Minipaardjes zijn vatbaarder dan andere paardenrassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Minipaardjes zijn vatbaarder dan andere paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:13

http://www.bokt.nl

Miniatuurpaardjes zijn gevoeliger dan hun soortgenoten. Minipaardjes zijn, zeker in Amerika, erg geliefd. Dankzij hun stokmaat, onder de één meter, en hun vacht die allerlei kleuren en patronen voorkomen zien ze er schattig uit. Daarnaast zijn vriendelijk van aard, makkelijk te trainen en ze kunnen tot vier keer hun eigen gewicht trekken. De voorouders van de mini’s zijn shetlandpony’s die specifiek op hun kleine stokmaat zijn geselecteerd.

De huidige mini is geschikt voor meerdere doeleinden, bijvoorbeeld als huisdier of als showdier. Daarnaast worden ze ook gebruikt in therapie en als blindegeleidepaard. Hun kleine stokmaat en de daarmee gepaarde mindere benodigde leefruimte maakt ze aantrekkelijk, ook voor mensen die geen enkele ervaring hebben met paarden. Mini’s hebben ze wel dezelfde zorg nodig als hun grote broer en het blijven natuurlijk ook gewoon paarden met vrijwel dezelfde behoeftes. Ook mini’s hebben zorg nodig op het gebied van voeding, ontworming, huisvesting,hoefsmid en diverse andere dingen.

Mini’s kampen, evenals ook andere rassen hier mee te maken hebben, ook met ongewenste eigenschappen of raskenmerken die vaker binnen het ras voorkomen dan bij andere rassen. Dwerggroei is er bij de mini’s een van. In sommige gevallen is de aandoening zo erg dat het dier ingeslapen moet worden.

Hoewel mini’s dus dezelfde zorg nodig hebben als hun grote broer zijn mini’s wel een stuk vatbaarder voor bepaalde gezondheidsproblemen. Daarnaast schuilt er ook nog gevaar als ze op dezelfde manier behandeld worden als hun grote broer. Mini’s blijken vatbaarder te zijn voor overgewicht, tandproblemen, infecties, koliek, metabolische vetproblemen, problemen bij voortplanting en problemen bij de dracht waaronder zwangerschapsvergiftiging. Iets dat bij andere rassen zelden voorkomt. Bij de veulens komt vaker voor dat zij beenstandproblemen hebben met in het ernstige geval dat zij hun benen niet recht kunnen krijgen vanwege problemen in het kniegebied.

Tandproblemen komen bij het miniras vaker voor omdat zij dezelfde hoeveelheid tanden hebben, maar de mond is vele malen kleiner. De melktanden blijven vaker zitten, waardoor ze last hebben van doppen. Ook over- en onderbeten komen meer dan gemiddeld voor bij het ras. Koliek is een combinatie van tandproblemen en de sobere manier van houden. Als de tanden niet bij gehouden worden, kan de mini minder goed zijn eten kauwen.

De zorg voor een mini kan dus ‘groot’ uitvallen, ondanks de maat. Het meest belangrijk is een goed gebalanceerd dieet met voldoende vitamine’s en ruwvoer met een regelmatige tandartscontrole.

Het hele artikel lees je hier.

Buffelo

Re: Minipaardjes zijn vatbaarder dan andere paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:15

Nou is eigenlijk niks nieuws toch?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:23

Arme mini's

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:28

je hebt mini's en je hebt mini's

ik heb bijvoorbeeld een mini appaloosa welke ook onder het type mini valt.
de mini appaloosa's staan over het algemeen goed op hun beentjes en hebben geen over/onder beet.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:37

borrie01 schreef:
je hebt mini's en je hebt mini's

ik heb bijvoorbeeld een mini appaloosa welke ook onder het type mini valt.
de mini appaloosa's staan over het algemeen goed op hun beentjes en hebben geen over/onder beet.

