WEG Frankrijk: Slechtst georganiseerde WEG ooit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:33

LesleyxLinn schreef:
Finliox schreef:
Zolang het maar wordt geprobeerd, als je snapt wat ik bedoel. Er zijn mensen die het vertikken met iemand te communiceren als deze hun taal niet vloeiend spreekt. Dan ben ik er ook wel klaar mee. Zoek het uit, daaaaaag! :evaw:

Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hoor weinig ervaringen van mensen die wel netjes te woord zijn gestaan in Frankrijk (behalve de mensen die wel een woordje Frans spreken). Eigenlijk heeft iedereen daar commentaar op.

Ik heb op vakantie als klein kind nog met een Franse in het zand staan tekenen om elkaar te begrijpen. Dat is wel een goede ervaring. Maar op dezelfde camping als ik dan broodjes ging halen wilden die man me niet helpen, hij deed niet eens poging om me te begrijpen. pff.

petraaken

Re: WEG Frankrijk: Slechtst georganiseerde WEG ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:10

Tja wij Belgen zeggen niet voor niets. Leven als god in Frankrijk. Dat niet alles tip top in orde is kan ik nog begrijpen maar je moet de basis behoeften toch wel op orde hebben. Dat zijn voldoende eten en drink gelegenheden (in België nooit een gebrek aan is mijn ervaring. Duurder dan normaal wel maar bon dat weet je op zo'n evenement.) maar ook voldoende toiletten en dan vooral propere toiletten. Ben nu al een paar keer op dag uitstap naar Frankrijk geweest en moet zeggen dat enkel de toiletten in Disneyland er netjes bij lagen en ook het personeel daar is meerdertalig maar dat zal wel aan de strenge normen van Disney liggen denk ik.

Ik was bij de WEG in Den Haag en vond het daar best goed georganiseerd. Goede pendeldienst naar de parkeerterreinen. Strodorp midden in het gebeuren. Eetgelegenheden hadden misschien ook wat meer gemogen maar het was te doen. Alleen wilden wij dag 2 niet wachten op eten en drinken en hadden dus eigen voorraad mee. Als ik een cross bezoek heb ik zelf eten en drinken mee. Kan je mooi picknicken langs het parcours. Tja aan de bodem kan je weinig veranderen na zo veel regen in een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:32

Ik ben er ook geweest, zie mijn ervaringen / verslag bij de post van Letizia maar ik wil nog wel even een kanttekening over de 'hopeloze organisatie' die geen Frans sprak. Van te voren hebben wij flink zitten steggelen met de cross-tickets die onderdeel van de WEG-box waren. Heb dus diverse malen met de klantenservice gebeld. En daar ben ik alle keren keurig te woord gestaan, het keuze menu heb ik op de gok wat gedrukt want daar verstond ik niks van. Maar ik heb een paar keer dezelfde Française aan de lijn gehad die moeite had met Engels, maar wel enorm haar best deed. Nog iemand die anders die vroeg ik 'very slow' wilde praten, een paar keer herhalen, maar ook daar ben ik eruit gekomen en is uiteindelijk alles geregeld. En nog een keer iemand die me niet verstond, maar me wel kon doorverbonden naar de laatstgenoemde. Nee, complimenten juist daarvoor. Ik spreek trouwens geen Frans, kan het lezen en miniem wat verstaan, maar meer niet.

Ik vond alleen Caen wat minder qua parking etc. maar ook daar weet je gewoon dat als je direct na een wedstrijd vertrekt, dat het dan druk is. Ik zat daar niet zo mee. Hoort erbij wat mij betreft. Relax en uiteindelijk komt het wel goed.

De Cross-Country werd keurig in het Engels omgeroepen na het Franse geblabla, dus dat was ook top. De blubber daar was echt niet zoals in de beginpost. Op een heel enkel verdwaald punt, maar het gros was gewoon vertrapt maar te doen. Laarzen aan en geen probleem. Achteraf zou ik daar best met mijn werkschoenen hadden kunnen lopen, al is laarzen ook wel gemakkelijk. Mij viel het nog gigantisch mee gezien de hoeveelheid mensen, de regen ervoor etc.

