Jeroen Dubbeldam over teleurstelling uitslag sportgala

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:09

Nies_ schreef:
Hahaha, nou inderdaad. Maar anderzijds begrijp ik ook dat dat gehobbel op een paard niks aan is om naar te kijken als leek. Vind er zelf niet eens veel aan als ik eerlijk ben. Maargoed, beachvolleybal des te min. Ik wist eigenlijk niet eens dat we daar een mannenteam van hadden :')

Ik denk dat dat voor elke sport geldt. Wat de boer niet kent.......

Ik ken toevallig de beachvolleyballers wel (en hun collega heren- en damesteams) en het is dit jaar voor het eerst dat volleybal nationale aandacht krijgt i.v.m. met het WK-beach en EK-indoor (NL dames hebben zilver gewonnen) wat in eigen land werd georganiseerd.
De Beach mannen (meerdere teams) timmeren al jaren aan de weg met goud en zilver op verschillende evenementen (o.a. WK's).

Zo zijn er denk ik vele sporters die meer erkenning verdienen dan dat ze nu krijgen. Bijvoorbeeld: wisten jullie dat het Nederlandse curlingteam pas geleden volledig op eigen kosten naar het EK is gegaan? Niemand die ze sponsort! ook geen NOC NSF! En toch staan ze daar NL te vertegenwoordigen (en je komt niet zomaar aan een kwalificatie voor het EK). Weliswaar geen medailleplek, maar ze hebben daar zeker verdienstelijk gespeeld!
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 17-12-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:11

ullaatje schreef:
Sammie je slaat de spijker op zijn kop!!
dat is de mensen denken.

Vraag willekeurig aan mensen wie Dafne schippers is of Sjinkie Knegt, iedereen weet dat.
Vraag wie Jeroen Dubbeldam is en er zijn er weinig die het antwoord weten.

Paardensport staat achter voetbal op de 2de plaats van meest beoefende sporten.
Maar omdat de televisie de paardensport compleet negeert is er geen bekendheid.

Denk niet zozeer dat het aan de televisie ligt. Als er voldoende mensen waren die interesse hadden om te kijken zou er meer uitgezonden worden. Maar andere sporten zijn nu eenmaal beter bekeken. Heeft verder niet zoveel met bekendheid te maken.
Verder zei iemand het al dat paardensport niet op de 2de plaatst staat van meeste beoefende sport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:15

Onderwerp: Jeroen Dubbeldam over teleurstelling uitslag sportgala

Dees schreef:
Heb je wel eens de moeite genomen om je te verdiepen in 'formule 1'?
Denk persoonlijk dat dat écht een teamsport is, in plaats van 4 individuen die namens een land een cumulatieve prestatie neer zetten.
De autocoureur bij Formule 1 is het visitekaartje. Beetje als de zanger dat is van een band. Overigens: de autocoureur wordt ook aan meer risico's blootgesteld als ieder ander in zijn team (alhoewel..., werken in de pit is ook niet vrij van risico), maar ook aan veel meer risico's blootgesteld als welke sportruiter dan ook. Denk persoonlijk ook dat het zijn van autocoureur fysiek ook meer van een mens vraagt dan paardrijden.

maar dat geldt natuurlijk voor veel meer sporten dat het meer is dan alleen de persoon die de medaille in ontvangst neemt.
Ik heb absoluut niets met autosport, maar ik zie wel degelijk het sportkarakter ervan, en dan zeker het mentale gedeelte, waarbij ik ook het fysieke element niet onderschat. Wat mij verbaast is dat men dat wel herkent in de autosport maar niet met paardrijden. Dat was de kern van mijn opmerking, die kennelijk moeilijk te vatten is.

Citaat:
Maar je zult het moeten accepteren: in de ogen van de buitenwereld, is paardrijden echt een non-sport. Of jij het er nu mee eens bent of niet, paardrijden telt niet mee voor sportkijkend Nederland.
Er is niet voor niets sprake van het mogelijk afschaffen van paardensport als Olympische sport.

als ik dit even generieker trek (en niet persoonlijk) dan denk ik idd dat we ons er gewoon bij moeten neerleggen of eens heel goed gaan nadenken over het publieke imago en een eventueel PR offensief.

