Oprichting stamboek voor Schwarzwälder Fuchs in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Oprichting stamboek voor Schwarzwälder Fuchs in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:57

Nieuwsredactie

Afbeelding
Standfoto van een Schwarzwälder Fuchs
Foto: Wereldhummel

De Schwarzwälder Fuchs Vereniging Nederland gaat een eigen stamboek oprichten voor het bijzondere en zeldzame ras, de Schwarzwälder Fuchs. Deze paarden hebben een grootte tussen 1.48 en 1.60m en de meest voorkomende kleuren zijn vos tot koffievos, maar er kunnen ook bruine, zwarte en schimmelkleurige uitzonderingen zijn. De paarden zijn taai, hebben een goed doorzettingsvermogen, zijn goedaardig en leven doorgaans lang. Ze werden in het verleden vooral gebruikt voor de land- en bosbouw, maar krijgen tegenwoordig steeds meer betekenis als recreatiepaard, zowel onder het zadel als aangespannen.

De Schwarzwälder Fuchs wordt ook wel Schwarzwälder Koudbloed, Schwarzwälder, St. Märgener Fuchs of Wälderpferd genoemd. Het ontstaan van de Schwarzwälder Füchs kan worden teruggeleid tot in de Middeleeuwen, maar pas met de oprichting van de eerste Schwarzwälder Pferdezuchtgenossenschaft in het jaar 1896 begint de georganiseerde fok met als doel het ras in zijn oorspronkelijke aard te behouden en verder te ontwikkelen. Het centrum van de fok van de St. Märgener Füchse was het zuidelijke gebied van het Zwarte Woud in Duitsland en de aangrenzenden gebieden. Het ras was toen nog heel heterogeen in bloedlijn, maat en kleur. Het ras wordt succesvol gepromoot door samenwerking met toeristische instanties en naast locale evenementen ook door presentaties op grote zoals de Equitana en Eurocheval. Verkoop van de paarden naar USA, Canada en Australië maken het ras buiten de grenzen van Duitsland bekend.

Ook in Nederland zijn er heel wat eigenaars van Schwarzwälder Fuchs, welke de Schwarzwälder Fuchs Vereniging Nederland hebben opgericht. Deze vereniging werkt momenteel aan de oprichting van een Nederlands stamboek voor dit zeldzame ras. De ingeschreven paarden zullen kunnen deelnemen aan Nederlandse keuringen, welke zullen plaats vinden in de Brabanthallen te den Bosch. Vanaf volgend jaar zal de Schwarzwälder Fuchs dus aanwezig zijn op de hengstenkeuring in den Bosch. Het stamboek is nog op zoek naar SF's paarden die in aanmerking kunnen komen voor inschrijving bij dit stamboek.

Meer info over dit ras en het stamboek vind je op http://www.sfsn.nl

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Oprichting stamboek Schwarzwalder Fuchs in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:58

Wat leuk! Een fuchs is echt mijn droompaard, van die foto alleen al ga ik kwijlen...

Roosch

Re: Oprichting stamboek Schwarzwalder Fuchs in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:00

Wat gaaf! Het is zo'n enorm mooi ras.
Ik hoop dat dit ras zich wat meer gaat ontwikkelen in Nederland. :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:00

Wow wat een paard :~

Djulitaa

Re: Oprichting stamboek voor Schwarzwälder Fuchs in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:14

Echt veruit mijn favoriete ras, hoop inderdaad dat ze zich flink zullen ontwikkelen in Nederland! :j

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:18

Rhine_ schreef:
Wow wat een paard :~

Hetzelfde <3

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:18

mooi beest. weet niet of ze allemaal zo mooi zijn, maar deze mag er zeker wezen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:19

Een hele goede keuze!
Wat een prachtig ras is het ook :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:19

Als ik zie wat er in nl te koop staat is dit een van de duurdere exemplaren hoor.
Norikers vind ik ook mooi, heb er een poosje een gereden, zelfde kleur als de fuchs hier op de foto, echt om te kwijlen die!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:22

Ik ben helemaal niet van de barokke paarden
Heb ooit eens een 3 jarige hier gehad van een klant om te beleren maar wat een geweldige bok was dat!

Was overigens een Zwarte met heel lichte blonde/witte manen
Was alleen om de kleur al heeeeel erg bijzonder
Helaas is hij paar maanden na het beleren overleden aan een hartstilstand ;(

Ik heb volgens mij jaar of 2 geleden ergens opgevangen dat de de SW bij de haflinger en trekpaard op de keuringen willen of iets in die richting maar dat zal wel zwets zijn

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:24

Onze buurtgenoot (fokt en handelt in diverse rassen), die zijn paarden 2 weien naast de onze heeft, heeft er een paar lopen, maar die zijn toch niet zo donkerbruin als die hier op de foto.