Al met al vond ik het geweldig, heerlijke sfeer, en ik heb zeker de smaak te pakken van zulke evenementen te bezoeken :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:39

Ik heb ook van zeer veel mensen gehoord die problemen hadden onderweg naar de cross, blijkbaar hebben wij erg veel geluk gehad! Wij hebben binnendoor gereden vanaf een dorpje tussen caen/honfleur en na een uurtje rijden (80km) waren we er, nergens fille gehad! We waren net gepast op tijd voor de start van de cross! Ik zag het wel dat er idd van de andere kant een giga file was.

De website vond ik ook een ramp en om mijn ticketten te bemachtigen ook de hel! In maart bestelt en pas in juli uiteindelijk gekregen nadat ik een half uur aan de telefoon heb gehangen. Terwijl mijn geld netjes van de rekening was gegaan in maart :7. Verder was de parkeer gelegenheid in Caen zeer slecht geregeld.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:42

Ik zou er heen gaan als vrijwilliger maar ik ben uiteindelijk niet gegaan...
Ik vind het raar om te horen dat er zo slecht Engels werd gesproken, dit was samen met Frans spreken wel een beetje een must voor vrijwilligers.

Ik ben niet gegaan omdat dat al organisatorisch slecht geregeld was. Na een tijdje had ik zoiets van 'graag of niet' het werd zo'n gedoe.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:46

Bij heel veel grote evenementen gaat dat zo met de kaarten. Bij de Olympische Spelen bestel je meestal de kaarten in het voorjaar van het voorafgaande jaar en krijg je één of twee weken vóór de Spelen daadwerkelijk je kaarten pas. Daar zit dus zo anderhalf jaar tussen.

Wat ik wel een beetje jammer vond, is dat wij VIP kaarten hadden voor een dag. Maar die waren naar ons huisadres in Nederland gestuurd en wij waren al in Frankrijk. VIP kaarten zijn over het algemeen naamsgebonden, dus kun je ook zonder kaart en met legitimatiebewijs er naartoe. Hier kon dat echter niet, dat was te omslachtig voor de organisatie.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:59

Ik vraag mij wel een beetje af wat er zo uitgebreid besproken moest worden met al die vrijwilligers (trouwens, 'al', ik vond nu niet dat er zo gigantisch veel medewerkers rondliepen eigenlijk...), het taalprobleem daar had ik echt geen last van. Ik ben nochtans geen Frans wonderkind :D

Nog even een samenvatting van mijn ervaringen:
Ik ben op woensdag naar de GP Special geweest: op tijd naar Caen vertrokken, na 2x een rondje gereden te hebben (de pijlen naar de parking stonden gewoon verkeerd, ik reed telkens terug naar van waar ik kwam), op goed geluk een straat ingereden en daar plaats gevonden. Was goede 10min stappen naar 't stadion. Daar aangekomen van nog wat Belgen gehoord dat de parking gewoon gesloten was die dag, wegens de regen. Dat ze dan op vrijdagochtend diezelfde parking nog aan het verharden zijn voor de kur lijkt mij een beetje onzin...
In het stadion een voormiddag mooie sport gezien, in de pauze de fout gemaakt naar het toilet te willen gaan: lange wachtrij om dan in een verstopt Frans toilet te belanden, ik heb bedankt en besloten die verdere dag gewoon niets meer te drinken :') Vervolgens ging vriendin een broodje halen: alle broodjes uitverkocht, we konden enkel nog frieten eten, wat we dan ook maar gedaan hebben. Ik snap dit niét, zo'n inkomsten die daar verloren gaan voor de organisatie... Hier in België moet je bij wijze van spreken 5m stappen wil je eten en drinken vinden, dat was daar wel anders :) Nuja, ik had wel wat eten en drinken mee ook, dus allemaal nog geen ramp.
's middags moesten we allemaal weer naar buiten, om daar opnieuw aan te schuiven en weer naar binnen te kunnen, waar slaat dit nu op? Terug een fout van de organisatie, je werkt er mensen mee op de zenuwen en je neemt ze een half uur tijd af, die ze tegelijk kunnen spenderen in kraampjes (moesten die er geweest zijn dus). Ik vond het heel raar dat de village zo ver van het stadion was eigenlijk, maar goed, plaatsgebrek en een centrale plaats zoeken, ik snap het nog wel, maar dat er helemaal niéts was van standjes daar, dat vond ik raar...
Na de GP Special een half uur/uur in de file gestaan om weer weg te kunnen rijden, daar maak ik geen drama van, zoiets weet je inderdaad als je wil vertrekken op het moment dat iedereen vertrekt, vond het nog vrij goed meevallen op zich. Al mocht er wel meer dan één politieman opgetrommeld zijn om de vlotte doorstroom te garanderen.