Het is overigens opvallend dat deze zelfde discussie in Engeland speelt, toch een paardensportland bij uitstek. Ook daar was 'men' vorig jaar beledigd dat Charlotte Dujardin niet de titel won. Opvallend is wel dat Zara Phillips een paar jaar geleden (2006?) wel sportpersoonlijkheid van het jaar werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:27

Dees schreef:
Heb je wel eens de moeite genomen om je te verdiepen in 'formule 1'?
Denk persoonlijk dat dat écht een teamsport is, in plaats van 4 individuen die namens een land een cumulatieve prestatie neer zetten.
De autocoureur bij Formule 1 is het visitekaartje. Beetje als de zanger dat is van een band. Overigens: de autocoureur wordt ook aan meer risico's blootgesteld als ieder ander in zijn team (alhoewel..., werken in de pit is ook niet vrij van risico), maar ook aan veel meer risico's blootgesteld als welke sportruiter dan ook. Denk persoonlijk ook dat het zijn van autocoureur fysiek ook meer van een mens vraagt dan paardrijden.

Maar je zult het moeten accepteren: in de ogen van de buitenwereld, is paardrijden echt een non-sport. Of jij het er nu mee eens bent of niet, paardrijden telt niet mee voor sportkijkend Nederland.
Er is niet voor niets sprake van het mogelijk afschaffen van paardensport als Olympische sport.

Tel daarbij op dat het voor leken al snel 'dierenmishandeling' is. Als je al kijkt naar het ijzerwerk dat er in de monden hangt, de sporen, zwepen.

Sja... Het imago van de paardensport is ook niet al te best kan ik mij zo indenken.

Lielle

Re: Jeroen Dubbeldam over teleurstelling uitslag sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:30

En dus doen 'we' qua PR iets niet goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:39

Of het is gewoon echt niet goed te PR'en wat er aan o.a. bitten is toegestaan :D.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:41

Lielle schreef:
Het is overigens opvallend dat deze zelfde discussie in Engeland speelt, toch een paardensportland bij uitstek. Ook daar was 'men' vorig jaar beledigd dat Charlotte Dujardin niet de titel won. Opvallend is wel dat Zara Phillips een paar jaar geleden (2006?) wel sportpersoonlijkheid van het jaar werd.

Wel daar speelt nog een ander nationaal item mee als dochter van HRM princess Anne.
WA van Buren in een heel foute jas op het ijs staat de meesten van ons ook nog voor de geest.

De basis van een aantal zaken is PR en exposure de andere een kans op een olympische medaille, curling het gewone volleybalteam, waterpolo en bv bobsleeen zijn uit de top 8 gevallen en hebben hun A/B status verloren en de daarbij horende subsidie.

De stichting NOP doet goed werk, zo paardrijden is niet vergeten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:54

San87, we slagen er iig niet in om de sport begrijpelijk te maken voor het grote publiek. Bitten zullen daar vast een rol in spelen, maar ik ben bang dat er meer bij komt kijken :)*

Ik kan me zomaar voorstellen dat als Amalia wereldkampioen springen wordt, ze wel die titel krijgt. En daar doelde ik idd op met mijn opmerking over Zara Phillips, er speelt zoveel meer dan alleen de prestatie van de sporter, zie bv ook de vele prijzen voor het voetbalelftal vorig jaar, dat helemaal niets had gewonnen.

Daar gaat er dus kennelijk iets mis met paardrijden en dat kun je dan onterecht vinden, het is wel een feit dat de publieke opinie anders is. Dan kun je Calimero gaan spelen, besluiten dat je niet meer meespeelt of het PR spelletje beter gaan spelen. En ik heb daar geen waarde oordeel over, het zijn allemaal mogelijkheden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:54

_San87_ schreef:
Of het is gewoon echt niet goed te PR'en wat er aan o.a. bitten is toegestaan :D.