Hij verkoopt ze ook. Ik zie tenminste af en toe een advertentie op MP staan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:27

Het zijn ook absoluut prachtige paarden, die verdienen zeker een eigen stamboek in Nederland!

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:29

Gentlegiant schreef:
Ik ben helemaal niet van de barokke paarden
Heb ooit eens een 3 jarige hier gehad van een klant om te beleren maar wat een geweldige bok was dat!

Was overigens een Zwarte met heel lichte blonde/witte manen
Was alleen om de kleur al heeeeel erg bijzonder
Helaas is hij paar maanden na het beleren overleden aan een hartstilstand ;(

Ik heb volgens mij jaar of 2 geleden ergens opgevangen dat de de SW bij de haflinger en trekpaard op de keuringen willen of iets in die richting maar dat zal wel zwets zijn

Dit is toch geen Barokke paard??!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:35

jeej! wat leuk!

Zullen de fokkers leuk vinden :) Weet nog een leuke hengst voor ze :P

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:37

Sorry Jessix

Fout geformuleerd
Ik houd niet van niet sport typische paarden

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:47

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:49

Ohh wat een prachtig paard marijkje!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:59

Gentlegiant schreef:

Dat was aanvankelijk de bedoeling omdat het stamboek hier in NL niet goed van de grond kwam, kennelijk gaat het nu dan toch lukken *\o/*

Zou het leuk vinden als het ras wat meer bekendheid krijgt hier in Nederland.

Heb zelf ook een Fuchs:
Afbeelding

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:04

Wat is die mooi, zeg. :~

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:07

Het is ze gegund, prachtig ras ook inderdaad!
Al vond ik het ook wel wat hebben, dat HET stamboek in gebied van oorsprong was, voorzover ik had begrepen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:09

snowdon schreef:
Het is ze gegund, prachtig ras ook inderdaad!
Al vond ik het ook wel wat hebben, dat HET stamboek in gebied van oorsprong was, voorzover ik had begrepen.

Ja, dat vond ik ook wel wat hebben idd :j Mijne staat ook bij HET stamboek in gebied van oorsprong ingeschreven. Maar toch ook mooi dat het ook hier komt, Marja heeft er hard genoeg voor gewerkt :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:17

iemand enig idee hoeveel van deze paarden er in nl zijn? kan me niet voorstellen dat er een draagvlak is? buiten dat vind ik het een ontzettend gaaf ras

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:25

Citaat:
Omdat er in Nederland en België nog geen stamboek is kunnen we heel weinig zeggen van het aantal Schwarzwälder Fuchs in deze landen.

Vermoed wordt dat er op Nederlands bodem ongeveer 65 Schwarzwälder Fuchs rondlopen.

bron: http://www.paardentips.com/artikelen/ra ... fuchs.html

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:27

ik heb vorig jaar geprobeerd er een uit duitsland te importeren, maar de prijzen waren zo idioot hoog en de aangeboden paarden zo slecht van benen en hoeven dat ik echt van dit ras ben afgeknapt. Ik sprak daar fokkers en liefhebbers die dit ook beamen, de gemiddelde duitse fokker kijkt niet naar de hoeven en de beenstand, gevolg is mooie paarden qua exterieur maar slechte voeten.Ik ben niet van plan 6500 euro of meer voor een SWF te betalen met slechte benen. Het lichaam is over het algemeen te zwaar gebouwd voor de te dunne benen. Deze zomer had ik 2 duitse vrouwen hier met hun paarden op vakantie, de merrie was een typische SWF, zwaar gebouw en hele dunne beentjes met zeer kleine hoeven. De eigenaresse gaf ook toe dat dit de merrie haar zwakke punt was, ze had ook altijd problemen met de hoeven. Ik heb ook met de nedl mevr. contact gehad, ze is nooit echt recht door zee bij wie ze de paarden weg haald, ook zijn de prijzen die ze vraagt veel te hoog. In duitsland weten zo zo langzamer hand ook wel dat nederlanders willig zijn om hoge prijzen te betalen met gevolg dat met elke (ook slechte merrie) gefokt wordt, zoals hier in de hoogtij dagen van de fries, met de bedoeling het veulen voor veel geld naar het buitenland te verkopen.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:27

Wauw, wat een gaaf ras!
Ik zou het geweldig vinden als er meer van deze mooie paarden in ons koude kikkerlandje gaan rondlopen!