Op vrijdag ben ik naar de kur gegaan: voorzorgen genomen en op voorhand naar het toilet gegaan, en drank en eten meegenomen :P Heb echt genoten van de kur. Na de kur besloten we naar de village te stappen en niet te wachten op een bus. Goede beslissing, want village was 3km stappen maar er is ons ondertussen geen één bus gepasseerd alleszins, idem voor het terugstappen. Village vond ik mooi, groot, leuk, jammer dat veel mensen dit gewoon gemist gaan hebben volgens mij. Toen we terug bij de auto waren was de kur een goede 2u gedaan en konden we vlot wegrijden.

Op zaterdag naar de cross gegaan: een RAMP. Ruim op tijd vertrokken (samen met poes ;) ) vanuit Thury Harcourt, normaal 1u rijden maar op 16km in de file beland dus. We wisten van niets, dachten dat er ergens iets gebeurd was, of dat er een probleem was aan de parkings (wat naar ik hier lees, inderdaad het geval was dus? Ik dacht al zoiets toen ik er uiteindelijk toekwam: er waren diverse parkings, die hadden gewoon allemaal tegelijk moeten opengesteld en gevuld moeten worden, niet één voor één). Op dat moment konden we ook niet keren of afslaan ofzo. 16km is ook te ver om te voet te beginnen doen, dus maar in de auto gebleven. Hebben ons 2u lang zitten afvragen wat we moesten doen, omkeren en iets anders gaan doen, andere weg zoeken (leek geen goed plan: op ieder rond punt dat wij tegenkwamen kwamen uit alle richtingen rijen auto's dus het leek alsof iedereen echt naar die weg gestuurd werd). Je kent de weg niet en bovendien: er passeerden na een tijdje inderdaad genoeg politiebusjes (of telkens hetzelfde, kan ook :P ) om te denken dat er iets aan gedààn werd. Wat uiteindelijk niet het geval bleek. Maar goed, je staat erin, je wil uiteindelijk ook niet het gevoel hebben dat je je ticket zelf weggesmeten hebt door niet te gaan, dus je doet maar verder... Uiteindelijk zijn wij om 14u op de cross aangekomen. Parkeerterreinen lagen er goed bij. Toiletten op de parkings waren te doen, op het terrein zelf ben ik niet naar het toilet gegaan.
Aan de inkom gekomen zien we mensen over hekkens kruipen, zo het parcours op, daar werd niets aan gedaan. Onze eigen tickets werden niet bekeken, ik heb ze gewoon niet uit het mapje moeten halen, sterk. Dan heb je echt even het gevoel dat je geld voor niets uitgegeven hebt :) Bovendien: veiligheid? Zo'n massa volk en daar werd totaal niet op gelet, 't is inderdaad goed dat er niets gebeurd is.
Het terrein van de cross vond ik er goed bij liggen, ik had gewone bottines aan, ging prima. Er waren belachelijk weinig eetkraampjes en drankkraampjes (bovendien had ik op dat moment het punt bereikt waarop ik weigerde nog ook maar één euro aan die hele rotorganisatie te geven :') ), als je er maar 2u rond kan lopen, ga je geen 45min in een wachtrij staan. En ja, je kan eten meenemen naar een cross: maar dat was na 4u in de file staan al allemaal gesneuveld in de auto hoor :P
Ik vond dat er meer schermen konden staan over het terrein, dat er beter kon omgeroepen worden enzo, vond de hele cross moeilijk te volgen eigenlijk. We hebben in sneltempo de cross rondgelopen (ik vond de hindernissen ook niet zo megaspectaculair aangekleed eigenlijk, had er véél méér van verwacht!) en zijn dan ergens gaan zitten waar je schermen kon zien, om toch nog een beetje 'mee' te zijn in het wedstrijdgebeuren.
Bij afloop (16u) werd omgeroepen dat iedereen kon blijven, want om 18u15 was er een show (cadre noir dacht ik), ik had het tegen dan echt gehad, begon ook te regenen, dus geen zin daar nog 2u gewoon in de regen rond te lopen, zonder kans op eten (kraampjes werden gesloten die moment) of even zitten ofzo. Richting auto gegaan, al bij al vrij vlot van de parking geraakt en dan, zoals poes zei hierboven, gewoon alle mogelijke straten ingereden om vooral niet weer in die file te staan. Heeft ons uiteindelijk ook een uur omrijden gekost, maar we stonden tenminste niet meer stil :D

