Nederlandse KWPN fokkers zijn toppers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nederlandse KWPN fokkers zijn toppers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:09

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Jerich Parzival.
foto: www.yvonnetermeer.nl

Het Nederlandse sportpaard is momenteel ongekend 'hot'. Zowel in de spring- als dressuursport zijn de viervoeters van Hollandse bodem toonaangevend. De fokkers zijn vrijwel allemaal lid van het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN). De bijna 30.000 leden zorgden in 2009 dat het KWPN de wereldwijde competitie tussen stamboeken zowel in de dressuur als in het springen winnend afsloot.

Het buitenland volgt de verrichtingen van de Nederlandse fokkers en ruiters dan ook op de voet. En als er iets te halen valt, zijn ze er als de kippen bij. Ook al moeten ze daar miljoenen euro's voor neerleggen. Zo werd het springpaard Tomboy (v. Emilion) van Eric van der Vleuten twee weken geleden overgenomen door de Griekse miljardair Athina Onassis. En afgelopen week ging diens collega op vier voeten, Okidoki (v. Jodokus) van Albert Zoer, naar de Argentijn José Larocca. Achter de schermen verkocht Willem Greve onlangs ook nog Ude aan de dochter van Bruce Springsteen, terwijl Uriel Taken het springtalent Rendez Vous voor veel geld verkocht.

Aankomende week (3-6 februari) vindt in de Brabanthallen in Den Bosch de jaarlijkse KWPN Hengstenkeuring weer plaats. Van de 6000 in 2007 geboren hengstveulens werden er in de herfst ongeveer 650 aangeboden voor de eerste bezichtiging. Daar bleven bijna 200 paarden van over, die in Den Bosch de tweede en derde selectieronde meemaken. Uiteindelijk doorstaan in de lente hooguit 25 hengsten alle testen om in het stamboek van het KWPN te worden ingeschreven als goedgekeurde dekhengst.

De erfenis van deze jonge hengsten wordt steeds gewichtiger. De Canadese Olympisch springkampioen Eric Lamaze behaalde tijdens de Spelen van Hongkong 2008 zijn faam op de rug van Hickstead (v. Hamlet). De Zweed Rolf Göran Bengtsson kreeg zilver omgehangen vanwege de verrichtingen op Ninja en de Amerikaanse Beezie Madden was goed voor brons met haar lieveling Authentic (v. Guidam). Stuk voor stuk KWPN'ers. Het meest besproken dressuurpaard ter wereld, Moorland's Totilas (v. Gribaldi) van Edward Gal, is door een KWPN-lid gefokt. Totilas stond onlangs ook in de belangstelling om voor bijna 10 miljoen euro verkocht te worden. (Dit was echter gebaseerd op een gerucht. Momenteel wordt de hengst nog steeds gereden door Edward Gal.,red.)

De aandacht van het buitenland betaalt zich uit. Nadat de Verenigde Staten als afzetmarkt inzakte vanwege de economische crisis, lijkt het nu vanuit die kant van de oceaan weer hard aan te trekken. De KWPN-hengstenhouders zorgen er onder meer dankzij logistieke technieken voor dat sperma, zowel vers als diepvriessperma, naar ruim tachtig landen wordt geëxporteerd. De totale omzet van de hippische sector in Nederland wordt, ondanks de recessie, geschat op ruim 1.5 miljard euro. Ongeveer 12.500 mensen zijn fulltime aan het werk in deze bedrijfstak.

Verder maakt het KWPN sinds kort deel uit van een handelsmissie van het ministerie van Economische Zaken, dat onlangs China bezocht. Daar werden contacten opgedaan, die reeds hebben geleid tot export van paarden naar China.

Springert

Re: Nederlandse KWPN fokkers zijn toppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:18

Alleen jammer dat het grootste deel eigenlijk helemaal geen Nederlandse fokproducten zijn. Is net zoiets als bijv Suarez bij Ajax. Nu hij van een Nederlandse club is, noemen we hem maar nederlander. Veruit de meeste hengsten zijn van Duitse afstamming, jong hierheen gebracht en vanaf dat moment noemen we ze gewoon, voor het gemak, nederlandse hengsten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:22

Typisch telegraaf, die titel...
Niet ALLE fokkers die met het KWPN fokken zijn toppers... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:45

Janine1990 schreef:

Zo is het van de week ook op tv geweest, kwpn paarden staan garant voor medailes zei Knaap...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:51

0ojannekeo0 schreef:
Janine1990 schreef:

Zo is het van de week ook op tv geweest, kwpn paarden staan garant voor medailes zei Knaap...

