De voor- en nadelen van Social Media in de paardenwereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De voor- en nadelen van Social Media in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 12:09

http://www.bokt.nl

Tijdens een recente vergadering van de Internationale Dressage Trainers’ Club (IDTC) werd al duidelijk dat de leden zich zorgen maken over de invloed van Social Media, zoals Facebook, Twitter en soortgelijke sites. De vergadering vond in oktober plaats, maar recent verschenen de notulen. http://www.eurodressage.com zette ze uiteen.

Social Media oefent grote druk uit op de publieke opinie over paardensport. Het gebruik en het reilen en zeilen ervan is lastig te controleren, maar toch is de invloed op het algemene publiek en de algemene media groot. Via Social Media kunnen kleine ogenschijnlijke, onbelangrijke gebeurtenissen onder een vergrootglas worden gelegd.

Zo waren er tijdens de Olympische Spelen in Londen mensen uit het publiek die foto’s namen van ruiters. De mensen zouden volgens de fotografen hyperflexie toepassen. De foto’s werden via het internet verspreid. Volgens de stewards ter plaatse, die daar staan om toezicht te houden dat de FEI regels niet worden overtreden, was er geen sprake van dat verkeerde trainingsmethodes werden toegepast.

Naar aanleiding hiervan heeft Sjef Janssen voorgesteld om nieuwe richtlijnen met betrekking tot Social Media toe te passen. Volgens Janssen hoort de FEI haar ruiters te beschermen. Andere leden van het IDTC waren het hier niet allemaal mee eens. Tot de andere voorstellen behoorde een persbijeenkomst met de pers, FEI, trainers en stewards om op die manier tot duidelijke richtlijnen te kunnen komen.

Dat Social Media nadelig kan werken blijkt uit bovenstaand voorbeeld. In Groot-Brittannië is er recent echter een rechtszaak geweest waarbij duidelijk werd dat Social Media ook zeker zijn voordelen heeft. In juli 2009 was er een pony die op een rijschool een verwonding opliep. Volgens horseandhound reed de eigenaar met de pony tijdens de springles, die niet in een rijbak plaats vond, over een longeerzweep heen. De zweep brak en penetreerde het been van de pony.

De eigenaresse klaagde de rijschool aan, volgens haar waren er kosten gemaakt voor een operatie en diverse andere behandelingen. Ook diende ze een schadevergoeding is omdat ze de pony enige tijd niet kon gebruiken. Maar via Facebook werd duidelijk dat de pony niet zo ernstig gewond was als zij deed voorkomen.

Volgens de advocaat van de tegenpartij had de eigenaresse foto’s op haar Facebook geplaatst van een wedstrijd waar ze met de pony aan mee deed. Voor de tegenpartij een reden om aan te geven dat het met de onbruikbaarheid van de pony wel mee viel.

De eigenaresse beweerde verder dat de rijschool nalatig is geweest met de veiligheid door het rond laten slingeren van de zweep tijdens de springles. De rijschool gaf als tegen beweer dat ze zwepen liever in het midden legde, omdat paarden soms schrikken van spullen die in de hoek zijn opgeslagen. De rechtbank oordeelde dat de eigenaresse zelf het welzijn van haar pony in gevaar heeft bracht door over de zweep heen te rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:12

Als Sjef Janssen niks te verbergen heeft hoeft hij zich ook niet druk te maken. Daarnaast mag iedereen foto's maken tijdens een openbaar evenement, dat hoor je als ruiter ook te weten.

Oftewel: een hoop gedressuurmiep. Ik moet zeggen dat ik me weinig in het dressuurwereldje begeef maar ik merk al wel waar het gemuts weer vandaan komt :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: De voor- en nadelen van Social Media in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:35

Ik kan me dat wel voorstellen. Bekende ruiters worden ongenuanceerd aan de digitale schandpaal genageld en als achteraf de situatie toch anders blijkt te zijn is het kwaad al geschied. Het eerste bericht blijft beter hangen dan het verweer.

Mooi voorbeeld hiervan is Isabel Werth op het moment. Door de boktjury al veroordeeld voor doping en zware dierenmishandeling. Terwijl het onderzoek nog loopt en het om medicatie gaat die niet prestatieverhogend werkt en door de FEI niet eens op de dopinglijst voorkomt.