Och dat is ook een discussie die aan de gewone leek voorbij gaat.. Als een advocaat al niet verder kan komen dan je rijdt met een zweep is dat niet zielig? (oid).. Overigens vond ik het antwoord van Dubbeldam briljant!

Paardensport is gewoon niet uit te leggen als je er nul van snapt, evenmin dat ik het sportelement niet in zie van Formule 1 en van mij hoeft de sport ook niet groots.. Dan heb je alleen maar meer kans op mensen met paarden ipv paardenmensen.. (Zie China..) En aangezien je hier wel met levende waar te maken hebt is dat prima zo.. Maar je mag toch verwachten dat er bij een dergelijke verkiezing een soort objectieve manier van stemmen plaats kan vinden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:56

mamajolijn schreef:
Nies_ schreef:
Hahaha, nou inderdaad. Maar anderzijds begrijp ik ook dat dat gehobbel op een paard niks aan is om naar te kijken als leek. Vind er zelf niet eens veel aan als ik eerlijk ben. Maargoed, beachvolleybal des te min. Ik wist eigenlijk niet eens dat we daar een mannenteam van hadden :')

Ik denk dat dat voor elke sport geldt. Wat de boer niet kent.......

Ik ken toevallig de beachvolleyballers wel (en hun collega heren- en damesteams) en het is dit jaar voor het eerst dat volleybal nationale aandacht krijgt i.v.m. met het WK-beach en EK-indoor (NL dames hebben zilver gewonnen) wat in eigen land werd georganiseerd.
De Beach mannen (meerdere teams) timmeren al jaren aan de weg met goud en zilver op verschillende evenementen (o.a. WK's).

Zo zijn er denk ik vele sporters die meer erkenning verdienen dan dat ze nu krijgen. Bijvoorbeeld: wisten jullie dat het Nederlandse curlingteam pas geleden volledig op eigen kosten naar het EK is gegaan? Niemand die ze sponsort! ook geen NOC NSF! En toch staan ze daar NL te vertegenwoordigen (en je komt niet zomaar aan een kwalificatie voor het EK). Weliswaar geen medailleplek, maar ze hebben daar zeker verdienstelijk gespeeld!

Ja, maar toch. Kijk bijvoorbeeld naar rugby dit jaar. Als ik voorheen zei dat mijn broertje rugby speelt vonden ze daar niet zoveel van. Sinds het wk (waar Nederland niet eens aan mee deed) werd uitgezonden, komen mensen met allerlei vragen omdat ze het blijkbaar een leuke sport vinden, maar er niet zo veel van snappen. De leden aantallen op de clubs schoten ineens flink omhoog. Dus wat de boer niet kent lijkt me niet zo van toepassing. Het spreekt mensen gewoon niet aan.

Dat van de vrouwen wist ik inderdaad wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:59

Lielle schreef:
San87, we slagen er iig niet in om de sport begrijpelijk te maken voor het grote publiek. Bitten zullen daar vast een rol in spelen, maar ik ben bang dat er meer bij komt kijken :)*

Ik kan me zomaar voorstellen dat als Amalia wereldkampioen springen wordt, ze wel die titel krijgt. En daar doelde ik idd op met mijn opmerking over Zara Phillips, er speelt zoveel meer dan alleen de prestatie van de sporter, zie bv ook de vele prijzen voor het voetbalelftal vorig jaar, dat helemaal niets had gewonnen.

Daar gaat er dus kennelijk iets mis met paardrijden en dat kun je dan onterecht vinden, het is wel een feit dat de publieke opinie anders is. Dan kun je Calimero gaan spelen, besluiten dat je niet meer meespeelt of het PR spelletje beter gaan spelen. En ik heb daar geen waarde oordeel over, het zijn allemaal mogelijkheden.

We slagen er inderdaad niet in de sport begrijpelijk te maken voor het grote publiek :D.

En dat ligt natuurlijk niet enkel aan de bitten. Maar zelfs een leek kan bedenken dat een paard met een open mond door een extreem gekanteld bit geen goed teken is ;).