Het artikel is een beetje algemeen neergezet, er is zoveel variatie in het begrip "minipaard", zeker in NL.
Maarre..dat miniappaloosas geen over of onderbeet zouden hebben? Dat kan natuurlijk altijd.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:39

Zeg ook niet dat het nooit gebeurt

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:45

tjah, beetje zelfde verhaal als bij chiuaua's(hoe schrijf je dat ook alweer :') )
Ze worden op korte tijd populairder,elke idioot met dollartekens in zijn ogen wil er ook wat uitslaan dus iedereen gaat onzorgvuldig fokken en willen steeds maar kleiner en kleiner; met alle gevolgen van dien -O- zonde

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:16

typisch geval van zeer doorgefokte pony's inderdaad. wij willen ze kleiner en kleiner, en een speciaal kleurtje erop zou ook leuk zijn, dus word er niet meer gekeken naar gezondheid...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:33

toch typisch dat ons monstertje dan alleen maar last heeft van op slot schietende knieën door te weinig beweging als jong paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:45

Helaas, dit zie je langzamerhand terug in alle 'hippe' paarden- en ponyrassen.
Mode en kwaliteit laat zich maar moeilijk verenigen.

De meeste 'rassen' zijn voorgekomen uit een modegril van mensen. En veel typische uiterlijke kenmerken zijn inmiddels doorgevoerde gendefecten. (kleur, dwergvorm, etc.)
Dus, alleszins logisch.
Voor mij is het duidelijk dat het 'raszuiver' én op bepaalde uiterlijke kenmerken willen fokken niet in het belang van het dier is.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:47

Dan kan je ook zeggen arme hondenrassen die ook overkweekt zijn.

Jeetje... ik heb meer problemen met mijn grote paarden dan met onze mini's.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:50

:? Mijn mini's ( 9 stuks ) mankeren dus werkelijk nooit wat. De honden zijn duurdere kostgangers wat dat aangaat.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:56

Probleem van doorgefokt?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:39

Tja, ik heb EN Chihuahua's EN minipaarden. Mijn Chi's mankeren nooit wat. Ons oudje is 15 geworden, heeft slechts aan het einde van haar leven een dierenarts gezien.
Mijn minipaardjes heb ik nog niet zo lang. Maar het zijn in mijn ogen gezonde paardjes. Geen ongezond kleine maat, rechte benen en goede rechte hoefjes.

Maar kan me de problemen wel enigszins voorstellen. Alle dieren die een hype zijn of zijn geweest krijgen op gegeven moment te kampen met problemen door inteelt, doorfok hoe je het ook wilt noemen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:07

Heb jaren terug bij stal zegwaard stage gelopen en merkte wel dat er met hengstjes en merries werd gefokt waar ik echt nooit een veulen van zou fokken. Slechte beentjes, hoefjes. Werden er toen ook een aantal met onder en fikse overbeten geboren.
Ik denk dus dat ras problemen volledig liggen aan de selectie van de ouderdieren...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:02

Ben ik de enige die vindt dat de titel geen Nederlandse zin is?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:21

Woogy schreef:
Heb jaren terug bij stal zegwaard stage gelopen en merkte wel dat er met hengstjes en merries werd gefokt waar ik echt nooit een veulen van zou fokken. Slechte beentjes, hoefjes. Werden er toen ook een aantal met onder en fikse overbeten geboren.
Ik denk dus dat ras problemen volledig liggen aan de selectie van de ouderdieren...

ben het helemaal met je eens. "jammergenoeg" ben ik een paar jaar geleden zo dom geweest om zo een shetlanderhengstje van 1 jaar van marktplaats te kopen. hij heeft me al veel geld gekost, ik had van dat geld al lang een shetlander kunnen kopen met goeie ouders. gelukkig is het een geweldig beest dus heb ik het voor hem over, wil hem nooit meer kwijt :)

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:01

Volgens mij zijn de kansen op.zulke dingen net zo groot als op.paarden
Ik ken heel veel mensen met minis zelf heb ik er ook 4 nergens problemen mee
Ook bij grote paarden komen slechte beenstanden moeilijkheden met dracht en tanden enz voor ik.denk dat als ze sit daadwerkelijk willen onderzoeken ze wel 1000 minis moeten pakken en paardem en ze jaren observeren
Ik denk dat verschil niet heel groot is
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat is bij paarden ook

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:23

Nou das wel fijn bassenqua dan heb je minder doorfok misschien.

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:55

Je moet ok niet teveel doorfokken en opletten met inteeltcoëfficiënt
Maar iemand die zelfs maar hobbymatig fokt zoals mij moet,daar gewoon opletten
En anders moet je niet gaan fokken maar ook bij grote paarden leveren die dingen problemen op