En zo zijn er voorbeelden genoeg helaas. Ik kan me goed voorstellen dat de internationale top schijtziek wordt van deze hetze langs de zijlijn. Het "gevecht" om de prijzen moet in de ring worden uitgevochten, niet via social media.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:49

Iemand die een beetje in de paardenwereld zit zal ook weten(hoop ik) dat er van elke ruiter, op welk niveau dan ook, een rolkur foto gemaakt kan worden. Paard slaat het hoofd naar beneden naar een vlieg, klik, rolkur. Pas wanneer je duidelijk, niet gemanipuleerde filmpjes krijgt, dan word het ernstig. En dan nog worden mensen gerust vrijgesproken van mishandeling, bvb een power and paint die opgekruld loopt. Tja, dan worden de begeleiders geloofd want zij hebben er blijkbaar verstand van. Dus ja, waar maken we ons druk om, er zijn alleen vierbenige verliezers.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:51

Mee eens Anne_GTI. Er zijn een paar lui "on a mission" bijv. tegen het LDR die erg ver gaan vind ik.

Er wordt (ook hier op bokt) heel makkelijk van alles openbaar gezet, foto's geplaatst, namen genoemd. Dat kan allemaal heel belastend zijn.

Uiteraard heeft het ook voordelen. Ik kan bijv. veel makkelijk contact houden met mensen die ik niet zo vaak spreekt of zelfs uit het oog verloren had.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:53

het is en blijft momentopnames! & ik begrijp wat sjef bedoelt. Je zal maar net in je eigen rode zone begeven en iemand legt dat vast, betekend niet dat je altijd zo rijd e.d.

social media, het heeft zo altijd zijn voor en nadelen met alles

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:53

Ik denk juist dat het wel goed is. Natuurlijk zijn er momentopnames die door bijvoorbeeld een vlieg een verkeert beeld geven. Maar over het algemeen vind ik er niets mis mee als er openheid is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:22

Het lijkt me eigenlijk best grappig te zien hoe het cluppie van internationale dressuur trainers dan wel denkt dit aan banden te gaan leggen. Cameras en telefoons inleveren bij het bijwonen van training?

Kom op zeg. Laten die trainers zich lekker bezig houden met paarden trainen en niet net alsof doen dat ze ook al verstand van social media hebben.

Het is begrijpelijk dat de internationale top daar schijtziek van wordt, maar zo ook de bankdirecteuren, ambtenaren, politie agenten etc etc. Dat heet het internet en vrijheid van meningsuiting (en interpretatie).

Toen er voor social media tijd dingen in de traditionele media verschenen over discutabele trainingsmethoden werd daar ook genoeg over gezegd en een mening over gevormd (denk even aan het barreren van paarden en ene Paul Schockemöhle wat in 1990 uitkwam). Dat is met de komst van social media niet anders, alleen het publiek is groter.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:25

DaisyB94 schreef:
het is en blijft momentopnames! & ik begrijp wat sjef bedoelt. Je zal maar net in je eigen rode zone begeven en iemand legt dat vast, betekend niet dat je altijd zo rijd e.d.

Je rode zone hoor je nooit in te komen als je op een paard zit. Ga dan boxen ofzo.

Ik heb ooit een foto geplaatst van een pony die zo op de foto te zien zo gruwelijk in de rollkur liep dat zelfs Anky dat niet zou kunnen.... Alleen had de pony gewoon kriebel aan de borst en drukte de fotograaf op dat moment het knopje in. Als Anky dat was geweest zou ze zijn afgeschoten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:34

bigone schreef:
Iemand die een beetje in de paardenwereld zit zal ook weten(hoop ik) dat er van elke ruiter, op welk niveau dan ook, een rolkur foto gemaakt kan worden. Paard slaat het hoofd naar beneden naar een vlieg, klik, rolkur. Pas wanneer je duidelijk, niet gemanipuleerde filmpjes krijgt, dan word het ernstig. En dan nog worden mensen gerust vrijgesproken van mishandeling, bvb een power and paint die opgekruld loopt. Tja, dan worden de begeleiders geloofd want zij hebben er blijkbaar verstand van. Dus ja, waar maken we ons druk om, er zijn alleen vierbenige verliezers.

Ik denk, dat er NIET "klik, rollkür" te bekennen is dan :) en dat duidelijk te zien aan de teugel(lengte).

Juist doordat er foto's op het i-net komen, kan er sprake zijn, dat de vierbenige verliezers steeds meer in het voetlicht treden.
Hopelijk werkt dit positief door.

Als er niets te verbergen zou zijn, lijkt mij dat deze discussie niet nodig is en hoeven er geen maatregelen genomen te worden ter bescherming van de ruiters.

De publieke opinie is juist een voordeel om "mishandelingen" uit te bannen en de FEI te doen inzien dat "mishandeling" voor eigen gewin nooit de bedoeling kan zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:35

En Anky is volwassen genoeg om daar heel hard om te lachen en naast zich neer te leggen, lijkt me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:33

cherie78 schreef:
bigone schreef:

Ik denk, dat er NIET "klik, rollkür" te bekennen is dan :) en dat duidelijk te zien aan de teugel(lengte).