Ik vind wel niet dat je 'de Fransen' kan beschuldigen ofzo, is een beetje belachelijk, het is de fout van de organisatie, als je al van organisatie kan spreken uiteindelijk :)

edit: van Honfleur komende ging het inderdaad blijkbaar vlot om naar de cross te gaan! 3km voor de parking zag ik een auto (Belg) voor ons komen, die kwam vanuit een andere straat aan een rotonde. Waren op een goed uur van Honfleur naar daar gereden. Ik moet eerlijk toegeven dat dàt de druppel was voor mij :') Als je net 4u in de file gestaan hebt wil je op het einde niet merken dat er andere toevalswegen waren waar het wel vlot ging, maar waar de organisatie/politie gewoon geen gebruik van maakte op dat moment :')

edit2: ik had niet door dat mijn post ZO lang was :') Ik ben er nog niet goed van duidelijk ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:23

Ik was ook zeker niet te spreken over de organisatie :n

Woensdag naar de Grand Prix Special, een ochtend en een middag deel. Voor beide delen kaartjes maar tussendoor moesten we het stadion uit??
Parkeren was een ramp. Door de regen konden we niet op de grasvelden staan en hebben we maar bij de Lidl geparkeert. In het stadion hele smerige stoelen, allemaal onder de vogelstront.. Van een andere oranje fan hoorden we dat de wc's onder de stront zaten, die hebben we dus maar ontweken. Amerikaanse tegengekomen en nog mee staan kletsen hadden ook alle pech die er maar bestond.
Van een engelsman hoorde we dat de bus niet overal stopte, dus gewoon het Games Village voorbij reed. En dat ligt nou niet echt dicht bij elkaar...
Eten en drinken was belachelijk duur. Ik was €12,00 kwijt voor 1 hotdog en 2 flesjes drinken. Bij het drinken kreeg je de dop niet eens mee :? met als gevolg dat het omgestoten word door anderen omdat je het toch voor je neer moet zetten -O-
De merchandise was uitbuitend duur. De fouten in de krantjes, en volgens het magazine is iedereen GP ruiter, want die oefeningen zien er zo uit:

Afbeelding

Voor de middag hadden we dezelfde kaarten met dezelfde plekken maar werden we een compleet andere kant opgestuurd...

Op vrijdag een taalprobleem. Wat overigens mijn grootste ergernis is geweest. Bijna geen een franse die Engels praat :?

