Hulp: B => L Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Hulp: B => L Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:10

Omdat ik eindeloos wel rondjes kan blijven rijden in het B, ben ik benieuwd hoe groot het verschil is tussen het B en L springen. Het gaat mij niet om dat de oxers 10 cm breder zijn, of de hindernissen 10 cm hoger en dat er een 2e dubbelsprong in komt. Maar meer om wat ik nodig heb om goed mee te komen in het L.

Wat is handig? Waar moet ik rekening mee houden? Hoe is jullie eigen ervaring geweest?

Over het algemeen kom ik goed rond in het B. Soms heb ik een balk, soms ben ik foutloos. Op pubermomenten hebben we regelmatig een weigering, maar dit moet ik doorpakken. Hierin hebben we als combinatie nog wat te leren.

Wie helpt me verder?

M_Vainqueur

Re: Hulp: B => L Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:18

Wat mijn ervaring is is dat wanneer je de B zonder enige moeite rondkomt en leuk bovenaan meerijdt, dat je in de L ook heel makkelijk meekomt. Maar ik zou als je twijfelt gewoon een keer een rondje L hc starten. Weet je precies hoe je meekomt. In de L komen er vaak toch weer wat extra 'enge' dingen in het parcours en als je paardje toch makkelijk stopt zou ik daar eerst nog even heel hard op oefenen. In de L kun je verliespunten rijden...en als je een paar keer uitgebeld wordt heb je weer heel veel moeite om je punten bij elkaar te krijgen.
Misschien ook eens je instructie vragen wat die ervan denkt?
Hier in de buurt heb je verschillende plekken om op een woensdag middag of een andere dag een parcours te rijden in bak. Dan kan je je eigen instructie meenemen en eens zelf de L hoogte en alles opzoeken. Dan kan je instructie kijken of je er daadwerkelijk klaar voor bent.

Succes, en veel succes in de L!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:21

Waarom L hc? Tegenwoordig mag je flexibel B en L rijden he! Dus ik zou gewoon eens een rondje wagen!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:23

Ja dan kan ook. Maar wanneer je flexibel L bent gestart dan mag je de selectie wedstrijden en kampioenschappen niet meer in de B starten...

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:28

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn instructeur wilde me met 10 winstpunten al over hebben naar het L. Momenteel zit ik op 39 winstpunten, maar als ´dressuurprikker´ vindt ik de overgang toch lastig. Misschien moet ik het ook gewoon maar doen, daar is het flexibel springen voor. Selecties en kringkampioenschappen rij ik alleen in de dressuur, dus voor het springen hoef ik het daar ook niet om te laten.

Ik rij regelmatig een oefenparcours (ook onder begeleiding) op 1.10 en heb laatst 1x ook 1.20 goed rond gesprongen. De hoogte is echt geen probleem. Ik ben zelf alleen onzeker op kortere lijnen, scherpe wendingen en dat ik dan zelf de afstand niet meer kan rijden/inschatten. Daarbij ervaar ik zelf veel verschil tussen een oefenparcours en concours. Dat zit hem in wedstrijdspanning.

Vraagje, hoe zit het in het L als ik op de stand van 10 verliespunten kom te staan. Moet ik dan weer 10 winst rijden in het L om op 0 te komen te staan, of moet ik dan terug naar het B, daar een keer winst rijden en ben ik dan L met 0 of L met min 10.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:34

Biskwie schreef:
Ik rij regelmatig een oefenparcours (ook onder begeleiding) op 1.10 en heb laatst 1x ook 1.20 goed rond gesprongen. De hoogte is echt geen probleem. Ik ben zelf alleen onzeker op kortere lijnen, scherpe wendingen en dat ik dan zelf de afstand niet meer kan rijden/inschatten.

Wachten op het buitenseizoen misschien?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:43

Is de oppervlakte van de wedstrijdring/bak over het algemeen groter in het buitenseizoen?

Hier heb ik eigenlijk nooit zo op gelet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:46

Ja joh, buiten heb je veel meer ruimte, denk aan twee of 3 keer zo groot. De parcoursen zijn dan vaak wel iets langer, met iets meer sprongen.
Ik zou zeggen, je hebt niet voor niets zoveel punten in de B, ga het gewoon een keer proberen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:27

En hoe gaat het dan al je een barrage moet rijden? Dan heb je in ieder geval de hoogte/breedte al te pakken van het L en dan heb je toch een soort van voorproefje op een L parcours.

horisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:08

hoe hoog is je paard kijk dan is even wat je kan

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:21

horisie schreef:

Ehm, wat heeft dat te maken met de overstap van B naar L?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:07

M_Vainqueur schreef:
Ja dan kan ook. Maar wanneer je flexibel L bent gestart dan mag je de selectie wedstrijden en kampioenschappen niet meer in de B starten...