:')
Heel knap gezegd van meneer Knaap, maar de beste man kan toch zelf ook nagaan dat die uitspraak niet ten goede komt. Vond het trouwens ook een erg twijfelachtige uitspraak van hem, die hij wellicht beter achterwege had kunnen laten...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:59

MarcelDufour schreef:
Alleen jammer dat het grootste deel eigenlijk helemaal geen Nederlandse fokproducten zijn. Is net zoiets als bijv Suarez bij Ajax. Nu hij van een Nederlandse club is, noemen we hem maar nederlander. .

Als ie niet had gevoetbald, dan was het een asielzoeker geweest..............had je een groot gedeelte nederlanders dan eens moeten horen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:59

MarcelDufour schreef:
Alleen jammer dat het grootste deel eigenlijk helemaal geen Nederlandse fokproducten zijn. Is net zoiets als bijv Suarez bij Ajax. Nu hij van een Nederlandse club is, noemen we hem maar nederlander. Veruit de meeste hengsten zijn van Duitse afstamming, jong hierheen gebracht en vanaf dat moment noemen we ze gewoon, voor het gemak, nederlandse hengsten.

O waar zijn die toppers dan gefokt? Die duitse hengsten noemen we helemaal geen Nederlandse hengsten.
Dat noemen we gewoon KWPN goedgekeurdehengsten. De Kinderen daarvan zijn gewoon KWPNers.

Het lijkt wel of iedereen hier op bokt denkt dat de Duitste stamboeken dat niet doen...
..maar das echt anders hoor. Alle sportstamboeken doen het op precies dezelfde manier als het KWPN.
En dat is dus hengsten van een ander stamboek goedkeuren en gebruiken voor de dekdienst.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:01

Lekkere reacties hier...
In plaats van trots te zijn op het Nederlandse sportpaard wordt het hier weer tenietgedaan door B*llsh*t reacties.

Voor zo'n klein land is het een hele prestatie dat we zulke goede sportpaarden fokken natuurlijk ook met behulp van buitenlandse hengsten (dat doet Duitsland net zo goed, die keuren ook KWPN paarden goed voor Hannover bijvoorbeeld).
De meeste kWPN fokkers zijn toch wel erg serieus met de fokkerij bezig (moet ook wel met die hoge dekkosten, opfokkosten e.d.) en of ze nu al dan niet een Totilas hebben gefokt of een Hickstead, ze zijn allemaal een klein onderdeel van het succes van het KWPN. Iedere fokker is namelijk zo begonnen.
Een beetje trots zijn op ons KWPN paarden vind ik best gepast (al zou ik nu ook niet direct willen zeggen dat ieder KWPN paard nu ook direct garant staat voor medailles, daar is toch ook nog een goeie ruiter/amazone voor nodig en het overgrote merendeel is niet talenvol genoeg voor de top natuurlijk. :P )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:16

Citaat:
O waar zijn die toppers dan gefokt? Die duitse hengsten noemen we helemaal geen Nederlandse hengsten.
Dat is ook wel zo, maar bijvoorbeeld Libero H werd door Hans Horn als 3 jarige goedgekeurde hengst gekocht in Duitsland, en vanaf dat moment zijn al zn nakomelingen Nederlands. Beetje raar, best wel. Mijn dochter is ook in het buitenland geboren maar is toch echt Nederlandse.
Citaat:
In plaats van trots te zijn op het Nederlandse sportpaard wordt het hier weer tenietgedaan door B*llsh*t reacties.
Niet van mijn kant, hoor. Ik vind het geweldig, en ben ook best wel trots op zo'n goeie naam in het buitenland. Maar helemaal eerlijk is het niet.
En met afstammingen is het ook eigenlijk zo dat het een rol speelt tot ze 'n jaar of 5 zijn. Daarna maakt het niets meer uit, want dan telt alleen nog de prestatie's in de ring.
Citaat:
en het overgrote merendeel is niet talenvol genoeg voor de top natuurlijk
zo is het. Zoer heeft er bijvoorbeeld 20 jaar over gedaan om eindelijk een paard als Okidoki over te houden.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:24

Stond toevallig een mooi stukje over op Horses.nl .. Over Duitse & Nederlandse fokkerij..
Libero is pas bij het KPWN goedgekeurd nadat zijn 11-jarige nakomelingen goed liepen in de sport...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:31