Zaterdag de cross. Op de kaarten stond dat het om 10:30 zou beginnen maar toen we er om 10:10 waren was de 3e ruiter net van start gegaan. Weinig eetvoorzieningen wat veroorzaakte dat er meterslange rijen stonden om eten te halen. We hebben toen gekozen om minder lang in de rij te staan en een supersmerig sandwich geval gegeten... De paden vielen me nog heel erg mee, zeker gezien de regen die is gevallen en de hoeveelheid mensen die rondliepen. Desalniettemin moest je niet te lang op 1 plek blijven staan om te voorkomen dat je weggezogen werd.
Het wegrijden was een drama. Nadat we 1 uur (!) op de parkeerplaats hebben gestaan konden we eindelijk de weg op, waar onze tomtom ons linksaf stuurde maar dit niet mocht van de Gendarmerie (it is a bit busy! No shit, sherlock B-) ). Na een uur lang fileren konden we eindelijk doorrijden naar huis.

De sport was prachtig, maar het evenement was 10x niks. Ik ga nooit meer naar een evenement in Frankrijk. Het allergrootste probleem is gewoon die taalbarriere. Ik kan prima Engels en een heel klein woordje Frans maar er waren maar 1 of 2 mensen die Engels spraken. En we hebben een hoop vrijwilligers aangesproken om hulp....
Nee doe mij maar een evenement in Duitsland ofzo...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:03

Marjoow schreef:
De fouten in de krantjes, en volgens het magazine is iedereen GP ruiter, want die oefeningen zien er zo uit:

[ Afbeelding ]

:') _/-\o_ !!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:07

Jesus die foto's in dat krantje. Wat een mega blunders zeg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:24

Er is er en reden waarom het toerisme In Frankrijk en met name Parijs afneemt. Fransen zijn zeer chauvinistisch. Lakse honden? Nee. Het gaat al fout bij de politiek. Die weigeren al Engels te praten. Niet echt het goede voorbeeld of wel?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:32

Dat slecht georganiseerd is ook niet zo verbazend. Maar 3000 vrijwilligers op 560.000 bezoekers??
Dat is vragen om problemen.

Bij de grote 3-daagse evenementen die Jehovah's Getuigen 1x per jaar organiseren waar dagelijks 7000-10000 bezoekers komen zijn al >2000 vrijwilligers nodig. En al die vrijwilligers worden dan ook nog eens weken van tevoren (meerdere malen) goed geïnstrueerd. Zelfs de schoonmakers voor de toiletten krijgen nog een middag cursus over hoe dat moet en bij wie en waar ze moeten zijn voor aanvullingen/problemen e.d.

Het lijkt me dus dat ze vooral leden aan gebrek aan vrijwilligers, die dan ook nog eens niet goed geïnstrueerd waren. En aangezien zo'n evenement toch staat of valt met de vrijwilligers hadden ze daar een hoop meer aandacht en een hoop meer leiding aan moeten geven. Om nog maar niet te spreken van het verdubbelen van het aantal vrijwilligers, dan hadden ze verkeersregelaars kunnen regelen op de parkings en toegangswegen en de toiletten waren ongetwijfeld een stuk schoner geweest.
Maar misschien moeten ze de logistieke afdeling vooral maar helemaal vervangen door deskundige mensen, als ik dit zo allemaal lees.

Maar die dressuuroefeningen in het krantje..... geweldig _O- !!! Je kon in ieder geval goed lachen :D .

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:37

Het gebrek aan engels sprekenden viel mij inderdaad weer negatief op. Ook de jongere garde zag ik regelmatig met enige paniek in de ogen wanneer je iets simpels vroeg (zelfs het woord Coolbox was teveel gevraagd). Het is niet bij iedereen onwil, je kan immers ook alleen maar dat wat je geleerd is en zolang scholen er geen prioriteit aangeven vind ik het niet gek dat veel mensen de taal niet machtig zijn. Voor een evenement als dit vind ik het alleen not done om mensen in te schakelen die geen woord engels spreken.

