Confrontatie met "malafide paardenhandelaar" op tv *clip*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Confrontatie met "malafide paardenhandelaar" op tv *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:01

Nieuwsredactie

Gisteravond werd bij consumentenprogramma "Das je Goed Recht" het verhaal over een paardenhandelaar behandeld. Deze man zou diverse mensen hebben opgelicht.

Paardenliefhebster Kim Rutten dacht een gezond sportpaard gekocht te hebben, maar niets bleek minder waar. In plaats van haar dromen te kunnen gaan verwezenlijken, kwam Kim in een nachtmerrie terecht.

Kim kocht een dressuurpaard op een handelsstal. Het paard was een paar weken voor de aankoop al door de verkoper gekeurd en gezond bevonden. Kim liet het paard voor de zekerheid ook keuren. Tijdens het rontgenologisch onderzoek kwam naar voren dat de kogel rechtsachter een verhoogd risico had, waardoor het paard niet geschikt bleek voor het doel van Kim: de hogere dressuursport.

Kim nam contact op met de handelaar en vertelde hem het resultaat van de keuring. De handelaar was van mening dat Kim gewoon met het paard kon rijden. De man zou dan garant staan voor alle mogelijke problemen. Kim wilde het paard echter teruggeven en haar geld terug. De handelaar wil hier echter niets van weten. Kim is het aankoopbedrag van 3000 euro kwijt.

Kim is helaas niet de enige gedupeerde. De handelaar wint het vertrouwen van Hennie Roffel van dressuurstal Rona hoeve, door haar moeilijk verkoopbare paard toch te verkopen, maar helaas wordt haar vertrouwen al snel beschaamd.
Hij vraagt Hennie om twee verkooppaarden van hem op haar manege te stallen. Hij vraagt haar ook om deze paarden te trainen en te verkopen, samen zullen ze de winst dan delen. Er wordt een stalgeld van 1000 euro voor beide paarden per maand afgesproken. Een betaling blijft echter uit en de paarden staan nu al bijna een jaar op stal bij Hennie.

In de zomer van 2009 volgt een gesprek tussen Hennie en de handelaar over de voortgang van zaken. De handelaar komt met een trailer het erf oprijden en Hennie weet dus dat hij de paarden mee wil nemen. Ze is niet van plan de paarden zonder betaling van het erf af te laten gaan.

De handelaar wordt boos en begint Hennie te bedreigen. Uiteindelijk heeft de schoonmoeder van Hennie hem gesommeerd te vertrekken. De handelaar verlaat het erf met een lege trailer.
De handelaar heeft echter het paard van de schoonmoeder op zijn erf staan om te verkopen. Het paard is sindsdien spoorloos, en het geld van de verkoop is ook nooit aan de schoonmoeder van Hennie gegeven.
Hennie blijft naar het paard van haar schoonmoeder vragen, maar de handelaar draait er omheen; het paard zou zich gestoten hebben, geblesseerd en even later mankeerde er opeens medisch iets aan. De handelaar zou hier bewijs van hebben op papier en aan de hand van rontgenfoto's, maar dat bewijs wordt nooit geleverd.

De familie Roffel heeft het paard nooit meer gezien en weet ook niet of het paard uberhaupt verkocht is. Ze willen het paard graag in goede gezondheid, of het geld van de verkoop terug.

De man zit niet alleen in de paardenhandel. Hij handelt ook in auto's en heeft diverse mensen hier mee opgelicht.

Das je goed recht presentator John van den Heuvel confronteert de handelaar met zijn werkwijze. Deze man is hier uiteraard alles behalve blij mee.

