www.ed.nl
Ze móest nog naar Göteborg toe waar de laatste wereldbekerwedstrijd vóór de finale in Den Bosch werd gehouden, maar eenmaal daar maakte Imke Schellekens-Bartels zich niet zoveel zorgen meer. “Voor de buitenwacht was de kwalificatie voor de finale bij Indoor Brabant enorm spannend, maar voor mij was dat minder. Mijn voorsprong was zo groot, dat er wel heel gekke dingen moesten gebeuren met Hunter Douglas Sunrise wilde ik niet vóór Anky en Painted Black blijven.” Dat lukt dan ook. “Het was een extra wedstrijd die ik niet ingepland had, maar ik vind niet dat het mijn planning in de war heeft geschopt. Het is niet zo’n probleem voor Indoor Brabant, dat ook voor mij een thuiswedstrijd is. Vanaf mijn veertiende rijd ik er volgens mij al.”
Haar merrie was in Zweden in grootse vorm, maar de Hooge Mierdse denkt dat die vorm nu nóg beter is. “Het gevoel over de vorm heeft me meestal bevestigd, maar ik weet dat het in de ring moet gebeuren. Het geeft sowieso zekerheid en minder stress als je weet dat ze de hele winter al goed is.”
De doelstelling van Schellekens-Bartels, die wereldbekerwedstrijden in Frankfurt en Mechelen won, valt niet exact te omschrijven. “Ik wil de beste kür van het seizoen rijden en dat het dan ook zo gewaardeerd wordt. Ik heb al twee keer 82 procent gescoord dit seizoen. Het is moeilijk om daar een plaats aan te koppelen.” Maar het deelnemersveld analyserende vindt zij ook dat het podium een zeer reële optie is. Bij de eerste drie móeten komen, vindt de dan ook weer te veel gezegd. Volgens haar zal het een ‘race van vier paarden’ zijn, met naast de Nederlanders Edward Gal (die met zijn Totilas nog nooit een kür verloor en zodoende huizenhoog favoriet is), Adelinde Cornelissen en zijzelf ook de Duitse Isabell Werth. “De vorm van de dag geeft de doorslag wie er op het podium komt.”
Na Indoor Brabant gaat Schellekens zich met de zestienjarige Sunrise richten op het WK in Kentucky. “Over de opbouw heb ik nog niet exact nagedacht, maar Rotterdam en Hickstead zijn de selectiemomenten, dus daar wil ik in elk geval goed zijn.” Er mogen er vier mee naar Amerika, dus normaal gesproken zal ze ook wel mee de Atlantische oceaan overvliegen. Het Nederlands kampioenschap valt een week voor Rotterdam maar is geen selectiemoment. De topcombinaties zullen derhalve waarschijnlijk niet starten. “Ik heb een soort tweede paard, ik denk dat ik daarmee aan de start kom.”