Citaat:
Stond toevallig een mooi stukje over op Horses.nl .. Over Duitse & Nederlandse fokkerij..
Libero is pas bij het KPWN goedgekeurd nadat zijn 11-jarige nakomelingen goed liepen in de sport...
Dat moet een misverstand zijn, want Hengsten die goedgekeurd zijn in een A-land (en dat is duitsland) worden automatisch ook geaccepteerd in andere A-landen. Libero was al gelijk goedgekeurd. Toevallig was ik er bij de dag dat Hans Horn vertelde tijdens een concours in Winschoten dat hij zo'n geweldige hengst gekocht had. En ooit zou die wereldkampioen worden, zei hij. Had 'ie toch goed gezien, per slot was Libero toen pas 3.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:38

Bovendien, selecteren is niks mis mee, de Duitsers kunnen dat net zo vaak en veel doen als het KWPN. Daar zijn door de stamboeken onderling bepaalde afspraken over gemaakt, over het erkennen van paarden uit andere stamboeken met hetzelfde fokdoel.
Probleem was de gezondheidstesten die bij het KWPN vaak strenger zijn m.b.t. goedgekeurde dekhengsten. Dit werd ondervangen door het register A.

En wat het dan 'officieel' is; het is maar net bij welk stamboek je het veulen in laat schrijven, is dat bij het KWPN, dan is het een KWPN'er, bij het NRPS, dan is het zelfde veulen opeens een NRPS'er, bij Hannover, dan is het een Hanoveraan etc etc etc.
Zo werkt het nu eenmaal in sportpaardenland. :D

Ik fok zelf met een Duitse merrie met Hannoveraans papier, maar de veulens krijgen gewoon VB papier en worden probleemloos opgenomen in het stamboek. Toch zijn de veulens door een Nederlandse gefokt, al borduur ik dan ook voort op de fokstam van een Duitser. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:38

@ MarcelDufour: Klopt helemaal!

En bovendien:
de moeders doen er ook toe - en die zijn vrijwel allemaal écht van onszelf (behalve die van Lante :D )
En de opfok doen we ook zelf!
En het opleiden ook!

Kom op...beetje trots zijn mag wel! Het gaat gewoon erg goed. Ik maak me meer zorgen over de grote uitverkoop: de hengstenkeuring......sfeertje...the heat of the moment ...show met Totilas, als dat maar goed gaat.
En dan ook nog mee op handelsmissies. Leuk natuurlijk en goed voor de handel (en dus voor ons allemaal) maar toch maar even de toppertjes hier houden...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:40

MarcelDufour schreef:
Citaat:
Dat moet een misverstand zijn, want Hengsten die goedgekeurd zijn in een A-land (en dat is duitsland) worden automatisch ook geaccepteerd in andere A-landen. Libero was al gelijk goedgekeurd. Toevallig was ik er bij de dag dat Hans Horn vertelde tijdens een concours in Winschoten dat hij zo'n geweldige hengst gekocht had. En ooit zou die wereldkampioen worden, zei hij. Had 'ie toch goed gezien, per slot was Libero toen pas 3.

Maar hij is pas op latere leeftijd gekeurd voor het kwpn. Tuurlijk kreeg je A register papier bij het kwpn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:41

@Kendra, ahum... :+ Grappig dat we tegelijkertijd posten en ik jouw uitspraak meteen ontkracht met mijn eigen fokkerij verhaaltje haha, maar je hebt wel gelijk; ik ken niet veel mensen die met een hannoveraanse merrie fokken en ik gebruik dus wel echt Nederlandse hengsten tot nu toe, net andersom dus, haha! ;)

Edit: Ik zie dat het jou ook op was gevallen en je er wat bij hebt gezet haha. :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:46

Citaat:
de moeders doen er ook toe
Daar sla je de spijker op de kop. In mijn ogen is de moeder zelfs belangrijker dan de hengst. Alleen is het niet mogelijk om merrie lijsten te maken, daar die maar een paar veulens in een leven krijgt, terwijl die hengsten er 200+ per jaar dekken. Dus is het makkelijker een hengstenlijst te maken. Maar persoonlijk heb ik liever een veulen uit een super moeder en een doorsnee hengst als van een tophengst met een doorsnee moeder.
Laatst bijgewerkt door Springert op 31-01-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:47

Dit komt van KWPN stallion;
Afstammelingen 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Libero-H definitief goedgekeurd.

