk dat het wel goed is dat deze amazone hier wat televisieaandacht aan geschonken heeft.