Holland Doc pakt uit met hele reeks paardendocumentaires

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Holland Doc pakt uit met hele reeks paardendocumentaires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:47

Nieuwsredactie / Hollanddoc.nl

Afbeelding
"Nadine" is een emotionele documentaire over Hans Peter Minderhoud,
Ellen van den Berg en het verlies van twee talentvolle paarden op verschillende manieren.

foto: http://www.sjoert.com

De band tussen mens en paard is een aloude. En hoe sterk deze kan zijn, laat Marjoleine Boonstra in haar documentaire Man en Paard zien. Zij volgde drie maanden lang gedetineerden die in de uitgestrekte woestijn van Nevada wilde paarden temmen.

Hollanddoc.nl koppelt aan de uitzending van Man en Paard op 15 september aanstaande op Nederland 2 een "on demand" themaweek over de relatie tussen mens en paard. Van 16 tot en met 23 september haalt hollanddoc.nl de beste documentaires van stal.

Il Palio is de jaarlijkse traditionele paardenrace in de Italiaanse stad Siena. De wedstrijd vindt plaats in het centrum van de oude stad op het Piazza del Campo en gaat tussen de tien wijken van de stad.
In De laatste overwinning (IKON, 2005) volgt John Appel de inwoners van 'Civetta', de kleinste wijk van Siena in aanloop naar de race. Deze wijk won de Palio voor het laatst in 1979. Voor buitenstaanders is het moeilijk te begrijpen hoe belangrijk het winnen van de Palio is. Voor inwoners van Siena is het echter van levensbelang.

I Soeni – de droom (NCRV, 2004) is een documentaire van Carin Goeijers over Reinard Dewus, Sinti, die in zijn moedertaal, het Romani, balladen zingt over de liefde en de geschiedenis van zijn volk dat al generaties lang met paard en wagen over de aarde zwerft. Zijn grote droom is om een succesvol zanger te zijn in de populaire moderne muziekwereld. Op hollanddoc.nl is de lange, niet eerder vertoonde versie van I Soeni – de droom te zien.

Uit de serie Sonja, de meester en de leerling (VARA, 2004) de aflevering Dressuur: Anky van Grunsven. Drie ruiters krijgen een masterclass dressuur van meervoudig kampioen Anky van Grunsven. De drie talenten bezoeken met hun paarden het landgoed van Van Grunsven en leggen dressuurproeven af onder haar deskundige begeleiding. Gesprekken over paarden, ambities, concurrentie en afgunst, de interactie tussen ruiter en paard en ritmegevoel.

In de jeugddocumentaire Hoe Nikita een paard kreeg (2006) vertelt regisseur Anneke de Lind van Wijngaardingen het verhaal van Nikita, die op school erg gepest werd maar sinds ze haar eigen paard heeft helemaal is opgebloeid. Het paard bracht de ommekeer in het leven van Nikita, die 'wonderen' verrichte met het prachtige zwarte dier.

De radiodocumentaire Nadine van Margot de Nooijer (2008) gaat over het Grand Prix dressuurpaard Nadine, haar ruiter Hans Peter Minderhoud en de lange weg naar de Olympische Spelen in China. Die lange weg eindigt niet altijd met het paard waar je mee begint.
In de dressuur gaat het om de juiste combinatie tussen ruiter en paard. Nadine wordt bereden door Hans Peter Minderhoud, maar de merrie was niet zijn eerste liefde. Aan deze Olympische combinatie ging een groot drama vooraf waar niet veel mensen iets vanaf weten:
Hans Peter Minderhoud verloor zijn grote liefde Rubels, en vorige berijdster Ellen van de Berg verloor haar Nadine.
"Nadine" is een emotionele documentaire die op een mooie wijze weergeeft hoe snel je iets kunt kwijtraken waar je ontzettend veel van houdt.

Verder zijn deze week in de speellijst Paarden de volgende documentaires te zien: Fryslan Dok: De Godfather van het Friese Paard (Omrop Fryslan, 2011) over Haye Witteveen die op 19 jarige leeftijd naar Canada vertrok en nu een van de succesvolste fokker van Friese paarden van Noord Amerika is, Het geluk van Nederland - Harde stops? Of snelle wendingen? (Robert Wiering, VPRO, 2004) over Maria de Haas die haar hectische en veeleisende baan als televisieproducer opgaf om paardenhoudster te worden en Werken aan werk(NTR, 2001) een tweeluik over Nederlandse Hippische Beroepsopleiding in Deurne.

Deze documentaires zijn te zien van zaterdag 16 tot en met 23 september 2011.