Qua controle ben ik enigszins verbaasd om te lezend dat er niet gecontroleerd werd? Wij moesten bij de ingang de kaarten wel laten zien. Controle hield daar overigens ook op, er werd niks gescand om te kijken of er niet iemand anders met dezelfde kopietjes al naar binnen was gesjouwd maar ze hielden iig de schijn van controle nog wel op. Ook moest ik mijn tas binnenstebuiten keren om te kijken of ik er geen bom in verstopt had. routekaartjes werden wel gewezen maar een startlijst hebben we gemist. Ergens halverwege een vreemde aangesproken om te vragen of ik een foto van haar startlijst mocht maken :+

Weer terug hadden we geen problemen. Heeft een halfuurtje geduurd en door ons eigen eigenwijze hoofd hebben we wat rondgetourd om de file heen maar uiteindelijk waren we best op tijd terug.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:40

Nou ik sprak een Fransman die wel aardig Engels sprak, vanwege zijn werk. Maar die zei ook, ze komen totaal niet in aanraking met de taal. Films en tv-series worden nagesynchroniseerd en als de politieke top in hun meetings ook al geen Engels spreekt, dan zul je als burger ook helemaal niet gemotiveerd worden om Engels te gaan spreken toch?
Dus het is enigszins te begrijpen maar het is wel echt heel erg onhandig voor zo'n evenement...

Overigens is mijn tas nergens gecontroleerd en kon ik met mijn 70-300 lens vanaf het publiek foto's maken. Niemand die erop lette. In de regels stond dat je lens maar 20 cm mocht zijn...
Kaartjes werden wel gecontroleerd maar niet gescand bij de ingang. Ofwel, we hadden 1 kaartje kunnen kopen en die 2x uit kunnen printen...

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:47

Ze hielden bij ons de 'schijn' van controle nog op, een beetje: ik had onze 2 tickets in een plastic mapje zitten, gevouwen, heb ze er niet eens moeten uithalen. Konden evengoed de tickets van een andere dag zijn, of 10x hetzelfde ofzo. We zagen 10m verder letterlijk mensen over de omheining springen (omheining tussen crossparcours en parking), dus het leek er meer op alsof ze het gewoon opgaven om nog te controleren?

Ofwel verwachtten ze geen nieuwe bezoekers om 14u, kan ook :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:49

Helaas kan ik die mening niet met je delen.

Hier in de omgeving is iedereen heel erg behulpzaam.

Alle zaken die je moet regelen die zijn soms wat omslachtig omdat je een hele papierwinkel moet ondertekenen en wat heen en weer gestuurd word, maar dat moeten de Fransen zelf ook.
Verder lopen ze wat achter kwa internet etc. Waar je bijvoorbeeld in nl al je gemeente zaken op internet kan regelen, moet je hier nog naar het gemeentehuis toe.

Maar dat weet je van tevoren dus houd je daar gewoon rekening mee.

@marjoow, de Franse tv is gewoon irritant :)
3/4 is in het Frans overgesproken, waarbij ze soms niet eens de moeite nemen om het Engelse weg te halen, je hoort dus 2 dingen door elkaar.
De rest is of in het Engels met Franse ondertiteling of gewoon in het Engels zonder ondertiteling.
Als het Frans gesproken is komt er ook nog weleens ondertiteling onder, maar niet altijd, en het klopt vaak niet met wat ze zeggen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:56

palousa_boy schreef:
Helaas kan ik die mening niet met je delen.

Hier in de omgeving is iedereen heel erg behulpzaam.

Alle zaken die je moet regelen die zijn soms wat omslachtig omdat je een hele papierwinkel moet ondertekenen en wat heen en weer gestuurd word, maar dat moeten de Fransen zelf ook.
Verder lopen ze wat achter kwa internet etc. Waar je bijvoorbeeld in nl al je gemeente zaken op internet kan regelen, moet je hier nog naar het gemeentehuis toe.

Maar dat weet je van tevoren dus houd je daar gewoon rekening mee.

