Afgelopen weekend vond in een sfeervolle manege De Leistert in Roggel, de halve finale en finale plaats van de EFO competitie voor jonge 4 en 5 jarige dressuurpaarden van de provincie Limburg. De grote winnaars waren de Lord Loxley nakomeling Legend of Loxley, en Be Special een afstammeling van de hengst Special D. Deze laatst genoemde werd voorgesteld door amazone Fieke Houwen die zich met drie paarden wist te plaatsen voor de finale.
Bij de vierjarige was het de amazone Saskia Maertens (Bokker sassie81) die er met de hoofdprijs van 250,- euro en een EFO deken huiswaarts mocht keren. Haar paard Legend of Loxley (Lord Loxley x Darwin x Zebulon) kreeg voor de individuele proef van de jury, bestaande uit de heer Wim Ernes en mevr. Joyce Lenaerts, 79,5 punten. Joyce reed alle paarden in de finale over en gaf de bruine ruin 85 punten, wat een totaal van 164,5 punten opleverde. Het paard viel op door zijn goede lichaamsgebruik met een krachtige draf en galop waarin het gebruik van het achterbeen zeer positief opviel. Als tweede mocht zich opstellen de stermerrie Chipp, een afstammeling van Gribaldi uit een Flemmingh moeder. De jury prees de merrie voor haar goede balans en werkwilligheid en vertoonde daarbij drie goede basisgangen. Zij kreeg voor de individuele proef, gereden door Patty Hanssen, 80,5 punten en van de gastruiter 80 punten, een totaal van 160,5 punten. De derde plaats was er voor, het eerste paard in de finale van Fieke Houwen, Coco HS een afstammelingen van Santano en in eigendom van Houwen Sporthorses uit Wanssum. Deze elite merrie had een goede takt zuivere stap en een krachtige draf en galop, zij scoorden voor beide onderdelen 80 punten wat een eindresultaat van 160 punten betekende.
In de groep van de vijfjarigen was de overwinning voor de zwarte Be Special, een nakomeling van Special D uit de keur prestatie merrie Urielle (v. Rex Magna). Een paard met veel techniek in de benen en kreeg van de jury een negen voor de galop die veel kracht afdruk en balans vertoonde. Onder Fieke kreeg het duo in de halve finale 81,5 punten en mocht daar de punten, gegeven door de gastruiter, van 86 bij optellen wat resulteerde in de hoogste score van de dag namelijk 167,5 punten. Op de tweede plaats eindigde Landor van het keizershof een afstammeling van Largo W en voorgesteld door Vivian de la Roy. Een ruin met drie correcte basisgangen. Hij kreeg voor de draf een 8,5 waarin zijn mooie beentechniek positief opviel. Voor de proef kregen zij hetzelfde aantal punten van de jury als de nummer één Be Special, maar waren de punten van de gastruiter doorslaggevend, zij mochten bij de 81,5 punten 85 punten optellen, een totaal van 166,5 punten. De derde plaats was wederom voor de amazone Fieke Houwen, maar ditmaal met de ruin Bittersweet (Dutch Dormello x Ulft). Een paard met een actief en takt zuiver stap, vertoonde veel techniek in de voorbenen en een ruime galop met een goede balans. Zij kregen ook voor beide onderdelen 80 punten en mocht Bittersweet aan de hand van eigenaresse Kirsten Blankers de laatste ereronde van de dag lopen.
Proficiat winnaars! Ik hoopte op foto s van alle finalisten. Ik was er om te kijken, en dan vooral naar 'mijn' BitterSweet, maar zonder camera helaas... Ik heb nog wel foto s op bokt staan van hem als veulen, had er graag een van afgelopen weekend bij geplaatst. Hij is leuk opgedroogd http://www.mijnalbum.nl/Album=KREN7IS8
sassie81
Geplaatst: 05-04-11 15:51
Ik had ook helaas geen fototoestel bij me. En die foto op de site is niet heel spannend Nou ja pech gehad.