'Ik wil het paard uit de schoenendoos halen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ik wil het paard uit de schoenendoos halen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 06:55

http://www.stadtiel.nl

Met haar bedrijfsplan voor een natuurlijke paardenhouderij met recreatiemogelijkheden won Marja de Bruin de startersprijs van de Kamer van Koophandel en de Rabobank. Ze is de enige grote Nederlandse fokker van het zeldzame paardenras Schwarzwalder Fuchs. Al twee jaar woont ze in een caravan bij haar paarden op haar eigen stuk land. Ze zit vol met ideeën voor haar eigen bedrijf, maar nu is het afwachten tot de vergunningen rond zijn.

,,In 2005 begon ik vanuit een WW situatie met de plannen voor mijn eigen bedrijf. Ik was toen 47 en had twee Haflingers. Ik dacht als ik het niet voor jullie kan verdienen dan verdienen jullie het maar voor mij. Ik behaalde mijn diploma bij de Orun en ik ben nu Centered Riding instructeur. Carola van Berckel is mijn instructeur en zij werkt volgens de methode van Claus. Ook heb ik van haar het freestylen geleerd. Verder volg ik regelmatig verschillende workshops om bij te blijven. Haflingers zijn aan de kleine kant, dus ik ben grotere paarden gaan zoeken", legt Marja uit.

Vanaf het moment dat ze een foto zag van de Schwarzwalder Fuchs was ze verkocht. ,,In 2006 heb ik mijn eerste Fuchs gekocht. De eigenaar merkte dat ik oprecht geïnteresseerd was in het ras en dat ik kennis van zaken had. Toen ik een jaar of 25 was ging ik altijd met een hoefsmid mee naar Gelderse paardenkeuringen. Aan de hand van het programmaboekje overhoorde hij me over de rassen. Hij leerde me kijken naar het exterieur van paarden, de bewegingen en de bouw. De verkoper van mijn eerste Fuchs heeft me aan de hand genomen en me voorgesteld aan allerlei grote namen in het wereldje van de Schwarzwalder Fuchs."

In de jaren zeventig was het ras bijna uitgestorven. Inmiddels is het gestabiliseerd. Er zijn in Nederland ongeveer honderd paarden en Marja is de enige grote fokker. Ze zet zich met hart en ziel in om een Nederlands stamboek voor het paardenras te krijgen. Nu komen de papieren via het stamboek van Duitsland. Haar inzet voor de Fuchs in Nederland wordt door haar Duitse collega's zeer gewaardeerd. De schrijver van haar 'bijbel' Schwalzwalder Kaltblut, Geschichte und Geschichten, Thomas Armbruster vertelde haar eens: ,,Jij will er niet alleen van leven, maar je hebt ook de liefde in je hart voor de Fuchs."

,,Het ras is bij uitstek geschikt voor de recreant. Het is een mensengericht paardenras, heel vriendelijk en met een uitzonderlijke schoonheid door hun donkere kleur en witte manen", vertelt Marja over het ras.

Door veel te lezen over het houden van paarden kwam ze erachter dat ze eigenlijk een Jack Russel in een schoenendoos stopte. ,,Als je de omvang van een Jack Russel vergelijkt met die van een paard en vervolgens de leefruimte bleek dat ik mijn paard hield in een schoenendoos. Ik wil graag het paard uit de schoenendoos halen. Een paard hoort in een kudde te leven en is altijd alert. Een paard denkt van nature dat hij wordt opgegeten. Daarom staan zijn ogen ook aan de zijkant. Een dier op stal stompt af. Een ijsbeer die opgesloten wordt begint bijvoorbeeld met zijn hoofd te schudden. Een paard gaat luchtzuigen of andere ondeugdelijkheden aanleren. Het is net als jezelf de hele dag in een wc zou zitten en drie keer per dag te eten krijgt. Vroeger ging het paard de hele dag met de boer het land op en stond het maar een paar uur per dag op stal. Tegenwoordig staat een paard veel meer op stal terwijl het in de natuur gemiddeld dertig kilometer per dag aflegt. Zelf had ik mijn paarden ook altijd op stal staan, maar ik ben door schade en schande wijs geworden."

In 2007 kocht ze een perceel aan in Ingen. ,,In het begin heb ik veel pech gehad. Mijn naaste buurman kocht vier maanden daarna het huis naast mijn perceel en diende veel klachten in bij de gemeente. Nu staat de VVD er helemaal achter en ziet het er beter uit. Ik ben stug door blijven werken en mijn bedrijf gestart. Inmiddels heb ik 25 veulens gefokt en bijna allemaal verkocht in Nederland. Bij een keuring in Duitsland vorig jaar heb ik twee gouden plakken behaald."