En ik geloof ook meteen dat status een rol speelt. En ik vind niks, speel ook geen calimero, dat hele sportgala zegt mij namelijk niks. Ik speculeer slechts over redenen waarom de paardensport geen voet aan de grond lijkt te krijgen.

Sammie schreef:
_San87_ schreef:

Och dat is ook een discussie die aan de gewone leek voorbij gaat.. Als een advocaat al niet verder kan komen dan je rijdt met een zweep is dat niet zielig? (oid).. Overigens vond ik het antwoord van Dubbeldam briljant!

Paardensport is gewoon niet uit te leggen als je er nul van snapt, evenmin dat ik het sportelement niet in zie van Formule 1 en van mij hoeft de sport ook niet groots.. Dan heb je alleen maar meer kans op mensen met paarden ipv paardenmensen.. (Zie China..) En aangezien je hier wel met levende waar te maken hebt is dat prima zo.. Maar je mag toch verwachten dat er bij een dergelijke verkiezing een soort objectieve manier van stemmen plaats kan vinden.

Nou, daar heb je het al. Een zweep, is dat niet zielig? Vind je het gek dat de publieke opinie wel eens richting dierenmishandeling kan neigen :D? Geen idee wat Dubbeldam verder heeft gezegd, ik weet ook wel beter, maar probeer het slechts vanuit het perspectief van iemand zonder ook maar enige weet van paardensport te bekijken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:05

Citaat:
dat ligt natuurlijk niet enkel aan de bitten. Maar zelfs een leek kan bedenken dat een paard met een open mond door een extreem gekanteld bit geen goed teken is ;).

dat vraag ik me af, is maar een kwestie van hoe je het spint. Als collega's van mij die echt niet dom zijn verbaasd zijn dat paarden verschillende karakters hebben, geloof ik dat er nog een hoop te bereiken valt.

Ik speculeer overigens rustig mee, vind het wel boeiend om te zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:10

Dat gecombineerd met 'het paard doet alles, je zit er alleen maar op'. En 'moet je een paard dat leren dan?'. Vooral bij de dressuur moet het er makkelijk uit zien.. Doel bereikt zou je zeggen :D Helaas..

Als mensen zo al denken snap je ook waarom sommigen met een bloedgang voorbij stuiven in de polder..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:40

Lielle schreef:
Citaat:
dat ligt natuurlijk niet enkel aan de bitten. Maar zelfs een leek kan bedenken dat een paard met een open mond door een extreem gekanteld bit geen goed teken is ;).

dat vraag ik me af, is maar een kwestie van hoe je het spint. Als collega's van mij die echt niet dom zijn verbaasd zijn dat paarden verschillende karakters hebben, geloof ik dat er nog een hoop te bereiken valt.

Ik speculeer overigens rustig mee, vind het wel boeiend om te zien.

Nou ja, daar kom ik mee omdat ik tijdens de OS van Hong Kong op mijn werk aan het kijken was naar de dressuur en een aantal klanten vroegen waarom het paard z'n mond open deed en of hij pijn had. Dat is me gewoon bijgebleven. Ze vroegen zich ook af waarom paarden zo treurig kijken ;(.

En ik geloof ook zeker dat er nog een hoop te bereiken valt. Maar of dat voor de topsport gaat helpen... Paardenliefhebbers onderling zijn er nog niet eens uit of paardrijden wel echt een sport is en of het wel paardvriendelijk is zoals het nu gebeurt. Laat staat dat een leek er wat over moet zeggen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:02

Voor wat het waard is;

Jeroen voor mij ben je sportman van t jaar +:)+

en nu maar hopen dat hij ook bokt leest :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:10

Dat iedereen zo wegloopt met Dafne Schippers... natuurlijk hartstikke goed wat ze bereikt heeft, maar paardrijden is wel even een stukje moeilijker dan een stuk sprinten :D
Ik vind het zeer onterecht dat Jeroen niet gewonnen heeft. En als het zo is dat "de leek" de sport niet snapt (Hoe moeilijk is het te snappen dat die balk moet blijven liggen?) dan mag de media er wel eens wat meer aandacht aan geven. Wij kijken veel paardensport op Duitsland, waar de sport tenminste wel gewaardeerd wordt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:14

Paardensport is ook dressuur ;). Meen me de ophef nog te herinneren toen Edward Gal niks won in de tijd van Totilas.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:26

ilse86 schreef:
Ik denk dat de paardensporters het voorbeeld van Max Verstappen (wijs man voor zijn leeftijd) maar eens moeten gaan volgen. Gewoon niet meer naar toe gaan en bedanken voor toekomstige nominaties.