Maargoed, we mogen en kunnen zeker trots zijn!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:49

Jonge KWPN gefokte hengsten worden ook niet meteen definitief goedgekeurd hoor. :) Die worden ook pas na een aantal jaren definitief goedgekeurd op afstammelingen.
Niks vreemds dus met Libero.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:52

Was het niet na dat hij de wereldbeker won dat hij werd aangekeurd? Want ik weet nog wel dat er zoveel ophef was, want omdat het een goed sportpaard was, betekende niet dat het een fokhengst was :D Achteraf bleek het natuurlijk wel een fokhengst te zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:54

Citaat:
Dit komt van KWPN stallion;
Afstammelingen 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Libero-H definitief goedgekeurd.

Met andere woorden, toen hoefde hij geen nakomelingen meer te laten zien om zijn goedkeuring te verlengen. Voorheen moest 'ie om de 3 jaar nakomelingen laten zien. Buiten dat is Libero ook nog eens als prestatiehengst goedgekeurd. Dubbel op dus.
Citaat:
Was het niet na dat hij de wereldbeker won dat hij werd aangekeurd? Want ik weet nog wel dat er zoveel ophef was, want omdat het een goed sportpaard was, betekende niet dat het een fokhengst was Achteraf bleek het natuurlijk wel een fokhengst te zijn.
Ik heb nooit iets meegekregen van die klachten. Zou ook belachelijk zijn, want buiten het feit dat het een superspringpaard was, heeft hij ook nog geweldige afstamming (Landgraf)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:03

We kunnen nu wel de Duitsers alle veren in de re*et steken, maar anderzijds zijn het ook de keuzes van de Nederlandse fokkers die ervoor zorgen dat er momenteel in Nederland zulke goede paarden gefokt worden.

Of deze bloedlijnen nu uit Duitsland of Nederland komen, de fokkerij ligt in Nederland op een hoog niveau. Een niveau waar we trots op mogen zijn, hengsten én merries tellen internationaal mee. Wanneer dit onder de vlag van het KWPN staat, is dit ook wel weer een teken (zoals genoemd: strenge toelatingseisen voor 'vreemde' hengsten) dat ze daar ook niet stilzitten.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:31

Vandaag ook al een bericht hierover bij onderwerp; afscheid van Okidoki neergezet.

We hebben super paarden en daar ben ik ook trots op.
Echter is het voor de Nederlandse paardensport EEUWIG zonde dat er ook zoveel naar het buitenland vertrekken. Ik snap de eigenaren ook wel, sjonge als je zo'n bod krijgt(bv Okidoki) ....pffff.
Dat we flink handelen en paarden naar het buitenland verkopen tja het zij zo.
Maar het allerergste vind ik dat deze TOPpaarden meestal voorgoed verloren zijn voor de TOPSPORT!!
Zovelen worden gekocht door mensen die veel geld hebben, echter niet het toptalent hebben om deze toppers ook mee te laten doen bij de wedstrijden waar het om gaat.
Kortom het zijn een select groepje paarden die dit niveau aankunnen, echter hoort daar ook een select groepje ruiters bij om de prestaties eruit te halen.
Ik ben helemaal trots als we aan kop staan met onze toppaarden MAAR ik geniet er ook van als een buitenlandse Topruiter met een Nederlands paard presteert.....

Dan kan J. Knaap wel zeggen dat KWPN garant staat voor medailles, maar het hangt ook van de factor geld af; wie krijgt het paard in handen.....Paard met medaillekansen rijdt zich in de kijker en wordt dan gekocht door 'n rijk iemand die er wat rondjes mee gaat rijden.....weg medaille kansen en wordt dit paard gedegradeerd tot een statussymbool van de nieuwe eigenaar. |( |( |(

groetjes
Nebraska

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:54

@Nebraska
Aan de andere kant zijn het meestal de handelsstallen die de toppaarden hebben. En als ze niet verkopen kunnen ze op den duur ook geen vervangers meer aanschaffen. Ik vind het juist prettig dat de meesten die zo'n duur beest kopen er niet zo goed mee uit de weg kunnen. Anders zou de sport wel heel erg de naam krijgen dat je prestatie's kunt kopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:10

Iedereen doet alsof er een potentiële topper weggaat met Okidoki...maar die is 14 - had nog meegekund naar Kentucky, ok. Maar daarna?? En Albert heeft er nog 2 waarvan Sam de prestaties van O. redelijk evenaart - dus waar hebben we het over?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:24

Okidoki was een perfect paard geweest om als leermeester te dienen voor een jeugdig, nederlands talent, zoals Inspecteur ook altijd als leerpaard is ingezet bijvoorbeeld. Ik vind het jammer dat de toppaarden naar het buitenland gaan waar ze inderdaad als statussymbool gaan dienen i.p.v. dat we zulke 'proffesoren' gaan inzetten als leermeester voor de eigen ruiters en amazones.