Juist doordat er foto's op het i-net komen, kan er sprake zijn, dat de vierbenige verliezers steeds meer in het voetlicht treden.
Hopelijk werkt dit positief door.

Als er niets te verbergen zou zijn, lijkt mij dat deze discussie niet nodig is en hoeven er geen maatregelen genomen te worden ter bescherming van de ruiters.

De publieke opinie is juist een voordeel om "mishandelingen" uit te bannen en de FEI te doen inzien dat "mishandeling" voor eigen gewin nooit de bedoeling kan zijn.

Ben het helemaal met je eens, Mensen met iets minder verstand zullen het direct als die vervloekte trainingsmethode bestempelen, dat bedoel ik ermee te zeggen, die hebben geen verstand van teugelvoering enz maar door de aandacht in de socialmedia heeft iedere onbenul zijn mening klaar.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:36

Sammie schreef:
Tijdens een recente vergadering van de Internationale Dressage Trainers’ Club (IDTC) werd al duidelijk dat de leden zich zorgen maken over de invloed van Social Media, zoals Facebook, Twitter en soortgelijke sites. De vergadering vond in oktober plaats, maar recent verschenen de notulen. http://www.eurodressage.com zette ze uiteen.

Nou Social Media zijn in ieder geval een stukje actueler dan de notulen :D

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:02

Van elke ruiter met elk paard kun je een zielige foto maken natuurlijk. Het paard hoeft inderdaad alleen maar een vlieg op zijn borst te happen! Dit weet toch iedereen.

"Naar aanleiding hiervan heeft Sjef Janssen voorgesteld om nieuwe richtlijnen met betrekking tot Social Media toe te passen"

Censuur?!! :D Daar gaat de vrijheid van meningsuiting. Deze mensen moeten zelf eindelijk eens leren hoe ze facebook en twitter kunnen gebruiken zodat ze weten wat er over ze geroepen wordt en daarop kunnen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:58

Helaas pindakaas voor de topruiters. Part of the job.
Als je van der Vaart heet en voetbalt dan ligt je volledige privé leven op straat. En als je ruiter bent je trainingen.

Voor mij is het altijd heel simpel : Zonder publiek geen sport, zonder belangstelling , nieuws en roddels ... geen sport.

Had je een ander beroep moeten kiezen. Je weet dat het erbij hoort.

En dan is er een heel eenvoudig spreekwoord : if you can't beat them ... join them...
Naast de gewone mediatraining dus ok een Social Media training. Ermee om leren gaan, in je voordeel leren gebruiken. Weten hoe je moet reageren op dit soort zaken.

Gewone bedrijven moeten dat ook . Heb je iets bij de AH gekocht dat bedorven was ... heel facebook/twitter weet het. En daar kunnen ze mee omgaan.
Als je als Hotel geen goede service biedt.. elke review site is binnen de kortste tijd op de hoogte.

Bedrijven kunnen ermee omgaan,profiteren er zelfs van. De sporters leren dat ook nog wel.

Isabel Werth had laatst ook een hele goede actie. Het zonder zadel filmpje ! dat ging de hele wereld over.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:05

Nergens staat op wat voor richtlijnen Sjef doelt... Of lezen jullie dat allemaal ergens?

Het zou best kunnen dat hij het idee van een training zoals MariekeB oppert, heeft voorgesteld? Als onderdeel van?

Volgens mij wordt er geoordeeld over iets dat niet eens duidelijk wordt uitgelegd in het bericht/de notulen...

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:17

Anne_GTI schreef:
DaisyB94 schreef:

Je rode zone hoor je nooit in te komen als je op een paard zit. Ga dan boxen ofzo.

Ik heb ooit een foto geplaatst van een pony die zo op de foto te zien zo gruwelijk in de rollkur liep dat zelfs Anky dat niet zou kunnen.... Alleen had de pony gewoon kriebel aan de borst en drukte de fotograaf op dat moment het knopje in. Als Anky dat was geweest zou ze zijn afgeschoten.

nou dan mag jij mij vertellen dat jij nooit in een rode zone ben gekomen.... want dat heeft denk ik iedere ruiter wel eens in zijn training

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:43

DaisyB94 schreef:
nou dan mag jij mij vertellen dat jij nooit in een rode zone ben gekomen.... want dat heeft denk ik iedere ruiter wel eens in zijn training

