Hyaluronzuur in orale vorm niet effectief tegen OC(D)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hyaluronzuur in orale vorm niet effectief tegen OC(D)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:35

Nieuwsredactie

Het oraal geven van Hyaluronan, bijvoorbeeld in de vorm van tabletten, geeft geen verbeteringen op klinische of biochemisch niveau bij paarden met ostechondrosis. Tot deze conclusie kwamen onderzoekers van de Caldas Universiteit in Columbia.

Ostechondrosis wordt in de volksmond afgekort tot OC. OC is een afvlakking of uitstekende stukjes bot in en op het 'gewone' bot die rond de gewrichten zitten. Als stukjes bot los komen van het ‘gewone’ bot wordt het OCD genoemd (Ostechondrosis Dissecans), ook bekend als een chip. Het is een groeikraakbeenziekte die bij veulen voor kan komen als zij te snel groeien. Er zijn ook nog andere factoren zoals genetische belasting, voeding en het kopergehalte van de bodem die invloed hebben op het ontstaan van OC(D). Sommige veulens groeien zo snel dat het verbenen en het verkalken van het bot niet voldoende is. De voedingsstoffen kunnen de cellen niet bereiken, waardoor de cellen afsterven. Dan krijg je scheuren en losse stukken in het kraakbeen, die los kunnen komen van het gewone bot. Deze stukjes kunnen allemaal afzonderlijk verkalken. De meeste OC(D) ontwikkelt zich in de voor- of achterknieën, de sprongen of de kogels. In ernstige mate zijn deze stukjes zichtbaar aan de buitenkant. Het gewricht kan hierdoor dikker worden en als OC(D) op de verkeerde plekken zit kan het paard er in beweging last en pijn van hebben.

De meeste OC(D) kan via een chirurgische operatie worden verwijderd. Een operatie is niet voor elk paard mogelijk, om die reden wordt er verder gekeken naar mogelijkheden om OC(D) tegen te gaan. Eén van die onderzochte mogelijkheden is de invloed van het oraal toedienen van hyaluronzuren. Eerdere studies hebben aangetoond dat het injecteren van hyaluronzuur in het gewricht de stofwisseling van kraakbeen kan beïnvloeden. Dit heeft alleen zin als dit wordt gedaan tijdens het groeistadium, op het moment dat OC kan ontstaan.

Hyaluronzuur is een lichaamseigen stof, een soort smeersel, dat voorkomt in bind- en zenuwweefsels en is het hoofdbestanddeel van het gewrichtsvocht dat het kraakbeen voedt.

Om het effect van oraal toegediende hyaluronzuur te onderzoeken hebben de onderzoekers zich specifiek gericht op OC in de hak van het paard. Elf paarden zijn willekeurig verdeeld in een controle groep en in een groep die voor het onderzoek gebruikt werd. Hoewel de leeftijd niet bekend is, gebeurt de vorming van OC(D) veelal in de leeftijd van 4 tot en met 18 maanden. Aangenomen mag worden dat deze elf paarden in deze leeftijdsgroep vielen.
Elke dag, voor zestig dagen achter elkaar, kreeg de ene groep (vijf stuks) oraal een placebo toegediend. De andere groep (zes paarden) kreeg oraal 250mg hyaluronan. Dit was een commercieel product, genaamd Hyal-Joint. Na zestig dagen werd, via klinische en biochemische onderzoekspunten, de behandeling onderzocht. Deze onderzoeken werden dertig dagen na de laatste behandeling weer herhaald.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er geen duidelijke verbeteringen waren in de mate waarin paarden kreupel liepen. De activiteit van het gewrichtsvloeistof bij paarden behandeld met Hyal-Joint was iets lager en zij hadden iets hogere concentraties van andere stoffen in het gewrichtsvloeistof. De verschillen met de controlegroep waren echter te weinig om van invloed te zijn.

Er dient wel in gedachte te worden gehouden dat de kleine groep paarden gebruikt voor het onderzoek ook van invloed kan zijn geweest op het eindresultaat. Het onderzoek heeft verder geen nadelen gehad voor de paarden. Eveneens toonde de paarden geen nervositeit of stress bij het toedienen van het medicijn.

Het hele artikel heet "Effect of the administration of an oral hyaluronan formulation of clinical and biochemical parameters in young horses with osteochondrosis," en werd eind oktober voor het eerst gepubliceerd in het blad "Veterinary and Comparative Orthopaedics and Traumatology" (VCOT)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hyaluronzuur in orale vorm niet effectief tegen OC(D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:51

Als ik het zo lees hadden ze dus al OC in zo'n mate dat ze al kreupel lopen!? Ik dacht dat het een preventief middel was...

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:49

Ja.. zo lees ik het idd ook..
Dus ze hebben het getest als niet-preventief...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 08:50

Interessanter is te bedenken waarom dit probleem niet bij de wortel wordt aangepakt.