@marjoow, de Franse tv is gewoon irritant :)
3/4 is in het Frans overgesproken, waarbij ze soms niet eens de moeite nemen om het Engelse weg te halen, je hoort dus 2 dingen door elkaar.
De rest is of in het Engels met Franse ondertiteling of gewoon in het Engels zonder ondertiteling.
Als het Frans gesproken is komt er ook nog weleens ondertiteling onder, maar niet altijd, en het klopt vaak niet met wat ze zeggen.

En dat is hier dus al heel anders. Wij kijken alles met Nederlandse ondertiteling, onze politieke mensen praten Engels (of althans, ze doen een poging tot _O- ) en we hebben ook een hoop Nederlandse artiesten die Engels zingen bv.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:59

Heb precies de zelfde ervaring als Leonie en Palouse_boy hier in dit heerlijke franse land. Mensen super vriendelijk, processen zeer inefficiënt waar alle bewoners van dit land mee moeten dealen.
Ja Marjoow in ons land is dat volstrekt anders omdat wij ook een heel klein landje zijn en echt moeten knokken om überhaupt in het Europese mee te mogen doen en mee te tellen. Dus dat begint al met alle talen goed te leren spreken. Voor ons is het noodzaak.
Kijk bijvoorbeeld naar de Engelsen die hier wonen (25%) in onze streek is Engels. De uitzondering nagelaten, is er van integratie, Frans spreken echt geen spraken. Maar is ook niet nodig voor hen, ze kunnen lui zijn want een op de vier mensen is Engels. Wij moeten wel Engels en Frans spreken anders doe je niet mee hé. Zo simpel is het.
Zowel Engelsen als Fransen begrijpen helemaal niet dat wij in zo'n korte tijd al de Franse taal machtig zijn en dat ons Engels gewoon goed te noemen is (ook al is dat niet het niveau van minister Timmermans :(:) schrijf ik jaloers }> ).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:04

Die foto's bij de dressuuroefeningen. Dat is wel heel knullig en daardoor in ieder geval lachwekkend. Onbeschofte Fransen ben ik niet tegen gekomen gelukkig.
Bij het wegrijden van de cross viel de file gelukkig mee. We waren iets eerder weggegaan en achteraf maar gelukkig. Tim hebben we bij de uitgang (die we gelukkig toch nog wisten te vinden) nog 1 hindernis zien springen en toen zijn we in gestrekte draf naar onze auto gesneld.
We stonden op het parkeerterrein dat het dichtst bij het wedstrijdterrein lag. Dat is bij het wegrijden heel ongelukkig, want de andere parkeerterrein lagen allemaal aan het zelfde piepsmalle weggetje. En dus raad je al wat er gebeurt als iedereen tegelijk van de parkeerterrein af wil en op het zelfde weggetje uitkomt. Dan sta je dus erg achteraan en sta je dus muurvast. Logistiek allemaal van te voren te bedenken, dus niet fijn. >;)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:09

Wij stonde op diezelfde parking, die stond niet helemaal vol he? Daardoor viel het nog mee om eraf te raken na de wedstrijd (we gingen echt niet vroeger vertrekken, konden zo al bijna niets zien).

Denk dat het half uur geduurd heeft van moment dat we in auto zaten tot dat we op de weg waren. Dan nog half uur om daar 'uit' te raken, en dan nog uur omgereden.

Wij waren heel gelukkig toen we in een dorpje belandden waar we op het onverwachtse in een superfijn restaurant terecht kwamen. Hebben daar heel fijn en lekker gegeten voor weinig geld, dat heeft onze dag nog enigszins goed gemaakt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:19