Eén van de grootste sporten van dit land, die zo ondergewaardeerd wordt. Ongelofelijk. Maar goed. Wat is waardering? Een juryprijs, toegekend door mensen die nooit op een paard hebben gezeten? Laat gaan.

En net zo min hebben ze een partijtje beachvolleybal gespeeld of zelf een shorttrackrondje gereden, deze juryleden. Beetje kort door de bocht.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:38

Nikass schreef:
Dat iedereen zo wegloopt met Dafne Schippers... natuurlijk hartstikke goed wat ze bereikt heeft, maar paardrijden is wel even een stukje moeilijker dan een stuk sprinten :D
Ik vind het zeer onterecht dat Jeroen niet gewonnen heeft. En als het zo is dat "de leek" de sport niet snapt (Hoe moeilijk is het te snappen dat die balk moet blijven liggen?) dan mag de media er wel eens wat meer aandacht aan geven. Wij kijken veel paardensport op Duitsland, waar de sport tenminste wel gewaardeerd wordt!

You so funny :')
Schuilt meer achter dan dat jij denkt, als je respect voor je eigen sport wil begin dan maar eens met niet denigrerend praten over andere sporten. Dressuur en sprinten verschillen niet zo veel, enkel is bij de dressuur de mens de 'trainer ' en bij sprinten de atleet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:38

Hoe naief van Jeroen Dubbeldam om te denken dat hij een kans maakte. Hij had de eer aan zichzelf moeten houden en helemaal niet moeten gaan. Paardensport is niet in bij de media en zal derhalve nooit erkenning krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:10

Danique_G schreef:
Nikass schreef:

You so funny :')
Schuilt meer achter dan dat jij denkt, als je respect voor je eigen sport wil begin dan maar eens met niet denigrerend praten over andere sporten. Dressuur en sprinten verschillen niet zo veel, enkel is bij de dressuur de mens de 'trainer ' en bij sprinten de atleet.

In dit geval hebben we het over een springruiter, maar los daarvan ben ik het totaal niet met je eens. Het is natuurlijk heel moeilijk om de beste/snelste sprinter te zijn, maar verder is het niet te vergelijken met wat er bij komt kijken als je werkt met een dier, dat elke dag anders kan zijn, en die voor allerlei omgevingsfactoren en de gemoedstoestand van een ruiter gevoelig is.
Ik doe niet denigrerend over atletiek, althans, zo is mijn opmerking niet bedoeld, maar ik vind het een minder moeilijke sport.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:21

Nee daar vergis je je in

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:28

Het is wel zo dat een hoop mensen zich erop verkijken hoe moeilijk paardrijden is. Heb ook wel eens een vriend een rijlesje gegeven omdat hij dacht "dat doe ik wel even". Maar na 1 keer was hij afgehaakt. In stap ging het nog wel, maar hij wilde perse ook een stukje draven. Dat viel vies tegen, net als de spierpijn de dagen erop.

Atletiek hadden we ook bij gym op school. Dan kun je in 1 lesje toch al aardig wat beginselen onder de knie krijgen. Dat is met paardrijden een stuk lastiger.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:31

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:33

Tja. 100m sprinten kan iedereen. Op een paard zitten niet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet moeilijk is om zo'n niveau te halen. Het stopt niet bij die 100m. Als we eerlijk zijn kan ook iedere halve zool met genoeg lef en het juiste paard over 160 geraken. Dat is nog heel iets anders dan meedoen op het hoogste niveau.