Marja over haar paardenhouderij: ,,Het is ons doel om met behulp van de Natuurlijke Paardenhouderij samengevoegd met Centered Riding, TTeam, Freestyle men te laten zien dat je anders met paarden om kunt gaan dan we aanvankelijk hebben geleerd. De paarden in een kudde houden en het natuurlijk omgaan met paarden zou meer naar buiten moeten worden gedragen. Dit kan alleen als mensen kunnen zien en voelen hoe het is om met paarden om te gaan die in kudde verband leven. Dit betreft niet alleen het contact tussen mens en dier maar ook de leefomstandigheden voor het paard zelf. De paarden moeten ten allen tijde naar buiten kunnen wanneer zij dat willen Door gebruik te maken van paddock en schuilstallen wordt hun die kans geboden. Tevens staan paarden zoveel mogelijk samen in een groep zodat het kuddegedrag met al zijn gebruiken en riten actief blijven. Ik wil heuvels in de wei en een natuurlijke drinkpoel aanleggen. Ze eten en drinken dan op een andere plek. Het is een sociaal gebeuren. Daarnaast wordt alles energieneutraal door met zonne-energie te werken."
Het woonhuis en de rijhal met overkapping worden gemaakt van boomstammen. Hout dat afkomstig is uit bossen die herbeplant worden. Het hout wordt niet geverfd maar behandeld met lijnolie. ,,Puur natuur. Het scheelt 45% minder stookkosten, want het hout bestaat uit miljoenen cellen en is isolerend." De rijhal wordt bedekt met zonnepanelen die kunnen voorzien in alle energie die er nodig is. ,,In Duitsland wordt er veel met die techniek gewerkt en zo ben ik op het idee gekomen. De rijhal is aan de zijkanten open. Paardrijden is een buitensport en de mensen moeten het gevoel houden met buiten en de natuur. Voor een paardenlong is het ook beter als de binnentemperatuur gelijk is aan buiten."
Niet alleen de paardenhouderij staat centraal bij haar plannen, maar ook het toerisme. Er moet namelijk een gastenverblijf komen. Bijvoorbeeld voor ponykampen. Daarnaast kunnen liefhebbers paardrijles nemen. ,,Dat onweerstaanbare mysterie tussen mens en paard, het blijft bestaan en elke dag weer zoeken er mensen naar locaties om te leren paardrijden. En daar zou het niet bij moeten blijven. Leren rijden, ja, maar ook het wezen paard leren begrijpen en kennen. Want er is zo veel meer dan rijden. Het paard, een wezen vol trots, vol innerlijke kracht. En toch verdraagt het ons ''gestuntel'' op zijn rug, onze onduidelijk communicatie. Onze goede buien onze rot buien. Het paard moet niet ons leren kennen. Nee, wij mensen moeten dit mooi trotse wezen leren kennen en begrijpen. Wij moeten leren hoe met hen om te gaan. Een fractie heb ik mogen ontdekken en leren dankzij mijn paarden mijn leermeesters en mijn instructeurs en ik hoop nog veel te mogen leren."

Vorig jaar oktober sloeg het noodlot toe. Door alle stress en spanningen van het vergunningenproces kreeg Marja een hersenbloeding. Vier dagen verbleef ze op de intensive care. Inmiddels is ze een stuk opgeknapt, maar nog niet helemaal de oude. Nog steeds wacht ze op een advies van een commissie die moet beslissen of ze agrarisch grondgebonden is. Dit advies bepaalt het verdere verloop van de vergunningaanvraag. ,,Ik hoop volgend jaar te kunnen gaan bouwen", besluit Marja haar verhaal. Ze is niet van plan om de strijd op te geven.

Floridian

Re: 'Ik wil het paard uit de schoenendoos halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:24

wat een doorzettingsvermogen! En wat een mooie paarden....waarom staat dit niet op de voorpagina?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:38

Wat gaaf! Hoorde er af en toe wat van maar leuk zo'n uitgebreid stuk.

Ik ben ook helemaal fan van de Fuchs! :D Na de aankoop van de mijne ben ik me er ook in gaan verdiepen, maar deze vrouw heeft inderdaad flink doorzettingsvermogen!

Edit: Ik heb er 1 te lease....
Laatst bijgewerkt door Posh op 13-08-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rainbow8

Re: 'Ik wil het paard uit de schoenendoos halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:46

Dit is haar site: http://www.sfsn.nl/
Ik moet zeggen dat ik het hele mooie paardjes vind......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:34

Wauw, knap zeg! Ik hoop echt voor haar dat het gaat lukken en ze alles rond krijgt. Ik vind het idee ook echt super. Ik hou hier wel van! :)

Floridian schreef:
wat een doorzettingsvermogen! En wat een mooie paarden....waarom staat dit niet op de voorpagina?

Inderdaad. Ik vind dit ook wel een voorpagina-vermelding waard. :j

Marja9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:01

wat leuk om een krantenartikel over mij en mijn paarden hier te lezen.
het agrarisch advies over mijn bedrijf is positief.
Eindelijk gerechtigheid.
Paarden in de kudde laten leven. Energie neutraal, gescheiden watersysteem en met natuurlijk materialen bouwen dat is mijn droom

groetjes marja