Toen ik jong was wel maar toen werd ik van mijn pony getrokken en moest ik door de bak rennen.... Mensen die de pubertijd voorbij zijn zouden toch wijzer moeten zijn om zich door een paard in de luren te laten leggen. Geweld is nooit de oplossing, ook met paardrijden niet. Daarnaast is paardrijden vooral slimmer zijn dan je paard en controle over je lichaam. Als je een paard lief vraagt om iets voor je te doen maar altijd een reactie eist kan je alles van een paard gedaan krijgen. Alleen kan de reactie soms anders zijn dan je gepland had. Daar moet je als ruiter een oplossing voor bedenken. Vaak is herhaling gewoon de oplossing en niet overvragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:54

Ongelofelijk dat er steeds mensen zijn die de 'rode zone' vergoeilijken in de paardenwereld. Daar hoor je NOOIT in te komen. Nooit. Wat niet wil zeggen dat ik alles perfect doe, maar de Rode Zone, nee, daar ben ik inderdaad nog nooit geweest. En als mensen niets te verbergen hebben, hoef je ook niet zo moeilijk te doen over social media. En anders moet je niet in de spotlights willen staan. Of er nare trainingsmethodes op na houden. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:00

Ik lees nu meerdere keren 'rode zone', is die gedefinieerd? Of is dat weer zo'n gevalletje 'happy athlete'??

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:00

wat voor jou misschien geen rode zone is is voor mij misschien wel rode zone... ik probeerde iets duidelijk te maken maar hier wordt dat weer eens totaal verdraaid. Ik kom wel eens in mijn rode zone & dan bedoel ik niet mee dat ik als een bezetene op mn paard zit en hem zit te trekken of schoppen. Wanneer ik dit merk stop ik en ga ik iets anders doen maar hee als iemand nou net een foto maak van voor dat moment krijg je misschien niet zoon fijn beeld.

Dat vind ik zo irritant aan social media... ze weten het allemaal beter en zijn allemaal beter en als je zelf de fout in gaat of wat dan ook meot je maar iets anders gaan doen...

Vaak is herhaling gewoon de oplossing en niet overvragen... wat is in jouw ogen overvragen?
Misschien is het voor hun ook maar gewoon herhaling dat weet je dus niet.

Verder ga ik hier niet meer op in.
Ik heb mijn ideaalbeeld van paardrijden en soms wijk ik af van dat pad en dat is voor mij de rode zone, misshcien moet ik maar gaan boksen want dan mag dat dus wel...

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:01

Janine1990 schreef:
Ik lees nu meerdere keren 'rode zone', is die gedefinieerd? Of is dat weer zo'n gevalletje 'happy athlete'??

_/-\o_

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:56

Het spijt me te moeten zeggen, maar wat een belabberd beschreven bericht. Doel van de tekst ontgaat me compleet en na het lezen heb ik nog meer vraagtekens.

Het uitbannen of reguleren van social media is totaal niet van deze tijd. Het IOC heeft zichzelf daar afgelopen zomer al compleet belachelijk mee gemaakt door een socialmediaverbod in te stellen voor vrijwilligers.

De uitspraak van Sjef Janssen lijkt me een beetje uit het verband getrokken. Zijn bedrijf en vooral zijn vrouw maken massaal gebruik van social media. Anky is één van de weinige paardensporters die social media echt goed inzet. Een mooi voorbeeld dat authenticiteit altijd beter scoort dan gelikte socialmediastrategieën.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:43

Helaas zitten er op veel sociale media en in de gehele maatschappij maar een paar met een eigen mening.
En zijn het voor een groot gedeelte meelopers of sensatie zoekers.

Kijk alleen maar naar de tweedekamer verkiezingen. "Pauw en Witteman" roepen dat bv de SGP de beste keuze is. En twee dagen daarna hebben ze er 10 zetels bij in de peilingen van m de hond.
Als ze dit dan ook nog eens gaan roepen op twitter, facebook en andere tv programma's stijgen ze zo 20 of 25 zetels.
En ik durf je te verzekeren dat die mensen het verkiezingsprogramma niet gelezen hebben om een eigen mening te vormen.
Deze grote groep meelopers zorgen er wel voor dat zo'n patij 4 jaar lang mag bepalen wat goed is voor ons????
Dus ja media en sociale media kunnen gevaarlijk zijn.
De aanbieder van informatie zich van dit gevaar meer bewust moeten zijn.
Openheid en transpatantie leiden niet altijd tot het maken van juiste keuzes maar kan ook tot stemmingmakerij en onrust in de maatschapij.

Bij een topic over het leed van paarden of een niet meewerkende gemeente worden 20 pagina's gevuld om de eigenaar of de gemeente af te maken.
Na 20 pagina's komt er iemand met een eigen mening die het probleem omdraait. En dezelfde die eerder hebben gereageerd draaien als een blad aan de boom ook om.
Laatst bijgewerkt door cjb op 20-02-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:55

Paul en Witteman??? Wie zijn dat? :o? :D