Ter verduidelijking van de zaak met Kim:
Diesel54 @ [VN] Confrontatie met "malafide paardenhandelaar" op tv *clip*

Kijk hier naar deze uitzending, en hoe de confrontatie met de paardenhandelaar verlopen is.
Het item begint rond 18:00.

kohtje

Re: Confrontatie met "malafide paardenhandelaar" op tv *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:04

Voor 3000 euro een paard voor de hogere dressuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:05

Ik heb het gezien, echt vreselijk dat zoiets gebeurt :n Dit is helaas een van de vele gevallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:06

kohtje schreef:

Wat jij hogere dressuursport noemt hoeft zij niet perse hogere dressuursport te noemen he, misschien vind ze M/Z al hoog ;)

Trieske_

kohtje schreef:

dat dacht ik gisteren ook toen ik de uitzending zag...
je koopt een paard bij een handelaar voor 3000 euro die uiterst geschikt is voor de hogere dressuur.....dat roept bij mij al vragen op....

UrbanL

Sorry voor 3000 euro een paard voor het hogere dressuurwerk?. Soms snap ik het echt niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:06

Welke prijs eraan hangt maakt helemaal niet uit denk ik.
Als een paard medisch niet in orde blijkt tijdens de keuring, moet hij hem gewoon terug nemen.
en daar gaat het om :) de prijs is irrelevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:07

Eerlijk gezegd vind ik de eerste mevrouw in het verhaal niet heel erg slim. Paard is van te voren gekeurd zeggen ze, mevrouw koopt paard (voor een laag bedrag) en keurt dan nog een keer. Dat vind ik eerlijk gezegd niet heel erg slim. :=

[edit] Neemt niet weg dat ik vind dat de handelaar slecht bezig is en het paard had moeten terug nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-10 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:08

dat is ook zo maar zei had hem voor de koop zelf ook moeten laten keuren....de keuringen door handelaren zijn meestal vaak niet oke...

maar goed dan nog had de handelaar het paard terug moeten pakken....het was ook een rare man...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:08

Judith_ schreef:
Eerlijk gezegd vind ik de eerste mevrouw in het verhaal niet heel erg slim. Paard is van te voren gekeurd zeggen ze, mevrouw koopt paard (voor een laag bedrag) en keurt dan nog een keer. Dat vind ik eerlijk gezegd niet heel erg slim. :=

Waarom niet? :?
Juist wel erg slim. Had ze op de keuring van de verkoper moeten vertrouwen waar ze zelf niet is bij geweest? :?
Dat ze hem niet direct had moeten betalen, dat ben ik met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:09

Cayenne schreef:
Judith_ schreef:

Waarom niet? :?
Juist wel erg slim. Had ze op de keuring van de verkoper moeten vertrouwen waar ze zelf niet is bij geweest? :?
Dat ze hem niet direct had moeten betalen, dat ben ik met je eens.

Ik bedoel juist dat ze voor het kopen had moeten laten keuren ;)

Abeltje77

Dus Kim koopt eerst het paard en laat het dan keuren. Dat is op zijn zachtst gezegd een 'beetje dom'.

Al blijft de handelaar natuurlijk schofterig.

chevax

Maar dan nog heeft de handelaar niet eerlijk gehandeld. Ik heb ook eens een wat ouder paard gekocht voor een niet al te hoog bedrag dat wel ZZ-L had gelopen. Dus dat is maar relatief. Het gaat hier over het gedrag van de handelaar, niet van de koper.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:11

Heeft iedereen die hier gereageerd heeft eigenlijk het filmpje wel gekeken? :=
Daar in wordt wel het een en ander duidelijk.. Ik zou mijn mening niet alleen op de tekst baseren.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:11

Ik heb het gisterenavond zitten kijken....

Mijn mening was direct tijdens het verhaal van Kim, wat verwacht je te kopen voor 3000 euro, maar ben zeer zeker van mening dat je wel een gezond paard hiervoor kunt aanschaffen en de keuring een beetje raadselachtig is.......
Heb niet goed doorgekregen wat het paard mankeerde aangezien vriendlief erdoor heen zat te tetteren :(

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:12

:n Het word tijd dat mensen zich eens gaan verdiepen...
Ik kan hier weinig "medelijden" voor opbrengen!