In het artikel wordt er al op gewezen dat de ziekte ontstaat door het te snel groeien. Fijn dat ze dat inmiddels toegeven.

Is het niet heel gek dat de wetenschappers zich niet afvragen: "Waarom groeien paarden te snel?"
Zie je het al voor je in de mensenwereld? Allerlei baby's worden ziek doordat ze te snel groeien. Wat doet de wetenschap? Die gaat onderzoeken welk supplement of welk medicijn de baby's moeten krijgen om weer beter te worden, en gaan niet na waarom die baby's opeens zo hard groeien.

Gek toch, als je daar de oorzaak van vindt, ben je klaar! Maar wetenschappers weten al waarom paarden te snel groeien. Ze krijgen namelijk te veel brok en door het overschot aan voedingsstoffen groeien ze als kool. Mensen geven veel brokuit overbezorgdheid of in de hoop dat het paard groter wordt, maar de grootte staat bij geboorte al vast, alleen de snelheid waarmee die grootte wordt bereikt kun je beïnvloeden.

Maar goed: te veel brok is het probleem. Waarom wordt daar geen onderzoek naar gedaan? Onderzoek kost geld en heeft dus sponsors nodig. Een brokfabrikant zal niet snel geld uittrekken voor een onderzoek waaruit blijkt dat je minder brok moet geven. Niemand verdient er geld aan als minder brok wordt gegeven, dus wordt dit niet onderzocht.

Waarom is hyaluronzuur dan wel onderzocht? Voor de fabrikant zou het geweldige reclame zijn als uit onderzoek blijkt dat zijn middel DE oplossing is voor dit probleem. Helaas voor de fabrikant is het met dit onderzoek niet aangetoond, maar als je iets vaak genoeg onderzoekt komt er altijd wel een keer een toevalstreffer, waardoor je vervolgens kunt zeggen: de werking hiervan is wetenschappelijk bewezen (en dat uit tig andere onderzoeken blijkt dat het niet werkt, hoef je er natuurlijk niet bij te zeggen.)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:04

Best interessant aangezien dat hyaluronzuur voor ons wel werkt
Ik had een verzorgpaard die regelmatig door zijn benen ging. Vitaminen hielpen niet tot er een DA langskwam en dit medicijn voorstelde.

Bij ons werd het paard wél geinjecteerd en dan rechtstreeks in de bloedbaan zodat alle gewrichten werden bereikt. Wonderwel de dag erna was er niets meer te zien.

Dit paard wordt elke maand 1x geinjecteerd en loopt dan als de tierelier terwijl hij bijna de 30jarige leeftijd bereikt.

Ik ben dus benieuwd naar een onderzoek met een injectie

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:17

Inderdaad onderzoek met injecties lijkt mij ook veel beter. Hyaluronzuur is een gigantisch molecuul en kan naar mijn weten niet direct worden opgenomen door de darmen. Dus oraal toedienen lijkt mij zowiezo niet effectief.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:10

En wat vinden jullie van voorkomen? Is dat ook een idee?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:31

Wie zegt dat het paard van Armaris hyaluronzuur kreeg voor OC en tuurlijk is voorkomen beter, maar dat is te laat voor de paarden die het al hebben.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:44

Letizia schreef:
Wie zegt dat het paard van Armaris hyaluronzuur kreeg voor OC en tuurlijk is voorkomen beter, maar dat is te laat voor de paarden die het al hebben.

Ik zeg niet dat mijn vzpaard OC heeft maar dat het middel wél effectief werkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:45

Juist, dat bedoel ik :)
Mag ik vragen waar je paardje het voor krijgt? Artrose?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:48

Letizia schreef:
Juist, dat bedoel ik :)
Mag ik vragen waar je paardje het voor krijgt? Artrose?

Jup. Helaas weigerde men een foto te maken waardoor het niet medisch is aangetoond.
We moesten afgaan op de DA.

Is mijn paard niet :) Was 4jaar lang mijn verzorgpaard. Ik had het anders gedaan zoals wél foto's laten maken en meer :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:51

Ik snap je, maar die injecties zijn toch ook vrij prijzig?

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:16

Mijn merrie is 4 weken geleden geopereerd aan een ocd-tje in de sprong. Na onderzoek van de andere benen was het verantwoord om te opereren (medisch en geldelijk gezien). Tijdens de operatie bleek wel dat het ocd-tje nogal wat schade had veroorzaakt aan het kraakbeen en heeft de vee-arts een injectie gezet in het gewricht. Vandaag is ze voor de eerste keer weer haar box uitgemogen (2x 5 minuutjes stappen) Eerste indruk is dat het er goed uitziet.
Een injectie kostte me 90 euro ex btw.