pien_2010 schreef:
Heb precies de zelfde ervaring als Leonie en Palouse_boy hier in dit heerlijke franse land. Mensen super vriendelijk, processen zeer inefficiënt waar alle bewoners van dit land mee moeten dealen.
Ja Marjoow in ons land is dat volstrekt anders omdat wij ook een heel klein landje zijn en echt moeten knokken om überhaupt in het Europese mee te mogen doen en mee te tellen. Dus dat begint al met alle talen goed te leren spreken. Voor ons is het noodzaak.
Kijk bijvoorbeeld naar de Engelsen die hier wonen (25%) in onze streek is Engels. De uitzondering nagelaten, is er van integratie, Frans spreken echt geen spraken. Maar is ook niet nodig voor hen, ze kunnen lui zijn want een op de vier mensen is Engels. Wij moeten wel Engels en Frans spreken anders doe je niet mee hé. Zo simpel is het.
Zowel Engelsen als Fransen begrijpen helemaal niet dat wij in zo'n korte tijd al de Franse taal machtig zijn en dat ons Engels gewoon goed te noemen is (ook al is dat niet het niveau van minister Timmermans :(:) schrijf ik jaloers }> ).

Engelsen zijn idd lui. Als je er woont dien je de taal te spreken ofniig je best er voor te doen. Ik ken mensen uit wales die inmiddels 11 jaar in Frankrijk wonen en net aan bon journee zeggen na afrekenen in de supermarkt... Slaat ook nergens op natuurlijk.

Mn ouders wonn in de dordogne in een gehucht. Waar ze dan wel weer glasvezel hebben :+ Wtf, dat heb ik hier zelf niet eens :'). Vreemde prioriteiten, als ze de stroom ed nou eens onder de grond gaan doen :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:26

Solleke_Noah schreef:
Hm, die toiletten zijn gewoon franse toiletten, niet vreemd toch? Evenals, je bent in Frankrijk, nogal logisch dat je dan Frans spreekt?

Viel me bij de vorige verslagen ook al op, dat gehamer op engels, je bent in Frankrijk......

Wel spijtig voor de toeschouwers dat het terrein één modderboel werd.

Als je wat op die foto in link te zien is normale toiletten vind......
En je bent in Frankrijk dus logisch dat er Frans gesproken wordt? mega LOL van mijn kant; hallo je organiseert een wereldkampioenschap, oftewel een internationale cup. Op de olympische spelen na HET grootste paardenevent. Lijkt me dan een stuk logischer om Engels sprekende mensen aan het werk te zetten. Dat is tenslotte DE internationale taal...niet Frans.

Verder; met open mond het stuk gelezen; wat een blamage zeg; de organisatie en de Fransen zouden zich kapot moeten schamen; menig grote amateurkampioenschap is beter geregeld (toegegeven; daar komen vaak geen 50 k toeschouwers per onderdeel op af, maar dan nog)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:27

Ivm die taal, handig toch om Belg te zijn :D
Ik maak me wel verstaanbaar in het Frans, heb op de dag dat ik daar aankwam zelfs nog een Chambre d'Hôtes moeten zoeken omdat ik nog geen slaapplek had geregeld... en dan merk je wel de warme aard van de Fransen, want waar er geen plaats voor me was hebben ze zelf rondgebeld tot ze iets vonden voor mij!
En op de terreinen zelf, tja, heb ik weinig contact gehad met de vrijwilligers, en alles in't Frans.

Ik ben daar geweest voor de Special en moet zeggen dat ik nergens klachten over had...

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:31

xxCYNNxx schreef:
Lijkt me dan een stuk logischer om Engels sprekende mensen aan het werk te zetten. Dat is tenslotte DE internationale taal...niet Frans.

Chinees is volgens mij meer gesproken dan Engels, dus als je die richting op gaat, houdt de redenering ook geen stand :)

Inderdaad, Belg zijn heeft voordelen :D Ik was op school nooit super in Frans, heb het wel tot op de universiteit gehad, dus ondanks dat ik er daar echt niet goed in was, trek ik blijkbaar nog wel beter mijn plan dan veel Nederlanders ;) Vind dat altijd gek, dat verschil toch tussen ons :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:35

Wat mij het meeste tegenzit, is het feit dat je als toerist hier in NL komt, wij altijd aanpassen. Wij proberen te begrijpen wat je zegt in het Frans/Duits.... Wij zijn heel universeel in de talen. En als je dan ergens anders komt waar men niet eens Engels spreekt is dat heel frustrerend.

Ze zijn wel vriendelijk, dat zeker.