@ Cayenne... dat wil ik eigenlijk niet eens :n

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:13

ik heb het gister ook gezien en hier vbiel mijn mond van open!

als je een paard koopt heb je een bepaalde termijn volgends mij 2 weken om hem te laten keuren word hij dan afgekeurt MOET de verkoper hem terug nemen...

en zij heeft hem wel optijd laten keuren

persoonlijk vind ik 3000 ook wat weinig voor een jong paard met protentie voor de sport M/Z

maargoed ik hoop dat deze mensen hun recht krijgen en dat zal vast ook wel

en wat betreft die ene vrouw als ze 2 gezonde paarden van hem heeft staan zou ik ze of gewoon verkopen of ze gewoon doorijden want inmiddels is het haar paard ze betaalt namelijk meer als een halfjaar alles toch?
ze handelaar zou 1000 euro in de maand voor bijde paarden betalen maar volgends mij is dit de laatste tijd niet meer gebeurt?
Ik snap goed dat haar schoonmoeder boos is want ik zou het ook niet leuk vinden als ik mijn paard uit het oog verloor maarja dan moet je niet verkopen aan een handelaar of be ik nu dom?

Ik hoop dat deze malafide handelaar eindelijk eens voor de rechter gesleept word!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:13

voor de prijs koop je nog niet een veelbelovend veulen....het zal niet de eerste en de laatste handelaar zijn die een klant oplicht.

Die handelaar weet precies wat voor vlees hj in de kuip heeft en slaat zijn slag.....niet echt netjes.
Maar de meest mensen zitten niet 'netjs' in elkaar.....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:14

miep1979 schreef:
Ik heb het gisterenavond zitten kijken....

Mijn mening was direct tijdens het verhaal van Kim, wat verwacht je te kopen voor 3000 euro, maar ben zeer zeker van mening dat je wel een gezond paard hiervoor kunt aanschaffen en de keuring een beetje raadselachtig is.......
Heb niet goed doorgekregen wat het paard mankeerde aangezien vriendlief erdoor heen zat te tetteren :(

Iets waardoor hij/zij het hogere werk niet meer aan kan
iets met schuinafgesleten gewrichten waar/wat weet ik ook niet meer zeker

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:15

ik heb het wel gezien en ook ik viel bijna om toen ze vertelde dat ze 3000 euro voor het dier had betaald...en dat voor een paard dat hoog in de sport moet gaan lopen? Dan hadden er bij mij ook al vraagtekens gerezen.

Maar dan nog, die handelaar is geen zuivere koffie. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:16

Je kan altijd wel eens geluk hebben, bv Jan van Beek die Troy van de markt af heeft (dus misschien nog minder heeft gekost dan 3000), paard loopt toch wel de 3* crossen ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:17

Wat het precies betekent weet ik niet :+

Citaat:
Kogel rechtsachter avulsie (?) fractuur aanhechting schuin sesamligament op mediaal sesambeen.

Dit mankeerde het paard :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:18

marloes daa heb je gelijk in maar een handelaar vraagt altijd het uiterste wat je voor het dier kan vangen en hij wist ook dat dit paard niet in de hogere sport kon lopen anders had hij er wel nog een paar 1000 euro boven opgezet ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:18

Cayenne schreef:
Wat het precies betekent weet ik niet :+

Citaat:
Kogel rechtsachter avulsie (?) fractuur aanhechting schuin sesamligament op mediaal sesambeen.

Dit mankeerde het paard :)

Dat het kogel gewricht naar hogere inspanning schuin afslijt?
kan het mis hebben maar dit dacht ik op te merken uit haar verhaal gistere

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:19

__Marloes schreef:
Je kan altijd wel eens geluk hebben, bv Jan van Beek die Troy van de markt af heeft (dus misschien nog minder heeft gekost dan 3000), paard loopt toch wel de 3* crossen ;)

Ja, maar dan koop je een dier van de markt en ziet wel wat er van komt. Dat het dan goed gaat is geluk hebben.

Een paard dat van tevoren al geclassificeerd wordt voor het hogere dressuurwerk is natuurlijk een hele andere situatie.

Ik heb het filmpje -nog- niet gezien, maar ik heb zowiezo niet zo'n hoge pet op van die presentator. Meestal een hoop gezemel en gescheld, en aan het eind van het programma is er nog niets gebeurd. Zal in deze niet veel anders zijn.