HorseTimeXL

Re: Holland Doc pakt uit met hele reeks paardendocumentaires

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:50

ooh leuk! Ga zeker proberen zoveel mogelijk te kijken!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:51

Wat een leuk concept :)) ik ga zeker proberen te kijken, als ik het niet te druk heb met de studie uiteraard!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:52

Ik zal het van tevoren nog wel een keer als reminder op de voorpagina zetten.
De radiodocumentaire over Nadine is trouwens al online te beluisteren.
Ik heb hem al eens geluisterd en hield het niet droog :o Heel triest voor zowel Hans Peter als Ellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:05

Leeuk! Een reminder zou inderdaad fijn zijn :j

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:13

Leuk zeg :j !

Ga zeker proberen te kijken als ik 't niet vergeet :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:15

Wauw wat gaaf!!!! dat ga ik zéker in m'n agenda en op allerlei papiertjes zetten, zodat ik niets hoef te missen :D

Zou alles achteraf ook nog terug te kijken zijn via www.uitzendinggemist.nl ???

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:16

Cayenne schreef:
Ik zal het van tevoren nog wel een keer als reminder op de voorpagina zetten.De radiodocumentaire over Nadine is trouwens al online te beluisteren.
Ik heb hem al eens geluisterd en hield het niet droog :o Heel triest voor zowel Hans Peter als Ellen.

Graag!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:17

Oh wat leuk zeg! Ik hoop dat ik het niet vergeet, want dit wil ik zeker zien!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:21

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:23

Dankjewel, dat is helemaal mooi! Vaak wil ik dat soort dingen opnemen en dan 'bewaren', maar dat is nu niet nodig :)

Die radiodocu over Nadine; is dat hetzelfde als de tv docu, maar dan alleen in geluid? Want dan vind ik het zonde om alvast te beluisteren.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:24

Lang leve een harddisckrecorder!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 12:26

JoyCiej007 schreef:
Dankjewel, dat is helemaal mooi! Vaak wil ik dat soort dingen opnemen en dan 'bewaren', maar dat is nu niet nodig :)

Die radiodocu over Nadine; is dat hetzelfde als de tv docu, maar dan alleen in geluid? Want dan vind ik het zonde om alvast te beluisteren.

Het is alleen geluid, maar deze docu komt niet op tv en is er alleen als radio documentaire. Er zijn verder geen beelden gemaakt.
Volgende maand hoor je dus ook alleen geluid ;) Hij is wel heel erg mooi hoor, maar ook erg triest voor beide partijen dat dingen op die manier zijn gelopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:29

Cayenne schreef:
JoyCiej007 schreef:

Het is alleen geluid, maar deze docu komt niet op tv en is er alleen als radio documentaire. Er zijn verder geen beelden gemaakt.
Volgende maand hoor je dus ook alleen geluid ;) Hij is wel heel erg mooi hoor, maar ook erg triest voor beide partijen dat dingen op die manier zijn gelopen.

Ohw, oké, zo had ik het niet begrepen :o Aan de éne kant zonder dat er geen beelden bij zijn, aan de andere kant maakt dat het juist misschien zo speciaal.
Dankjewel voor de tip!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:33

Oef dat stuk van Hp en Rubels |(
Dat roept weer herinneringen op.
Heb Rubels en Hp toen van dicht bij meegemaakt toen Rubels op stal in de unit achter ons stond met een blessure.. -O-

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:09

leuk zet het ff in me agenda

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:24

Ben benieuwd! :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:08

lees ik er nu ram overheen maar op welke zender word dit uitgezonden of is dit alleen via internet te bekijken

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:21

Precies wanneer ik er niet ben.
grom.

Hopelijk kan je ze nakijken op het internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:25

Fantastisch!! Ik ga zeker kijken :j

Het is op NL 2, staat duidelijk in het artikel ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:25

Helemaal leuk! Ik ga kijken!!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:26

lijkt me leuk, ga ik zeker kijken

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:02

wat leuk! Hier:

Il Palio is de jaarlijkse traditionele paardenrace in de Italiaanse stad Siena. De wedstrijd vindt plaats in het centrum van de oude stad op het Piazza del Campo en gaat tussen de tien wijken van de stad.
In De laatste overwinning (IKON, 2005) volgt John Appel de inwoners van 'Civetta', de kleinste wijk van Siena in aanloop naar de race. Deze wijk won de Palio voor het laatst in 1979. Voor buitenstaanders is het moeilijk te begrijpen hoe belangrijk het winnen van de Palio is. Voor inwoners van Siena is het echter van levensbelang.

ben ik geweest. Echt heel indrukwekkend hoe gek al die mensen bij de race worden. Op het moment dat het eerste paard over de finish ging klonk er een knal en kwamen uit alle hoeken en gaten mensen gestormd. Als je niet oppaste werd je zo onder de voet gelopen. Allemaal vechten haha ik vond t doodeng! Ben dus wel erg benieuwd naar deze aflevering. Was trouwens wel heel naar om te zien die race. :(:)
Laatst bijgewerkt door marjolein_el op 14-08-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:05

Ik ga proberen te kijken.

Zjakira_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:36

Hoe laat komt het dan op nld 2 morgen?
kan het niet vinden in de gids..