Als je bij het hc starten in een hogere klasse een coupon inleverd, of als het op de een of andere manier ergens bij de KNHS geregistreerd komt te staan (wat met de startpas dus zo is) dan mag je ook geen kampioenschappen meer rijden in je eigen klasse. Even een puntje om in de gate te houden, want na elke kampioenschappen zijn er wel ruiters die hun prijzen om deze rede in moeten leveren.

Biskwie schreef:
Mijn instructeur wilde me met 10 winstpunten al over hebben naar het L. Momenteel zit ik op 39 winstpunten, maar als ´dressuurprikker´ vindt ik de overgang toch lastig. Misschien moet ik het ook gewoon maar doen, daar is het flexibel springen voor. Selecties en kringkampioenschappen rij ik alleen in de dressuur, dus voor het springen hoef ik het daar ook niet om te laten.

Dan mag je dus nog maar 1 keer in het B starten voor de prijzen, met 40 moet je over. Ben je in het begin nog wat onzeker, dan rij je toch gewoon eerst B hc en daarna L. Dan heb je al een oefenrondje gehad, waarin jij en je paard het parcours al hebben gezien en dus met een vertrouwder gevoel de 2e keer de ring in kunt gaan.

Biskwie schreef:
Vraagje, hoe zit het in het L als ik op de stand van 10 verliespunten kom te staan. Moet ik dan weer 10 winst rijden in het L om op 0 te komen te staan, of moet ik dan terug naar het B, daar een keer winst rijden en ben ik dan L met 0 of L met min 10.

Ik dacht dat je met -8 moet degraderen en dat je dan met een bepaald aantal wp in een lagere klasse begint, maar dat wijzigen ze regelmatig, dus moet je ff in de reglementen opzoeken. Maar eigenlijk moet je daar helemaal niet mee bezig zijn, je gaat gewoon L rijden en dat gaat gewoon kei goed, niks verliespunten! beetje zelfvertouwen kan geen kwaad!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:16

M_Vainqueur schreef:
Wat mijn ervaring is is dat wanneer je de B zonder enige moeite rondkomt en leuk bovenaan meerijdt, dat je in de L ook heel makkelijk meekomt. Maar ik zou als je twijfelt gewoon een keer een rondje L hc starten.

HC starten in een hogere klasse is niet meer toegestaan sinds het invoeren van het flexibel starten.

schoentje schreef:
Dan mag je dus nog maar 1 keer in het B starten voor de prijzen, met 40 moet je over. Ben je in het begin nog wat onzeker, dan rij je toch gewoon eerst B hc en daarna L. Dan heb je al een oefenrondje gehad, waarin jij en je paard het parcours al hebben gezien en dus met een vertrouwder gevoel de 2e keer de ring in kunt gaan.

Dit is niet perse waar, als je als ruiter één actieve startkaart hebt hoef je in het springen niet te promoveren. Je mag dan in elke klasse blijven hangen zolang je wilt. Pas op het moment dat je als ruiter een tweede startkaart activeert ben je per direct verplicht om wel te promoveren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:21

schoentje schreef:

Dit is niet perse waar, als je als ruiter één actieve startkaart hebt hoef je in het springen niet te promoveren. Je mag dan in elke klasse blijven hangen zolang je wilt. Pas op het moment dat je als ruiter een tweede startkaart activeert ben je per direct verplicht om wel te promoveren.[/quote]

klopt, ff niet aan gedacht...

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:14

Scum schreef:
En hoe gaat het dan al je een barrage moet rijden? Dan heb je in ieder geval de hoogte/breedte al te pakken van het L en dan heb je toch een soort van voorproefje op een L parcours.

Barage is bij ons in de regio vaak op stijl en vaak direct al op stijl. Ik denk dat ik alle barages op een hand kan tellen tot nu toe. De hoogte/breedte van het L geeft geen problemen iig. Verder ben ik nog vrij onervaren in het baragerijden, gewoonweg omdat het hier niet vaak uitgeschreven wordt.

horisie schreef:

Waarschijnlijk goed bedoelt, maar met deze opmerking kan ik weinig.

Kleinvosje, M_Vainqueur en Schoentje bedankt voor jullie goede inhoudelijke reacties.

Ik heb momenteel 1 actieve startkaart, dus ik mag blijven plakken. Jullie reacties hebben mij gemotiveerd om lekker verder te trainen en in april buiten lekker de overgang naar het L te maken. Misschien kunnen we het nu ook wel aan, maar dan kan ik zelf nog even een paar maanden voor mijn eigen idee voorbereiden.

Hartelijk dank allemaal! Dit zetje had ik even nodig.